pytania-teoria_zeglowania_i_manewrowania-kpozz.pdf

(371 KB) Pobierz
3
KUJAWSKO-POMORSKI OKRĘGOWY ZWIĄZEK ŻEGLARSKI
85-026 Bydgoszcz, ul Zupy 2, tel./fax.(052) 371-96-17,
BAZA PYTAŃ EGZAMINACYJNYCH na stopień żeglarza jachtowego ’2009
TEORIA ŻEGLOWANIA I
MANEWROWANIA
1.
A
Wiatr pozorny jest to:
A. wypadkowa wiatru rzeczywistego i wiatru własnego
B. wiatr powstający wskutek dyszowego działania foka
C. wiatr spływający z żagla
2.
B
Wimpel podczas żeglugi (ruch jachtu pod żaglami) wskazuje
kierunek wiatru:
A. własnego
B. pozornego
C. rzeczywistego
3.
C
Jacht przycumowany jest do pomostu. Na jego osprzęt działa:
A. wiatr własny
B. wiatr pozorny
C. wiatr rzeczywisty
4.
A
Wiatr pozorny jest z kierunku:
A. bardziej ostrego niż rzeczywisty
B. tego samego co rzeczywisty
C. bardziej pełnego niż rzeczywisty
5.
B
Bajdewind jest to:
A. lina biegnąca od topu masztu do rufy jachtu
B. kurs jachtu względem wiatru
C. rodzaj wiatru lokalnego
6.
C
Fordewind jest to:
A. żagiel przedni
B. kurs na wiatr
C. kurs z wiatrem
7.
B
Baksztag to kurs względem wiatru przy kierunku wyczuwanym:
A. od dziobu
B. od rufy jachtu do trawersu
C. prostopadle do burty
8.
B
Ostrzenie jest to:
A. skręcanie od linii wiatru
B. skręcanie do linii wiatru
C. zwiększanie zawietrzności jachtu
KUJAWSKO-POMORSKI OKRĘGOWY ZWIĄZEK ŻEGLARSKI
85-026 Bydgoszcz, ul Zupy 2, tel./fax.(052) 371-96-17,
BAZA PYTAŃ EGZAMINACYJNYCH na stopień żeglarza jachtowego ’2009
9.
A
Odpadanie jest to:
A. skręcanie jachtem od linii wiatru
B. skręcanie jachtem do linii wiatru
C. zwiększanie nawietrzności jachtu
10.
A
W miarę odpadania jachtu od linii wiatru żagle :
A. luzujemy
B. wybieramy
C. nie zmieniamy pozycji żagli
11.
B
Jacht płynie fordewindem „na motyla”, o tym jakim płynie
halsem decyduje:
A. położenie foka
B. położenie grota
C. burta, na której siedzi sternik
12.
B
W bezwietrzną pogodę jacht płynie na silniku. Na jego osprzęt
działa:
A. wiatr rzeczywisty
B. wiatr własny
C. wiatr pozorny
13.
A
Na której burcie będzie leżał grotżagiel jachtu płynącego
prawym halsem?
A. na burcie lewej
B. na nawietrznej
C. na burcie prawej
14.
C
Aby odpaść należy:
A. wychylić płetwę steru na burtę nawietrzną
B. wybrać grota i jednocześnie wyluzować foka
C. wychylić płetwę steru na burtę zawietrzna, jednocześnie
luzować tylny żagiel
15.
A
Zmieniając kurs jachtu na bardziej ostry względem wiatru:
A. wybierasz żagle
B. luzujesz żagle
C. pozostawiasz żagle bez zmian
16.
A
Dla kursów ostrych prędkość wiatru pozornego jest:
A. większa niż wiatru rzeczywistego
B. mniejsza niż wiatru rzeczywistego
C. taka sama jak wiatru rzeczywistego
17.
C
Przejście z kursu pełnego do ostrego powoduje:
A. wyraźny spadek siły wiatru pozornego
B. zmianę kierunku wiatru rzeczywistego
C. wyraźny wzrost siły wiatru pozornego
KUJAWSKO-POMORSKI OKRĘGOWY ZWIĄZEK ŻEGLARSKI
85-026 Bydgoszcz, ul Zupy 2, tel./fax.(052) 371-96-17,
BAZA PYTAŃ EGZAMINACYJNYCH na stopień żeglarza jachtowego ’2009
18.
A
Zwrot przez rufę to:
A. przejście linii wiatru od kursu baksztag jednego halsu do kursu
baksztag drugiego halsu
B. przejście linii wiatru od półwiatru jednego halsu do półwiatru
drugiego halsu
C. przejście linii wiatru od półwiatru do baksztagu przeciwnego
halsu
19.
C
Zwrot przez sztag to:
A. przejście linii wiatru od kursu baksztag jednego halsu do kursu
baksztag drugiego halsu
B. przejście linii wiatru od półwiatru jednego halsu do półwiatru
drugiego halsu
C. przejście linii wiatru od bajdewindu do bajdewindu przeciwnego
halsu
20.
B
Żagle w czasie żeglugi ustawia się biorąc pod uwagę kierunek:
A. wiatru rzeczywistego
B. wiatru pozornego
C. jest to obojętne
21.
A
Wzrost siły wiatru rzeczywistego spowoduje odczuwanie na
jachcie płynącego pod żaglami wiatru pozornego jako:
A. bardziej pełnego i silniejszego
B. bardziej ostrego i słabszego
C. wyraźnie silniejszego i zmiennego
22.
B
Refowanie żagla jest to:
A. zwiększenie powierzchni żagla
B. zmniejszenie powierzchni żagla i obniżenie jego środka
ożaglowania
C. najczęściej obniżenie środka ożaglowania
23.
B
Wzrost prędkości jachtu płynącego pod żaglami spowoduje
odczuwanie wiatru pozornego jako:
A. bardziej pełnego i słabszego
B. bardziej ostrego i silniejszego
C. wyraźnie silniejszego i porywistego
24.
B
Co to jest siła aerodynamiczna?
A. siła nośna która działa na kadłub jachtu
B. siła powstająca na żaglu wskutek oddziaływania wiatru
C. opór jaki stawia wiatr płynącemu łodzi
25.
C
W przypadku awarii lub braku urządzenia sterowego na
jachcie, aby odpaść od linii wiatru należy:
A. wyluzować tylny żagiel, po czym gwałtownie go wybrać
B. wybrać szoty tylnego żagla i przemieścić załogę w kierunku
dziobu
C. wyluzować tylny żagiel i przemieścić załogę w kierunku rufy
KUJAWSKO-POMORSKI OKRĘGOWY ZWIĄZEK ŻEGLARSKI
85-026 Bydgoszcz, ul Zupy 2, tel./fax.(052) 371-96-17,
BAZA PYTAŃ EGZAMINACYJNYCH na stopień żeglarza jachtowego ’2009
26.
C
Jakie zjawiska występują w czasie żeglugi na żaglu?
A. tylko nadciśnienie
B. tylko podciśnienie
C. nadciśnienie i podciśnienie
27.
C
Sterując gwałtownie przechylającym się jachtem należy:
A. przesiąść się na burtę zawietrzną
B. wybrać główny żagiel
C. luzować główny żagiel
28.
A
Obniżenie środka ożaglowania jachtu ( np. zarefowanie ) ma
wpływ na:
A. zwiększenie stateczności jachtu
B. zmniejszenie stateczności jachtu
C. nie ma wpływu na stateczność
29.
C
W jaki sposób można zrównoważyć jacht na kursie pełnym:
A. zrzucając foka
B. stawiając genuę w miejscu foka
C. zrzucając grota przy jednoczesnym postawieniu dwóch foków
bliźniaczych
30.
C
Aby zrównoważyć silną nawietrzność jachtu podczas szkwału
należy:
A. wybrać tylny żagiel
B. zrzucić przednie żagle
C. poluzować tylny żagiel
31.
A
Gdy w czasie żeglugi zauważysz, że na grotżaglu, wzdłuż
masztu zaczyna układać się fałda oznacza to, że:
A. fok jest za mocno wybrany
B. grotżagiel jest za mały
C. szot grotżagla jest wyluzowany
32.
A
Wybranie ponad miarę żagli przednich przy jednoczesnym
wyluzowaniu tylnych:
A. zmniejsza promień cyrkulacji podczas odpadania
B. zwiększa promień cyrkulacji podczas odpadania
C. pomaga szybko wyostrzyć
33.
C
Jacht stoi na kotwicy. Na jego osprzęt działa:
A. wiatr własny
B. wiatr pozorny
C. wiatr rzeczywisty
34.
C
Jaką rolę spełnia miecz ?
A. zwiększa stateczność jachtu
B. powoduje zmniejszenie przechyłu przy kursach ostrych
C. zapobiega dryfowi
KUJAWSKO-POMORSKI OKRĘGOWY ZWIĄZEK ŻEGLARSKI
85-026 Bydgoszcz, ul Zupy 2, tel./fax.(052) 371-96-17,
BAZA PYTAŃ EGZAMINACYJNYCH na stopień żeglarza jachtowego ’2009
35.
C
Na jachcie płynącym bajdewindem zwiększono wybrzuszenie
grotżagla – spowoduje to:
A. zwiększenie przechyłu jachtu
B. zwiększenie prędkości jachtu i zwiększenie wartości siły
aerodynamicznej
C. zmniejszenie prędkości jachtu i spadek wartości siły
aerodynamicznej
36.
B
Zbyt mocne wybranie żagli w stosunku do kursu względem
wiatru spowoduje:
A. zwiększenie prędkości jachtu i zwiększenie wartości siły
aerodynamicznej
B. zmniejszenie prędkości jachtu i spadek wartości siły
aerodynamicznej
C. zwiększenie przechyłu jachtu
37.
C
Siła hydrodynamiczna powstająca na zanurzonej części
kadłuba jest efektem działania:
A. wiatru własnego
B. zafalowania akwenu
C. siły aerodynamicznej
38.
C
Co się stanie z jachtem, gdy przy silnym wietrze na kursie
półwiatr schowamy miecz ?
A. jacht prawdopodobnie wywróci się
B. zmniejszy się dryf
C. zmniejszy się przechył jachtu i równocześnie zwiększy się dryf
39.
B
Nawietrzność jest to:
A. tendencja jachtu do odpadania z wiatrem
B. tendencja jachtu do ostrzenia na wiatr
C. umiejętność prowadzenia jachtu przy silnych wiatrach
40.
A
Nawietrzność możemy zwiększyć poprzez:
A. wybranie grota przy równoczesnym wyluzowaniu foka
B. przechyleniu jachtu na burtę nawietrzną
C. wybraniu foka przy równoczesnym wyluzowaniu grota
41.
A
Wyluzowanie żagli przednich spowoduje:
A. wzrost nawietrzności
B. wzrost zawietrzności
C. nie wpłynie na stateczność kursową
42.
B
Z powodu złego rozmieszczenia ładunku nastąpiło
przegłębienie części dziobowej jachtu. W związku z tym
przesunął się środek bocznego oporu. Jacht będzie:
A. zawietrzny
B. nawietrzny
C. zmiana ta jest bez znaczenia na stateczność kursową jachtu
Zgłoś jeśli naruszono regulamin