Gdy złapiesz gumę.doc

(27 KB) Pobierz
Gdy złapiesz gumę

Gdy złapiesz gumę

 



A to pech! Dlaczego to mnie spotkało? Znowu kicha!

To niestety szara rowerowa rzeczywistość. Podczas jednej przejażdżki można złapać więcej niż jedną gumę. A to już jest pech. Wcześniej, czy później i tak będziesz musiał(a) wymienić dętkę. Oczywiście można się kimś wyręczyć, ale lepiej liczyć na siebie.

 

Jeśli masz łatki można na miejscu dętkę naprawić, ale lepiej i szybciej wymienić ja na nową (zwłaszcza jak pada deszcz lub tną komary). Dodatkowa dętka, pompka i łyżki do opon nie zajmą wiele miejsca, a przydać się naprawdę mogą. Jak już to wszystko masz śmiało możesz brać się do pracy:

 

1. Rozepnij hamulec (w przypadku hamulca tarczowego nie czytaj tego punktu). Umożliwi to zdjęcie koła.

 

2. Jeżeli wymieniasz dętkę w tylnim kole zrzuć łańcuch na najmniejszy tryb kasety.

 

3. Zwolnij zacisk piasty (to ta dźwignia, która mocuje koło do roweru) i odciągając tylną przerzutkę do tyłu wysuń koło do przodu. Najwygodniej jest gdy staniesz za rowerem. Oczywiście z przednim kołem nie ma tyle zabawy.

 

4. Gdy koło rozłączy się z rowerem można przystąpić do sedna sprawy. Przy pomocy łyżki do opon podważ krawędź opony i przesuwając łyżką po obręczy zsuń z niej oponę. Wystarczy to zrobić z jednej strony. Teraz można wyjąć ze środka dętkę. Jeżeli nie posiadasz łyżki możesz posłużyć się płaskim śrubokrętem, ale istnieje duże prawdopodobieństwo mocniejszego uszkodzenia dętki, a nawet obręczy.

 

5. Jeżeli naprawiasz dętkę na miejscu, to napompuj ją i zlokalizuj dziurę (przy pomocy słuchu lub najlepiej włóż ja do wody). Po znalezieniu nieszczelności przetrzyj to miejsce papierem ściernym i nałóż na nie warstwę kleju (papier i klej znajdują się w komplecie z łatkami). Odczekaj kilkanaście sekund. Odklej srebrną folię z łatki. Przyłóż łatkę do posmarowanego miejsca i dociskaj ją przez kilka minut.

 

6. Naprawioną dętkę włóż do opony zaczynając od umieszczenia zaworu w otworze obręczy.

 

7. Załóż oponę na obręcz. Możesz sobie ułatwić delikatnie napompowując dętkę. Po założeniu opony napompuj dętkę do odpowiedniego ciśnienia.

 

 

Od pewnego czasu dostępne są opony bezdętkowe (muszą być zamontowane na specjalnych obręczach). Ich niewątpliwą zaletą jest większa odporność na przebicia, ale nie stuprocentowa. Do naprawy przebić stosuje się specjalne łatki do opon bezdętkowych. Kolejnym problemem jest napompowanie opony. Opona, żeby docisnąć się do obręczy potrzebuje na początku dużego ciśnienia. Nie jest to możliwe przy użyciu konwencjonalnej pompki i dlatego do pompowania stosuje się pompki na naboje ze sprężonym powietrzem. Przy montażu i demontażu opon nie powinno się stosować narzędzi, gdyż grozi to jej uszkodzeniem (wprawne dłonie to wszystko czego potrzeba ).

 

W związku z tym, że wymiana dętki nie jest zbyt przyjemną czynnością, ale czasami niezwykle potrzebną warto w domu, przed wycieczką poćwiczyć jej wymianę. Dotyczy to oczywiście tych, którzy rzadziej jeżdżą, bo Ci, którzy pochłonęli już trochę kilometrów mają to już na pewno za sobą.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin