Magiczna kula świetlnaTutorial
Opracowanie: DaFFyPoziom trudności: łatwy
Kula powstała w oparciu o awatar, który został znaleziony na pewnym forum. Niestety już nie pamiętam jakie to było.Tutorial napisany na prośbę Zdybka, który odkopał tą pracę w mojej galerii.Tutorial napisany w wersji GIMP 2.4. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.
Zaczynamy1. Tworzymy obraz o wymiarach 400x400px. Wypełniamy go korzystając z narzędzia Wypełnienie kubełkiem [Shift+B] kolorem czarnym #000000. Ustawiamy cztery prowadnice (Obraz -> Prowadnice -> Nowa prowadnica):
· Pionowa 10px
· Pionowa 20px
· Pozioma 10px
· Pozioma 20px
r2. Tworzymy nową warstwę o domyślnych ustawieniach Warstwa -> Nowa warstwa... [Shift+Ctrl+N]. Nazywamy ją Kropki. Przybliżamy widok do 400% w lewy górny róg pracy. Wybieramy Pędzel [P] o kolorze białym i o kształcie Circle(09)(11x11). Stawiamy nim punkt na warstwie Kropki w miejscu przecięć środkowych prowadnic (tak jak na obrazku poniżej). Wybieramy narzędzie Zaznaczenie Prostokątne [R] i zaznaczamy część od przecięcia się dalszych prowadnic do górnego lewego rogu pracy (tak jak na obrazku poniżej).
3. Wycinamy zaznaczenie Edycja -> Wytnij [Ctrl+X]. Teraz możemy już usunąć prowadnice: Obraz -> Prowadnice -> Usuń wszystkie prowadnice. Ustawiamy przybliżenie na 100%. Wybieramy narzędzie Wypełnienie kubełkiem [Shift+B]. W opcjach narzędzi opcję Tryb Wypełnienia ustawiamy na Deseń. Rodzaj deseniu musimy ustawić na Schowek. W tym celu klikniemy na ikonkę desenia i z listy, która ukaże się naszym oczom, wybieramy deseń, który znajduje się w górnym lewym rogu (to powinien być cały biały kwadracik). Po wybraniu desenia klikamy na obrazie. Efekt wygląda tak:
4. Spłaszczamy obraz Obraz -> Spłaszcz obraz. Teraz stworzymy kulę: Filtry -> Odwzorowania -> Odwzorowanie obiektu. W oknie, które nam się otworzy, Obiekt docelowy zmieniamy z Płaszczyzna na Sfera. Przechodzimy do karty Światło, tam ustawiamy Typ źródła światła na Bez światła. Omijamy kartę Materiał i wybieramy kartę Ułożenie. W tej karcie suwaki związane z położeniem zostawiamy, możemy za to dowolnie poustawiać suwaki związane z obrotem. Pomocne przy ustalaniu interesującej nas pozycji mogą być opcje spod obrazka. Obrót może być dowolny, ja użyłem:
· X: 20
· Y: 50
· Z: 20
Klikamy OK i czekamy, aż GIMP wykona operację. Poniżej daję obrazy, jak powinny być ustawione opcje:
5. Jeżeli wszystko poszło dobrze, aktualnie powinniśmy mieć jedną warstwę Tło, na której znajduje się kula taka jak powyżej. Duplikujemy tą warstwę (Warstwa -> Duplikuj warstwę [Shift+Ctrl+D]). Zmieniamy nazwę nowej warstwy z kopia tło na Rozmazane dziury. Musimy usunąć tło z tej warstwy, więc wybieramy: Kolory -> Zmiana koloru w alfę. Musimy usunąć kolor czarny. Dla tych, którzy nie wiedzą jak to zrobić, to napiszę: należy kliknąć na biały prostokąt, wtedy otworzy się nam okienko Wybór kolorów, w Zapis HTML-owy wpisujemy "#000000". Klikamy OK i jeszcze raz OK. Teraz duplikujemy warstwę Rozmazane dziury: Warstwa -> Duplikuj warstwę [Shift+Ctrl+D]. Zmieniamy nazwę warstwy na Promienie. Okno z warstwami będzie wyglądać tak:
6. Wybieramy warstwę Rozmazane dziury i stosujemy na niej rozmycie Gaussa: Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie Gaussa.... Promień pionowy i poziomy ustawiamy na 10px. Klikamy OK.
7. Na warstwie Promienie stosujemy rozmycie "w ruchu" (Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie "w ruchu"...). Tryb ustawiamy na Powiększanie, Długość ustawiamy na 130.
8. Teraz musimy duplikować warstwy, aby promienie były wyraźniejsze. Wybieramy warstwę Rozmazane dziury i duplikujemy ją trzy razy Warstwa -> Duplikuj warstwę [Shift+Ctrl+D]. Warstwę Promienie też duplikujemy trzy razy. Mamy teraz dziewięć warstw, a nasza praca wygląda tak:
9. Tworzymy teraz na samej górze nową warstwę. Na niej stosujemy Gradient [L]. Kształt gradientu Promienisty. Gradient dowolny. Ja użyłem Tropical colors. Możemy ustawić go dowolnie. Ja ustawiłem tak:
10. Ustawiamy tryb warstwy z gradientem na Kolor. Gotowe!
Koniec
Tutorial jest na tyle ciekawy, że możemy z nim kombinować. Np. jeśli chcemy, aby było mniej tych promieni, ustawiamy w 1. punkcie prowadnice np. na:
· Pionowa 40px
· Pozioma 40px
Jeśli chcemy, aby promienie były cieńsze, możemy użyć mniejszego pędzla w punkcie 2.Jeśli chcemy, aby promienie były dłuższe/krótsze, wybieramy długość większą lub mniejszą w punkcie 7.Życzę miłej pracy!
Chester200