MICKIEWICZ,_JEDYNKA_Z_ORTOGRAFII.pdf

(1520 KB) Pobierz
241165081 UNPDF
Janina Mickiewicz
Jedynka z ortografii?
rozpoznawanie dysleksji, dysortografii i dysgrafii
w starszym wieku szkolnym
Toruń 1996
Nadzór wydawniczy
Zbigniew Chmiel
Projekt okładki
Ryszard Rosiński
Redakcja techniczna
Janina Mickiewicz
Recenzenci
prof. dr hab. Marta Bogdanowicz
prof. dr hab. Czesław Kosakowski
© Copyright by Janina Mickiewicz and „Dom Organizatora" TNOiK Toruń
ISBN 83-85709-88-6
PRZEDRUK CAŁOŚCI ŁUB CZĘŚCI ZASTRZEŻONY
Printed in Polami
Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa
„Dom Organizatora" — Toruń 1996
Wydanie I
Nakład 2000 egz.
Skład: Jacek Dąbrowski, ul. Hallera 17, Toruń
Druk i oprawa: Zakład Poligraficzno-Wydawniczy „POZKAU
ul. ks. B. Jaśkowskiego 3, 88-100 Inowrocław, tel./fax 57-62-09, 57-62-19
241165081.013.png 241165081.014.png
Spis treści
Przedmowa
5
1. Udziai i rola funkcji percepcyjno-motorycznych
w nabywaniu umiejętności czytania i pisania
9
2. Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu
13
2.1. Wprowadzenie
13
2.2. Przyczyny zaburzeń w czytaniu i pisaniu
14
2.3. Wyjaśnienia terminologiczne
15
2.4. Symptomatologia zaburzeń w czytaniu i pisaniu
20
3. Diagnozowanie zaburzeń w czytaniu
i pisaniu — zagadnienia ogólne
23
4. Charakterystyka zaburzeń w pisaniu i czytaniu
w starszym wieku szkolnym
33
4.1. Dysortografia
33
4.2. Dysgrafia
54
4.3. Dysleksja
63
5. Model diagnozy pedagogicznej w ustalaniu specyficznych
trudności w czytaniu i pisaniu u uczniów klas starszych
71
5.1. Wprowadzenie
71
5.2. Analiza „Skierowania" ze szkoły
73
5.3. Wywiad z rodzicami ucznia
74
5.4. Rozmowa z uczniem
74
5.5. Analiza samodzielnych wypowiedzi pisemnych
75
5.6. Sprawdzenie znajomości zasad ortograficznych
77
241165081.015.png 241165081.016.png 241165081.001.png 241165081.002.png 241165081.003.png 241165081.004.png 241165081.005.png 241165081.006.png
5.7. Analiza aktualnych wytworów szkolnych
i z młodszego wieku szkolnego
78
5.8. Badanie poziomu graficznego pisma
80
5.9. Ocena umiejętności pisania na podstawie
sprawdzianów ortograficznych
81
5.10. Pamięć słuchowa
83
5.11. Pomiar szybkości czytania
83
5.12. Badanie słuchu fonematycznego
84
5.13. Przykłady zdiagnozowanychprzypadków
94
6. Problem oceniania pisemnych prac uczniów
z dysortografią
103
6.1. Ocena szkolna prac pisemnych
103
6.2. Wpływ oceny prac pisemnych z języka polskiego
na karierę szkolną ucznia
112
6.3. Ocena szkolna a samoocena ucznia
116
7. Wnioski i uwagi końcowe
123
Posłowie
127
Bibliografia
130
241165081.007.png 241165081.008.png 241165081.009.png 241165081.010.png 241165081.011.png 241165081.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin