tezy 2008.doc

(71 KB) Pobierz

 

 

 

TEZY EGZAMINACYJNE

 

I. Metaetyka

1 Co to jest etyka?

2. Jaki jest stosunek etyki do etologii?

3. Jaka jest roznica pomiędzy etyka a metaetyka?.

4. Jaki jest stosunek etyki do teologii moralnej

5. Jaki jest stosunek etyki do filozofiI i nauk szczegółowych?

6. Co to jest etyka prawnicza i jej stosunek do etyki ogólnej?

 

II. Czyn jako przedmiot materialny etyki.

1. Co to jest czyn?

2. Co to są uczucia?

3. Jakie jest miejsce uczuć w zyciu moralnym?.

4. Jakie sa przeszkody dobrowolności czynu?

 

III. Spór o normę moralności.

1. Co to jest eudajmonizm etyczny i za co należy go krytykować?

2. Co to jest utylitaryzm w etyce i za co go krytujemy?

2. Deontonomizm etyczny i jego krytyka.

3. Co jest personalizm etyczny i jakie są argumenty za tym stanowiskiem?

 

IV. Wyznaczniki moralności czynu.

1. Jakie są wyznaczniki moralnej wartości czynu?

2. Jakie są relacje pomiedzy rozmaitymi wyznacznikami moralnej wartości?

3. Na czym polega spór teleologizmu z deontologizmem?

4. Co to jest zasada podwójnego skutku.?

5. Jak rozumieć i czy należy przyjąć zasadę cel uświęca srodki?

 

V. Prawo moralne

1. Co to jest prawo?

2. Co to jest prawo naturalne?

3. Jakie jest stosunek prawa stanowionego do prawa naturalnego?

4. Jak rozwiązać spór na temat moralnego znaczenia prawa stanowionego?

 

VI. Sumienie jako norma moralności

1. Co to jest sumienie?

2. Dlaczego sumienie okreslamy jako akt rozumu?

3. Jakie są rodzaje sumienia.?

.4. Jak rozwiązać konflikty sumienia i prawa stanowionego?

 

VII. Aretologia etyczna.

1. Czym się różnią sprawności moralne od sprawności pozamoralnych?

2. Dlaczego wyrózniamy cztery cnoty kardynalne?

3. Co to jest roztropność?

3. Co to jest sprawiedliwość?

4. Co to jest męstwo?

5. Co to jest umiarkowanie?

6. Co to są wady moralne i jak je dzielimy?

 

VIII. Ocena moralna aborcji (eugenicznej, w przypadku gwałtu, w przypadku zagrożenia życia matki) i właściwe rozwiązanie prawne.

 

IX. Ocena moralna i prawna eutanazji

 

X. Ocena moralna homoseksualizmu i instytucji małżeństw homoseksualnych

 

XI. Ocena moralna antykoncepcji i ocena prowadzonej przez państwo ingerencji w decyzje prokreacyjne obywateli

 

XII. Ocena moralna i prawna zapłodnienia in vitro

 

XIII. Ocena moralna rozwodów i problem stosunku prawa stanowionego do nierozerwalności malżeństwa.

 

 

 

Metaetyka

 

1.Definicja etyki

 

Etyka jest teorią moralności rozumianej jako dziedzina dobra i zła moralnego, bada dobro i zło. Jest to filozoficzna i normatywna teoria moralnej powinności czynu.

 

2. Etyka a etologia

 

Etologia bada ludzkie przekonania o dobru i złu. Etyka bywa często sprowadzana do etologii, czyli wyprowadza się twierdzenia o dobru i złu z przekonań o nich. Jest to błąd logiczny zwany gilotyną Hiuma.

 

3.Etyka a metaetyka

 

Teoria, której przedmiotem jest już jakaś teoria, analizowana jakby z wyższego piętra to metateoria. Metaetyka więc bada etykę np. pod kątem jej stosunku do innych nauk: filozofii, teologii, etologii.

 

4. Etyka a teologia moralna

 

Teologia próbuje ująć w spójny system to co światłem wiary dostrzegamy w Objawieniu. Wiara potrzebna do przyjęcia Objawienia znajduje swe oparcie w naturalnej wrażliwości moralnej, bez której łatwo wypaczyć sens praw religijnych. Objawienie, nie podważa możliwości zrozumienia moralności za pomocą naturalnego rozumu i doświadczenia. Zdolność tę wręcz potwierdza. W tym sensie ujawniają się związki etyki z teologią moralną.

 

5. Etyka a filozofia

 

Etyka uchodzi za dział filozofii. Tadeusz Kotarbiński postulował uniezależnienie etyki od filozofii. Codzienne dylematy moralne wymagają jednak wnikliwej wiedzy o człowieku i jego naturze a więc pociągają za sobą pytania filozoficzne, których nie można pominąć.

 

 

II. Czyn jako przedmiot materialny etyki

 

1. Istota czynu

 

Czyn to podstawowy nośnik dobra i zła. Jest to świadoma i wolna działalność. W czynie wyraża się człowiek jako osoba, zdolna do rozumnie wolnego stanowienia o sobie.

 

2. Czyn a uczucia

 

Uczucia to władze dążenia zmysłowego związane z procesami zachodzącymi w naszym ciele.

Pewne uczucia wywierają nacisk na nas, bardziej lub mniej ograniczają naszą rozumną wolność. Mogą stanowić aktualną przeszkodę ograniczającą dobrowolność czynu ( np. strach)

 

 

3. Przeszkody dobrowolności czynu

 

a) aktualne: niewiedza, przymus, uczucia (zwłaszcza strach)

b) trwałe: uprzedzenia, wady, choroby psychiczne

 

Te przeszkody nie zwalniają nas z odpowiedzialności na miarę wolności, którą dysponujemy.

 

4. Uczucia

 

Władze dążenia zmysłowego, związane z procesami zachodzącymi w naszym ciele. To proces zachodzący w naszym ciele i bierny świadek wydarzenia, które przeżywamy.

pan dr sie dzis strasznie czepil ze powinna zachodzic w tym zdaniu koniungcja a nie alternatywa ;/

 

5. Miejsce uczuć w życiu moralnym człowieka

 

a) Powinny kierować życiem moralnym. Ta teoria lekceważy udział rozumu. Kierując się uczuciami nie uzgadniamy działania z obiektywną rzeczywistością. Mamy moc kierowania sobą, nie możemy dać się popychać uczuciom.

b) Powinny być wykorzenione. Jest to niemożliwe, ponieważ uczucia są konsekwencją bytu cielesnego.

c) Powinny być kierowane, podporządkowane rozumowi i woli, wychowywane. Ich energia powinna być wykorzystywana dla dobra moralnego. (Arystoteles, św. Tomasz z Akwinu)

 

III. Spór o normę moralności

 

Norma moralności to źródło i kryterium wartości moralnej czynu.

 

1. Eudajmonizm etyczny i jego krytyka.

 

Czyn jest moralnie dobry przez to, że uszczęśliwia swego sprawcę. Powinność moralna jest tu sprowadzona do powinności pozamoralnej, uwarunkowane przez chcenie szczęścia.

a) Perfekcjonizm- szczęściem jest dążenie do doskonałości sprawcy czynu, nie uznaje czynó...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin