ZABAWYZaproszenie na balDzieci stoją w kręgu. Nauczycielka wchodzi do środka i mówi: „Zapraszam na bal, każdego, kto ma jest przebrany za kotka” itp. Następnie z wybranymi dziećmi zatacza koło w rytm muzyki. „Zaproszenie na bal” powinny otrzymać wszystkie dzieci. W dalszej części zabawy role nauczycielki może pełnić dziecko.Powitajmy się!Dzieci tworzą pary. Wszystkie pary witają się dotykiem (podanie ręki, głaskanie po głowie, twarzy, ramionach, plecach). Na hasło: „Powitajmy się” dzieci zmieniają partnerów. Nauczycielka może włączyć się do zabawy, wówczas jeden z uczestników zostaje bez pary i prowadzi ją dalej.
Kim jestem?Wszyscy stoją w kręgu. Na początku zabawy dzieci przyglądają się sobie, starając się zapamiętać szczegóły stroju swoich kolegów i koleżanek. Następnie w rytm muzyki poruszają się jedno za drugim. Jeden z uczestników wchodzi do środka kręgu, gdzie nauczycielka zawiązuje mu oczy apaszką. Jego zadaniem jest na dotknięcie któregoś z pozostałych dzieci i odgadnięcie, kim ono jest. W momencie dotknięcia uczestnicy zabawy zatrzymują się, milknie muzyka. Gdy poszukujący prawidłowo odgadnie imię zatrzymanej osoby, wchodzi do kręgu. Nauczycielka wybiera inne dziecko, które będzie odgadywało lub zostaje nim to, które rozpoznał poprzedni odgadujący.Taniec ze sznurkiemNauczycielka trzyma w ręku dwumetrowe sznurki w połowie ich długości. Dzieci tworzą pary i otrzymują dwa sznurki poplątane ze sobą. Chwytają końce sznurków w obie dłonie, a zadanie polega na rozplątaniu sznurków bez puszczania końcówek i poruszaniu się w rytm spokojnej muzyki.Smoczy korowódDzieci ustawiają się jedno za drugim. Każde z nich kładzie prawą dłoń na ramieniu poprzednika lub obejmuje go w pasie, tworząc w ten sposób smoczy korowód. Na jego czele znajduje się „głowa smoka”, a na końcu „ogon smoka”. „Głowa” stara się schwycić „ogon”. Wszyscy pomagają „ogonowi” uciec przed „głową”. Smok umyka na boki, kręci się tak, by nie odłączyć się od „głowy”. Zabawę można przeprowadzić w rytm muzyki, wówczas dzieci poruszają się w tempie przez nią dyktowanym. Śpiąca królewna i śpiący królewiczUczestników zabawy dzielimy na dwie grupy: dziewczynki to królewny, chłopcy to królewicze. Gdy gra muzyka, dzieci z każdej grupy poruszają się w charakterystyczny dla siebie sposób. Kiedy muzyka milknie, królewny zastygają w bezruchu, a królewicze starają się je ożywić. Nie wolno jednak nikogo dotykać ani ruszać. Królewicze wyprawiają różne dziwne harce, straszą, rozśmieszają, próbując w ten sposób ożywić królewny. Po kilku powtórzeniach ponownie pary tańczą w rytm muzyki, a później następuje zamiana ról.Zgaduj – zgadula, w której ręce kula?Dzieci siadają w kole, trzymając ręce za sobą. Podają sobie z ręki do ręki papierową kulę lub małą piłeczkę. W kole jest dziecko, które próbuje odgadnąć, kto w danej chwili ją trzyma. Dużo śmiechu i radości, kula czasem wypada, zdradzamy się miną, ruchem, śmiejemy się. Taneczny korowódUczestnicy formują węża. Zaczyna osoba otwierająca korowód. Każde dziecko po kolei kreuje własny układ ruchów, który jest wspólnie tańczony przez kilkanaście sekund. Po ich upłynięciu prowadzący korowód przechodzi na jego koniec. W młodszych grupach rolę tę zamiast dzieci może spełniać nauczycielka.Taniec z butelkamiDzieci stoją w rozsypce, każde obok plastikowej butelki. Wszyscy poruszają się w rytm muzyki między butelkami, starając się żadnej nie przewrócić. Na przerwę w muzyce zatrzymują się przy najbliższej butelce. Gdy znów zabrzmi muzyka tańczą wokół niej. Poprzez klaśnięcie w dłonie nauczycielka daje sygnał do ponownego poruszania się po sali.Taniec z gazetąDzieci zakładają na głowę rozłożoną jedną kartkę gazety i poruszają się zgodnie z rytmem muzyki. Jeśli tańczący zgubi gazetę musi stanąć w miejscu i nie poruszać się. Wybawić go może inne dziecko, zakładając mu gazetę na głowę. Nauczycielka może stać się wiaterkiem i celowo strącać dzieciom gazety lub poprosić o to jedno z nich. Taniec z apaszkąUczestnicy tworzą pary, każdy ma w ręku apaszkę. Pierwszy wykonuje dowolne ruchy ręką i całym ciałem w rytm muzyki. Zadaniem drugiego jest dokładne naśladowanie tych ruchów. Zamiast apaszek można wykorzystać paski bibuły. Można również taniec wykonać z całą grupą, a wówczas wszyscy naśladują ruchy wybranego dziecka lub nauczycielki.Wesoły pociągNauczycielka zaprasza dzieci do utworzenia grup według podanej przez nią cechy. Np. pierwsza grupa to dzieci, które mają strój z ogonkiem itp. w zależności od przebrania dzieci. Zebrane grupy tworzą pociągi, które poruszają się w rytm muzyki.Taniec z kartkamiUczestnicy dobierają się parami i tańczą w rytmie muzyki, trzymając kartkę papieru między wymienianymi przez nauczycielkę częściami ciała – dłońmi, brzuchami, łokciami itp. KONKURSYUkryte skarbyZadanie polega na odszukaniu w różnych miejscach sali ukrytych skarbów (cukierki). Zwycięża to dziecko, które odnajdzie ich najwięcej.Kto złapie balon?Uczestnicy chodzą wokół nadmuchanego balonika. Na sygnał nauczycielki − klaśnięcie w dłonie, dzieci starają się jak najszybciej złapać balon. Ten, kto go złapie, zostaje zwycięzcą. W tym przypadku lepiej i bezpieczniej będzie, gdy grupę dzieci podzielimy na mniejsze zespoły. Można również wyznaczyć krąg, poza którym będą się poruszać wszyscy uczestnicy. Zgrabne ręceW tym konkursie wrzuca się ziarenka na przykład grochu, fasoli lub ryżu do pojemnika lub butelki. Każdy uczestnik ma pojemnik i około 20 ziarenek. Kto pierwszy wrzuci do pojemnika wszystkie ziarenka, wygrywa. Za każdym razem wolno podnieść i wrzucić tylko jedno ziarenko.Kto pierwszy?Do konkursu potrzebne są piłeczki pingpongowe i łyżki. Dzieci można podzielić na drużyny lub pary. Każdy uczestnik przenosi piłkę na łyżce do wyznaczonego miejsca w jak najkrótszym czasie. Wygrywa to dziecko, które pierwsze do niego dotrze, nie gubiąc przy tym piłeczki. Dla utrudnienia można zastosować małą łyżeczkę. CelowniczyDzieci dobierają się w pary. Jedno z nich z wyznaczonego miejsca stara się papierową kulą trafić w stopę lub wyciągniętą w bok dłoń. Po kilku rzutach następuje zmiana ról. Każde dziecko ma tę samą liczbę rzutów. Kto zdobędzie więcej punktów, wygrywa. Później dzieci mogą zmienić pary.Taniec z balonamiDzieci tańczą przy muzyce w parach. Każda para trzyma głowami jeden balon, którego nie mogą dotykać rękami. Pary tańczą tak długo dopóki balon nie spadnie na podłogę. Wygrywają ci, którzy najdłużej zdołają utrzymać go między głowami.Rysujemy bałwankaDo konkursu przygotowujemy sztalugi, kolorowe kartki i mazaki. Dzieci rysują bałwana z zawiązanymi oczami. Wygrywa ten uczestnik konkursu, którego bałwan jest najśmieszniejszy lub prawidłowo narysowany.Konkurs z balonamiDzieci dobierają się parami. Każda para ma przywiązany do nogi jednej osoby balon. Zadaniem par jest zbijanie balonów sąsiadom, jednocześnie chroniąc swój własny. Wygrywa para, która do końca melodii lub wyznaczonego przez nauczycielkę czasu zachowa cały balon.Podaj dalejDzieci stoją w kręgu. Przy muzyce podają sobie dowolny przedmiot na przykład piłkę. Gdy muzyka milknie dziecko, które nie zdążyło przekazać jej dalej – daje fant lub odchodzi z zabawy. Wygrywa, ten kto pozostanie sam z piłką.Kto złapie balon?Na podłodze w różnych miejscach sali leżą balony, których jest mniej niż dzieci. Przy dźwiękach muzyki uczestnicy chodzą wokół balonów. Gdy muzyka milknie każde dziecko stara się jak najszybciej złapać jeden z balonów. Kto nie zdąży odchodzi i kibicuje pozostałym uczestnikom zabawy. Nauczycielka za każdym razem usuwa jeden balon lub kilka. Wygrywa dziecko, któremu za każdym razem udało się złapać balon.
Scenariusz "Zaczarowanego balu u wróżki".
1.Powitanie przez "wróżki".
Serdecznie witamy na "Zaczarowanym balu u wróżki" wszystkie uśmiechnięte, pięknie przebrane dzieci oraz rodziców i innych przybyłych gości.
Bawić się będziemy w wyczarowanej specjalnie na tą okazję balowej sali.Dziś na nasze rozkazanie Miły nastrój niech się stanie.Uśmiech dzisiaj niech zagości W oczach, sercach naszych gości.Bawmy dzisiaj się wesoło, Raz w koło (obrót), raz w koło (obrót).2.Zabawa integracyjna na powitanie - taniec w kręgu.Zapraszamy wszystkich do obrzędowego tańca na rozpoczęcie balu, do melodii, którą zaraz wyczarujemy. (Wróżki wykonają obrót i słychać muzykę. Dzieci ustawione w dużym kole pląsają i śpiewają.) Chodźmy wszyscy tu do koła, Zabawimy się wesoło.Witamy się wszyscy wraz,Na zabawę nadszedł czas.Prawa ręka, lewa ręka (dzieci machają prawa i lewą ręką),Prawa noga, lewa noga (dzieci machają prawą i lewą nogą),Cały tułów oraz głowa (dzieci ruszają tułowiem i głową),Witamy was (dzieci się kłaniają).3.Zabawa na zapoznanie - "Podaj dłonie".
Gratulujemy wszystkim, którzy tak wspaniale odtańczyli i zaśpiewali taniec na powitanie. Teraz spróbujemy się zapoznać. Będziemy śpiewać i poruszać się w dwóch kołach, tak aby poznało się jak najwięcej dzieci. (Dzieci ustawione są w dwóch kołach: większe na zewnątrz, mniejsze w środku. Zewnętrzne koło po każdej zwrotce przesuwa się w prawą stronę, środkowe w lewą.)Zaraz wyczarujemy melodię do kolejnej zabawy. ("Wróżki" obracają się dookoła i słychać melodię).Podaj proszę swoje dłonie i uśmiechnij się (dzieci podają sobie w parach ręce).Teraz powiedz swoje imię zapoznamy się (dzieci mówią swoje imiona).(Po każdej zwrotce następuje prezentacja kolejnych osób).4.Zabawa integrująca dzieci - taniec "Blisko, bliziutko".Teraz kolej na taniec "Blisko, bliziutko". Dobierzcie się parami i słuchajcie naszych poleceń. W parach dotykajcie się tymi częściami ciała, których nazwę usłyszycie i tańczcie w rytm muzyki. Gdy muzyka umilknie słuchajcie uważnie, bo usłyszycie nazwy kolejnych części ciała. (Dzieci w parach tańczą w rytmie muzyki dotykając się wskazaną częścią ciała, np. blisko - bliziutko dłonie do dłoni, blisko - bliziutko czoło do czoła.5.Zabawa integrująca dzieci - taniec "Lusterka" Zaraz wyczarujemy muzykę do kolejnego tańca - "Lusterka". Będziecie naśladować ruchy partnera, który zaprosi was do tańca, zupełnie tak jakbyście oglądali siebie w lustrze. (Dzieci ustawiają się w kilku kołach. Do środka koła wchodzi jedna osoba, która zaprasza partnera do tańca. Zaproszona osoba naśladuje go. Po chwili dziękują sobie za taniec i zapraszają kolejne osoby.)9.Zabawy ruchowo-naśladowcze przy muzyce: lepienie bałwana, kulig, baloniki, padający śnieg, pajace,czary.10.Pożegnanie przez "wróżki" uczestników balu.
Bawiliśmy się wesoło, ale pora się już pożegnać.Pora żegnać gości już, Gdy na dworze śnieg i mróz.Gdy będziecie odjeżdżali,Z wami będą nasze czary.
11.Taniec na pożegnanie - "Bujany walczyk" Do pożegnalnego tańca ustawmy się w dużym kole. Pląsając w rytmie walczyka zaśpiewamy ostatnią piosenkę.Wszystkim pięknie dziękujemy za wspólną zabawę.Może znów się zobaczymy, razem zatańczymy.Raz w prawo, raz w lewo i w przód, i w tyłByś długo pamiętał żeś z nami był. (Dzieci pląsając w kole kilka razy śpiewają walczyk na pożegnanie) Dziękujemy za wspólną zabawę. Do zobaczenia za rok.
11. Taniec butów
Jeden but, drugi but Tańczy but tak, jak z nut Hopsa sa, hopsa sa Każdy do tańca swa buty ma Opis: uczymy prostych kroków tanecznych. Najpierw na zmainę wysuwamy przed siebie prawą i lewą stopę, podskakujemy, a w instrumentalnych refrenach podskakujemy, przeciągamy skrzyżowane ręce, klaszczemy lub wykonujemy dowolne figury taneczne
Jeden but, drugi but Tańczy but tak, jak z nut Hopsa sa, hopsa sa Każdy do tańca swa buty ma
Opis: uczymy prostych kroków tanecznych. Najpierw na zmainę wysuwamy przed siebie prawą i lewą stopę, podskakujemy, a w instrumentalnych refrenach podskakujemy, przeciągamy skrzyżowane ręce, klaszczemy lub wykonujemy dowolne figury taneczne
16. Marsz
Czy gotowe nogi do dalekiej drogi? Marsz, marsz, maszerują wkoło Marsz, marsz, bardzo mi wesoło Marsz, marsz nogi mnie słuchają Nagle stop - odpoczywają Liczymy do czterech: raz, dwa, trzy, cztery Czy gotowe nogi do dalekiej drogi? Opis: maszerujemy, unosimy wysoko kolanka, tupiemy wesoło. Na przerwę w muzyce zastygamy w bezruchu, nast. liczymy do 4 i zaczynamy zabawę od początku. Piosenkę możemy śpiewać maszerując i akompaniując sobie na instrumentach perkusyjnych
18. Zima, zima, zima
Tańczymy z dzieckiem, w drugiej części robimy w parach saneczki i naśladujemy jazdę: Zima, zima, zima, mróz i zawierucha A my się śmiejemy od ucha do ucha My lubimy zimę, zima lubi nas Szybko na saneczki chodźmy wszyscy wraz Wsiadamy na saneczki i zjeżdżamy z góreczki
20. Buch w śnieżny puch
Rzucamy śnieżkami raz i dwa (udajemy rzucanie) Wsiadamy na sanki, ty i ja (trzymamy się za ręce i kucamy) Jedziemy na nartach, nagle co za pech (wstajemy, przeciągamy skrzyżowane ręce) Bęc i buch, bęc i buch (upadamy na podłogę, robimy aniołka "na śniegu")
22. Wyliczanka zimowa
Wyliczankę wyklaskujemy, gramy na instrumentach lub ilustrujemy ruchem: Spodnie, kurtka, rękawice Śnieżnobiałe już ulice Załóż ciepłe buty Idzie zimny luty Idzie luty, załóż buty, idzie luty, załóż buty
23. Zabawa w pociąg
Jedzie pociąg, jedzie pociąg (tworzymy pociąg, poruszamy sie po sali) A w pociągu dzieci Jadą jadą na wycieczkę Słonko jasno świeci Pierwszy wagon: hop (zatrzymujemy się, podskoki) Drugi wagon: tup, tup (tupiemy) Trzeci wagon: klap, klap, klap (klaszczemy) Pociąg jedzie w świat
24. Choinka
Na choince każda bombka uśmiechnięta Cieszy się choinka, bo już idą święta Cieszy się aniołek, wołek i osiołek Cieszy się aniołek, wołek i osiołek Opis: W przygrywce do piosenki zamieniamy się w bombki - wykonujemy różne figury, następnie podajemy sobie ręce i tańczymy, pokazując skrzydełka aniołka oraz naśladując różki wołka i osiołka
01. Jak chodzą zwierzątka
Treść piosenki: Kołyszę się jak kaczka Ciężko chodzę tak jak słoń Skradam się jak kotek Wierzgam tak jak koń Opis: w trakcie zabawy naśladujemy sposób chodzenia wymienionych zwierzątek
Kołyszę się jak kaczka Ciężko chodzę tak jak słoń Skradam się jak kotek Wierzgam tak jak koń Opis: w trakcie zabawy naśladujemy sposób chodzenia wymienionych zwierzątek
02. Tak-nie
Ćwiczymy głowę poruszając nią zgodnie ze słowami piosenki w coraz szybszym tempie: Głowa mówi tak, tak, tak Głowa mówi nie, nie, nie Moja głowa w koło kręci się Tak, tak, tak, nie, nie, nie Moja głowa wesoło kręci się
04. Koniki
Treść piosenki: Noga goni nogę Bujają koniki Stukają kopytka W rytm muzyki Jedna noga tupie: tup, tup, tup Druga noga stuka: stuk, stuk, stuk Konik skacze sobie: hop, hop, hop Koniku w drogę! Wioooooooooooo! Opis: piosenka wykonywana w kole wiązanym, uczy cwału bocznego "Noga goni nogę". Co jakiś czas ruch zostaje wstrzymany, wykonujemy czynności z tekstu piosenki, tupiemy i skaczemy.
Treść piosenki:
Noga goni nogę Bujają koniki Stukają kopytka W rytm muzyki Jedna noga tupie: tup, tup, tup Druga noga stuka: stuk, stuk, stuk Konik skacze sobie: hop, hop, hop Koniku w drogę! Wioooooooooooo! Opis: piosenka wykonywana w kole wiązanym, uczy cwału bocznego "Noga goni nogę". Co jakiś czas ruch zostaje wstrzymany, wykonujemy czynności z tekstu piosenki, tupiemy i skaczemy.
05. Idziemy na zakupy
Treść: Idziemy na zakupy do sklepu z zabawkami Do sklepu nasza mama idzie razem z nami Wkładamy do koszyka misia Wkładamy do koszyka laleczkę Wkładamy do koszyka piłeczkę Opis: Idziemy po obwodzie koła, trzymając dziecko z rękę. Zamieniamy się zgodnie z treścią w człapiące ciężko misie, tańczącą laleczkę i poskakującą piłeczkę
Idziemy na zakupy do sklepu z zabawkami Do sklepu nasza mama idzie razem z nami Wkładamy do koszyka misia Wkładamy do koszyka laleczkę Wkładamy do koszyka piłeczkę Opis: Idziemy po obwodzie koła, trzymając dziecko z rękę. Zamieniamy się zgodnie z treścią w człapiące ciężko misie, tańczącą laleczkę i poskakującą piłeczkę
Jeden but, drugi but Tańczą but tak, jak z nut Hopsa sa, hopsa sa Każdy do tańca dwa buty ma Opis: uczymy prostych kroków tanecznych. Najpierw na zmianę wysuwamy przed siebie prawą i lewą stopę, podskakujemy, a w instrumentalnych refrenach podskakujemy, przeciągamy skrzyżowane ręce, klaszczemy lub wykonujemy dowolne figury taneczne
Czy gotowe nogi do dalekiej drogi? Marsz, marsz, maszerują wkoło ...
malgosiek_n