KWESTIE USPOŁECZNIENIA
BRAK DWÓCH WYKŁADÓW....ALBO JEDNEGO....
HEGEL
ma inne podejście do kwestii uspołecznienia od Arent; przedstawił on dzieje powszechne jako postęp w uświadamianiu sobie wolności
· naturą ducha jest wolność
· człowiek jest istotą duchową, jest wolny sam w sobie- ale o tym ludzie kiedyś nie wiedzieli, ta świadomość wzrastała stopniowo; samowiedza wzrastała stopniowo
- ludy wschodu (wg Hegla) nie wiedzą, że człowiek jest sam w sobie wolny; ale wiedzą, że jeden człowiek jest wolny sam w sobie, i dlatego panuje nad innymi
- jednak wolność jednego człowieka jest nie tyle wolnością, co samowolą a taka jednostka jest despotą
· ta świadomość wolności pojawiła się u greków i dlatego oni byli wolni; ale Grecy podobnie jak Rzymianie uważali, że tylko niektórzy są wolni
- dopiero narody germańskie osiągnęły w chrześcijaństwie świadomość, że człowiek jest wolny jako taki
te historiozofię Hegel łączy z filozofią społeczną; pokazuje na czym polega uspołecznienie w starożytnej Grecji i w społeczeństwie nowoczesnym- przeciwstawia te dwa rodzaje uspołecznienia
- mówi się, że w Grecji była demokracja, ale np. Arent się z tym nie zgadza- uważa, że lepszym określeniem jest ‘wspólnota’
Grecka polis była wspólnotą ludzi wolnych i równych; sfera prywatna była oddzielona od publicznej
sfera prywatna- sfera gospodarstwa domowego- w tej sferze ‘pan domu’ nie był wcale wolny, bo był zależny od niewolników, którzy dla niego pracowali
· Hegel mówi, że niewolnik musi uznać się za niewolnika, a pana jako pana, czyli że jest to relacja zapośredniczona, bo uznanie pana za pana było warunkowane uznaniem niewolnika za niewolnika
- w sferze publicznej pan był równy wszystkim, a więc wolny; nie chodziło tu o zaspokajanie jakiś potrzeb- takie samo zadanie mają i Hegel i Arent
- wolność od trosk materialnych pozwalała Grekom zajmować się sprawami publicznymi, dzięki temu w obszarze publicznym każdy obywatel mógł przejawiać swą indywidualność, zdolności, talenty; równość i wolność przejawiały się w tym, że każdy miała prawo do słuchania i mówienia
- relacje między obywatelami były bezpośrednie, stąd duża waga żywego słowa, które w przeciwieństwie do słowa pisanego ma ogromną moc perswazyjną
- sprawami publicznymi zajmowali się poważnie, równocześnie zmierzając do osiągnięcia wymiaru duchowego
- Hegel zwracał uwagę na dzielność, odwagę greków, na to, że działali tak jak myśleli
co spajało polis w całość:
1) prawo
- pojmowane jako przyrodnicza konieczność; chcę i czynię to co słuszne
- o tym co jest słuszne, pouczają zwyczaje, a to wszystko jest ujęte w prawie
- słuszność prawa nie jest zapośredniczona z indywidualnego namysłu nad nim; prawo ma charakter bezpośredni
- nie ma tu subiektywnego uznania prawa jako słusznego, więc nie ma przepaści między tym co obiektywne i subiektywne
2) etyczność
- etycznośc bezpośrednia- nie zastanawiam się nad słusznością praw i obyczajów, przyjmuję je za słuszne, ponieważ są i już
- wszystkimi kierował jeden cel- dobro polis, całości
- działanie na rzecz polis wiązało się z rozwojem własnej indywidualności (tak było w Atenach, w Sparcie działanie na rzecz ogółu wiązało się z brakiem indywidualności, która schodziła na drugi plan; tzw. bezduszna równość)
Ateny- Hegel nazywa to piękną etycznością, ale przez to, że była to etyczność bezpośrednia, była jednocześnie ograniczona; brak tu zapośredniczenia- świadomości tego, że to co ma mnie obowiązywać musi być przeze mnie uznane świadomie za słuszne
taka refleksja pojawiła się w Grecji później; odkryto świat wewnętrzny i to stanowiło czynnik rozkładu etyczności bezpośredniej,
- Protagoras (sofista)- „Człowiek jest miarą wszechrzeczy”; tzn.:
człowieka można rozumieć jako istotę duchową w całej jej głębi (istota społeczeństwa)
można też przyjmować, że człowiek kieruje się swymi dowolnymi mniemaniami lub partykularnymi interesami- tu ważna byłaby korzyść jednostki, nie całości
ten zwrot przyniósł pojawienie się moralności
Hegel odróżnia etyczność (to co ogólne dla wszystkich) od moralności
· za ‘wynalazcę’ moralności uznaje Sokratesa, który uważał, że człowiek sam powinien rozpoznawać co jest słuszne i dobre
- człowiek moralny dla Sokratesa to ktoś, kto jest świadomy swoich uczynków; odwoływał się do myśli i przekonania
przez to był wrogiem Ateńczyków i zastał skazany
Hegel mówił, że albo Ateńczycy są współwinni, albo powinni być razem z nim ułaskawieni
- Ateńczycy zaczęli żyć w świecie idealnym, nastąpił rozdźwięk między życiem codziennym a myślą
etyczność bezpośrednia została rozbita przez zwrot ku subiektywności jednostki, ku światu wewnętrznemu
· wg. Hegla rozkład był konieczny, żeby można było mówić o postępie
- odkrycie rozumu i racjonalności umożliwiło przejście do etyczności zapośredniczonej
- ten proces uświadamiania sobie wolności jest zarazem konkretnym urzeczywistnieniem owej wolności
· w społeczeństwie nowoczesnym następuje uniwersalizacja wolności
ten przyrost ilościowy oznacza różnicowanie się wolności
wg Hegla obejmuje trzy obszary:
· moralny
· prawny
· ekonomiczny
obszar moralny
- to subiektywna wolność sumienia
- prawo gwarantuje prywatność wierzeń i przekonań
- te subiektywne przekonania jednostki dotyczą tego, co wg tej jednostki jest dobre i słuszne, a co złe
- te subiektywne przekonania nie podlegają intersubiektywnemu dyskursowi, którego wynikiem byłby jakiś kompromis
- dobro, zło, słuszność, prawda mają charakter ogólny i symboliczny, ale nie konkretny
te subiektywne przekonania usiłuje się wprowadzić do sfery publicznej poprzez narzucenie ich wszystkim- ale wtedy moralność zmienia się w ideologię, która chce panować w dziedzinie poznawczej i normatywnej
gwarancją na to, że przekonania są moje jest sfera polityczna- niezgoda na to, by prywatne przekonania były zmieniane w normy
obszar prawny
- wolność prawna to równość wszystkich wobec prawa, różnice między ludźmi są nieistotne
- zadaniem prawa jest chronienie interesów jednostek
- postępowanie sądowe ma być jawne
- ten wymiar jest zapośredniczony wolnością prawną innych
- moc samego prawa nie polega na tym, że ono istnieje (jak w polis), ale na tym, że jest uznane przez intersubiektywne porozumienie
- mamy uznać prawo za słuszny i przejrzysty system reguł gry; musi być uznane za takie przez wszystkich
obszar ekonomiczny
- kiedyś do pracy człowiek był zmuszony
- ten przymus pracy oparty był bezpośrednio na przemocy
- teraz pojawia się dobrowolna umowa
podstawą tej umowy jest osobista wolność obu stron
praca służy zaspokajaniu indywidualnych potrzeb- to nie odbywa się wprost, ale za pośrednictwem potrzeb i interesów wszystkich jednostek
inaczej niż w greckiej polis w społ. nowożytnym polityka wkracza w sferę prywatności, a ta polityczność jest warunkiem wolności ekonomicznej
· centralną kategorią ukazującą sensowną całość społeczeństwa jest kategoria wzajemności uznania- to jest warunek autonomii jednostki- jest podstawą całego społecznego systemu
w polis ta wzajemność też istniała, ale była jednostronna (i pan i niewolnik uznawali, że pan jest wolny)
w społ. nowoczesnym wszystkie podmioty uznają się wzajemnie jako wolne i tak się traktują
· najpierw była racjonalność przymusu (prawo do panowania silniejszych; przymus racjonalny w tym sensie, że dzięki temu mógł powstać podział pracy)
w toku dziejów ta racjonalność przekształciła się w przymus racjonalności- panują już nie ludzie, ale racje i normy, prawa, instytucje- konieczny jest do tego ogólny konsensus, zgoda
przymus racjonalności to przymus zrozumienia tego, że to co moje może zostać urzeczywistnione tylko za pośrednictwem tego, co ma ważność dla wszystkich
polis:
- oddzielenie prywatnego od politycznego
- państwo i społeczeństwo to to samo
społeczeństwo nowożytne:
- społeczeństwo obywatelskie
- związek między sferą publiczną i prywatną; polega na tym, że każda jednostka uczestnicząc w sferze publicznej zdobywa środki gwarantujące jej możliwość zaspokojenia potrzeb prywatnych
WYCHOWANIE
· rodzina wychowuje dla społeczeństwa obywatelskiego
- dzieci mają prawo do utrzymania i wychowania na koszt rodziny
- rodzice mają też prawo do korzystania z usług świadczonych przez dzieci
- mają też prawo do ograniczania ich samowoli
· zadaniem wychowania jest podnieść dzieci ze szczebla etyczności bezpośredniej (w rodzinie) na szczebel samodzielności i wolnej osobowości
I. etap wychowania
podnieść dzieci ze szczebla etycznosci ( tak jest w rodzinie gdzie wychowanie opiera się na miłości i zaufaniu)
II etap wychowania
- dzieci na skutek wychowania stają się zdolne do opuszczenia rodziny, wystąpienia, oderwania od więzów krwi- zakładają własne rodziny;
- chcą być dorosłe, bo przeczuwają, że dorosłość jest czymś wyższym
chcą być dorosłe, dlatego Hegel jest przeciwny pedagogice zabawowej, bo degraduje
dorosłość, jesli dzieciństwo jest dobre samo w sobie,
dzieci tego nie cenią, chcą być dorosłe- zdaniem Hegla dziecięctwo hamuje przejście ze świata natury do świata ducha- dorosłości
prawo- reguły gry
· za ich pośrednictwem formułowane są:
- interesy
- postawa polityczna obywateli- postawy zaufania i poczucia przynależności do państwa
· procedury i instytucje tworzą ład państwowy
· konieczny jest konsensus jeśli chodzi o konstytucję (ona jest aktem najważniejszym)- te reguły umożliwiają wolność indywidualną, jednostkową
· koniecznym zapośredniczeniem jest oddzielenie rodziny od państwa
- społeczeństwo obywatelskie jest różnicą między rodziną a państwem
- państwo modernistyczne jest oparte na ładzie prawnym, a ten całościowy ład społeczny buduje się na różnicach (jednostek, potrzeb, interesów); dobro wspólne powstaje nie mimo tych różnic, ale za ich pośrednictwem
- teraz jednostki nie uczestniczą bezpośrednio w rządzeniu państwem, ale za pośrednictwem wybranych organów- w ten sposób chroni się prywatną wolność, ale z drugiej strony wybierane przez nas organy rządzące są naznaczone wolnością indywidualną- ciała obywatelskie są naznaczone wolnością indywidualna, bo są obdarzone zaufaniem
jednostki nie zdają sobie sprawy, że działają na rzecz całości, bo myślą, że dbają o partykularne interesy
- prawo z jednej strony daję autonomię jednostce, z drugiej strony pozwala istnieć jako całość
etyczność nowoczesności- to, co jest spoiwem nie jest etycznością bezpośrednią, ale jest zapośredniczone przez uznanie przez jednostkę reguł rządzący całością za słuszne;
u podstaw tego uznania nie leżą zwyczaje i obyczaje, ale autonomiczna świadomość prawna (świadomość, że dzięki prawu możliwe jest istnienie społeczeństwa jako całości, społecznej wspólnoty)
etyczność nowoczesności oparta jest na prawie, może prowadzić do formalizmu; żeby tak nie było oprócz prawa konieczne jest coś na kształt wychowania do cnót, których zachowanie sprawi, że nie będzie to formalizm
DURKHEIM
jest poniekąd bliski Heglowi, też zadaje pytania o pojęcie uspołecznienia;
u Durkheima uspołecznienia wiąże się
z teorią więzi społecznych:
solidarność
mechaniczna
organiczna
charakterystyczna dla społeczeństw pierwotnych
dotyczy społeczeństw nowoczesnych
jednostka podporządkowuje się woli zbiorowej
podział pracy prowadzi do wykształcenia się specjalizacji
treść tej woli to system zakazów i nakazów
specjalizacje prowadzą do kształtowania się indywidualności
funkcjonują one na zasadzie tradycji i opinii publicznej
indywidualizacja stwarza poczucie jednostkowej odpowiedzialności za pracę
nie ma podziału pracy- nie ma indywidualności
jednostkowa wymiana usług tworzy społeczeństwo
harmonijne współdziałanie poszczególnych części tworzy całość
Hegel- sprzeczność interesów; Durkheim- harmonijność różnych interesów
· poza różnicami wynikającymi ze specjalizacji musi istnieć jakieś podobieństwo wszystkich jednostek- wszystkie urzeczywistniają pewien ideał zbiorowy
· wg Durkheim należy w wychowaniu budzić wiarę w ten ogólny ideał, bo dopiero on może zapewnić równowagę
ten ideał jest historycznie zmienny- w Atenach to był umiar i harmonia, w Rzymie wychowanie do sztuk wojennych, w średniowieczu- chrześcijaństwo, w odrodzeniu ideał świecki i literacki, wiek XX- nauka
· w gruncie rzeczy wychowanie było zawsze adekwatne do swojego czasu i miejsca; każde społeczeństwo ma w swoim momencie swój system , który jest faktem społecznym (wywiera na jednostkę presję)
- wg Durkheima nie możemy wychowywać tak jak chcemy, wbrew obyczajom i zwyczajom- ich presja jest tak silna, że nie sposób im się oprzeć
· zwyczaje i obyczaje biorą się ze zbiorowej świadomości, są też ukształtowane przez pokolenia wcześniejsze, trzeba rozpoznać te zwyczaje i idee, żeby dobrać system wychowawczy
- każdy system wychowawczy jest zarazem jeden i wieloraki ( ze względu na różne środowiska); to zróżnicowanie jest konieczne, ale dopiero od pewnego wieku dziecka
te różnice opierają się na tym co wspólne- zbiorze praktyk i idei w danym społeczeństwie- baza jest wspólna, zróżnicowanie pojawia się później
PEDAGOGIKA I FILOZOFIA KRYTYCZNA
JURGEN HABERMAS
...
pedagogika.uw