PLAN PRACY - kwiecień 3 .l.doc

(65 KB) Pobierz
WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

 

NA MIESIĄC KWIECIEŃ 2002 DLA DZIECI

 

3 –4 LETNICH

 

 

 

 

              TEMATYKA:

 

1.      SAMOCHODY, POCIĄGI ROWERY...  – od 02.04. – do 12.04 2002 r.

 

2.      WIOSENNE PORZĄDKI – od 15.04. – do 30.04. 2002 r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OPRACOWAŁA: IZABELA FRANKOWSKA

 

 

 

 

 

 

SAMOCHODY, POCIĄGI, ROWERY...

 

CEL GŁÓWNY:  Budzenie zaciekawienia otaczającym światem poprzez prowokowanie pytań i dostarczanie radości odkrywania.

CEL KSZTAŁCĄCY: Rozpoznawanie i nazywanie wybranych pojazdów, kształcenie umiejętności rozdzielenia na pojazdy lądowe, wodne i powietrzne.

 

OBSZARY EDUKACYJNE: (CELE SZCZEGÓŁOWE)

I. EDUKACJA SPOŁECZNO - MORALNA

2.       Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi – poziom I p. 4,5 s. 18; poziom II p.4,5,13  s.19

3.       Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych – poziom I p.1,5 s.22 poziom II p 1,3,8 s.22 - 23

4.       Poznaję moje najbliższe otoczenie - poziom I p.1 s. 24; poziom II p. 1 s.24

II. EDUKACJA ZDROWOTNA

1.       Dbam o swoje bezpieczeństwo – poziom I p. 3 s.31; poziom II p.5, s.31

2.       Dbam o swoje zdrowie – poziom I p.3a s.34; poziom II p.3a s.35 

3.    Doświadczam samodzielności i przyswajam nawyki higieniczno – kulturalne – poziom I p.3b   s.38; poziom II p.3b,c s.38;

III. EDUKACJA RUCHOWA

1.       Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy ruchowe s.41

2.       Doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne(zabawy) s. 47

IV. EDUKACJA PRZYRODNICZA

      1.   Obserwuję, eksperymentuje  i odkrywam przyrodę w ciągu całego roku - poziom I p.4 s.51; poziom II p.5 s.52; 

4.    Obserwuję, eksperymentuje  i odkrywam przyrodę w okresie wiosny –poziom I p.1, s.60; poziom II p.1,2 s.60;

6.  Będąc częścią przyrody czuję się za nią odpowiedzialny - poziom I p.5 s.68; poziom II p.5 s.68

V. EDUKACJA W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA

      1.   Uczę się rozumienia informacji przekazywanych w sposób niewerbalny - poziom I p.3 s 72; poziom II p. 2,3 s.73;

2.  Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć – poziom I p.3,5,7,8,9,10 s 76; poziom II p.2,3,4,5,6 s.76;

3.  Mam zawsze kontakt z książką – poziom I p.2,4,5 s.79; poziom II p.2,3 s.80;

4.  Poznaję literaturę i bawię się w teatr – poziom I p. 1,4,5 s.83; poziom II p. 1,2,4 s.83;

5.  Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych – poziom I p 1,3 s85 -86; poziom II p.1,2,4 s.86;

6.  Doskonalę swoją wymowę - poziom I p3,6,8 s.89; poziom II p.1,3,6,8 s.89 – 90;

VI.  EDUKACJA W ZAKRESIE PRZYGOTOWANIA DO PISANIA I CZYTANIA

1.       Doskonalę spostrzegawczość wzrokową - poziom I p.1 s.96; poziom II p.1,9,12  s.96 –97;

2.       Doskonalę wrażliwość słuchową - poziom I p.2,3  s100; poziom II p.1, s.100;

3.       Przygotowuję się do pisania - poziom I p.5 s.102; poziom II p.3 s.102;

VII. EDUKACJA MATEMATYCZNA

VIII. EDUKACJA KULTUROWO – ESTETYCZNA

3.    Poznaję sztukę plastyczną i sam jestem twórcą – poziom I p.2,3,9  s.135; poziom II p.3,4,6 s. 135;

IX. EDUKACJA MUZYCZNA

1.       Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia - poziom I p.2,5 s.138;  poziom II p.2,5 s.139;

2.       Poznaję instrumenty muzyczne i próbuje na nich grać – poziom I p.3,5 s.140; poziom II p.3 s.141;

3.       Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce – poziom I p.3,4,7,10 s.142; poziom II p.1,3,4,  s.142;

X. EDUKACJA TECHNICZNA

      1.  Poznaję technikę stworzoną przez człowieka - poziom I p.3 s.145; poziom II p.5 s.146;

2.  Podejmuje własne działania konstrukcyjno – techniczne – poziom I p.2,3 s.147; poziom II p.1  s.147;

XI. EDUKACJA KOMUNIKACYJNA

1.       Poznaję pojazdy lądowe, wodne i powietrzne - poziom I p.1,2,3 s150 -151 ; poziom II p.1,2 s.151;

2.       Uczę się zasad ruchu drogowego - poziom I p.3,5 s.152; poziom II p.1,2 s.153;

 

ZADANIA EDUKACYJNE:

              „Uliczne pojazdy” – spacer ulicami osiedla – dzieci powinny:  zaznajomić się z niektórymi pojazdami,  w bezpośrednim kontakcie, zdobywać wiadomości drogą obserwacji.

              „Lokomotywa” J. Tuwim –słuchanie wiersza -  dzieci powinny: podjąć próbę recytacji fragmentów wiersza, wypowiadać się nt. utworu.

              „Jadą rowery” – słuchanie piosenki śpiewanej przez nauczycielkę - dzieci powinny: śpiewać zbiorowo lub indywidualnie piosenkę (4 l.), regulować oddech podczas śpiewu, wyrabiać umiejętność świadomego podporządkowania ruchów muzyce. (3,4 l.);

              „Pojazdy” – improwizacja muzyczna - dzieci powinny: rozwijać poczucie rytmu, podjąć próbę powtarzania za n-lką  podanego tekstu (3 l.) lub wymyślonego samodzielnie (4 l.);

              „Samochody” – rysowanie kredkami - dzieci powinny: podjąć próbę narysowania samochodu lub innego pojazdu w odwołaniu się do wrażeń ze spaceru a także własnych doświadczeń; (3,4 l)

              „Pojazd, który jeździ, pływa, lata...” – wypełnianie konturów pojazdów - dzieci powinny: nazwać pojazd, umiejętnie określić sposób i miejsce poruszania się, dokładnie wypełnić kontur, (4 l)

              * „Samochód”  - naklejanie – metoda origami płaskie dzieci powinny: dokładnie wykonywać polecenia, składać koło na połowę, naklejać gotowe elementy (3 l.)

              „Miny” – zabawa pantomimiczna kształtowanie świadomości własnego ciała, obdarzanie uwagą i porozumiewanie się na poziomie niewerbalnym, oglądanie min w lustrze aby sprawdzić czy są zgodne z intencją, odczytywanie gestów i komunikatów mimicznych. (3 l.)

              * „Wymień się ze mną” – zabawa dydaktyczna – wymiana jeden na jeden - pomaganie dzieciom w uświadomieniu sobie stałej liczby elementów w zbiorze, chociaż obserwują zmiany sugerujące, że przedmiotów jest więcej lub mniej. Równoliczność, przybliżenie aspektu kardynalnego liczby. (4 l.)

              „Chłopiec i dziewczynka”- zabawa dydaktyczna – rysowanie człowieka – wspomaganie dzieci w przechodzeniu od bazgrot do głowonogów i dalej do bogatszych schematów postaci człowieka. (3 l.)

              * „Nakrywamy do stołu” – zabawa dydaktyczna – równoliczność w sytuacjach życiowych, przybliżenie aspektu kardynalego liczby (4 l.)

              Wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem:

-          rzutu pt. „Celuj w okienko” – wyrabianie pewności rzutu

-          biegu pt. „Koniki” – poprawny bieg bez potrącania w różnych kierunkach

 

I i III CZĘŚĆ DNIA

              Słuchanie wierszy recytowanych przez nauczycielkę przy różnych okazjach: „Miś za kółkiem” T. Fiutowska, „Wycieczka” W. Chotomska, „Pociąg” W. Chotomska – wypowiadanie się na temat utworu.

              „Na stacji benzynowej” – rozmowa z grupą na podstawie obrazka – nabywanie swobody w samorzutnym wyrażaniu swoich myśli i przeżyć.

              „Pojazdy” – ćw. artykulacyjne wyrabiające mięśnie narządów mowy – próby poprawnego wymawiania zgłosek naśladujących odgłosy pojazdów np. tuuu, wrrr, puff, buch, uch, ti –ti itp.

              „Jedziemy autokarem na wycieczkę” – zabawa tematyczna – wdrażanie do pełnienia określonych ról w zabawie, poprawne stosowanie form fleksyjnych w mowie potocznej, nabywanie śmiałości w wypowiedzi.

              „Samolot” – ćw. oddechowe polegające na wprawianiu w ruch lekkich przedmiotów za pomocą dmuchania, regulowanie oddechu.

              „Jaki to pojazd?” – ćw. słuchowe – porównywanie różnych głosów wydawanych przez pojazdy, rozpoznawanie z otoczenia odgłosów środków lokomocji

              „Pojazdy” – praca z książką i czasopismem dziecięcym – wyszukiwanie ilustracji na których znajdują się pojazdy, określenie sposobu poruszania

              „W aeroplanie” J. Tuwim – inscenizacja – zachęcenie do dłuższego skupienia uwagi podczas słuchania

              „Budujemy garaże” – zabawa konstrukcyjna – budowanie z różnego rodzaju klocków, gromadzenie doświadczeń konstrukcyjnych

              „Samolot z papieru” – składanie papieru wg wzoru metoda origami

              „Jedzie pociąg z daleka...” – zabawa rytmiczna z piosenką

              „Statek się kołysze” – składanie papieru według wzoru oraz naklejanie

WIOSENNE PORZĄDKI

 

CEL GŁÓWNY: Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie.

CEL KSZTAŁCĄCY: Kształcenie spostrzegawczości podczas obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie. Wyrabianie samodzielności i umiejętności działania na rzecz innych – prace użyteczne.

 

OBSZARY EDUKACYJNE: (CELE SZCZEGÓŁOWE)

I. EDUKACJA SPOŁECZNO - MORALNA

      1.    Poznaję zasady życia w rodzinie - poziom I p. 4 s15 ; poziom II p.4 s.16

5.       Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi – poziom I p. 1,5 s.18 ; poziom II p.1,3,  s.19

6.       Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych – poziom I p.5 s.22 poziom II p 4,7 s.22-23

II. EDUKACJA ZDROWOTNA

2.  Dbam o swoje zdrowie – poziom I p.3a,d s. 34-35; poziom II p.3c s. 35

3. Doświadczam samodzielności i przyswajam nawyki higieniczno – kulturalne – poziom I p.2a,b,e s.38; poziom II p.2b,c s.38

III. EDUKACJA RUCHOWA

3.       Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy ruchowe s.41

4.       Doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne(zabawy) s. 47

IV. EDUKACJA PRZYRODNICZA

5.       Obserwuję, eksperymentuje  i odkrywam przyrodę w okresie wiosny –poziom I p.1,2,5,7 s.57 poziom II p.1,2,3,7 s.58

V. EDUKACJA W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA

2.  Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć – poziom I p. 4,5 s.76; poziom II p.2,4,5 s.76

3.  Mam zawsze kontakt z książką – poziom I p.4,5 s.79; poziom II p.2,3 s.80

4.  Poznaję literaturę i bawię się w teatr – poziom I p.2,4 s.83; poziom II p. 1,8 s.83

5.  Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych – poziom I p 1,2,3 s.85-86; poziom II p.1,2,4 s.86

6.  Doskonalę swoją wymowę - poziom I p 2,6 s.89; poziom II p. 1,4,7 s.90

VI.  EDUKACJA W ZAKRESIE PRZYGOTOWANIA DO PISANIA I CZYTANIA

4.       Doskonalę spostrzegawczość wzrokową - poziom I p.1,7,8 s.96; poziom II p.1,9 s.97

3.   Przygotowuję się do pisania - poziom I p...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin