Podstawy programowania mikrokontrolerów AVR8 w środowisku AVR Studio 4.pdf

(676 KB) Pobierz
Microsoft Word - TuP05_1011L.doc
KATEDRA INFORMATYKI
Wydział EAIiE AGH
Laboratorium Techniki Mikroprocesorowej
Ćwiczenie 5
Podstawy programowania
mikrokontrolerów AVR8 w
środowisku AVR Studio 4
738084922.003.png
1 Cel ćwiczenia
Celem ćwiczenia jest poznanie możliwości 8-bitowych mikrokontrolerów o
architekturze RISC oraz technikach programowania tych mikrokontrolerów w językach
wysokiego poziomu na przykładzie języka C.
Wymagane wiadomości
Budowa, sposób programowania mikrokomputerów jednoukładowych rodziny AVR8.
Magistrala I 2 C - budowa , zasada działania, implementacja programowa i obsługa z
poziomu języka C
Budowa i zasada działania silników krokowych.
Wykorzystywany sprzęt
Komputer klasy PC z zainstalowanym oprogramowaniem AVR Studio 4.0+, pakietem
WinAVR do przygotowania tekstu źródłowego, kodu wynikowego i programowania
procesora AT90S8515.
Zestaw laboratoryjny AVR z interfejsem RS232C, wyświetlaczem LCD i zegarem czasu
rzeczywistego PCF8583 i silnikiem krokowym.
Programator ISP /JTAG np. ATMEL JTAG/ICE mkII.
Literatura
1. ATMEL Corp. : AT90S8515 8-bit AVR® Microcontroller with 8K Bytes In-System
Programmable Flash . Rev .A 04.11.2001. Dostępny w internecine:
http://www.atmel.com/dyn/resources/prod_documents/doc0841.pdf
2. T.Augustyn, G.Niemiec, A.Szlachta : Zestaw uruchomieniowy AVR. Opracowanie
wewnętrzne KI AGH 2001.
3. AVR-LIBC Users manual : http://savannah.nongnu.org/download/avr-libc/avr-libc-
user-manual-1.7.1.pdf.bz2
4. Mielczarek W.: Szeregowe interfejsy cyfrowe. Wyd. Helion 1994
5. Philips Semiconductors : PCF8583 Data Sheet , 1997
6. http://www.mcselec.com – Informacje na temat pakietu BASCOM AVR.
7. Potocki L.: Silniki krokowe od podstaw cz. 1-6. Elektronika dla Wszystkich 7/2002
s.22-26 ,8/2002 s.26-29, 9/2002 s. 24-26, 10/2002 s. 21-22, 11/2002 s. 24-26,
12/2002 s.22-24. Dostępna online. http://edw.com.pl/pdf/k01/79_22.pdf ,
http://edw.com.pl/pdf/k01/80_26.pdf , http://edw.com.pl/pdf/k01/81_24.pdf ,
http://edw.com.pl/pdf/k01/82_21.pdf , http://edw.com.pl/pdf/k01/83_24.pdf ,
http://edw.com.pl/pdf/k01/84_22.pdf .
2
2 Wykonanie ćwiczenia
Wykonanie ćwiczenia zostało podzielone na kilka zadań
2.1 Zadanie A – zapoznanie się ze środowiskiem AVR Studio 4.x
Środowisko AVR Studio jest komercyjnym bezpłatnym pakietem IDE służącym do
programowania mikrokontrolerów produkowanych przez firmę ATMEL. Pozwala
programować mikrokontrolery tej firmy na poziomie języka asemblerowego i
wspomagać proces tworzenia aplikacji dostarczając wygodne mechanizmy
uruchamiania przygotowywanego oprogramowania. W połączeniu z pakietem WinAVR
(zawierającym kompilator języka C oraz odpowiednie biblioteki) uzyskać można bardzo
wygodne środowisko, pozwalające programować mikrokontrolery AVR
z wykorzystaniem języka C.
Pierwszym krokiem jest uruchomienie środowiska AVR Studio. Tworzenie
projektu w AVR Studio najłatwiej rozpocząć, wykorzystując odpowiedni kreator
uruchamiany poleceniem Project->Project Wizard ( Rys. 1)
Rys. 1 Uruchamianie kreatora nowego projektu
Uruchamia to kreatora, którego wygląd przedstawia Rys. 2 . Kreator pozwala na
wczytanie jednego z wcześniej utworzonych projektów lub utworzenie nowego
projektu. Ponieważ jest to pierwszy projekt w AVR Studio, należy utworzyć nowy
projekt korzystając z przycisku New Project.
Rys. 2 Kreator projektu AVR Studio (1)
3
738084922.004.png 738084922.005.png
W kolejnym oknie kreatora (rys) należy w pierwszej kolejności wybrać typ
projektu. Jeśli powstający projekt ma zostać przygotowany z użyciem języka C należy
zaznaczyć pozycje AVR GCC (jeśli w systemie nie zainstalowano pakietu WinAVR do
wyboru będzie tylko projekt w asemblerze AVR)
Rys. 3 Kreator projektu AVR Studio (2)
Następnie w aktywnym już polu Project Name wpisujemy nazwę projektu (n.p.: test). Dla
porządku, należy zaznaczyć również opcje Create initial file oraz Create folder.
Spowoduje to, że użyta nazwa projektu staje się automatyczne nazwą głównego pliku
źródłowego powstającej aplikacji, a wszystkie pliki aplikacji zostaną umieszczone we
wspólnym folderze o takiej nazwie jak nazwa projektu.
Można oczywiście wskazać inną niż domyślna, lokalizację w której będą
przechowywane pliki projektu. Po ustaleniu wszystkich dostępnych w tym oknie
kreatora parametrów aplikacji, należy przyciskiem Next przejść do kolejnego okna
kreatora Rys. 4.
Rys. 4 Kreator projektu AVR Studio (3)
Dokonuje się tu wyboru platformy sprzętowej wykorzystywanej do debugowania
aplikacji oraz modelu mikrokontrolera dla którego przygotowywana jest aplikacja. Z
listy po lewej stronie należy wybrać AVR Simulator a na liście po prawej stronie
4
738084922.006.png
odszukać model AT90S8515. Następnie można zakończyć pracę kreatora naciskając
przycisk Finish.
Rys. 5 Okno aplikacji AVR Studio 4
W oknie po lewej stronie znajduje się drzewo plików projektu, w środkowej części
powinien być otwarty edytor pliku lub plików zawierającego kod źródłowy
przygotowywanej aplikacji. W prawej części okna widoczny jest stan układów
peryferyjnych mikrokontrolera. Okno to wykorzystywane jest w trybie symulacji
działania programu lub w trybie śledzenia wykonania programu we wnętrzu
mikrokontrolera z wykorzystaniem interfejsu JTAG. Obecnie jego funkcja nie będzie
omawiana.
Przed przystąpieniem do przygotowania kodu źródłowego dobrze jest
zweryfikować/uzupełnić ustawienia środowiska AVR Studio do pracy z odpowiednim
modelem mikrokontrolera. Dokonuje się tego w opcjach projektu
Project->Configuration Options (Rys. 6).
Rys. 6 Wywołanie okna właściwości projektu
5
738084922.001.png 738084922.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin