sprawozdanie.doc

(132 KB) Pobierz
SPRAWOZDANIE

2

 



Zespół Szkół Włókienniczych

im. Nauczycieli Tajnego Nauczania w Lublinie

ul. Poniatowskiego 5

 

 

sprawozdanie z badań

wykorzystanie wyników egzaminu maturalnego w podniesieniu jakości pracy szkoły

 

 

 

 

 

 

Opracowała: dr Wioletta Kozak

 

 

 

 

 

 

Lublin, grudzień 2005

 


Opis dokonywanych analiz

 

Przygotowanie szkoły do wykorzystywania wyników egzaminu maturalnego

 

O przygotowaniu się szkoły do wykorzystania wyników świadczą wypowiedzi nauczycieli z kwestionariuszy, analiza dokumentacji, obserwacja oraz wywiady z nauczycielami. Zebrane dane upoważniają do stwierdzenia, iż placówka przygotowała się do wykorzystania wyników matury. Podczas przygotowań szkoła napotkała liczne trudności przede wszystkim

natury zewnętrznej:

§         brak szkoleń w tym zakresie,

§         brak dostatecznej liczby użytecznych materiałów

oraz natury wewnętrznej:

§         brak przygotowania statystycznego nauczycieli szkoły.

 

Szkoły musiały sobie same radzić z przygotowaniem, bo jakiś takich specjalnych szkoleń z zewnątrz nie prowadzono, wiemy o wykorzystywaniu wyników, ale jest to wiedza zdobywana samodzielnie czy w samokształceniu, czy z dostępnych informacji, sporo z Internetu można się dowiedzieć, no i spotkania, powiedzmy organizowane przez okręgową komisję i kuratorium. Przygotowuje się zespół ds. mierzenia jakości głównie, ale wszyscy nauczyciele i wychowawcy w takim zakresie interesującym powiedzmy danego przedmiotowca, czy wychowawcy tak, żeby on potem wiedział, co zrobi, jak to podać czy uczniom, czy rodzicom.

 

Tabele nr 1 i 2 prezentują dane z kwestionariusza.

 

Tab. 1 przygotowywanie szkoły do wykorzystania wyników egzaminu maturalnego

1.       Czy szkoła przygotowywała się do wykorzystania wyników sprawdzianu/ egzaminu gimnazjalnego?

 

Tak

Nie

Nie mam zdania

70%

0

30%

 

Niektórzy nauczyciele opisali sposoby tego działania:
 

Dyrekcja ściągała dostępne materiały z Internetu.

 

Było przeprowadzone szkolenie Rady Pedagogicznej na temat zasad, procedur przeprowadzania egzaminu maturalnego.

 

Spotkanie informacyjne dla wychowawców klas.

 

Tab. 2 Trudności w przygotowaniu szkoły do wykorzystania wyników matury

 

Czy szkoła natrafiła na trudności, przygotowując się do wykorzystania wyników egzaminów zewnętrznych?

 

Tak

Nie

Nie wiem

 

72%

 

15%

 

13%

 

Oto wskazane przez nauczycieli trudności:

§         brak szkoleń z zakresu wykorzystywania wyników oceniania zewnętrznego

§         brak umiejętności analizy danych statystycznych

§         brak materiałów informacyjnych

 

Porównanie danych z różnych źródeł potwierdza, iż szkoła napotkała w swoich przygotowaniach do wykorzystania wyników liczne trudności. Nasuwa się wniosek, iż powinny być organizowane szkolenia w tym zakresie. Nie można wszystkiego bowiem sprowadzać do samokształcenia. Z wywiadu nieformalnego z wicedyrektor wynika, iż spotkania organizowane przez OKE i kuratorium nie spełniają oczekiwań szkół, są to spotkania informacyjne, zaś szkoły potrzebują szkoleń.

 

Wykorzystanie wyników oceniania zewnętrznego w pracy nauczycieli

 

Tab. 3 Wykorzystanie wyników matury do projektowania działań dydaktycznych w bieżącym roku szkolnym

Czy wykorzystałaś (eś) wyniki egzaminu maturalnego do projektowania działań dydaktycznych w bieżącym roku szkolnym?

 

Tak

Nie

Nie mam zdania

92%

7%

1%

 

A oto wymienione przez nauczycieli sposoby wykorzystania wyników:

§         zwiększam nacisk na kształcenie umiejętności w stosunku do przyswajania wiedzy teoretycznej

§         zmodyfikowałem(am) wymagania edukacyjne

§         zmodyfikowałem(am) program nauczania poprzez zwiększenie nacisku na kształcenie treści objętych wymaganiami egzaminacyjnymi

§         dokonałem(am) analizy treści nauczania ścieżek edukacyjnych

§         zmodyfikowałem(am) metody nauczania

§         dobieram ćwiczenia i zadania odwołujące się do doświadczeń uczniów

§         dokonałem(am) analizy programu nauczania

 

Tab. 4 Wpływ wyników sprawdzianu na dobór stosowanych form i metod nauczania

 

Czy wyniki egzaminu maturalnego wpłynęły na dobór stosowanych przez Ciebie form i metod nauczania?

 

Tak

Nie

Nie mam zdania

89%

11%

0

 

Oto wymienione przez nauczycieli zmiany w doborze metod kształcenia:

§         częściej wprowadzam zadania i ćwiczenia utrwalające

§         ograniczam stosowanie metod podających

§         częściej stosuję metody problemowe

§         częściej stosuję metody aktywizujące

§         częściej organizuję pracę w grupie

§         stosuję metodę projektów międzyprzedmiotowych

§         częściej wprowadzam zadania i ćwiczenia redakcyjne

 

Tab. 5 Wykorzystanie wyników sprawdzianu do modyfikacji sposobów i metod oceniania wewnątrzszkolnego stosowanych w bieżącym roku szkolnym

Czy wykorzystujesz wyniki egzaminu do modyfikacji sposobów i metod oceniania wewnątrzszkolnego stosowanych przez Ciebie w bieżącym roku szkolnym?

 

Tak

Nie

Nie mam zdania

 

100%

 

0

 

0

 

Oto sposoby wykorzystania wyników doborze sposobów oceniania wewnątrzszkolnego:

§         częściej sprawdzam osiągnięcia uczniów w zakresie opanowania umiejętności objętych wymaganiami egzaminacyjnymi

§         modyfikuję stosowane kryteria oceniania

§         modyfikuję przedmiotowy system ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin