Symfony_w_przykladach_symfpr.pdf

(372 KB) Pobierz
Symfony w przykładach
610481436.002.png
Idź do
Symfony w przykładach
• Spis treści
ISBN: 978-83-246-2788-2
Format: 158×235, stron: 384
Katalog książek
Twój koszyk
Naucz się korzystać z pełni możliwości biblioteki MVC!
• Co to jest model MVC i dlaczego warto z niego korzystać?
• Jak programować z użyciem biblioteki MVC?
• Jak stworzyć aplikację internetową lub stronę WWW dzięki Symfony?
Symfony, framework stworzony w języku PHP i mający na celu uproszczenie oraz przyspieszenie
tworzenia aplikacji internetowych, znajduje zastosowanie w coraz większej liczbie projektów.
Jego wykorzystanie wiąże się ze znacznie efektywniejszym programowaniem, a także pozwala
uniknąć wielu błędów i powtarzających się, nużących czynności. Symfony opiera się na modelu
MVC i posiada wiele wbudowanych funkcji – między innymi ochronę przed atakami CSRF oraz
XSS. Ten framework nie ogranicza się do wykorzystania własnej biblioteki, lecz zapewnia także
możliwość integracji z innymi. Jeśli chcesz nauczyć się, jak to działa w praktyce, trzymasz w rękach
właściwą pozycję!
Książka „Symfony w przykładach” jest możliwie najbardziej skondensowaną instrukcją obsługi
Symfony. Żeby ją zrozumieć, nie musisz dysponować oszałamiającą wiedzą – wystarczą podstawy
PHP i XHTML/CSS. Jej autor poprowadzi Cię od najprostszych projektów ("Hello world"), przez
nieco bardziej zaawansowane zagadnienia, dotyczące zewnętrznych zasobów, połączenia
projektu z bazą danych, publikacji projektu na serwerze hostingowym, aż po tworzenie różnego
typu paneli administracyjnych. Krótko mówiąc, na samych konkretnych przykładach przejdziesz
drogę do stworzenia własnej, niezawodnie działającej aplikacji internetowej.
• Pierwszy projekt w Symfony i praca w środowisku NetBeans
• Wymiana szablonu XHTML/CSS i dołączanie zewnętrznych zasobów
• Hiperłącza i strona błędu 404
• Publikowanie projektu na serwerze hostingowym
• Dostosowywanie klas generowanych przez Propel
• Wyświetlanie danych rekordu i identykacja rekordów na podstawie wartości slug
• Artykuły na temat HTML/CSS
• Umieszczanie w bazie danych plików binarnych
• Pliki do pobrania i komponent menu
• Relacje 1:n oraz n:m i widoki częściowe
• Panele administracyjne i tłumaczenie interfejsu witryny
• Zbiór zadań C++
• Administracja kontami użytkowników i generowanie paneli administracyjnych
• Zabezpieczanie paneli administracyjnych protokołem HTTPS
I Ty możesz ułatwić sobie tworzenie doskonałych aplikacji internetowych!
Cennik i informacje
o nowościach
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
© Helion 1991–2011
610481436.003.png 610481436.004.png 610481436.005.png
Spis treci
5
Spis treci
Podzikowania ............................................................................... 13
Wstp ............................................................................................ 15
Cz I Tworzenie stron WWW w Symfony ................................ 17
Rozdzia 1. Pierwszy projekt w Symfony ........................................................... 19
Przykad 1. Hello, World! ............................................................................................... 19
ROZWIZANIE ............................................................................................................ 19
Krok 1. Utwórz nowy projekt Symfony ................................................................... 19
Krok 2. Utwórz aplikacj frontend ........................................................................... 20
Krok 3. Utwórz modu o nazwie glowny .................................................................. 22
Krok 4. Utwórz akcj glowny/powitanie .................................................................. 23
Krok 5. Odwied akcj glowny/powitanie ............................................................... 24
Zestawienie poznanych polece ..................................................................................... 24
Struktura aplikacji tworzonej w Symfony ...................................................................... 25
rodowiska .....................................................................................................................28
Pasek narzdzi Debug toolbar ........................................................................................ 30
Uruchomienie gotowego projektu .................................................................................. 32
Rozdzia 2. Praca w rodowisku NetBeans ........................................................ 33
Przykad 2. Witaj w NetBeans! ...................................................................................... 33
ROZWIZANIE ............................................................................................................ 33
Krok 1. Utwórz nowy projekt Symfony w NetBeans ............................................... 33
Krok 2. Utwórz modu glowny w aplikacji frontend ................................................ 38
Krok 3. Usu akcj glowny/index ............................................................................ 40
Krok 4. Utwórz akcj glowny/powitanie .................................................................. 40
Krok 5. Zmie tytu strony glowny/powitanie .......................................................... 41
Krok 6. Zmie adres URL strony gównej ............................................................... 42
Krok 7. Wyczy pami podrczn aplikacji .......................................................... 43
Rozdzia 3. Wymiana szablonu XHTML/CSS ...................................................... 45
Przykad 3. Wierszyk pt. Dwa kabele ............................................................................. 45
ROZWIZANIE ............................................................................................................ 45
Krok 1. Utwórz nowy projekt Symfony w NetBeans ............................................... 45
Krok 2. Utwórz modu wierszyk w aplikacji frontend .............................................. 46
Krok 3. Usu akcj glowny/index ............................................................................ 46
Krok 4. Utwórz akcj wierszyk/pokaz ...................................................................... 46
610481436.001.png
6
Symfony w przykadach
Krok 5. Zmie tytu strony wierszyk/pokaz ............................................................. 47
Krok 6. Zmie adres URL strony gównej ............................................................... 47
Krok 7. Zmie szablon XHTML/CSS ...................................................................... 48
Przebieg wykonania aplikacji ......................................................................................... 52
Rozdzia 4. Doczanie zewntrznych zasobów .................................................. 55
Przykad 4. mija ........................................................................................................... 56
ROZWIZANIE ............................................................................................................ 57
Krok 1. Utwórz nowy projekt ................................................................................... 57
Krok 2. Utwórz modu animal .................................................................................. 57
Krok 3. Usu akcj animal/index ............................................................................. 57
Krok 4. Utwórz akcj animal/show .......................................................................... 57
Krok 5. Zmie tytu strony ....................................................................................... 58
Krok 6. Zmie adres URL strony gównej ............................................................... 58
Krok 7. Zmie szablon XHTML/CSS ...................................................................... 58
Krok 8. W widoku akcji animal/show wstaw zdjcie mii ....................................... 60
Analiza kodu XHTML generowanego przez aplikacj ................................................... 61
Rozdzia 5. Hipercza ...................................................................................... 63
Przykad 5. Fraszki ......................................................................................................... 63
ROZWIZANIE ............................................................................................................ 64
Krok 1. Utwórz projekt, aplikacj i modu ............................................................... 64
Krok 2. Usu akcj wiersz/index .............................................................................. 64
Krok 3. Utwórz akcj wiersz/dogoscia ..................................................................... 65
Krok 4. Utwórz akcj wiersz/naswojeksiegi ............................................................. 66
Krok 5. Utwórz akcj wiersz/ozywocieludzkim ....................................................... 67
Krok 6. Zmie szablon XHTML/CSS ...................................................................... 67
Krok 7. Zmodyfikuj hipercza zawarte w menu ...................................................... 69
Krok 8. Zmie adresy URL fraszek .......................................................................... 70
Krok 9. Zmie tytuy stron serwisu .......................................................................... 73
Rozdzia 6. Strona bdu 404 ........................................................................... 75
Przykad 6. Gady ............................................................................................................ 75
ROZWIZANIE ............................................................................................................ 77
Krok 1. Utwórz nowy projekt, aplikacj i modu ..................................................... 77
Krok 2. Zmie akcje moduu strony ......................................................................... 77
Krok 3. Zmie szablon XHTML/CSS ...................................................................... 78
Krok 4. Wymie adresy URL w pliku routing.yml .................................................. 79
Krok 5. Zmie tytuy stron serwisu .......................................................................... 80
Krok 6. Odwied domyln stron bdu 404 ........................................................... 81
Krok 7. Utwórz akcj strony/blad404 ....................................................................... 82
Krok 8. Zdefiniuj stron bdu 404 aplikacji frontend .............................................. 83
Analiza odpowiedzi HTTP ............................................................................................. 85
Rozdzia 7. Publikowanie projektu na serwerze hostingowym ............................ 87
Przykad 7.1. Zabytki Lublina ........................................................................................ 87
ROZWIZANIE ............................................................................................................ 88
Etap 1. Wykonaj aplikacj na komputerze lokalnym ............................................... 88
Etap 2. Opublikuj witryn na serwerze hostingowym .............................................. 91
Przykad 7.2. Gady (publikowanie na serwerze NetArt) ................................................ 96
ROZWIZANIE ............................................................................................................ 96
Krok 1. Przekopiuj bibliotek Symfony na serwer ................................................... 96
Krok 2. Wyczy pami podrczn i usu kontrolery deweloperskie ..................... 96
Krok 3. Zmodyfikuj ciek do biblioteki Symfony ................................................ 96
Krok 4. Przekopiuj projekt na serwer ....................................................................... 97
Spis treci
7
Krok 5. Zablokuj dostp do plików .......................................................................... 97
Krok 6. Zmie domen projektu na gady.twojadomena.nazwa.pl ............................ 97
Rozdzia 8. Czego dowiedziae si w pierwszej czci? .................................... 99
Cz II Warstwy M oraz V ...................................................... 101
Rozdzia 9. Pierwszy projekt Symfony wykorzystujcy bazy danych .................. 103
Przykad 9. Najdusze rzeki wiata ............................................................................. 103
ROZWIZANIE .......................................................................................................... 104
Etap 1. Przygotuj pust baz danych ...................................................................... 104
Etap 2. Zaprojektuj struktur bazy danych ............................................................. 105
Etap 3. Utwórz szkielet aplikacji ............................................................................ 109
Etap 4. Wymie szablon XHTML/CSS .................................................................. 117
Etap 5. Dostosuj wygld akcji rzeka/index ............................................................. 117
Zestawienie plików ....................................................................................................... 119
Klasy dostpu do bazy danych ............................................................................... 120
Przebieg wykonania aplikacji ................................................................................. 123
Uruchomienie gotowego projektu .......................................................................... 124
Rozdzia 10. Dostosowywanie klas generowanych przez Propel ......................... 125
Przykad 10. Tatry ........................................................................................................ 125
ROZWIZANIE .......................................................................................................... 125
Krok 1. Utwórz pust baz danych ......................................................................... 125
Krok 2. Zaprojektuj baz danych ........................................................................... 126
Krok 3. Utwórz projekt z aplikacj frontend .......................................................... 127
Krok 4. Skonfiguruj dostp do bazy danych ........................................................... 127
Krok 5. Wypenij baz danych rekordami .............................................................. 127
Krok 6. Wygeneruj panel administracyjny CRUD ................................................. 129
Krok 7. Dostosuj klasy wygenerowane przez Propel ............................................. 130
Krok 8. Dostosuj modu szczyt .............................................................................. 133
Krok 9. Dostosuj wygld witryny ........................................................................... 134
Testowanie poprawnoci generowanego kodu XHTML .............................................. 135
Rozdzia 11. Akcja show — wywietlanie szczegóowych danych rekordu .......... 137
Przykad 11. Piosenki wojskowe .................................................................................. 138
ROZWIZANIE .......................................................................................................... 138
Krok 1. Utwórz pust baz danych ......................................................................... 138
Krok 2. Zaprojektuj baz danych ........................................................................... 139
Krok 3. Utwórz projekt z aplikacj frontend .......................................................... 140
Krok 4. Skonfiguruj dostp do bazy danych ........................................................... 140
Krok 5. Dostosuj klasy wygenerowane przez Propel ............................................. 140
Krok 6. Napisz dynamiczny skrypt YAML
odpowiedzialny za wypenianie bazy .................................................................. 141
Krok 7. Wygeneruj panel CRUD z akcjami show .................................................. 144
Krok 8. Dostosuj modu piosenka .......................................................................... 144
Krok 9. Dostosuj wygld witryny ........................................................................... 148
Krok 10. Zmie tytuy stron ................................................................................... 148
Krok 11. Zmodyfikuj adresy URL stron z piosenkami ........................................... 150
Rozdzia 12. Identyfikacja rekordów na podstawie wartoci slug ....................... 151
Przykad 12. Artykuy na temat HTML/CSS ................................................................ 152
ROZWIZANIE .......................................................................................................... 153
Krok 1. Przeanalizuj pliki XHTML z treci artykuów ......................................... 153
Krok 2. Przygotuj funkcje pomocnicze .................................................................. 153
Zgłoś jeśli naruszono regulamin