Opis i prezentacja materiału statystycznego
Uczniowie III klasy gimnazjum w teście kompetencyjnym z matematyki uzyskali następującą punktację:
Najniższą ilość punktów od 40-50 umożliwiających zaliczenie testu zdobyło 7 uczniów , od 50-60 punktów
otrzymała grupa 10 uczniów , od 60-70 pkt. grupa 21 uczniów , 28 uczniów uzyskało od 70-80 pkt. , 46 uczniów
uzyskało od 80-90 pkt., 37 uczniów otrzymało od 90-100 pkt., od 100-110 pkt. otrzymało 18 uczniów , nato-
miast 6 zdobyło najwyższą możliwą do uzyskania punktację 110-120 pkt. .
Na podstawie opisanej zbiorowości statystycznej dokonaj analizy rozkładu punktacji z testu kompetencji wśród
ogólnej liczby uczniów III klasy gimnazjum stosując miary:
a) tendencji centralnej;
b) rozproszenia;
c) symetrii.
Lp
(k)
x
n
1
40-50
7
2
50-60
10
3
60-70
21
4
70-80
28
5
80-90
46
6
90-100
37
100-110
18
8
110-120
Tabela Nr 1.
Rozkład punktacji z testu wśród ogólnej liczby uczniów III klasy Gimnazjum.
k- liczebność klas
n- liczebność jednostek statystycznych
x- poszczególne wartości badanej zmiennej
(ogólna liczba 173 uczniów III klas gimnazjalnych)
W powyższym przypadku wariantem cechy ilościowej stanowiącej podstawę grupowania jest ilość otrzymanych
punktów z testu przez odpowiadającą tej wielkości liczebność jednostek statystycznych (uczniów).
Posługując się wzorem , według którego można określić przybliżoną liczbę klas w zależności od ilości zbiorowości (k)=1+3,322 x logN ustalić można , że liczba klas jest prawidłowa
(k)=1+3,322 x 2,24 = 1+7,44=8,44
Badany szereg statystyczny należy do szeregu rozdzielczego z przedziałami wielowariantowymi - do poszczególnych klas należą jednostki statystyczne o kilku wariantach badanej cechy oraz jednakowej rozpiętości
Przedziałów klasowych wynoszących C=10 punktów.
dzingis88