Jesienne zabawy na pochmurne dni.doc

(31 KB) Pobierz
Jesienne zabawy na pochmurne dni

Jesienne zabawy na pochmurne dni

Cel główny: Wspieranie różnorodnej aktywności dzieci

Cele ogólne:

·         Rozwijanie procesów analizy i syntezy wzrokowo słuchowej oraz sylabowej wyrazu

·         Kształcenie umiejętności wyodrębniania głoski w nagłosie

·         Pobudzenie wyobraźni słuchowej oraz ekspresji ruchowej

·         Współdziałanie w sytuacjach zabawowo - zadaniowych

·         Nabywanie umiejętności aktywnego słuchania muzyki klasycznej

·         Rozwój i integracja funkcji sensoryczno - motorycznych

Cele szczegółowe: ( dziecko powinno)

·         Umieć rozwiązać zagadkę

·         Dokonać analizy i syntezy fonetycznej wyrazu

·         Łączyć sylaby tworząc wyrazy

·         Zgodnie współpracować w parze

·         Wykazać umiejętność ekspresji ruchowej inspirowanej muzyką

·         Umieć zapanować nad własnym oddechem

·         Umieć wypowiedzieć się na określony temat

·         Utrzymać koordynację wzrokowo - ruchową

Forma pracy: grupowa, indywidualna i w parach

Metody: słowna, zadaniowa, praktycznej działalności dzieci

Środki wspomagające działanie:
Liście, ilustracje obrazujące rozwiązanie zagadek, obrazki do analizy fonetycznej, piłka, papierowe listki do ćwiczeń oddechowych z naklejoną literą, białe cegiełki do tworzenia schematu wyrazu, obręcze, karta pracy, nagrania muzyczne.

PRZEBIEG ZAJĘCIA

  1. Powitanie - zabawa integracyjna na melodię pląsu "Pingwin" oraz przedstawienie się każdego dziecka, dzieląc imię na sylaby np. A - sia
    O, jak przyjemnie i jak wesoło
    Z wszystkimi spotkać się, się, się Raz nóżka lewa, raz nóżka prawa Do przodu, do tyłu i raz, dwa, trzy.
  2. Rozwiązanie kilku zagadek:

o        słownych:

§         Gdy niebo ubierze szary kubraczek
a potem rzewnie się rozpłacze, to tam
gdzie spadnie łez tych liczba duża,
z wody się zrobi wielka……( kałuża)

§         W małym domku - same szyby
w środku woda, a w niej ryby ( akwarium)

o        dźwiękowej:
Nauczyciel w ukryciu szeleści suchymi liśćmi, jeżeli dzieci nie odgadną pomaga zagadką słowną:

§         Spadają z drzewa żółte, czerwone,
Wiatr je roznosi w tę i tamtą stronę (liście)

o        graficznej: Nauczyciel prosi do tablicy jedno dziecko, które łączy ze sobą narysowane punkty tworząc rozwiązanie zagadki (okulary).

o        słownych :

§         Ten, co się myje i ten co nie myje,
gdy mróz i zimno okręca nim szyję (szalik)

§         Każdy bez trudu nazwać może
szklane okno w telewizorze (ekran)

W trakcie odgadywania przez dzieci kolejnych zagadek nauczyciel odkrywa na tablicy obrazek z właściwym rozwiązaniem.

  1. Rebus fonetyczny - sześcioro dzieci otrzymuje obrazki będące rozwiązaniem kolejnych zagadek przedstawiające: k ałużę, a kwarium, l iście, o kulary, sz alik , e kran .
    Ich zadaniem jest określenie pierwszej głoski w każdym wyrazie i wymówienie ich głośno. Grupa odgaduje hasło złożone z pierwszych głosek każdego wyrazu ( kalosze ).
  2. Jaka to pora ? - krótka rozmowa na temat aktualnej pory roku i określanie jej charakterystycznych cech.
  3. Deszczyk - improwizacja ruchowa do piosenki śpiewanej przez dzieci
  4. Ułóż słowo - dzieci tworzą wyrazy z początkowych sylab wypowiadanych przez nauczyciela, który rzuca poszczególnym dzieciom piłkę recytując wierszyk:
    "Rzucam ci piłkę i mówię pół słowa,
    A ty mi powiedz jaka jest druga połowa:
    ka -, pa - , ma -, me-, te -, ta - , za - , la - , sza - …
  5. Wirujące listki - ćwiczenia oddechowe.
    Dzieci poruszają się po sali w rytm muzyki, wprawiając w ruch papierowe listki. Na przerwę w muzyce listki opadają na ziemię. Muzyka zmienia się ze spokojnej i nastrojowej w wyrazistą i energiczną.
  6. Domek dla listka - zadaniem dzieci jest odszukanie spośród leżących na ziemi obręczy, zawierających różne obrazki, tych, których nazwa rozpoczyna się głoską odpowiadającą literce na ich listkach.
  7. Analiza i synteza słuchowa wyrazów - układanie schematu wyrazu w parach, za pomocą białych kartoników.
  8. Taniec listków w rytmie muzyki klasycznej wg Batii Strauss.
    Rączki dzieci zamieniają się w tańczące listki wykonując różne gesty.
  9. Wędrówka jeżyka - rysowanie po kratkach wg instrukcji słownej nauczyciela stosującego określenia dotyczące orientacji przestrzennej np. dwie kratki w prawo, trzy kratki w dół…
  10. Gimnastyka na wesoło - wspólna zabawa do słów piosenki pobudzająca duże grupy mięśniowe.

Opracowała D. Młyńska

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin