28 Obróbka plików RAW.pdf

(770 KB) Pobierz
Microsoft Word - 28 Obróbka plików RAW.doc
1
Cyfrowa ciemnia - przepis na obróbkę plików RAW
Prezentujemy przepis na szybkie i skuteczne "wywołanie" plików RAW. W przeciwieństwie do
wielu innych tekstów na ten temat, tym razem nie opisujemy poszczególnych funkcji
programu, ale skupimy się na uzyskaniu jak najlepszej jakości zdjęć.
Autor artykułu, Zbigniew Kruk, jest fotografem, a także stałym czytelnikiem Fotopolis.pl. Już od kilku lat
pracuje z plikami RAW i wyrobił sobie szybką i skuteczną metodę pracy, którą dzieli się z naszymi
czytelnikami.
Aparaty cyfrowe w swojej budowie różnią się od aparatów analogowych tylko nieznacznie. przecież sam
moment fotografowania przebiega podobnie - te same procesy, te same prawa fizyki. Niemniej jednak
diametralnie różni się etap powstawania zdjęcia/odbitki. Powiększalnik, chemia, negatywy zastąpione
zostały oprogramowaniem, myszką oraz kartą pamięci. Niestety, nie każdy jest świadom, że wraz ze
zmianą narzędzi, trzeba dostosować technikę, a także nauczyć się czegoś nowego. W tym wypadku dużo
nowego.
W obiegowej opinii słyszy się, że tradycyjne negatywy lub slajdy dają lepszą jakość zdjęć. Jest to
uogólnienie, które w większości przypadków mija się z prawdą. Jakość obrazu z cyfry jest uzależniona od
tego, jakich narzędzi użyjemy, aby otrzymać finalne zdjęcie. Możemy postępować lepiej lub gorzej.
Ponieważ kilka razy słyszałem już pozytywne komentarze na temat mojego "workflow”, (czyli sposobu
pracy) postanowiłem zdradzić kilka tajemnic.
Najważniejszą sprawą jest plik który zaczniemy obrabiać - ja używam tylko formatu RAW . Format ten, jest
to zapis obrazu matrycy, zachowujący jej oryginalną bitową postać (zwykle 12/14/16 bit - w zależności od
aparatu). Plik ten składa się z 3 obrazów: czerwonego, niebieskiego i zielonego - przy czym zielony ma 2x
więcej pikseli od czerwonego i niebieskiego - wynika to ze sposobu ułożenia pikseli i filtra bayerowskiego
przed matrycą. Taki plik, prócz samego obrazu ma także zapisane informacje EXIF o parametrach
ekspozycji, aparacie, obiektywie, lampie i tym podobne.
Dlaczego format ten jest tak korzystny? W przeciwieństwie do gotowego pliku JPEG , cały proces
powstawania obrazu kontrolujemy samodzielnie - balans bieli, jasność, kontrast, krzywą, wyostrzanie,
odszumianie. Można to porównać do samodzielnego wykonania odbitki pod powiększalnikiem (RAW) w
przeciwieństwie do wywołania zdjęcia w automacie (JPEG). Do tego dochodzi proces interpolacji danych,
(czyli obliczanie wartości piksela na podstawie 3 lub 4 osobnych obrazów). W rzeczywistości każdy piksel
matrycy ma przed sobą filtr, który pozwala mu rejestrować jasność tylko jednego koloru. Jednak my
otrzymujemy obraz, który ma wszystkie piksele kolorowe. Obliczanie wartości ich koloru następuje poprzez
analizowanie wartości sąsiednich pikseli, które reagują na inny kolor.
Część 1
Tyle teorii. Ale jak to wykorzystać w praktyce? Przede wszystkim oprogramowanie. Ja w pracy używam
programu Adobe Photoshop CS2 - który według mnie ma jeden z najlepszych konwerterów RAW
dostępnych na rynku. Wcześniejsza wersja była też udana, lecz jej największym problemem była
stosunkowo wolna praca i brak obsługi wsadowej, a więc w efekcie nadawał się do obróbki pojedynczych
zdjęć.
W mojej pracy często potrzebuję obrobić ogromne ilości plików. Dlatego, zależy mi na tym, by robić to jak
najszybciej. Teraz przedstawię, krok po kroku, jaką metodę obróbki plików RAW stosuję:
1. Uruchamiamy zewnętrzną aplikację Adobe Bridge. Jest to aplikacja, która ma za zadanie katalogowanie
plików oraz przygotowanie ich miniaturek, tak by przeglądanie ich było wygodniejsze. Na moim, już dość
powolnym, komputerze przygotowanie katalogu 800 zdjęć zajmuje to około 10-15 min. Ten czas
przeznaczam na delektowanie się kawą.
2
2. Następnie zaznaczam pliki, które chciałbym przygotować do "wywołania". Staram się zaznaczyć zdjęcia,
które mają zbliżony balans bieli. Wybieram jedną grupę zdjęć, wykonaną o podobnym czasie, w podobnym
miejscu - dzięki temu za chwilę znacząco przyspieszę sobie prace.
3. Klikam prawym przyciskiem myszy na miniaturkach i wybieram opcję z menu Open In Raw Camera,
która otwiera nam okno konwertera.
4. Ustalam balans bieli dla pierwszego zdjęcia, zaznaczam wszystkie zdjęcia przyciskiem Select All i klikam
na suwaku Temperature - wtedy obie wartości, (Temperature i Tint) zostaną nałożone na wszystkie
zdjęcia. Zmiany powinny następować prawie natychmiastowo.
5. Upewniam się czy pliki będą wywołane w odpowiedniej przestrzeni kolorystycznej, (to już zależy od
waszych preferencji) z odpowiednia głębią bitową (zawsze 16 bit!). Wybieram oryginalna rozdzielczość
185092892.001.png
3
aparatu, a w okienku Resolution (rozdzielczość, gęstość) wpisuje 300 (pikseli na cal).
6. Następnie (mając zaznaczone cały czas wszystkie zdjęcia) zaznaczam opcje Auto przy: Exposure
(ekspozycji), Shadows (cienie), Brightness (jasność), Contrast (kontrast). Dzięki temu konwerter dobierze
jak najlepsze wartości, tak by w obrazie zmieściło się jak najwięcej danych - czyli jak najwięcej informacji
ze świateł i cieni. Zdjęcia po takiej operacji będą bez kontrastu, mydlane, a to oznacza, że osiągnęliśmy
(wbrew pozorom) sukces!
7. Czasem konwerter chcąc ratować silnie przepalone obszary (np. niebo) zastosuje bardzo mocna
korektę. Wtedy będziemy prawdopodobnie musieli wprowadzić pewne zmiany ręcznie. Oczywiście program
nie jest w stanie stwierdzić, co chciałem otrzymać na zdjęciu i która część zdjęcia jest dla mnie
najważniejsza. Więc klikam na pierwszym zdjęciu - w ten sposób tylko jeden plik będzie zaznaczony i
ustalam prawidłową ekspozycję dla danego zdjęcia. Mogę także dodatkowo skorygować balans bieli.
Czasem może spowodować to ogromne zmiany w jasności obrazu, (którymi częściowo steruje program).
Wyobraźmy sobie zdjęcie wykonane w silnym świetle halogenów. Bez prawidłowego ustawienia balansu
bieli automatyka programu będzie silnie ściemniać zdjęcie, aby kanał z kolorem czerwonym (R) nie
wyszedł poza zakres (255). Jeśli zmienimy temperaturę, okaże się że można zastosować zupełnie inne
ustawienia, gdyż kanał czerwony przesunął się w prawą stronę na histogramie.
185092892.002.png
4
185092892.003.png
5
8. Gdy wszystkie pliki będą już przygotowane, znów zaznaczam je wszystkie, a następnie korzystam z opcji
Save xx Images, gdzie xx to ilość plików, które zostały zaznaczone.
9. Wybieram katalog gdzie mają znaleźć się zdjęcia i naciskam Save. Teraz aplikacja będzie interpolować
dane oraz zapisywać je do pliku. Zwykle 100 plików mój komputer zapisuje 10 min. Dzięki temu mam
chwile na bardzo ważny odpoczynek dla oczu.
10. Można jeszcze ułatwić sobie zadanie. Otwieramy jeden plik RAW bezpośrednio w Photoshopie.
Ustalamy balans bieli na wartość temperatury 5000, odcień na 0 (z moich doświadczeń najczęściej balans
bieli występuje w okolicach tych wartości - dzięki temu będzie nam najprościej ocenić, które zdjęcia mają
zbliżony balans bieli), upewniamy się czy nie ma zaznaczonej opcji Auto przy Exposure, oraz zaznaczamy
opcje Auto przy Shadows, Brightness i Contrast. Pod histogramem z prawej strony jest strzałka w bok.
Klikamy na nią i wybieramy opcje Save New Camera Raw Defaults. Dzięki temu podczas przygotowywania
miniaturek przez aplikacje Bridge wszystkie pliki będą już miały nanoszone zmiany - omijamy kroki 5 oraz
6.
Gdy mamy już plik TIFF/PSD w 16 bitowej palecie, możemy przystąpić do właściwej obróbki. Zdjęcia
przygotowane dotychczas powinny charakteryzować się małym kontrastem - będą sprawiać wrażenie
mydlanych. Na pierwszy rzut oka jest to wada, niemniej jednak uzyskaliśmy bardzo ważną rzecz.
Uzyskaliśmy jak największą ilość informacji w światłach i cieniach. Teraz jedynie musimy je odpowiednio
ukształtować.
Gdy mam już otworzony plik, pierwszą czynnością, którą staram się wykonać jest to zastosowanie funkcji
Shadow/Highlight, dzięki której ratujemy fragmenty, które są już bardzo jasne lub, gdy chcemy
podwyższyć jasność fragmentów ciemnych. Moje standardowe ustawienia to:
dla Shadows : 20% / 40% / 75 px
dla Highlights: 20% / 30% / 50 px
185092892.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin