plan na luty 6-l..doc

(41 KB) Pobierz
Obserwacja i działalność dziecka:

Obserwacja i działalność dziecka:

 

Ad.1.

1.       Uroczystość przedszkolna „Bal karnawałowy” – wprowadzenie w nastrój radości i dobrej zabawy; wdrażanie do czynnego brania udziału w zabawie; dostarczanie miłych wrażeń i przeżyć związanych z tańcem i możliwością bycia razem i wspólnej zabawy.

2.       Omawianie przeżyć z balu połączone ze słuchaniem wiersza D. Gellner „Dziki taniec” – doskonalenie mowy powiązanej; dzielenie się własnymi spostrzeżeniami i doświadczeniami; uważne słuchanie kolegów i spokojne oczekiwanie na swoją kolej; posługiwanie się nazwami części ciała, utrwalanie pojęć lewa, prawa.

3.       Zajęcia matematyczne „Znajdź swoją figurę” połączone z ćwiczeniami graficznymi – rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych: koła, kwadratu, trójkąta, prostokąta; doskonalenie umiejętności porządkowania figur ze względu na kształt, wielkość i kolor; doskonalenie umiejętności uważnego słuchania poleceń i dokładnego wykonywania ich; obserwowanie malejących wielkości.

4.       Zagadki o tematyce bajkowej „Poplątane – pomieszane” – doskonalenie umiejętności uważnego słuchania oraz rozstrzygania, wyciągania wniosków; rozwijanie poczucia humoru i wprowadzenie nastroju dobrej zabawy; posługiwanie się mową powiązaną w czasie uzasadniania, dlaczego nastąpiła pomyłka.

5.       Zespołowe rozwiązywanie rebusów fonematycznych „Karnawałowe bale” doskonalenie analizy i syntezy głoskowej; utrwalanie poznanych liter oraz odczytywanie prostych wyrazów składających się z poznanych liter; doskonalenie umiejętności współpracy w małych zespołach.

6.       Rozmowa na tle ilustracji „Na balu” – opowiadanie treści obrazka – snucie domysłów na temat zakrytych części; wdrażanie się do spokojnego oczekiwania na swoją kolej w trakcie rozmowy z całą grupą; wprowadzenie liter B, b na wyrazach balon i Batman – zapoznanie z obrazem graficznym tych liter zarówno drukowanych jak i pisanych.

7.       Ćwiczenia twórcze na tle śląskiej przyśpiewki „Koziorajka” – ćwiczenie pamięci poprzez naukę na pamięć słów i melodii przyśpiewki; doskonalenie koordynacji ruchowej i słuchu muzycznego przez naukę prostego układu tanecznego; budowanie schematu formy muzycznej ABC; rozwijanie inwencji twórczej poprzez zachęcenie do tworzenia własnych trzyczęściowych form muzycznych ABC.

8.       Zajęcia plastyczne „Koziorajka” – próby oddania nastroju przyśpiewki za pomocą wybranej formy plastycznej – samodzielne dokonywanie wyboru, jaka forma plastyczna najlepiej odda klimat utworu i wykonanie do niego ilustracji; rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej dziecka.

9.       Zajęcia plastyczne „Moje marzenia” – uruchamianie wyobraźni i inwencji twórczej poprzez malowanie do muzyki klasycznej; doskonalenie motoryki dłoni i umiejętności kontrolowania nacisku; przypomnienie zasad łączenia kolorów.

10.   Zabawa dramowa „Zgadnij, z jakiej jestem bajki” – rozwijanie inwencji twórczej i pobudzanie ekspresji słownej i ruchowej; rysowanie obrazków do napisów (nazwy postaci z bajek – wyrazy lub zdania w zależności od możliwości dziecka).

 

Ad.2.

1.     Rozmowa na tle wiersza „Wiślana Syrenka” T. Kubiaka wzbogacanie wiadomości na temat położenia Warszawy oraz symboli znajdujących się w Warszawie; wyjaśnienie pojęcia herb oraz omówienie wyglądu herbu Warszawy; próba recytacji przez dopowiadanie końcowej frazy.

2.     Ćwiczenia graficzno-plastyczne „Syrenka” – doskonalenie motoryki dłoni (szczególnie palców – chwyt pensetkowy) poprzez ozdabianie rysunku Syrenki kredkami rysunkowymi i kolorowym papierem – wydzieranka. Pomoce: ABC…podręcznik 6-latka, cz.3, s. 55,kredki, klej, kolorowy papier.

3.     Zabawy słownikowo-graficzne „Zamek czy zamek” – zapoznanie z literą Z, z oraz utrwalenie znajomości wcześniej poznanych liter; czytanie tekstu ze zrozumieniem z uwzględnieniem znaków przestankowych; rozwijanie słownika poprzez poznawanie wyrazów wieloznacznych. Pomoce: ABC…, cz.3, s. 56, ołówek, kredki.

4.     Tworzenie opowiadania do obrazka „Zabytki” - rozwijanie umiejętności posługiwania się mową powiązaną w odniesieniu do ilustracji poprzez zachęcenie do ułożenia opowiadania na temat „Co wydaży się za wrotami zamku?”; zapoznanie z zabytkami znajdującymi się w warszawie oraz ich historią. Pomoce: ilustracje przedstawiające zabytki Warszawy, przeźrocza.

5.     Zajęcia matematyczne „Którędy go zamku?” – doskonalenie umiejętności tworzenia gier planszowych i ustalania jej reguł oraz ich przestrzegania podczas gry; doskonalenie umiejętności pracy w grupie mniejszej i większej oraz zgodnej współpracy przy ustalaniu zasad gry. Pomoce: papier, kredki, widokówki lub wycinki z gazet o Warszawie, nożyczki, klej.

6.     Zajęcia plastyczne na tle zajęć matematycznych „Warszawska Syrenka” – tworzenie obrazu Syrenki za pomocą figur geometrycznych samodzielnie wyciętych z kolorowego papieru; doskonalenie umiejętności bezpiecznego posługiwania się nożyczkami; rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej dziecka; utrwalanie znajomości podstawowych figur geometrycznych.

7.     Zajęcia matematyczne „Opowieść o zamkowych zegarach” – liczenie i odtwarzanie dźwięków w zakresie 8 (więcej w zależności od możliwości dziecka); zapoznanie z zasadami odczytywania czasu; doskonalenie sprawności narządów artykulacyjnych poprzez ćwiczenia ortofoniczne na zgłoskach: bim, tik, cyk, drr.

 

Ad.3.

1.     Rozmowa na tle wiersza „Białe barykady” W. Fabera oraz na tle ilustracji – zapoznawanie ze skutkami zimy i zbyt mocnego zaśnieżenia; doskonalenie myślenia przyczynowo-skutkowego; wzbogacanie słownika; zapoznanie się z metodami odśnieżania (dlaczego powinno się do posypywania używać piasku a nie soli).

2.     Zabawy słowne na tle ćwiczeń fonematycznych „Łopata” – doskonalenie analizy i syntezy głoskowej poprzez odnajdywanie wyrazów kojarzących się z zimą i w których słychać głoskę ł; wprowadzenie litery Ł, ł – zapoznanie z obrazem graficznym liter pisanych i drukowanych (porównanie z literą L, l); omówienie ilustracji w podręczniku; doskonalenie umiejętności czytania poprzez próby wykorzystania metody ślizgania i sylabowej. (ABC… cz. 3, s.62)

3.     Zajęcia plastyczne na tle zajęć matematycznych - praca według wzoru „Termometr” – zapoznanie z funkcją termometrów, rozróżnianie termometru do mierzenia temperatury ciała i temperatury otoczenia; wyjaśnienie, dlaczego na skali termometru zewnętrznego są podwójne cyfry (temperatura dodatnia i ujemna – minusowa); wykonania termometru – doskonalenie motoryki dłoni poprzez wycinanie i staranne przyklejanie drobnych elementów.

4.     Zabawy słowne „Prognoza pogody” – rozwijanie słownika i inwencji twórczej poprzez zabawę w telewizyjną prognozę pogody; doskonalenie mowy powiązanej oraz uruchamianie słownika czynnego i biernego; wprowadzenie atmosfery radości i przełamywanie tremy podczas wypowiedzi na forum grupy; budowanie otartości.

5.     Zajęcia matematyczne na tle ćwiczeń graficznych „Ciepłe i zimne” – doskonalenie orientacji przestrzennej oraz rozpoznawanie stronności ciała dziecka stojącego naprzeciw; doskonalenie umiejętności przeliczania elementów zbioru oraz posługiwania się cyframi na oznaczenie liczebności tych zbiorów. (ABC… cz.3, s.65, ćw. 2)

6.     Zajęcia matematyce na tle wiersza „Dziewięć bałwanków” A. Łady-Grodzickiej – zapoznanie z obrazem graficznym cyfry 9 drukowanej i pisanej; doskonalenie umiejętności porządkowania zbiorów wg podanych kryteriów oraz umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi; doskonalenie spostrzegawczości.

7.     Zabawa taneczna „Taniec bałwanków” – doskonalenie koordynacji ruchowej podczas nauki prostego układu tanecznego; ćwiczenie pamięci – nauka piosenki na pamięć i układu tanecznego; wyrabianie poczucia tempa poprzez wytrzymanie określonej liczby pauz; doskonalenie umiejętności kontrolowania siły głosu oraz jego modelowania.

8.     Opowiadanie historyjki obrazkowej „Bałwankowe wędrówki” doskonalenie umiejętności komentowania i mówienia na zadany temat przy włączaniu czytanego tekstu; nauka układania rozmowy w formie dialogu; doskonalenie inwencji twórczej poprzez wymyślanie i dorysowywanie własnego zakończenia opowiadania.

9.     Zajęcia przyrodnicze w ogrodzie przedszkolnym „Czy to jeszcze zima trzyma czy to wiosna już przyszła?” – wdrażanie do dokonywania samodzielnych obserwacji zjawisk przyrodniczych i umiejętności ich przekazywania innym; doskonalenie spostrzegawczości i uwrażliwienie na szczegóły wskazujące na zjawisko, które chcemy poznać.

10. Zajęcia przyrodnicze „Zielony ogródek” – przygotowanie gruntu, wysiew nasion do doniczek i skrzynek (cebula, fasola, pietruszka, rzeżucha); dbanie o dokładne wykonywanie powierzonej czynności; zadbanie o czystość swojego stanowiska po skończonej pracy.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin