Metoda Ruchu Rozwijającego Weronik Sherborne
Ruch uważany jest za podstawowy bodziec stymulujący rozwój dziecka. Pozwala on na kontakt z otaczającym światem. Jest warunkiem zdrowia psychicznego.
Kategorie ruchu według metody Ruchu Rozwijającego:
8 inteligencji
Według profesora Howarda Gardnera z Uniwersytetu Harvarda jest wiele rodzajów wrodzonych zdolności wykorzystywanych do poznawania i kształtowania rzeczywistości:
Programy aktywności Knillów
Opierają się na założeniu, że najważniejszym kanałem sensorycznym jest skóra. Wrażliwość dotykowa wpływa na umiejętność nawiązania kontaktu ze światem zewnętrznym, rozwój komunikacji. Autorzy metody połączyli ruch i dotyk z odpowiednim tłem muzycznym. Dziecko wykonujące ruchowe zadania doświadcza wrażeń z własnego ciała i otoczenia.
Metoda Glenna Domana
Celem metody jest optymalna stymulacja wrodzonego potencjału dziecka, rozwijanie jego inteligencji. Aby przyśpieszyć rozwój mózgu, dzieciom prezentuje się wzrokowe, słuchowe i dotykowe informacje o zwiększonej intensywności. Bodźce przekazywane są w systematyczny sposób. G. Doman uważa, że stymulacją należy objąć wszystkie pięć zmysłów, aby móc wzbudzić rozwój układu nerwowego.
Metoda Marii Montessorii
Kładzie nacisk na swobodną aktywność dziecka oraz kształtowanie jego zmysłów. Program koncentruje się na rozwoju samodzielności i wiary we własne możliwości. Uczy koncentracji, wytrwałości w toku wykonywanych zadań, działania indywidualnego w ciszy i współpracy w grupie. Celem tej metody jest także wpojenie reguł społecznego współżycia.
S.I. - zasady sensorycznej integracji.
Wszystkie informacje pochodzące z rzeczywistości odbierane są przez zmysły. Nie jesteśmy świadomi procesów przetwarzania tych bodźców, gdyż zachodzą one na poziomie ośrodkowego układu nerwowego. Prawidłowa integracja sensoryczna pozwala na odpowiednią reakcją na odbierane bodźce zmysłowe. Odgrywa ważną rolę w rozwoju dziecka. Rodzice, którzy tworzą bogate w bodźce otoczenie stymulują jego rozwój.
Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz
Metoda stosowana jest zarówno w rehabilitacji (w pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwoju), jak i profilaktyce. Przygotowuje do nauki czytania i pisania. Program stosowany jest przy usprawnianiu motoryki i percepcji dzieci leworęcznych, w celu nauczenia ich pisania.
Kinezjologia edukacyjna
Twórcą metody jest dr Paul Dennison. Program wspiera naturalny rozwój człowieka dzięki rozmaitym ćwiczeniom ruchowym. Celem wykonywanych zadań jest integracja pracy ciała i umysłu. Gimnastyka Mózgu, która jest wstępem do kinezjologii edukacyjnej, obniża poziom stresu w procesie uczenia się. Polecamy także artykuł: „Pomoc kinezjologiczna w przygotowaniu dziecka do szkoły” - http://www.madredziecko.com/index.php?site=artnaukowe&did=4&aid=17.
dyszek79