NA MIESIĄC KWIECIEŃ 2002 DLA DZIECI
3 –4 LETNICH
TEMATYKA:
1. SAMOCHODY, POCIĄGI ROWERY... – od 02.04. – do 12.04 2002 r.
2. WIOSENNE PORZĄDKI – od 15.04. – do 30.04. 2002 r.
OPRACOWAŁA: IZABELA FRANKOWSKA
CEL GŁÓWNY: Budzenie zaciekawienia otaczającym światem poprzez prowokowanie pytań i dostarczanie radości odkrywania.
CEL KSZTAŁCĄCY: Rozpoznawanie i nazywanie wybranych pojazdów, kształcenie umiejętności rozdzielenia na pojazdy lądowe, wodne i powietrzne.
OBSZARY EDUKACYJNE: (CELE SZCZEGÓŁOWE)
I. EDUKACJA SPOŁECZNO - MORALNA
2. Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi – poziom I p. 4,5 s. 18; poziom II p.4,5,13 s.19
3. Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych – poziom I p.1,5 s.22 poziom II p 1,3,8 s.22 - 23
4. Poznaję moje najbliższe otoczenie - poziom I p.1 s. 24; poziom II p. 1 s.24
II. EDUKACJA ZDROWOTNA
1. Dbam o swoje bezpieczeństwo – poziom I p. 3 s.31; poziom II p.5, s.31
2. Dbam o swoje zdrowie – poziom I p.3a s.34; poziom II p.3a s.35
3. Doświadczam samodzielności i przyswajam nawyki higieniczno – kulturalne – poziom I p.3b s.38; poziom II p.3b,c s.38;
III. EDUKACJA RUCHOWA
1. Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy ruchowe s.41
2. Doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne(zabawy) s. 47
IV. EDUKACJA PRZYRODNICZA
1. Obserwuję, eksperymentuje i odkrywam przyrodę w ciągu całego roku - poziom I p.4 s.51; poziom II p.5 s.52;
4. Obserwuję, eksperymentuje i odkrywam przyrodę w okresie wiosny –poziom I p.1, s.60; poziom II p.1,2 s.60;
6. Będąc częścią przyrody czuję się za nią odpowiedzialny - poziom I p.5 s.68; poziom II p.5 s.68
V. EDUKACJA W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA
1. Uczę się rozumienia informacji przekazywanych w sposób niewerbalny - poziom I p.3 s 72; poziom II p. 2,3 s.73;
2. Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć – poziom I p.3,5,7,8,9,10 s 76; poziom II p.2,3,4,5,6 s.76;
3. Mam zawsze kontakt z książką – poziom I p.2,4,5 s.79; poziom II p.2,3 s.80;
4. Poznaję literaturę i bawię się w teatr – poziom I p. 1,4,5 s.83; poziom II p. 1,2,4 s.83;
5. Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych – poziom I p 1,3 s85 -86; poziom II p.1,2,4 s.86;
6. Doskonalę swoją wymowę - poziom I p3,6,8 s.89; poziom II p.1,3,6,8 s.89 – 90;
VI. EDUKACJA W ZAKRESIE PRZYGOTOWANIA DO PISANIA I CZYTANIA
1. Doskonalę spostrzegawczość wzrokową - poziom I p.1 s.96; poziom II p.1,9,12 s.96 –97;
2. Doskonalę wrażliwość słuchową - poziom I p.2,3 s100; poziom II p.1, s.100;
3. Przygotowuję się do pisania - poziom I p.5 s.102; poziom II p.3 s.102;
VII. EDUKACJA MATEMATYCZNA
VIII. EDUKACJA KULTUROWO – ESTETYCZNA
3. Poznaję sztukę plastyczną i sam jestem twórcą – poziom I p.2,3,9 s.135; poziom II p.3,4,6 s. 135;
IX. EDUKACJA MUZYCZNA
1. Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia - poziom I p.2,5 s.138; poziom II p.2,5 s.139;
2. Poznaję instrumenty muzyczne i próbuje na nich grać – poziom I p.3,5 s.140; poziom II p.3 s.141;
3. Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce – poziom I p.3,4,7,10 s.142; poziom II p.1,3,4, s.142;
X. EDUKACJA TECHNICZNA
1. Poznaję technikę stworzoną przez człowieka - poziom I p.3 s.145; poziom II p.5 s.146;
2. Podejmuje własne działania konstrukcyjno – techniczne – poziom I p.2,3 s.147; poziom II p.1 s.147;
XI. EDUKACJA KOMUNIKACYJNA
1. Poznaję pojazdy lądowe, wodne i powietrzne - poziom I p.1,2,3 s150 -151 ; poziom II p.1,2 s.151;
2. Uczę się zasad ruchu drogowego - poziom I p.3,5 s.152; poziom II p.1,2 s.153;
ZADANIA EDUKACYJNE:
„Uliczne pojazdy” – spacer ulicami osiedla – dzieci powinny: zaznajomić się z niektórymi pojazdami, w bezpośrednim kontakcie, zdobywać wiadomości drogą obserwacji.
„Lokomotywa” J. Tuwim –słuchanie wiersza - dzieci powinny: podjąć próbę recytacji fragmentów wiersza, wypowiadać się nt. utworu.
„Jadą rowery” – słuchanie piosenki śpiewanej przez nauczycielkę - dzieci powinny: śpiewać zbiorowo lub indywidualnie piosenkę (4 l.), regulować oddech podczas śpiewu, wyrabiać umiejętność świadomego podporządkowania ruchów muzyce. (3,4 l.);
„Pojazdy” – improwizacja muzyczna - dzieci powinny: rozwijać poczucie rytmu, podjąć próbę powtarzania za n-lką podanego tekstu (3 l.) lub wymyślonego samodzielnie (4 l.);
„Samochody” – rysowanie kredkami - dzieci powinny: podjąć próbę narysowania samochodu lub innego pojazdu w odwołaniu się do wrażeń ze spaceru a także własnych doświadczeń; (3,4 l)
„Pojazd, który jeździ, pływa, lata...” – wypełnianie konturów pojazdów - dzieci powinny: nazwać pojazd, umiejętnie określić sposób i miejsce poruszania się, dokładnie wypełnić kontur, (4 l)
* „Samochód” - naklejanie – metoda origami płaskie dzieci powinny: dokładnie wykonywać polecenia, składać koło na połowę, naklejać gotowe elementy (3 l.)
„Miny” – zabawa pantomimiczna kształtowanie świadomości własnego ciała, obdarzanie uwagą i porozumiewanie się na poziomie niewerbalnym, oglądanie min w lustrze aby sprawdzić czy są zgodne z intencją, odczytywanie gestów i komunikatów mimicznych. (3 l.)
* „Wymień się ze mną” – zabawa dydaktyczna – wymiana jeden na jeden - pomaganie dzieciom w uświadomieniu sobie stałej liczby elementów w zbiorze, chociaż obserwują zmiany sugerujące, że przedmiotów jest więcej lub mniej. Równoliczność, przybliżenie aspektu kardynalnego liczby. (4 l.)
„Chłopiec i dziewczynka”- zabawa dydaktyczna – rysowanie człowieka – wspomaganie dzieci w przechodzeniu od bazgrot do głowonogów i dalej do bogatszych schematów postaci człowieka. (3 l.)
* „Nakrywamy do stołu” – zabawa dydaktyczna – równoliczność w sytuacjach życiowych, przybliżenie aspektu kardynalego liczby (4 l.)
Wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem:
- rzutu pt. „Celuj w okienko” – wyrabianie pewności rzutu
- biegu pt. „Koniki” – poprawny bieg bez potrącania w różnych kierunkach
I i III CZĘŚĆ DNIA
Słuchanie wierszy recytowanych przez nauczycielkę przy różnych okazjach: „Miś za kółkiem” T. Fiutowska, „Wycieczka” W. Chotomska, „Pociąg” W. Chotomska – wypowiadanie się na temat utworu.
„Na stacji benzynowej” – rozmowa z grupą na podstawie obrazka – nabywanie swobody w samorzutnym wyrażaniu swoich myśli i przeżyć.
„Pojazdy” – ćw. artykulacyjne wyrabiające mięśnie narządów mowy – próby poprawnego wymawiania zgłosek naśladujących odgłosy pojazdów np. tuuu, wrrr, puff, buch, uch, ti –ti itp.
„Jedziemy autokarem na wycieczkę” – zabawa tematyczna – wdrażanie do pełnienia określonych ról w zabawie, poprawne stosowanie form fleksyjnych w mowie potocznej, nabywanie śmiałości w wypowiedzi.
„Samolot” – ćw. oddechowe polegające na wprawianiu w ruch lekkich przedmiotów za pomocą dmuchania, regulowanie oddechu.
„Jaki to pojazd?” – ćw. słuchowe – porównywanie różnych głosów wydawanych przez pojazdy, rozpoznawanie z otoczenia odgłosów środków lokomocji
„Pojazdy” – praca z książką i czasopismem dziecięcym – wyszukiwanie ilustracji na których znajdują się pojazdy, określenie sposobu poruszania
„W aeroplanie” J. Tuwim – inscenizacja – zachęcenie do dłuższego skupienia uwagi podczas słuchania
„Budujemy garaże” – zabawa konstrukcyjna – budowanie z różnego rodzaju klocków, gromadzenie doświadczeń konstrukcyjnych
„Samolot z papieru” – składanie papieru wg wzoru metoda origami
„Jedzie pociąg z daleka...” – zabawa rytmiczna z piosenką
„Statek się kołysze” – składanie papieru według wzoru oraz naklejanie
CEL GŁÓWNY: Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie.
CEL KSZTAŁCĄCY: Kształcenie spostrzegawczości podczas obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie. Wyrabianie samodzielności i umiejętności działania na rzecz innych – prace użyteczne.
1. Poznaję zasady życia w rodzinie - poziom I p. 4 s15 ; poziom II p.4 s.16
5. Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi – poziom I p. 1,5 s.18 ; poziom II p.1,3, s.19
6. Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych – poziom I p.5 s.22 poziom II p 4,7 s.22-23
2. Dbam o swoje zdrowie – poziom I p.3a,d s. 34-35; poziom II p.3c s. 35
3. Doświadczam samodzielności i przyswajam nawyki higieniczno – kulturalne – poziom I p.2a,b,e s.38; poziom II p.2b,c s.38
3. Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy ruchowe s.41
4. Doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne(zabawy) s. 47
5. Obserwuję, eksperymentuje i odkrywam przyrodę w okresie wiosny –poziom I p.1,2,5,7 s.57 poziom II p.1,2,3,7 s.58
2. Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć – poziom I p. 4,5 s.76; poziom II p.2,4,5 s.76
3. Mam zawsze kontakt z książką – poziom I p.4,5 s.79; poziom II p.2,3 s.80
4. Poznaję literaturę i bawię się w teatr – poziom I p.2,4 s.83; poziom II p. 1,8 s.83
5. Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych – poziom I p 1,2,3 s.85-86; poziom II p.1,2,4 s.86
6. Doskonalę swoją wymowę - poziom I p 2,6 s.89; poziom II p. 1,4,7 s.90
4. Doskonalę spostrzegawczość wzrokową - poziom I p.1,7,8 s.96; poziom II p.1,9 s.97
3. Przygotowuję się do pisania - poziom I p...
thorba