Zarządzanie projektami. Skrypt.pdf

(979 KB) Pobierz
P
R
O
J
E
C
T
M
A
N
A
G
E
M
E
N
T
Zarządzanie projektami
1
P
R
O
J
E
C
T
M
A
N
A
G
E
M
E
N
T
2
P
R
O
J
E
C
T
M
A
N
A
G
E
M
E
N
T
Project Management w zasadzie nie posiada w języku polskim właściwego tłumaczenia.
Dla wygody używać będziemy pojęcia "zarządzanie projektami", które jest tłumaczeniem
dosłownym i dlatego wydaje się najlepsze.
Ta część serwisu powstała na początku roku 2000 głównie w oparciu o dostępną w
internecie książkę Project Management Body of Knowledge, wydaną przez Project
Management Institute w roku 1996. Książka ta jest swojego rodzaju normą stanowiącą
podstawę dla zarządzania projektami. Obecnie strona jest rozwijana w oparciu o szeroką
literaturę książkową i internetową , która jest dostępna głównie w języku angielskim.
Niestety wciąż brakuje pozycji polskich.
Temat ten w Polsce jest wciąż nowy i jeszcze nie odkryty. Zarządzanie projektami stosuje
świadomie ledwie część zagranicznych firm (głównie związanych z informatyką). Dlatego
uważam, że należy go propagować.
Informacje, które pragnę przedstawić podzieliłem na trzy części. W pierwszej skupiam się
na zdefiniowaniu zarządzania projektami oraz pojęć obecnych w nim. Dodatkowo
prezentuję słownik stworzony na podstawie danych z APM Group.
Druga część stanowi przegląd tzw. obszarów wiedzy. Jest to niejako rozrysowanie na
płaszczyźnie skomplikowanej struktury zarządzania projektami. Opisuję tu procesy
wyodrębnione przez PMI.
Część trzecia, to narzędzia i techniki, które stosuje się w PM. Nie znaczy to jednak, że
zostały one wyłącznie w tym celu stworzone.
Mam nadzieję, że zawarte tu dane będą pomocne.
1. Co to jest Project Management?
1.1 Projekt
Organizacje wykonują pracę. Praca generalnie składa się z operacji oraz projektów, które
mogą się wzajemnie przenikać. Operacje i projekty mają wiele cech wspólnych, np.: są
wykonywane przez ludzi, determinowane przez ograniczone zasoby, planowane,
wykonywane, nadzorowane, kontrolowane. Jak je rozróżnić?
Podstawową różnicą jest to, że działania są wykonywane stale i są powtarzalne, natomiast
projekty są wykonywane od czasu do czasu, a każdy z nich jest inny. Możemy zdefiniować
więc projekt jako określone w czasie działanie podejmowane w celu stworzenia
niepowtarzalnego wyrobu lub usługi . Przy czym pojęcie wyrobu jest tutaj bardzo
szerokie.
Określenie w czasie oznacza zdefiniowany początek oraz koniec. Określony czas trwania
oznacza, że projekt kończy się, gdy zostanie osiągnięty jego cel lub stanie się jasne, że
osiągnięcie celu nie jest możliwe. Tymczasowość projektu objawia się także w tym, że
zapotrzebowanie na wyroby (istnienie niszy rynkowej) jest chwilowe, a więc zespół
projektowy ma ograniczone zasoby czasowe. Zespoły projektowe zwykle trwają tylko tyle
ile sam projekt. Zamknięcie prac oznacza zwykle rozwiązanie zespołu i przydzielenie
pracownikom innych zadań.
Niepowtarzalny wyrób to taki, który jest różny w jakimś wymiarze od wszystkich
pozostałych wyrobów lub usług. Celem projektowania jest uzyskanie czegoś, czego
wcześniej nie było i stąd ta niepowtarzalność. Jeśli projekt dotyczy budowy budynku, to
także jest on niepowtarzalny, jeżeli wcześniej nie zbudowano identycznego budynku. Także
istnienie wielu wariantów w jednym projekcie nie zmienia atrybutu niepowtarzalności.
3
P
R
O
J
E
C
T
M
A
N
A
G
E
M
E
N
T
Projekty są podejmowane na wszystkich poziomach organizacji, mogą w nich brać udział
pojedyncze osoby lub tysiące, mogą zabrać kilkadziesiąt godzin pracy lub kilka lat. Projekty
mogą dotyczyć jakiejś jednostki, a mogą także całej organizacji lub wielu firm. Projekty są
często krytycznym komponentem w realizacji strategii przedsiębiorstwa. Przykładowy
projekt może dotyczyć:
- rozwoju nowego wyrobu lub usługi,
- zmiany struktury, personelu, stylu lub wizerunku organizacji,
- zaprojektowania nowego środka transportowego,
- rozwinięcie lub dostosowanie systemu informacyjnego,
- skonstruowanie budynku,
- zorganizowanie kampanii przedwyborczej,
- wdrożenie nowego procesu lub zorganizowanie nowej firmy.
1.2 Zarządzanie projektami (project management)
Zarządzanie projektami polega na zastosowaniu wiedzy, doświadczeń, narzędzi, metod
oraz technik w działaniach projektowych w celu osiągnięcia lub przewyższenia potrzeb
i oczekiwań udziałowców. Wiąże się to z koniecznością godzenia ze sobą wielu
parametrów, jak np.:
- zakres, czas, koszty oraz jakość,
- różne potrzeby i oczekiwania różnych udziałowców,
- zidentyfikowane i niezidentyfikowane wymagania.
Udziałowcem w przypadku projektu może być zarząd organizacji, kierownik, wydział, dział
marketingu, dystrybutorzy wyrobów firmy, klienci detaliczni, itp. Potrzeby są to
wymagania, które klient sprecyzował, a więc zostały zidentyfikowane. Oczekiwania to
wymagania niezidentyfikowane - zadaniem realizatorów projektu jest ich odgadnięcie za
pomocą odpowiednich metod.
4
P
R
O
J
E
C
T
M
A
N
A
G
E
M
E
N
T
Rys.1. Obszary wiedzy obecne w zarządzaniu projektami
Źródło: opr. własne na podst. PMBOK, PMI, 1996, http://www.pmi.org
5
978799016.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin