teoria manewrowania.doc

(115 KB) Pobierz
METEOROLOGIA

KUJAWSKO-POMORSKI OKRĘGOWY ZWIĄZEK ŻEGLARSKI

85-026 Bydgoszcz, ul Żupy 2, tel./fax.(052) 371-96-17,

BAZA PYTAŃ EGZAMINACYJNYCH na stopień żeglarza jachtowego ’2009

 

 

 

 

 

TEORIA MANEWROWANIA

 

 

 

 

 

 

 

1.

 

A

Kierownik statku powinien znajdować się:

A.      na jachcie podczas wszystkich manewrów

B.      na jachcie tylko podczas wykonywania manewrów pod żaglami

C.     na lądzie podczas manewrów portowych, gdyż lepiej wtedy widzi jacht i załogę

 

 

 

2.

 

C

W czasie przejścia z napędu żaglowego na mechaniczny powinno się:

A.      zrzucić żagle, następnie włączyć silnik

B.      włączyć silnik, zostawić żagle dla pewności, szczególnie przy wchodzeniu do portu

C.     najpierw włączyć silnik, a później płynąc pod wiatr zrzucić żagle

 

 

 

3.

 

A

Stawianie i zrzucanie żagli należy wykonywać:

A.      pod wiatr

B.      w dowolnym kursie

C.     tylko w kursach pełnych

 

 

 

4.

 

A

Prowadzący jacht przy podchodzeniu do kei powinien:

A.      wybierać szczyt kei, dzięki czemu przy zbyt dużej prędkości będzie mógł zmienić kierunek, w celu uniknięcia uderzenia

B.      starać się płynąć zawsze z wiatrem, z minimum jednym żaglem, najlepiej grotem, aby zachować manewrowość

C.     zawsze mieć postawione żagle

 

 

 

5.

 

B

Halsowanie jest to:

A.      wyciąganie jachtów z hali

B.      przemieszczanie się pod wiatr, na zmianę prawym i lewym bajdewindem

C.     zmniejszanie powierzchni żagli

 

 

 

 

 

6.

 

A

Kiedy wprowadzając jacht do portu na silniku okazuje się, że płyniemy za szybko, a nie możemy już zmienić kursu należy:

A.      jak najszybciej dać bieg wsteczny

B.      poszukać kotwicy i hamować na niej

C.     wyskoczyć z dziobu na keję i hamować jacht w dowolny sposób

 

 

 

7.

 

B

Nabieranie wysokości to:

A.      wchodzenie na maszt

B.      przemieszczanie się pod wiatr

C.     pływanie głównie baksztagami

 

 

 

8.

 

C

Kiedy wprowadzamy jacht do portu na silniku należy:

A.      zwolnić, tak aby zachować tylko potrzebną manewrowość

B.      podchodzić w najbezpieczniejsze miejsce i zatrzymać jacht przed keją

C.     obie odpowiedzi są prawidłowe

 

 

 

9.

 

C

Kiedy wprowadzamy jacht do portu na silniku należy:

A.      nie zwalniać, gdyż duża prędkość jest nam potrzebna przy manewrach portowych

B.      wyłączyć silnik przed dojściem do kei

C.     zawsze dobrze przygotować cumę na dziobie

 

 

 

10.

 

A

Na czym polega zwrot przez sztag?

A.      przejściu dziobem jachtu przez linię wiatru, z kursu bajdewind jednego halsu do kursu bajdewind drugiego halsu

B.      przejściu rufą jachtu przez linię wiatru, z kursu baksztag jednego halsu do kursu bajdewind drugiego halsu

C.     przejściu rufą jachtu przez linię wiatru, z kursu bajdewind jednego halsu do kursu bajdewind drugiego halsu

 

 

 

11.

 

B

Na czym polega zwrot przez rufę?

A.      przejściu dziobem jachtu przez linię wiatru, z kursu baksztag jednego halsu do kursu bajdewind drugiego halsu

B.      przejściu rufą jachtu przez linię wiatru, z kursu baksztag jednego halsu do kursu baksztag drugiego halsu

C.     przejściu rufą jachtu przez linię wiatru, z kursu bajdewind jednego halsu do kursu bajdewind drugiego halsu

 

 

 

12.

 

B

Halsowanie wykorzystujemy:

A.      tylko na morzu

B.      przy nabieraniu wysokości, np. płynąć pod wiatr na rzekach

C.     głównie na jeziorze

 

 

 

13.

 

B

Komenda ster lewo na burt oznacza:

A.      wyłożenie rumpla w kierunku lewej burty

B.      wyłożenie rumpla w kierunku prawej burty

C.     wyrzucenie steru za lewą burtą – zgodnie z tradycją żeglarską

 

 

 

14.

 

B

Którą burta podejmujemy człowieka z wody na jachcie mieczowym?

A.    zawietrzną

B.    nawietrzną

C.   nie ma to znaczenia

 

 

 

15.

 

A

Którą burta podejmujemy człowieka z wody na jachcie balastowym?

A.      zawietrzną

B.      nawietrzną

C.     nie ma to znaczenia

 

 

 

16.

 

C

Rzucić kotwicę z dziobu można kiedy:

A.      jacht porusza się powoli do przodu

B.      jacht szybko płynie tyłem – lepiej zahaczy kotwica

C.     jacht zatrzyma się lub powoli zaczyna się cofać

 

 

 

17.

 

B

Rzucić kotwicę z rufy można kiedy:

A.      w silnych szkwałach jacht na żaglach płynie z wiatrem do kei

B.      przy słabym wietrze chcemy dobić do kei zawietrznej

C.     jacht porusza się do tyłu

 

 

 

18.

 

B

Manewr dojścia do boi prawidłowo wykonany jest gdy:                                                  

A.      jacht zatrzymał się w linii wiatru, a boja znajduje się przy rufie

B.      jacht zatrzymał się w linii wiatru w odległości skutecznego zasięgu ręki lub bosaka, a boja znajduje się przed dziobem lub do wysokości pierwszych want

C.     jacht płynie w linii wiatru, boję łapiemy bosakiem i wyhamowujemy

 

 

 

 

19.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin