Każdy potencjalny partner biznesowy Twojego przedsięwzięcia/firmy, czy będzie to Centrum Innowacji, bank czy inwestor, oceniając ekonomiczny i technologiczny sens Twojego projektu, będzie chciał otrzymać jego plan biznesowy.
Jeśli nigdy nie pisałeś biznes planów, zapoznaj się z podręcznikami:
„Jak napisać dobry biznes plan” opracowany przez British Know How Fund
http://www.hals.pl/biznesplan/biznesplan.php
lub „Podręcznik dla uczestników SukcesPlan 2002”
http://sukcesplan.onet.pl/menu7.html
Biznes plany, które do nas wpływają zazwyczaj nie spełniają wszystkich formalnych i profesjonalnych wymagań stawianych takiemu dokumentowi – choć zdarzają się i takie. Będąc realistami nie wymagamy od innowatora sformalizowanego dokumentu. Oczekujemy jednak, że osoba zgłaszająca projekt będzie umiała odnieść się do najistotniejszych dla oceny projektu zagadnień spośród tych poniżej wymienionych. Jeśli niektóre z nich nie będą od razu jasne zachęcamy do sięgnięcia po ww. podręczniki, a nieusunięte tą drogą wątpliwości będą mogły być ostatecznie wyjaśnione w procesie konsultacji z analitykami Centrum Innowacji po zgłoszeniu do nas Twojej autorskiej wersji biznes planu. Zachęcamy też do formułowania pytań do naszych analityków poprzez stronę www Fundacji. Ostateczny biznes plan projektu w postaci gotowego, końcowego opracowania będzie niczym innym jak „tylko” zebraniem, zweryfikowaniem i przetworzeniem – najczęściej dosyć pracochłonnym - odpowiedzi na poniższe zagadnienia i przedstawieniem ich w odpowiedniej formie.
Prosimy o próbę opisu zgłaszanego projektu wg zaproponowanego poniżej formatu i odniesienie się do wszystkich dotyczących przedsięwzięcia/firmy zagadnień (np. również sformułowaniem :”brak informacji” jeśli taki jest stan wiedzy Zgłaszającego).
*pytania z gwiazdką dotyczą wyłącznie firm już istniejących
1. Opis produktu.
2. Zastosowania produktu.
3. Zalety produktu.
4. Czy produkt jest objęty ochroną (patenty itp.)?
5. Czy produkt wymaga uzyskania licencji, zezwoleń atestów?
6. Główni odbiorcy/konsumenci/użytkownicy.
7. Obecne/przewidywane stopy wzrostu sprzedaży.
8. Jaki jest rynek/jak jest podzielony?
9. Szybkość i charakter zmian technologicznych dotyczących produktu.
10. Harmonogram wprowadzania nowych produktów, rozwój produktów istniejących.
11. Struktura kosztów i przychodów wg produktów.
1. Pozycję na rynku, słabe i silne strony konkurentów.
2. Przewagi konkurencyjne (np. cena, obsługa, technologia, dystrybucja).
1. Omówienie krajowych kanałów dystrybucji.
2. Omówienie zagranicznych kanałów dystrybucji.
3. Możliwości działań marketingowych.
4. Zagrożenia marketingowe.
5. Opis programu marketingowego.
6. *Przykłady ostatnio opracowanych informacji prasowych, marketingowych, PR, produktowych.
1. Sytuacja ekonomiczna głównych klientów.
2. *Zmiany w relacjach pomiędzy firmą a głównymi klientami.
3. Program pozyskania nowych i zwiększania sprzedaży obecnym klientom.
4. Dodatkowe informacje o głównych klientach.
Opis.
1. Proces produkcji.
2. Poziom reklamacji, system obsługi reklamacji.
3. Średnia produkcja.
4. Cykl sprzedaży.
5. Plany rozwoju sieci sprzedaży.
1. Strategia B+R.
2. Kluczowy personel.
3. Główne kierunki działania.
1. Harmonogram.
2. Koszt opracowania.
3. Krytyczne technologie niezbędne do wdrożenia produktu.
4. Ryzyka.
1. Schemat organizacyjny.
2. Historyczna i projektowana struktura zatrudnienia z uwzględnieniem funkcji i lokalizacji.
3. Życiorysy zawodowe kadry zarządzającej, z uwzględnieniem historii zatrudnienia, wieku, zakresu obowiązków w firmie, okresu na obecnym stanowisku.
4. Rodzaje umów z kluczowym personelem.
5. Plany systemu motywacyjnego (system premiowy, opcje na akcje itd.).
6. Ważne problemy z pracownikami, byłe i obecne.
7. Rotacja personelu:
a. dane za ostatnie dwa lata,
b. plan motywacyjny.
1. *Lista najlepszych 15 klientów za ostatnie dwa lata rozliczeniowe, aż do chwili obecnej.
2. *Lista strategicznych powiązań.
3. *Udział procentowy klientów, których udział jest większy niż 5% w przychodzie firmy.
4. *Krótki opis wszystkich ważniejszych relacji biznesowych w ciągu ostatnich dwóch lat.
5. *Lista 10 najlepszych dostawców za ostatnie dwa lata rozliczeniowe, aż do chwili obecnej.
1. *Rachunek wyników, bilans, rachunek przepływów, informacja dodatkowa.
2. *Raporty finansowe zarządu.
3. *Zestawienie sprzedaży i zysku brutto w ujęciu na:
a. *rodzaje produktów,
b. *kanały dystrybucji,
c. *rozkład terytorialny.
4. *Charakterystyka należności i zobowiązań.
5. *Zestawienie należności przeterminowanych, umorzonych, przedawnionych i nieściągalnych.
1. Kwartalne projekcje finansowe na przyszłe trzy lata obrachunkowe:
a. dochód w podziale na produkty, kanały dystrybucji i rozkład terytorialny,
b. pełne zestawienia planowanych przychodów i wydatków, bilanse, gotówka.
2. Główne czynniki wzrostu, perspektywy.
3. Prognoza rozwoju biznesu.
4. Ryzyka związane z sytuacją międzynarodową (kursy walut, stabilność polityczna rynków zbytu itd.).
5. Polityka cenowa i produkcyjna firmy.
6. Wariantowe ujęcie planów (różne scenariusze uwzględniające fluktuację cen i rynku).
7. Objaśnienie planowanych wydatków, amortyzacji i zapotrzebowania na kapitał obrotowy.
8. Zapotrzebowanie na kapitał zewnętrzny.
1. *Akcje nieobjęte.
2. *Zestawienie wszystkich opcji, gwarancji, praw własności, oraz wszelkie inne potencjalne zabezpieczenia podlegające wycenie.
3. *Zestawienie wszystkich dostępnych instrumentów zadłużenia, np. linii kredytowych wraz z warunkami umów.
4. *Zobowiązania pozabilansowe.
1. *Bieżące i przyszłe zobowiązania podatkowe, krajowe i zagraniczne, w tym ewentualne rozliczenie straty z lat ubiegłych.
2. *Przyjęte w firmie zasady rachunkowości.
3. *Historia finansowania działalności: kapitał założycielski, gwarancje, zadłużenie (daty, inwestorzy, procenty udziałów). Podstawowe informacje dotyczące każdej rundy finansowania.
1. *Pozwy sądowe przeciwko firmie, szczegóły powództwa, status, przewidywane wydatki, kancelaria prowadząca.
2. *Sprawy z powództwa firmy, szczegóły pozwu, status, przewidywane wydatki, kancelaria prowadząca.
3. Opis regulacji ochrony środowiska i BHP.
4. Lista patentów, praw autorskich, licencji, znaków towarowych i innych praw własności przemysłowej lub wynikających z praw autorskich i pokrewnych.
5. *Umowy ubezpieczeniowe firmy.
6. *Historia problemów z US, ZUS, lub innymi instytucjami, jeśli występowały.
7. Lista członków rady nadzorczej.
Thomas_T