26 Plugin Camera RAW po polsku.pdf

(165 KB) Pobierz
Microsoft Word - 26 Plugin Camera RAW po polsku.doc
Photoshop Camera RAW (Plug-in) tłumaczenie
W 2003 roku został udostępniony plugin do PS 7 o nazwie Camera RAW umożliwiający
otwieranie i obróbkę zdjęć zapisanych w formacie RAW przed przekonwertowaniem do
formy pliku graficznego, wraz z pojawieniem się PS CS ( Photoshop 8 Creative Suite )
producent „wmontował” na stałe powyższe oprogramowanie będące aktualnie najbardziej
uniwersalnym i niezależnym od producenta sprzętu fotograficznego, dostęp do funkcji
mających wpływ na korekcję zdjęcia jest ogromny i porównywalny z najnowszym
oprogramowaniem Nikona, Canona i Olympusa w wersjach pro.
jak zwykle bywa najlepsze oprogramowanie jest po angielsku i nie mamy na razie co marzyć
o spolszczeniu więc postanowiłem przygotować krótki opis:
Podstawowa różnica pomiędzy plikiem uzyskanym z RAW a JPG czy TIIF to
8 lub 16 bitów dodanych koloru co daje wybór ilości barw 16,7 miliona a 281 tryliona
wybór
- balansu bieli, ręczny, definiowany, ze zdjęcia
- ekspozycji, z możliwością podświetlenia obszarów leżących w zakresie świateł
- szczegóły w cieniach, światłach
- jasność
- kontrast
- nasycenie
- ostrość
- rozmycie szumów z matrycy przy dużym ISO
- profil koloru
- ilość bitów na kanał
- wielkość
- DPI
- aberracja chromatyczna
- winietowanie
Jak powstaje RAW?
najpierw trochę wiedzy o matrycy - piksele matrycy są zdolne do odczytania intensywności
padającego światła, przy 8 bitowym odczycie danych z matrycy mamy 256 odcieni szarości (
zapis danych w formacie raw jest 16 bitowy ) czujniki matrycy przykryte filtrami trzech barw
składowych dają nam liczbę 16,7 miliona kolorów ( 256 x 256 x 256 ) raw 16 bitowy to 281
trylionów kolorów w RAW jest zapisany poziom oświetlenia każdego piksela przykrytego
filtrem, żadnych informacji o kolorze, położenie piksela i dane o ekspozycji, często mówi się
że RAW to cyfrowy negatyw czekający na „wywołanie”
Czemu RAW a nie TIFF?
TIFF jest bezstratnym formatem graficznym ale ma w porównaniu z RAW sporo wad,
większa objętość pliku, mniejsza kontrola nad procesem obrazu – praktycznie możemy zrobić
z TIFFem to samo co z JPGiem i nic więcej
Jeśli zdecydujesz się na skorzystanie chociaż raz z możliwości wykonania zdjęcia z RAW to
stwierdzisz że możliwości decydowania o ostatecznym efekcie zależą tylko od ciebie –
będziesz pracować w wirtualnej ciemni gdzie z jednego „negatywu” będziesz wykonywać
mnóstwo różniących się od siebie fotek i wybierzesz tą która przypadnie ci do gustu.
Gdy otwieramy plik RAW to otwiera się nam nowe okno z podglądem fotografii przy
domyślnych ustawieniach pluginu, na belce okna mamy informacje o nazwie i parametrach
ekspozycji, pod zdjęciem w czterech okienkach decydujemy o:
Space – profil koloru
Depth – tryb koloru 8 / 16 bitów
Size – rozmiar zdjęcia w pikselach ( możliwość interpolacji)
Resolution – rozdzielczość ilość pikseli na jednostkę miary
Po prawej w górze mamy wybór pomiędzy funkcjami zaawansowanymi a podstawowymi –
proponuję przełączenie na Advanced, przez co uzyskamy jeszcze dwie zakładki w sumie
cztery: Adjust, Detail, Lens, Calibrate
ADJUST
White balance – wybór ustawienia balansu bieli z definiowanych ustawień lub możemy
dokonać tego ręcznie przesuwając suwak Temperatura (strona lewa chłodne – niebieskie,
strona prawa ciepłe – czerwone) oraz Tint ( lewo zieleń, prawo Magenta)
następne suwaki decydują o korekcie ekspozycji
Exposure – kompensacja ekspozycji
zakres -2 do +4 stopnia przesłony, korekcja z klawiszem Alt daje podgląd na obszary, które
zostaną utracone w wyniku korekcji
Shadows – suwak cieni przy poziomie wejściowym decyduje o wartościach które przyjmą
kolor czarny
Brightness – jasność
Contrast – kontrast
Saturation – nasycenie
DETAIL
Sharpnes – wyostrzanie
Luminance Smoothing – usuwanie szumów z matrycy przy wyższych czułościach
Color Noise Reduction – usuwanie barwnych obwódek powstających w wyniku użycia
wyostrzania kontrastu i nasycenia
LENS
usuwanie abberacji i winietowania obiektywu
CALIBRATE
ustawienie poszczególnych kanałów dla trzech podstawowych składowych koloru RGB i
proporcji pomiędzy zielenią i magentą
Zgłoś jeśli naruszono regulamin