Scenariusz zajęć otwartych-Dzień Matki.doc

(156 KB) Pobierz
adfgg

SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH w klasie II

„NAJLEPIEJ JET U MAMY!”

 

Temat: Najlepiej jest u Mamy!

 

Zapis w dzienniku: Swobodne wypowiedzi dzieci nt. „Najlepiej jest u Mamy!” Wyjaśnianie znaczeń wyrażeń i przysłów o matce. Wyszukiwanie w kalendarzu podanego dnia. Śpiewanie znanych piosenek o mamie. Redagowanie zdań o swojej mamie w oparciu o przeprowadzony w domu wywiad. Laurka dla mamy – wydzieranka z kolorowego papieru.

 

Uczeń:

·        wyjaśni słuszność stwierdzenia,

·        pozna i zrozumie określenia, wybrane znaczenia słowa „matka” oraz wyrażenia i przysłowia związane z pojęciem „matka”,

·        zaprezentuje wybrany wiersz o matce,

·        ułoży i zapisze kilka spójnych zdań o swojej mamie,

·        znajdzie i zaznaczy w kalendarzu wybrany dzień,

·        próbuje posługiwać się mapą świata,

·        zaśpiewa znane piosenki o mamie,

·        estetycznie wykona laurkę dla mamy.

 

Metody:

·        słowna – rozmowa,

·        oglądowa – obserwacja,

·        ćwiczenia praktyczne.

 

Formy:

·        grupowa zróżnicowana,

·        indywidualna – jednolita i zróżnicowana,

·        zbiorowa jednolita.

 

Środki dydaktyczne: zapis na tablicy „Najlepiej jest u Mamy!”, określenia i znaczenia słowa „matka”, słowo „matka” w różnych językach obcych, fotografie (rysunki) matek, mapa świata, wyrażenia i przysłowia o matce, kalendarze, reprodukcja obrazu St. Wyspiańskiego „Macierzyństwo”, wiersze o mamie, pytania do mamy.

 

Przebieg zajęcia:

1.      Przywitanie zebranych gości.

  1. Odczytanie tematu zajęć „Najlepiej jest u Mamy!”

·        Wypowiadanie się uczniów na temat słuszności tego zdania.

·        Uczniowie mówią, kim jest matka.

3.      Podanie określeń i innych znaczeń słowa „matka” (załącznik 1).

·        Uczniowie dowiadują się, że słowo „matka” ma wiele znaczeń.

4.      Poznanie brzmienia słowa „matka” w różnych językach (załącznik 2)

·        Uczniowie dochodzą do wniosku, że brzmienie jest bardzo podobne, dotyczy bowiem bardzo szczególnej, ważnej osoby.

5.      Oglądanie rysunków przedstawiających matki z różnych stron świata

     (załącznik 3).

·        Dzieci oglądają rysunki, próbują przyporządkować je do odpowiednich regionów świata.

6.      Czytanie wyrażeń i przysłów o matce, wyjaśnianie znaczeń (załącznik 4).

·        Dzieci wyjaśniają znaczenie wyrażeń i przysłów o matce, dowiadują się, że matce – osobie szczególnej poświęca się wiele miejsca w sztuce, literaturze.

7.      Wyszukiwanie podanego dnia w kalendarzu.

·        Uczniowie podają dzień, miesiąc i porę roku, kiedy obchodzony jest Dzień Matki. Zaznaczają to święto w kalendarzach.

8.      Śpiewanie poznanych piosenek o mamie.

9.      Wyjaśnienie pojęcia „macierzyństwo”.

·        Oglądanie reprodukcji obrazu St. Wyspiańskiego „Macierzyństwo” (tytuł zakryty).

·        Dzieci zastanawiają się, jaki wyraz kojarzy im się z wyrazem „matka”. Stwierdzają, że jest wyraz „macierzyństwo”.

Informacja dodatkowa: Macierzyństwo – 1. Cechy typowe dla matki, m.in. miłość i przywiązanie do dziecka, postawa opiekuńczości wobec dziecka. 2. Urodzenie dziecka, pełnienie roli matki, bycie matką.

(Na podstawie Słownika współczesnego języka polskiego, Warszawa 1996)

·        Swobodne wypowiedzi nt. „Kto, oprócz ludzi dba i opiekuje się swoim potomstwem?” Uczniowie podają przykłady zwierząt.

10. Konkurs wierszy o mamie.

·        Wybrani uczniowie prezentują przygotowane wcześniej wiersze o mamie.

·        Jury ocenia wykonawców.

11. Udzielanie odpowiedzi na pytanie „Jakie cechy posiada mama?”

·        Zapisywanie cech na tablicy.

12. Redagowanie zdań o własnej mamie.

·        Dzieci redagują zdania w oparciu o wywiad przeprowadzony z mamą w domu (załącznik 5).

13. Wykonanie laurki dla mamy – wydzieranka z kolorowego papieru.

14. Zakończenie zajęć, pożegnanie gości i zaproszenie na uroczystą akademię z okazji Dnia Matki.

 

Uwaga! Zajęcia przeprowadzamy przed uroczystą akademią.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Konspekt opracowała

mgr Joanna Kułaga

nauczycielka PSP w Maziarni

ZAŁĄCZNIK 1.

Synonimy

MAMA – mateczka, matuszka, mamulka, matuchna, mamusia, mamuśka, mamunia, mateńka, mateczka, matula, mamka.

 

MATKA – chrzestna, karmiąca, przełożona, przybrana, rodzona, statek-matka, samolot-matka, cesarzowa, królowa-matka, natura, rodu, ubogich, ziemia, roślina macierzysta, u niektórych owadów – samica zdolna do znoszenia jaj.

 

 

ZAŁĄCZNIK 2.

MATKA w różnych językach:

METER grec.

MAMA (MATb) ros.

MATER łac.

MAMAN franc.

MUTTER niem.

MOTHER ang.

MOTINA lit.

MADRE (MAMA) hiszp.

 

 

ZAŁĄCZNIK 4.

 

WYRAŻENIA:

·        Powtarzać jak za matką.

·        Coś jest matką czegoś.

·        Wdać się w matkę.

·        Wyssać coś z mlekiem matki.

·        (taki) jak go matka urodziła.

·        Zabić kogoś, że go rodzona matka nie pozna.

PRZYSŁOWIA:

·        Dziecię za rękę, matkę za serce.

·        Jaka matka, taka córka.

·        Potrzeba jest matką wynalzaków.

·        Nadzieja matką głupich.

·        Do ludzi po rozum, do matki po serce.

·        Jednej matki niejednakie dzieci.

·        Nie ta matka, co urodziła, ale ta, co wychowała.

 

 

ZAŁĄCZNIK 5.

 

Pytania pomocne do opisu mamy i przeprowadzenia z nią wywiadu.

1.      Jak wygląda mama?

·        wzrost,

·        kolor włosów, oczu,

·        styl ubierania.

2.      Czym się zajmuje?

3.      Co lubi?

4.      O czym marzy?

5.      Jakie ma usposobienie?

6.      Czego najbardziej nie lubi?

7.      Czym możesz ją uszczęśliwić?

8.      Co cenisz (kochasz)  w niej najbardziej?

 

 

 

 

 

 

 

ZAŁĄCZNIK 3.

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin