SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH w klasie II
„NAJLEPIEJ JET U MAMY!”
Temat: Najlepiej jest u Mamy!
Zapis w dzienniku: Swobodne wypowiedzi dzieci nt. „Najlepiej jest u Mamy!” Wyjaśnianie znaczeń wyrażeń i przysłów o matce. Wyszukiwanie w kalendarzu podanego dnia. Śpiewanie znanych piosenek o mamie. Redagowanie zdań o swojej mamie w oparciu o przeprowadzony w domu wywiad. Laurka dla mamy – wydzieranka z kolorowego papieru.
Uczeń:
· wyjaśni słuszność stwierdzenia,
· pozna i zrozumie określenia, wybrane znaczenia słowa „matka” oraz wyrażenia i przysłowia związane z pojęciem „matka”,
· zaprezentuje wybrany wiersz o matce,
· ułoży i zapisze kilka spójnych zdań o swojej mamie,
· znajdzie i zaznaczy w kalendarzu wybrany dzień,
· próbuje posługiwać się mapą świata,
· zaśpiewa znane piosenki o mamie,
· estetycznie wykona laurkę dla mamy.
Metody:
· słowna – rozmowa,
· oglądowa – obserwacja,
· ćwiczenia praktyczne.
Formy:
· grupowa zróżnicowana,
· indywidualna – jednolita i zróżnicowana,
· zbiorowa jednolita.
Środki dydaktyczne: zapis na tablicy „Najlepiej jest u Mamy!”, określenia i znaczenia słowa „matka”, słowo „matka” w różnych językach obcych, fotografie (rysunki) matek, mapa świata, wyrażenia i przysłowia o matce, kalendarze, reprodukcja obrazu St. Wyspiańskiego „Macierzyństwo”, wiersze o mamie, pytania do mamy.
Przebieg zajęcia:
1. Przywitanie zebranych gości.
· Wypowiadanie się uczniów na temat słuszności tego zdania.
· Uczniowie mówią, kim jest matka.
3. Podanie określeń i innych znaczeń słowa „matka” (załącznik 1).
· Uczniowie dowiadują się, że słowo „matka” ma wiele znaczeń.
4. Poznanie brzmienia słowa „matka” w różnych językach (załącznik 2)
· Uczniowie dochodzą do wniosku, że brzmienie jest bardzo podobne, dotyczy bowiem bardzo szczególnej, ważnej osoby.
5. Oglądanie rysunków przedstawiających matki z różnych stron świata
(załącznik 3).
· Dzieci oglądają rysunki, próbują przyporządkować je do odpowiednich regionów świata.
6. Czytanie wyrażeń i przysłów o matce, wyjaśnianie znaczeń (załącznik 4).
· Dzieci wyjaśniają znaczenie wyrażeń i przysłów o matce, dowiadują się, że matce – osobie szczególnej poświęca się wiele miejsca w sztuce, literaturze.
7. Wyszukiwanie podanego dnia w kalendarzu.
· Uczniowie podają dzień, miesiąc i porę roku, kiedy obchodzony jest Dzień Matki. Zaznaczają to święto w kalendarzach.
8. Śpiewanie poznanych piosenek o mamie.
9. Wyjaśnienie pojęcia „macierzyństwo”.
· Oglądanie reprodukcji obrazu St. Wyspiańskiego „Macierzyństwo” (tytuł zakryty).
· Dzieci zastanawiają się, jaki wyraz kojarzy im się z wyrazem „matka”. Stwierdzają, że jest wyraz „macierzyństwo”.
Informacja dodatkowa: Macierzyństwo – 1. Cechy typowe dla matki, m.in. miłość i przywiązanie do dziecka, postawa opiekuńczości wobec dziecka. 2. Urodzenie dziecka, pełnienie roli matki, bycie matką.
(Na podstawie Słownika współczesnego języka polskiego, Warszawa 1996)
· Swobodne wypowiedzi nt. „Kto, oprócz ludzi dba i opiekuje się swoim potomstwem?” Uczniowie podają przykłady zwierząt.
10. Konkurs wierszy o mamie.
· Wybrani uczniowie prezentują przygotowane wcześniej wiersze o mamie.
· Jury ocenia wykonawców.
11. Udzielanie odpowiedzi na pytanie „Jakie cechy posiada mama?”
· Zapisywanie cech na tablicy.
12. Redagowanie zdań o własnej mamie.
· Dzieci redagują zdania w oparciu o wywiad przeprowadzony z mamą w domu (załącznik 5).
13. Wykonanie laurki dla mamy – wydzieranka z kolorowego papieru.
14. Zakończenie zajęć, pożegnanie gości i zaproszenie na uroczystą akademię z okazji Dnia Matki.
Uwaga! Zajęcia przeprowadzamy przed uroczystą akademią.
Konspekt opracowała
mgr Joanna Kułaga
nauczycielka PSP w Maziarni
ZAŁĄCZNIK 1.
MAMA – mateczka, matuszka, mamulka, matuchna, mamusia, mamuśka, mamunia, mateńka, mateczka, matula, mamka.
MATKA – chrzestna, karmiąca, przełożona, przybrana, rodzona, statek-matka, samolot-matka, cesarzowa, królowa-matka, natura, rodu, ubogich, ziemia, roślina macierzysta, u niektórych owadów – samica zdolna do znoszenia jaj.
ZAŁĄCZNIK 2.
MATKA w różnych językach:
METER grec.
MAMA (MATb) ros.
MATER łac.
MAMAN franc.
MUTTER niem.
MOTHER ang.
MOTINA lit.
MADRE (MAMA) hiszp.
ZAŁĄCZNIK 4.
WYRAŻENIA:
· Powtarzać jak za matką.
· Coś jest matką czegoś.
· Wdać się w matkę.
· Wyssać coś z mlekiem matki.
· (taki) jak go matka urodziła.
· Zabić kogoś, że go rodzona matka nie pozna.
PRZYSŁOWIA:
· Dziecię za rękę, matkę za serce.
· Jaka matka, taka córka.
· Potrzeba jest matką wynalzaków.
· Nadzieja matką głupich.
· Do ludzi po rozum, do matki po serce.
· Jednej matki niejednakie dzieci.
· Nie ta matka, co urodziła, ale ta, co wychowała.
ZAŁĄCZNIK 5.
Pytania pomocne do opisu mamy i przeprowadzenia z nią wywiadu.
1. Jak wygląda mama?
· wzrost,
· kolor włosów, oczu,
· styl ubierania.
2. Czym się zajmuje?
3. Co lubi?
4. O czym marzy?
5. Jakie ma usposobienie?
6. Czego najbardziej nie lubi?
7. Czym możesz ją uszczęśliwić?
8. Co cenisz (kochasz) w niej najbardziej?
ZAŁĄCZNIK 3.
wuzeczek1