J-91 Zegar-obrotomierz cyfrowy do samochodu.pdf

(600 KB) Pobierz
J-091.cdr
WYKAZ ELEMENTÓW ZESTAWU:
ZEGAR-OBROTOMIERZ CYFROWY
DO SAMOCHODU
J - 91
US1.........................89C2051
R1,R2.....................47k W
US2.........................74164
R3..........................100k W
JABEL
®
US3.........................7805
R4..........................10k W
T1...........................BC547
R5-R9....................2,7k W
T2-T6......................BC327
R10-R17................100 W
D1...........................1N4001
C1,C3,C10,C11.....100nF
D2- Zenera...............8,2V
C2.........................1000uF
D3-D5......................1N4148
C4.........................220uF
D6............................LED zielona
Urz¹dzenie to pe³ni funkcjê zegarka cyfrowego,
obrotomierza, a po 2 minutach od wy³¹czenia
zap³onu zapalaniem diod LED symuluje obecnoœæ
alarmu w samochodzie. Przyrz¹d mo¿e pracowaæ
w samochodach czterosuwowych,
dwu- i czterocylindrowych z instalacj¹ 12V.
C5...........................10nF
D7............................LED czerwona
C6.........................220nF
X1 ...........................kwarc 3MHz
C7,C8......................30pF
S1 przycisk impulsowy 10mm
C9...........................10uF
S2,S3 przyciski impulsowe 6mm
PODSTAWKA DIL20
P£YTKI DRUKOWANE
OBUDOWA KM35B
WYSWIETLACZE W.A. 2szt
P£YTKA CZO£OWA (plexi)
Samochód
Wskazania wyœwietlacza
w uk³adzie testowym
Numer nó¿ki procesora,
któr¹ nale¿y zewrzeæ
do masy
Zbudowany jest na mikroprocesorze 89C2051 z wewnêtrzn¹ pamiêci¹ typu FLASCH. Mikroprocesor ten
jest uproszczon¹ wersj¹ popularnego 80C51. Po pod³¹czeniu zasilania uk³ad pe³ni rolê zegarka. Przy
braku impulsów dostarczonych z cewki zap³onowej, po up³ywie ok. dwóch minut wyœwietlacze zostaj¹
wygaszone. Diody LED D6 i D7 zapalaj¹ siê kolejno z czêstotliwoœci¹ ok.0.5Hz symuluj¹c obecnoœæ
alarmu. Odczyt bie¿¹cego czasu mo¿liwy jest po naciœniêciu przycisku S1. Po up³ywie kolejnych dwóch
minut nastêpuje ponowne wygaszenie wyœwietlaczy. Uruchomienie silnika powoduje otrzymanie przez
procesor odpowiednio ukszta³towanych impulsów i ci¹g³e wyœwietlanie czasu. Przy pracuj¹cym silniku
naciœniêcie przycisku S1 spowoduje prze³¹czenie pracy uk³adu w tryb obrotomierza. Obrotomierz
posiada zakres pracy od 0 do 9990 obr/min , z rozdzielczoœci¹ 10 obrotów. Ponadto posiada filtr
programowy, dziêki któremu ograniczono migotanie cyfr przy gwa³townych zmianach obrotów. W tym
trybie pracy diody LED pe³ni¹ dodatkow¹ funkcjê. Je¿eli silnik pracuje w zakresie obrotów
ekonomicznych 2500...4000 pali siê dioda D6 (zielona), w zakresie obrotów <2500 i >4000 pali siê dioda
D7 (czerwona). Uk³ad zmontowany jest na dwóch p³ytkach drukowanych. Przez przyst¹pieniem do
monta¿u nale¿y dopasowaæ obie p³ytki do obudowy. W pierwszej kolejnoœci wlutowaæ wszystkie zwory.
Nastêpnie montujemy rezystory, kondensatory, elementy pó³przewodnikowe i podstawki. Obydwie p³ytki
³¹czymy ze sob¹ pod k¹tem prostym lutuj¹c odpowiednie pola lutownicze, tak jak pokazano na rysunku 1.
2
Stabilizator 7805 nale¿y wyposa¿yæ w radiator o powierzchni kilku cm .Przy 8 nó¿ce mikroprocesora
znajduje siê miejsce na zworê oznaczone literk¹ „Z”. Je¿eli uk³ad bêdzie montowany w samochodzie
FIAT 126p zwory tej nie nale¿y montowaæ. W pozosta³ych typach samochodów (czterocylindrowych)
zworê tê montujemy. U¿ywaj¹c obrotomierza w samochodzie „Cinquecento” 8 nó¿kê mikroprocesora
pozostawiamy nie pod³¹czon¹, a do masy zwieramy nó¿kê 9.
Po dok³adnym sprawdzeniu po³¹czeñ umieszczamy mikroprocesor w podstawce. Pod³¹czamy zasilanie
12V. Na wyœwietlaczach powinno ukazaæ siê wskazanie 0.00. Kontrolujemy pobór pr¹du, który nie
powinien przekraczaæ 90mA. Naciskaj¹c przycisk S2 ustawiamy godziny, a przyciskiem S3 minuty. W
czasie ustawiania kropka oddzielaj¹ca godziny i minuty miga z du¿¹ czêstotliwoœci¹. Po zakoñczeniu
programowania naciskamy przycisk S1-zegar startuje, kropka miga z czêstotliwoœci¹ 1Hz. Ponowne
naciœniêcie przycisku S1 spowoduje w³¹czenie funkcji obrotomierza. Jego pracê mo¿na skontrolowaæ
pod³¹czaj¹c do wejœcia „IN” napiêcie zmienne (kilka V) z dowolnego transformatorka. Przy czêstotliwoœci
sieci 50Hz na wyœwietlaczu powinno ukazaæ siê wskazanie 3000 (z wlutowan¹ zwor¹ Z -1500), a przy
zwartej do masy nó¿ce 9 mikroprocesora - 750.Po sprawdzeniu poprawnoœci pracy uk³adu mo¿na
przyst¹piæ do monta¿u przyrz¹du w samochodzie. Do uk³adu doprowadzamy napiêcie 12V z
akumulatora. Impulsy do wejœcia IN pobieramy z cewki zap³onowej. Uwaga! Przycisk impulsowy S1
powinien wystawaæ poza p³ytkê czo³ow¹. Przyciski S2 i S3 s¹ krótsze, aby unikn¹æ przypadkowego
przestawienia zegarka w czasie jazdy. Otwory w p³ytce czo³owej nale¿y wykonaæ dobrze zaostrzonym
wiert³em. Obroty wiertarki powinny byæ ma³e aby unikn¹æ topienia siê pleksy w czasie wiercenia.
Nale¿y równie¿ wywierciæ otwory pod diody D6 i D7, tak aby diody te lekko wystawa³y poza p³ytkê
czo³ow¹ , gdy¿ czerwonej diody nie bêdzie widaæ zza zielonego filtru.
Fiat 126p
Cinquecento 700
3000
Bez zwory
Skoda, Polonez
i inne 4-cylindrowe
1500
9 nó¿ka do masy
Cinquecento 900
750
8 nó¿ka do masy
Tico
2000
8 i 9 nó¿ka do masy
12 V
PRZERYWACZ
CEWKA
IN
J-91
Schemat pod³¹czenia
do instalacji samochodu
249243989.001.png 249243989.002.png
Schemat ideowy
Rysunek p³ytki
249243989.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin