Kategoria:
PLANY PRACY
Grupa wiekowa:
dzieci 5-letnie
Miesiąc (propozycja):
czerwiec
TEMAT TYGODNIA: Wkrótce lato
Autor: Bożena Forma
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA
CELE OGÓLNE
CELE SZCZEGÓŁOWE
PONIEDZIAŁEK
Swobodne rozmowy podczas schodzenia się dzieci. Pomoc nauczycielce w przygotowaniach do zajęć. Manipulowanie, lepienie plasteliną na temat dowolny.
- wyrabianie poczucia odpowiedzialności za wygląd swojej sali- doskonalenie sprawności manualnych
- dziecko śmiało współdziała z nauczycielką- dziecko lepi starannie wymyślając ciekawe wzory
Nauczycielka gromadzi przedmioty które zabieramy na wakacje. Na tablicy umieszcza ilustracje przedstawiające: morze, jeziora, góry. Zadaje pytania dotyczące charakterystycznych cech krajobrazów. Dzieci dobierają odpowiednie rekwizyty do ilustracji. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [016].
Zabawy w przedszkolnym ogrodzie (skakanki, piłki). Zabawy dowolne.
- wdrażanie do zgodnej zabawy
- dziecko z radością bawi się z rówieśnikami
WTOREK
Obserwacja przez okno zmian zachodzących w ostatnich dniach wiosny. Śpiew zbiorowy i indywidualny poznanych piosenek o tematyce wiosenno - letniej. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [011].
- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej- rozwijanie wrażliwości muzycznej- utrwalanie poznanych piosenek
- dziecko dostrzega zmiany w przyrodzie- dziecko wykonuje samodzielnie poznane piosenki
Zabawy matematyczne. Na stoliku przykrytym folią nauczycielka przygotowuje wiaderko z piaskiem. Formuje babki (z wilgotnego piasku). Babki różnią się wielkością, dzieci je przeliczają w różny sposób (od początku, od końca, od środka), np.: mała, mała, duża, duża, mała, duża. Następnie zajmują miejsca przy stolikach, rysują zgodnie z poleceniem nauczycielki, np.: Posłuchajcie ile trzeba narysować babek: duża, mała, duża, dwie babki, mała, mała, duża. Na zakończenie zajęcia wspólne wyjście na podwórko - ćwiczenie równoważne - przekraczanie babek ustawionych w dużych odległościach na szerokim obramowaniu piaskownicy.
- rozwijanie koordynacji słuchowo - ruchowej- stosowanie określeń dotyczących wielkości przedmiotów
- dziecko dostrzega, że ilość elementów nie ulega zmianie podczas zmiany ich kolejności- dziecko prawidłowo rysuje wielkość i ilość babek
Zabawy piłkami w przedszkolnym ogrodzie. Rzuty do kosza, do innego obranego celu, podrzucanie, zabawy Kolanko, Zbijany. Zabawy dowolne w salach.
- rozwijanie umiejętności rzutu i chwytu piłki
- dziecko trafia do kosza oraz wyznaczonych celów
ŚRODA
Rozpoznawanie charakterystycznych dźwięków z otoczenia odtwarzanych z kasety magnetofonowej (wiatr, szum morza, deszcz, potok). Jedziemy na wycieczkę - zabawa ruchowa. Na dywanie ze skakanek ułożone prostokąty przylegające do siebie. W każdym prostokącie ilustracje charakterystyczne dla danej krainy: koło ratunkowe - morze; laska - góry; kajak - jeziora. Nauczycielka zwraca się do wybranego dziecka: - Jedziemy w góry. Dziecko idzie po prostokątach, w których umieszczone są elementy związane z górami. Zabawę powtarzamy zmieniając nazwę krainy.
- rozwijanie percepcji słuchowej- ćwiczenie uwagi- doskonalenie umiejętności kojarzenia
- dziecko rozpoznaje charakterystyczne dźwięki- dziecko przechodzi po odpowiednich prostokątach
Słuchanie wiersza B. Forma: Co zabieram na wakacje. Łączenie w całość obrazka - wakacyjny krajobraz. Po prawidłowym ułożeniu przyklejają go na kartce i wypełniają kolorem. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych.
Zabawy i gry planszowe przy stolikach.
CZWARTEK
Rozmowy na temat konieczności zachowania bezpieczeństwa w określonych sytuacjach. Nauczycielka poprzedzaja pytaniem Co byś zrobił? zdanie: Jesteśmy nad morzem. Widzimy wzburzone fale i czarną flagę.lub Jesteśmy w górach. Idziemy górskim szlakiem. Nagle widzimy wąską dróżkę. Czy możemy zboczyć ze szlaku?
- wyciąganie odpowiednich wniosków podczas odpowiedzi na zadawane pytania
- dziecko w logiczny sposób odpowiada na pytania
Słuchanie wiersza B. Forma: Co zabieram na wakacje. Prowadząca rozkłada w sali w widocznych miejscach, na różnej wysokości przedmioty, o których mowa w utworze. Po raz drugi recytuje go bardzo powoli, a dzieci gestem ręki wskazują przedmioty, o których mowa. Rozwiązywanie zagadek o wakacjach (góry, morze, jezioro). Praca plastyczna. Każde dziecko otrzymuje kawałek firanki. Moczy ją w przygotowanej wcześniej farbie. Następnie odkłada na papierowy ręcznik odciskając nadmiar farby, po czym kładzie ją między dwie czyste kartki i dokładnie odbija. po wyschnięciu na tak przygotowanym podłożu dzieci przygotowują wycinankę z kolorowego papieru.
- rozwijanie koordynacji słuchowo - wzrokowej- ćwiczenie umiejętności słuchania w dużym skupieniu- doskonalenie umiejętności logicznego myślenia- poznanie nowej techniki plastycznej
- dziecko słucha treści róznocześnie wskazując odpowiednie przedmioty- dziecko poprawnie rozwiązuje zagadki- dziecko wykonuje staranną pracę
Zabawy dowolne w kącikach zabaw. Porządkowanie klocków.
PIĄTEK
Zabawy dowolne podczas schodzenia się dzieci. Ruchomy piasek - ćwiczenie oddechowe. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.
- wprawianie w ruch paisku w tekturowych rurkach
- dziecko potrafi dmuchać z odpowiednim natężeniem
Wakacje, wakacje - instrumentacja wiersza: lato gorące z ciepłym wietrzykiem, do lasu dzisiaj przybyło - grzechotki; na leśnej polanie w promieniach słońca, wesoło zatańczyło - tamburyno; dojrzały maliny, słodkie poziomki, brzęczą pszczoły wesoło - szeleszczenie celofanem; szumi nam trawa piosenkę o lecie, słychać śpiew ptaków wokoło - trójkąty. Praca manipulacyjno - konstrukcyjna Wakacyjny pojazd - praca w małych zespołach. Wykonanie pojazdu z odpadów: kartonów, plastikowych butelek.
- rozwijanie wyobraźni
- dziecko współdziała w zespole podczas pracy
Zabawy dowolne na placu zabaw. Zachęcanie do zabawy wszystkie dzieci.
- zachęcanie do zabawy dzieci nieśmiałe
- dziecko chętnie uczestniczy w zabawie
edzia1603