Magiczna kula świetlna.docx

(793 KB) Pobierz

Magiczna kula świetlna
Tutorial

 

Opracowanie: DaFFy
Poziom trudności: łatwy

 

http://www.gimpuj.info/gallery/1005_26_06_08_7_00_13.png

 



Kula powstała w oparciu o awatar, który został znaleziony na pewnym forum. Niestety już nie pamiętam jakie to było.
Tutorial napisany na prośbę Zdybka, który odkopał tą pracę w mojej galerii.

Tutorial napisany w wersji GIMP 2.4. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.



Lime PointZaczynamy

Lime Point1. Tworzymy obraz o wymiarach 400x400px. Wypełniamy go korzystając z narzędzia Wypełnienie kubełkiem Wypełnienie kubełkiem[Shift+B] kolorem czarnym #000000. Ustawiamy cztery prowadnice (Obraz -> Prowadnice -> Nowa prowadnica):

·         Pionowa 10px

·         Pionowa 20px

·         Pozioma 10px

·         Pozioma 20px

 

http://www.gimpuj.info/gallery/8243_27_06_08_11_44_58.png

r

Lime Point2. Tworzymy nową warstwę o domyślnych ustawieniach Warstwa -> Nowa warstwa... [Shift+Ctrl+N]. Nazywamy ją Kropki. Przybliżamy widok do 400% w lewy górny róg pracy. Wybieramy Pędzel Pędzel[P] o kolorze białym i o kształcie Circle(09)(11x11). Stawiamy nim punkt na warstwie Kropki w miejscu przecięć środkowych prowadnic (tak jak na obrazku poniżej). Wybieramy narzędzie Zaznaczenie Prostokątne Zaznaczenie prostokątne[R] i zaznaczamy część od przecięcia się dalszych prowadnic do górnego lewego rogu pracy (tak jak na obrazku poniżej).

http://www.gimpuj.info/gallery/8243_27_06_08_11_50_58_0.png



Lime Point3. Wycinamy zaznaczenie Edycja -> Wytnij [Ctrl+X]. Teraz możemy już usunąć prowadnice: Obraz -> Prowadnice -> Usuń wszystkie prowadnice. Ustawiamy przybliżenie na 100%. Wybieramy narzędzie Wypełnienie kubełkiem Wypełnienie kubełkiem[Shift+B]. W opcjach narzędzi opcję Tryb Wypełnienia ustawiamy na Deseń. Rodzaj deseniu musimy ustawić na Schowek. W tym celu klikniemy na ikonkę desenia i z listy, która ukaże się naszym oczom, wybieramy deseń, który znajduje się w górnym lewym rogu (to powinien być cały biały kwadracik). Po wybraniu desenia klikamy na obrazie. Efekt wygląda tak:

http://www.gimpuj.info/gallery/1005_27_06_08_6_15_44_2.png

 

http://www.gimpuj.info/gallery/8243_28_06_08_12_06_23.png



Lime Point4. Spłaszczamy obraz Obraz -> Spłaszcz obraz. Teraz stworzymy kulę: Filtry -> Odwzorowania -> Odwzorowanie obiektu. W oknie, które nam się otworzy, Obiekt docelowy zmieniamy z Płaszczyzna na Sfera. Przechodzimy do karty Światło, tam ustawiamy Typ źródła światła na Bez światła. Omijamy kartę Materiał i wybieramy kartę Ułożenie. W tej karcie suwaki związane z położeniem zostawiamy, możemy za to dowolnie poustawiać suwaki związane z obrotem. Pomocne  przy ustalaniu interesującej nas pozycji mogą być opcje spod obrazka. Obrót może być dowolny, ja użyłem:

·         X: 20

·         Y: 50

·         Z: 20


Klikamy OK i czekamy, aż GIMP wykona operację. Poniżej daję obrazy, jak powinny być ustawione opcje:

http://www.gimpuj.info/gallery/8243_27_06_08_11_50_58_2.png

 

http://www.gimpuj.info/gallery/8243_27_06_08_11_50_58_3.png

 

http://www.gimpuj.info/gallery/8243_27_06_08_11_50_58_4.png

 

http://www.gimpuj.info/gallery/8243_27_06_08_11_51_39_0.png



Lime Point5. Jeżeli wszystko poszło dobrze, aktualnie powinniśmy mieć jedną warstwę Tło, na której znajduje się kula taka jak powyżej. Duplikujemy tą warstwę (Warstwa -> Duplikuj warstwę  Duplikowanie warstwy[Shift+Ctrl+D]). Zmieniamy nazwę nowej warstwy z kopia tło na Rozmazane dziury. Musimy usunąć tło z tej warstwy, więc wybieramy: Kolory -> Zmiana koloru w alfę. Musimy usunąć kolor czarny. Dla tych, którzy nie wiedzą jak to zrobić, to napiszę: należy kliknąć na biały prostokąt, wtedy otworzy się nam okienko Wybór kolorów, w Zapis HTML-owy wpisujemy "#000000". Klikamy OK i jeszcze raz OK. Teraz duplikujemy warstwę Rozmazane dziury: Warstwa -> Duplikuj warstwę [Shift+Ctrl+D]. Zmieniamy nazwę warstwy na Promienie. Okno z warstwami będzie wyglądać tak:

http://www.gimpuj.info/gallery/8243_27_06_08_11_51_39_1.png

 

http://www.gimpuj.info/gallery/1005_27_06_08_6_17_50_0.png



Lime Point6. Wybieramy warstwę Rozmazane dziury i stosujemy na niej rozmycie Gaussa: Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie Gaussa.... Promień pionowy i poziomy ustawiamy na 10px. Klikamy OK.

http://www.gimpuj.info/gallery/8243_27_06_08_11_51_39_2.png



Lime Point7. Na warstwie Promienie stosujemy rozmycie "w ruchu" (Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie "w ruchu"...). Tryb ustawiamy na Powiększanie, Długość ustawiamy na 130.

http://www.gimpuj.info/gallery/8243_27_06_08_11_51_39_3.png

 

http://www.gimpuj.info/gallery/8243_27_06_08_11_51_39_4.png



Lime Point8. Teraz musimy duplikować warstwy, aby promienie były wyraźniejsze. Wybieramy warstwę Rozmazane dziury i duplikujemy ją trzy razy Warstwa -> Duplikuj warstwę [Shift+Ctrl+D]. Warstwę Promienie też duplikujemy trzy razy. Mamy teraz dziewięć warstw, a nasza praca wygląda tak:

http://www.gimpuj.info/gallery/8243_28_06_08_12_03_12.png



Lime Point9. Tworzymy teraz na samej górze nową warstwę. Na niej stosujemy Gradient Gradient[L]. Kształt gradientu Promienisty. Gradient dowolny. Ja użyłem Tropical colors. Możemy ustawić go dowolnie. Ja ustawiłem tak:

http://www.gimpuj.info/gallery/8243_28_06_08_12_04_23.png



Lime Point10. Ustawiamy tryb warstwy z gradientem na Kolor. Gotowe!

http://www.gimpuj.info/gallery/1005_27_06_08_6_26_24.png



Lime PointKoniec



Tutorial jest na tyle ciekawy, że możemy z nim kombinować. Np. jeśli chcemy, aby było mniej tych promieni, ustawiamy w 1. punkcie prowadnice np. na:

·         Pionowa 20px

·         Pionowa 40px

·         Pozioma 20px

·         Pozioma 40px


Jeśli chcemy, aby promienie były cieńsze, możemy użyć mniejszego pędzla w punkcie 2.

Jeśli chcemy, aby promienie były dłuższe/krótsze, wybieramy długość większą lub mniejszą w punkcie 7.

Życzę miłej pracy!

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin