SCENARIUSZ ZAJĘĆ1.TEMAT ZAJĘĆ: Zajęcia relaksacyjne prowadzone metodą W.Sherborne2.TERMIN REALIZACJI: 28.05.2009r.3.GODZINA: 17.304.PROWADZĄCA: Edyta Berbecka5.CELE OGÓLNE:•Kształtowanie poczucia bezpieczeństwa, akceptacji samego siebie, swojego ciała.•Kształtowanie spontaniczności, pewności siebie.•Wyczucie własnego ciała i ciała partnera.•Poznawanie własnego ciała i odkrywanie własnych możliwości.•Wyzwalanie poczucia satysfakcji związanej z wysiłkiem fizycznym.•Nawiązywanie kontaktu i współpracy z partnerem i grupą.6.METODY PRACY:a)praktyczna ( wyszukiwanie ruchów, ćwiczeń pokazywanych przez nauczyciela)7.FORMY:a)indywidualnab)grupowac)zbiorowa8.POMOCE I ŚRODKI DYDAKTYCZNE:a)magnetofonb)płyta CD9. PRZEBIEG ZAJEĆ:Ćwiczenia wstępne:•Powitanie uczestników zajęć: dzień do-bry (uderzamy dłońmi o podłogę), dzień do-bry (uderzamy dłońmi o kolana), dzień do-bry (klaszczemy), dzień do-bry (klaszczemy nad głową).•Przywitanie się w parach (dziecko- dziecko): witają się nasze dłonie, witają się nasze łokcie, witają się nasze głowy, witają się nasze stopy, witają się nasze kolana, witają się nasze plecy, itd.Ćwiczenia „z” w parach:•„Lustro”- dzieci siedzą naprzeciwko siebie, dziecko wykonuje dowolne ruchy, gesty, wykorzystuje mimikę twarzy, partnerzy naśladuje ruchy dziecka pokazującego- zmiana ról.•Jedno dziecko leży na podłodze, drugie dziecko turla pierwsze w różne strony- zmiana ról.•„Naleśnik”- jedno dziecko leży na plecach, na podłodze, drugie dziecko „zwija pierwsze w naleśnik”, „smaruje dżemem, posypuje cukrem, kroi”- zmiana ról.•Dziecko i jego partner siedzą na podłodze w siadzie prostym, opierają się plecami o siebie, dziecko pcha plecami partnera- zmiana ról.•„Wóz”- wychowanka ciągnie za kostki drugą wychowankę, która leży na plecach.•wychowanka siada przy nodze koleżanki, obejmuje ją rękoma, ta powoli idzie ciągnąc ją.•„Fotelik”- wychowanka w siadzie skrzyżnym, jej partnerka siada opierając się plecami o nią, kołysanie koleżanki przy dźwiękach muzyki klasycznej, relaksacja.•„Tunel”- wychowanka w klęku podpartym, partnerka przechodzi pod wychowanką.•Prowadzenie ślepca- jedno dziecko ma zamknięte oczy, drugie dziecko prowadzi go po sali- zmiana ról.•„Krokodyl”- jedno dziecko leży na brzuchu, drugie dziecko kładzie się na niego tak, by brzuchem dotykać pleców pierwszego dziecka. Pierwsze dziecko wozi drugie dziecko po sali.Ćwiczenia „przeciwko” w parach:•Wychowanka zwija się w kłębek, a jej partnerka próbuje go „rozwinąć”- zmiana ról.•Wychowanka siedzi mocno podparte na podłodze, partnerka próbuje ją przesunąć- zmiana ról.Ćwiczenia „razem” w parach:•Siedząc przodem do siebie i trzymając się mocno za ręce, wychowanka kładzie się na plecach, jej partnerka przyciąga ją do siebie.•Stojąc przodem do siebie i trzymając się mocno za ręce, palce stóp ćwiczących złączone, wychowanka odchyla się od partnerki z którą wykonuje ćwiczenie.•Stojąc, jedna wychowanka ugina kolana (do przysiadu), jej partnerka z pomocą staje na udach koleżanki, trzymając się mocno za ręce dziecko odchyla się do tyłu.•Wychowanka stoi tyłem do koleżanki, nie odrywając nóg od podłogi „upada” na ręce koleżanki.Ćwiczenia „razem” w grupie:•Huśtanie wychowanki trzymając go za kostki i nadgarstki.•Pięć wychowanek tworzy tunel (klęk podparty), a jedna czołga się pod tunelem na plecach lub brzuchu. Po przejściu tunelu zmiana pokonującego tunel•Trzy osoby w klęku podpartym kołyszą jedną wychowankę, która leży na ich plecach (jedna osoba asekuruje dziecko - nauczyciel).Zakończenie zajęć:•„Płynęła sobie rzeczka”- masaż całego ciała.•Wszyscy leżą na podłodze, mają zamknięte oczy, jedna osoba przechodzi pomiędzy leżącymi osobami tak, by nikogo nie dotknąć, potem wyznacza następną- relaks przy muzyce klasycznej.•Pożegnanie się: do-wi-dze-nia (uderzamy dłońmi o podłogę), do-wi-dze-nia (uderzamy dłońmi o kolana), do-wi-dze-nia (klaszczemy), do-wi-dze-nia (klaszczemy nad głową).Rozmowa z dziećmi o przebiegu zajęć – ewaluacja Pytania do dzieci:Czy podobała Wam się dzisiejsza forma zajęć?Czy udało Wam się zrelaksować?Czy było jakieś ćwiczenie, które sprawiło Wam trudność?Czy wszystkie ćwiczenia wykonywałyście z chęcią?Podziękowanie wychowankom za udział w zajęciach
dyszek79