2009 Dom kultury XXI wieku.pdf

(2989 KB) Pobierz
Dom Kultury CS3.indd
299062908.049.png
DOM KULTURY W XXI WIEKU
– wizje, niepokoje, rozwiązania
Redakcja naukowa:
Barbara Jedlewska, Bohdan Skrzypczak
Olsztyn, 2009
299062908.060.png 299062908.070.png 299062908.081.png 299062908.001.png 299062908.002.png 299062908.003.png 299062908.004.png 299062908.005.png 299062908.006.png 299062908.007.png 299062908.008.png 299062908.009.png 299062908.010.png 299062908.011.png 299062908.012.png 299062908.013.png 299062908.014.png 299062908.015.png 299062908.016.png 299062908.017.png 299062908.018.png 299062908.019.png
 
Publikacja została wydana w ramach projektu „Dom kultury w środowisku lokalnym”
sfi nansowanego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Samorząd
Województwa Warmińsko-Mazurskiego
Dziękujemy
Copyright © Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych w Olsztynie
Recenzent: dr hab., prof. SWPS Dorota Ilczuk
Redakcja naukowa: dr Barbara Jedlewska, dr Bohdan Skrzypczak
Redakcja techniczna: Sławomir Mołda, Danuta Sobolewska
Projekt okładki: Zbigniew Mieruński, wykorzystano rysunek Wiesława
Wachowskiego
Logo projektu: Wiesław Wachowski
DTP: Tomasz Jagodziński
Druk: Zakład Poligrafi czny Niestępscy Spółka Jawna Olsztyn
ISBN 978-83-916536-5-4
Wydawca:
Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych
ul. Parkowa 1
10-233 Olsztyn
tel. 089 513 17 30
fax. 089 526 89 99
e-mail: ceik@ceik.eu
www.ceik.eu
Współpraca wydawnicza
Instytut Radlińskiej
w Warszawie
Wydanie rozszerzone, Olsztyn 2009 r.
Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych
jest instytucją kultury Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego
299062908.020.png 299062908.021.png 299062908.022.png 299062908.023.png 299062908.024.png 299062908.025.png 299062908.026.png 299062908.027.png 299062908.028.png 299062908.029.png 299062908.030.png 299062908.031.png 299062908.032.png 299062908.033.png 299062908.034.png 299062908.035.png 299062908.036.png 299062908.037.png 299062908.038.png 299062908.039.png 299062908.040.png 299062908.041.png 299062908.042.png 299062908.043.png
 
Spis treści
Wstęp ....................................................................................................................................... 6
Barbara Jedlewska, Bohdan Skrzypczak
Z tradycją w przyszłość – droga polskich domów kultury w XXI wiek ..................................... 9
ROZDZIAŁ 1
Dom kultury w perspektywie
przemian globalnych i lokalnych – poszukiwanie modelu
Barbara Jedlewska
Współczesne oblicze kultury – aktualny wymiar uczestnictwa w kulturze ............................... 17
Jacek Gralczyk
Kultura lokalna po 1989 roku ................................................................................................. 23
Marek Matyjewicz
Potrzeby kulturalne współczesnego społeczeństwa ................................................................. 28
Ewa Bobrowska
Dom kultury jako instytucja społeczeństwa obywatelskiego ................................................... 35
Marta Białek-Graczyk
Dom kultury – marzenia i niepokoje ....................................................................................... 45
Ewa Sikora
Panorama regionalnych ośrodków kultury
Na podstawie zawartości stron internetowych ......................................................................... 53
Tomasz Ignalski
Miejski Dom Kultury „Batory” w Chorzowie – model animacji inspirowany lokalną tradycją ....... 69
Aneta Fabisiak-Hill
Model satelitarnego ośrodka kultury
Na podstawie metody Gminnego Ośrodka Kultury w Dywitach ............................................. 75
Krzysztof Polewski
Nowe metody pracy w Gminnym Ośrodku Kultury w Mykanowie ......................................... 80
Piotr Henzler, Stanisława Retmaniak
Animacja środowiska – kluczem do sukcesu Gminnego Ośrodka Kultury w Somiance ........... 89
Małgorzata Wójcik
Ośrodek Kultury w Brzeszczach jako centrum aktywności lokalnej ........................................ 94
ROZDZIAŁ 2
Menedżer i animator – fi larowe postaci współczesnego domu kultury
Dorota Ilczuk
Menedżer kultury – zadania, rola w środowisku lokalnym, pieniądze czy wartości? ............... 99
Barbara Jedlewska
Misja i prestiż współczesnego animatora kultury .................................................................. 103
Jacek Nowiński
Animator czy menedżer? ...................................................................................................... 120
299062908.044.png 299062908.045.png 299062908.046.png 299062908.047.png 299062908.048.png 299062908.050.png 299062908.051.png 299062908.052.png 299062908.053.png 299062908.054.png 299062908.055.png 299062908.056.png 299062908.057.png 299062908.058.png 299062908.059.png 299062908.061.png 299062908.062.png 299062908.063.png 299062908.064.png 299062908.065.png 299062908.066.png 299062908.067.png
 
Zbigniew Buski
Sylwetka menedżera kultury – warsztat, sukcesy, porażki .................................................... 123
Monika Hausman-Pniewska
Tomasz Bukowski – artysta, animator, menedżer .................................................................. 128
Marek Gałązka
Od PGR do Sopotu – wspomnienia oraz refl eksje kaowca i animatora kultury ...................... 133
Danuta Szymońska
Między potencjałem a przyzwoleniem
Z doświadczeń animatorów społeczno-kulturalnych w Nowej Hucie ..................................... 139
Wiesław Rogalski
Uniwersyteckie kształcenie animatorów i menedżerów kultury. Wybrane modele i koncepcje ...... 148
ROZDZIAŁ 3
Współpraca lokalnych podmiotów
i metoda projektów szansą realizacji nowych zadań domu kultury
Zbigniew Wejcman
Partnerstwa lokalne szansą budowania
współpracy środowiskowej na rzecz działalności społeczno-kulturalnej ................................. 177
Dorota Niemczyk
Technika projektowania efektywną metodą planowania i realizacji przedsięwzięć kulturalnych ...... 195
Marek Marcinkowski
Olsztyńskie Lato Artystyczne – przykład projektu menedżerskiego ...................................... 221
Zbigniew Łukaszewski
Festiwal Hanzeatycki w Goleniowie – przykład projektu animacyjnego ................................ 227
Grzegorz Gawlik
Świat Teatru. Zabawa, Śmiech, Nauka – przykład projektu artystyczno-animacyjnego ......... 230
ROZDZIAŁ 4
Nowe strategie wsparcia ośrodków kultury
Jacek Gralczyk
Konfederacja Animatorów Kultury. Założenia programowe i organizacyjne ......................... 239
Manifest Konfederacji Animatorów Kultury ......................................................................... 242
Jacek Gralczyk, Sławomir Mołda
Częstochowski Węzeł Aktywności ....................................................................................... 244
Sławomir Mołda
Spotkania nidzickie .............................................................................................................. 264
Strategie wsparcia animacji kultury – potrzeby i możliwości
Zapis dyskusji panelowej ................................................................................................... 267
Załączniki ............................................................................................................................. 280
Nota o autorach .................................................................................................................... 286
299062908.068.png 299062908.069.png 299062908.071.png 299062908.072.png 299062908.073.png 299062908.074.png 299062908.075.png 299062908.076.png 299062908.077.png 299062908.078.png 299062908.079.png 299062908.080.png 299062908.082.png 299062908.083.png 299062908.084.png 299062908.085.png 299062908.086.png 299062908.087.png 299062908.088.png 299062908.089.png 299062908.090.png 299062908.091.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin