5-l Wkrótce lato.doc

(57 KB) Pobierz

Kategoria:

PLANY PRACY

Grupa wiekowa:

dzieci 5-letnie

Miesiąc (propozycja):

czerwiec

 

TEMAT TYGODNIA: Wkrótce lato

Autor: Bożena Forma

 

CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA

CELE OGÓLNE

CELE SZCZEGÓŁOWE

PONIEDZIAŁEK

Swobodne rozmowy podczas schodzenia się dzieci. Pomoc nauczycielce w przygotowaniach do zajęć. Manipulowanie, lepienie plasteliną na temat dowolny.

- wyrabianie poczucia odpowiedzialności za wygląd swojej sali
- doskonalenie sprawności manualnych

- dziecko śmiało współdziała z nauczycielką
- dziecko lepi starannie wymyślając ciekawe wzory

Nauczycielka gromadzi przedmioty które zabieramy na wakacje. Na tablicy umieszcza ilustracje przedstawiające: morze, jeziora, góry. Zadaje pytania dotyczące charakterystycznych cech krajobrazów. Dzieci dobierają odpowiednie rekwizyty do ilustracji. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [016].

 

 

Zabawy w przedszkolnym ogrodzie (skakanki, piłki). Zabawy dowolne.

- wdrażanie do zgodnej zabawy

- dziecko z radością bawi się z rówieśnikami

WTOREK

Obserwacja przez okno zmian zachodzących w ostatnich dniach wiosny. Śpiew zbiorowy i indywidualny poznanych piosenek o tematyce wiosenno - letniej. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [011].

- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej
- rozwijanie wrażliwości muzycznej
- utrwalanie poznanych piosenek

- dziecko dostrzega zmiany w przyrodzie
- dziecko wykonuje samodzielnie poznane piosenki

Zabawy matematyczne. Na stoliku przykrytym folią nauczycielka przygotowuje wiaderko z piaskiem. Formuje babki (z wilgotnego piasku). Babki różnią się wielkością, dzieci je przeliczają w różny sposób (od początku, od końca, od środka), np.: mała, mała, duża, duża, mała, duża. Następnie zajmują miejsca przy stolikach, rysują zgodnie z poleceniem nauczycielki, np.: Posłuchajcie ile trzeba narysować babek: duża, mała, duża, dwie babki, mała, mała, duża. Na zakończenie zajęcia wspólne wyjście na podwórko - ćwiczenie równoważne - przekraczanie babek ustawionych w dużych odległościach na szerokim obramowaniu piaskownicy.

- rozwijanie koordynacji słuchowo - ruchowej
- stosowanie określeń dotyczących wielkości przedmiotów

- dziecko dostrzega, że ilość elementów nie ulega zmianie podczas zmiany ich kolejności
- dziecko prawidłowo rysuje wielkość i ilość babek

Zabawy piłkami w przedszkolnym ogrodzie. Rzuty do kosza, do innego obranego celu, podrzucanie, zabawy Kolanko, Zbijany. Zabawy dowolne w salach.

- rozwijanie umiejętności rzutu i chwytu piłki

- dziecko trafia do kosza oraz wyznaczonych celów

ŚRODA

Rozpoznawanie charakterystycznych dźwięków z otoczenia odtwarzanych z kasety magnetofonowej (wiatr, szum morza, deszcz, potok). Jedziemy na wycieczkę - zabawa ruchowa. Na dywanie ze skakanek ułożone prostokąty przylegające do siebie. W każdym prostokącie ilustracje charakterystyczne dla danej krainy: koło ratunkowe - morze; laska - góry; kajak - jeziora. Nauczycielka zwraca się do wybranego dziecka: - Jedziemy w góry. Dziecko idzie po prostokątach, w których umieszczone są elementy związane z górami. Zabawę powtarzamy zmieniając nazwę krainy.

- rozwijanie percepcji słuchowej
- ćwiczenie uwagi
- doskonalenie umiejętności kojarzenia

- dziecko rozpoznaje charakterystyczne dźwięki
- dziecko przechodzi po odpowiednich prostokątach

Słuchanie wiersza B. Forma: Co zabieram na wakacje. Łączenie w całość obrazka - wakacyjny krajobraz. Po prawidłowym ułożeniu przyklejają go na kartce i wypełniają kolorem. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych.

 

 

Zabawy i gry planszowe przy stolikach.

 

 

CZWARTEK

Rozmowy na temat konieczności zachowania bezpieczeństwa w określonych sytuacjach. Nauczycielka poprzedzaja pytaniem Co byś zrobił? zdanie: Jesteśmy nad morzem. Widzimy wzburzone fale i czarną flagę.lub Jesteśmy w górach. Idziemy górskim szlakiem. Nagle widzimy wąską dróżkę. Czy możemy zboczyć ze szlaku?

- wyciąganie odpowiednich wniosków podczas odpowiedzi na zadawane pytania

- dziecko w logiczny sposób odpowiada na pytania

Słuchanie wiersza B. Forma: Co zabieram na wakacje. Prowadząca rozkłada w sali w widocznych miejscach, na różnej wysokości przedmioty, o których mowa w utworze. Po raz drugi recytuje go bardzo powoli, a dzieci gestem ręki wskazują przedmioty, o których mowa. Rozwiązywanie zagadek o wakacjach (góry, morze, jezioro). Praca plastyczna. Każde dziecko otrzymuje kawałek firanki. Moczy ją w przygotowanej wcześniej farbie. Następnie odkłada na papierowy ręcznik odciskając nadmiar farby, po czym kładzie ją między dwie czyste kartki i dokładnie odbija. po wyschnięciu na tak przygotowanym podłożu dzieci przygotowują wycinankę z kolorowego papieru.

- rozwijanie koordynacji słuchowo - wzrokowej
- ćwiczenie umiejętności słuchania w dużym skupieniu
- doskonalenie umiejętności logicznego myślenia
- poznanie nowej techniki plastycznej

- dziecko słucha treści róznocześnie wskazując odpowiednie przedmioty
- dziecko poprawnie rozwiązuje zagadki
- dziecko wykonuje staranną pracę

Zabawy dowolne w kącikach zabaw. Porządkowanie klocków.

 

 

PIĄTEK

Zabawy dowolne podczas schodzenia się dzieci. Ruchomy piasek - ćwiczenie oddechowe. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.

- wprawianie w ruch paisku w tekturowych rurkach

- dziecko potrafi dmuchać z odpowiednim natężeniem

Wakacje, wakacje - instrumentacja wiersza: lato gorące z ciepłym wietrzykiem, do lasu dzisiaj przybyło - grzechotki; na leśnej polanie w promieniach słońca, wesoło zatańczyło - tamburyno; dojrzały maliny, słodkie poziomki, brzęczą pszczoły wesoło - szeleszczenie celofanem; szumi nam trawa piosenkę o lecie, słychać śpiew ptaków wokoło - trójkąty. Praca manipulacyjno - konstrukcyjna Wakacyjny pojazd - praca w małych zespołach. Wykonanie pojazdu z odpadów: kartonów, plastikowych butelek.

- rozwijanie wyobraźni

- dziecko współdziała w zespole podczas pracy

Zabawy dowolne na placu zabaw. Zachęcanie do zabawy wszystkie dzieci.

- zachęcanie do zabawy dzieci nieśmiałe

- dziecko chętnie uczestniczy w zabawie

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin