sherborne.pdf
(
229 KB
)
Pobierz
METODA WERONIKI SHERBORNE
Anna Owczarek
Nauczyciel Przedszkola Nr 15 w Sieradzu
METODA WERONIKI SHERBORNE -
Własne spostrzeżenia z pracy w grupie integracyjnej
Weronika Sherborn niewiele pisała o swojej pracy i metodzie. w Polsce dostępne są
tylko dwa artykuły
i
.
Jej dorobek to przede wszystkim pokolenia wychowanych przez nią
nauczycieli i terapeutów.
Metoda nawiązuje do najbardziej pierwotnego sposobu porozumiewania się jakim jest „ język
Ciała”. Często zapominamy o znaczeniu tej formy naszej komunikacji z innymi. Przez
uświadomienie sobie jej wartości nasz kontakt emocjonalny staje się głębszy, bardziej żywy.
W życiu codziennym rezygnujemy z emocjonalności, bliskości, miękkości. Nie lubimy
wyrażać naszych uczuć i emocji.
Dzięki doświadczeniom z zajęć można nauczyć się cenić bliskość drugiego człowieka.
Metoda Weroniki Sherborne ze względu na swoją naturalność i prostotę jest metodą
uniwersalną.
Można ją stosować zarówno w pracy z dziećmi, jak i z osobami dorosłymi, z osobami
o różnych zaburzeniach rozwojowych, atakże zosobami oprawidłowym rozwoju.
W.Sherborne rozumie swoją metodę jako podejście pedagogiczne, umożliwiające
doświadczenie ruchu i kontaktu fizycznego, emocjonalnego i społecznego. w Polsce metoda
ruchu rozwijającego została wprowadzona w latach 70-tych, kiedy to W. Sherborne wraz ze
swoimi współpracownikami, Anną Leonard i Georgem Hillem prowadziła w naszym kraju
szkolenie dla nauczycieli. Osobami , które jako pierwsze zaczęły stosować w Polsce Ruch
Rozwijający Weroniki Sherborne były: Maria Przasnyska i Izabela Korsak. Pracowały one tą
metodą z dziećmi z upośledzeniem umysłowym
i z dziećmi autystycznymi.
Weronika Sherborne była uczennicą Rudolfa Labana i Ullman w Studio Sztuki Ruchu
w Manchesterze. Tam doszła do wniosku, że wszystkie dzieci mają dwie podstawowe
potrzeby.
Po pierwsze, pragną dobrze czuć się we własnym ciele (jak w domu), czyli umieć w pełni nad
nim panować i „słuchać” własnego ciała. Po drugie, odczuwają potrzebę nawiązywania
kontaktów z innymi. Wszystkie te potrzeby, dobry kontakt z własnym sobą i z innymi ludźmi
jest możliwy
dzięki dobremu nauczaniu ruchu.
Weronika Sherborne przy współpracy Rudolfa Labana opracowała metody pracy z dziećmi
korygującymi zaburzenia i stymulujące rozwój ( schemat 1 ).
ANALIZA RUCHU wg R. LABANA
W. Sherborne wykorzystała do tego cechy ruchu R.Labana (schemat 2).
-
W jaki sposób porusza się ciało?
-
W którym kierunku porusza się ciało?
-
Która część ciała porusza się
część
czy
czy
całość góra tułów
1
czy czy czy
jedna część? dół? obwód ciała?
Czas trwania zajęć – 25 minut
Zajęcia prowadzą dwie osoby.
-
Prowadzący nawiązuje kontakt z każdym dzieckiem
-
Prowadzący bierze udział w każdym ćwiczeniu
-
Oszczędność ruchów (mówić ciałem)
-
Nie ma rywalizacji i współzawodnictwa
-
Każdy może osiągnąć sukces.
Charakterystyczne dla metody W. Sherborne są następujące zasady:
-
ćwiczenia muszą być radosną zabawą dla dziecka
-
początek zajęć, to ćwiczenia, które dają poczucie bezpieczeństwa i oparcia
-
koniec zajęć zawsze ćwiczenia relaksacyjne
-
uczenie używania siły i delikatności
-
na przemienność ćwiczenia dynamiczne i relaksacyjne
-
na przemienność roli dziecka (uległa, dominująca) uczciwość w użyciu siły
-
utrzymywanie z dzieckiem kontaktu wzrokowego
-
stymulacja aktywności dziecka (większość ćwiczeń na poziomie podłogi)
-
stopniowe rozszerzanie kręgów doświadczeń społecznych.
W czasie trwania zajęć osoby prowadzące obowiązuje:
-
poczucie humoru
-
stosowanie pochwał
-
bez oceny i krytyki
-
stopniowanie trudności
-
bazowanie na mocnych stronach dziecka
-
spontaniczność
-
zawsze podejmowanie prób nawiązania kontaktu z dzieckiem.
Piotruś trafił do naszego przedszkola we wrześniu 2001 r. w czerwcu przyszła mama
zapytać się o wolne miejsce w grupie 5-cio latków. Stwierdziła: „Mam dziecko opóźnione
w rozwoju. Piotruś urodził się z podejrzeniem porażenia mózgowego. Leżał w inkubatorze,
miał kłopoty z oddychaniem, był mało aktywny”. Jak wynika z relacji mamy otrzymywał
antybiotyk. Miał kłopoty trawienne, źle spał. Jego rozwój ruchowy był opóźniony.
Samodzielnie zaczął siadać około 14 miesiąca. Pewne samodzielne kroki zrobił w wieku 2 lat
2 miesięcy. Biegał w sposób specyficzny, machał bardzo szybko rączkami.
Lewa nóżka przekrzywiała się do środka, co utrudniało mu poruszanie się i utrzymywanie
równowagi. Często był podniecony bez widocznego powodu. Wtedy krzyczał, biegał, machał
rączkami. Nie nawiązywał kontaktu wzrokowego.
W zajęciach prowadzonych metodą Weroniki Sherborn uczestniczył Piotruś, jego
mama oraz starsza siostra Ewa. Chłopiec świetnie radził sobie w tunelu i wyczołgiwał się
spod mamy. Śmiał się, gdy ćwiczenia sprawiały mu przyjemność. Ćwiczenia ruchu
rozwijającego pozwoliły nawiązać kontakt z dzieckiem i dały szansę Piotrusiowi na
nawiązanie kontaktu z innymi. Rodzicom pokazały jeszcze jedną drogę rehabilitacji przez
2
Zasadą pierwszą ogólną w ćwiczeniach W. Sherborne jest dobrowolność uczestnictwa.
zabawę. Poprawa następowała stopniowo. Systematyczna i konsekwentna praca całej rodziny
przyniosła oczekiwane efekty po kilku miesiącach pracy.
Ruch Rozwijający może pomóc dzieciom w dwóch głównych sferach rozwojowych:
-
w rozwoju fizycznym
-
w rozwoju osobowości.
Dzieci mają satysfakcję z własnych, nawet małych dokonań, korzystają z doświadczeń
ruchowych, zaczynają się uśmiechać. Widać na ich buziach radość i zadowolenie. Rodzicom
i rodzeństwu pozwala pomóc zrozumieć potrzeby dziecka
Z problemami, a jednocześnie przełamać bariery komunikowania się. Jednocześnie sam
nauczyciel odczuwa satysfakcję z faktu, że jego praca z dzieckiem i jego rodziną daje dobre
wyniki, choć nie przychodzą one od razu. Ćwiczenia Ruchu Rozwijającego są po prostu
potrzebne dla lepszego i pełniejszego rozwoju jego wychowanków.
Schemat 1.
3
Schemat 2.
Bibliografia:
1.
i
Sherborne W. Ćwiczenia ruchowe dla dzieci głębiej upośledzonych umysłowo. Szkoła
Specjalna 1983, nr 4. Sherborne W. (1984) Ćwiczenia ruchowe dla dzieci umysłowo
niepełnosprawnych. W: Gałkowski T. (red) Dziecko autystyczne i jego rodzice. Poradnik
Wychowawcy. Warszawa PTWZK
2.
2. . Sherborne W.Ruch rozwijający dla dzieci. Warszawa 1997, Wydawnictwo Naukowe
PWN
4
Plik z chomika:
dyszek79
Inne pliki z tego folderu:
różne scenariusze - sherborn.pdf
(152 KB)
Metoda Ruchu Rozwijającego Weronik Sherborne.doc
(29 KB)
Ćwiczenia metodą Weroniki Sherborn prowadzące do poznania własnego ciała(1).doc
(28 KB)
Sherborn.zip
(1445 KB)
sherborne.pdf
(229 KB)
Inne foldery tego chomika:
1
ALADYN
Autyzm
autyzm, logopeda itp
Badanie słuchu fonematycznego
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin