85-026 Bydgoszcz, ul Żupy 2, tel./fax.(052) 371-96-17,
BAZA PYTAŃ EGZAMINACYJNYCH na stopień żeglarza jachtowego ’2009
1.
Kierownik statku powinien znajdować się:
A. na jachcie podczas wszystkich manewrów
B. na jachcie tylko podczas wykonywania manewrów pod żaglami
C. na lądzie podczas manewrów portowych, gdyż lepiej wtedy widzi jacht i załogę
2.
W czasie przejścia z napędu żaglowego na mechaniczny powinno się:
A. zrzucić żagle, następnie włączyć silnik
B. włączyć silnik, zostawić żagle dla pewności, szczególnie przy wchodzeniu do portu
C. najpierw włączyć silnik, a później płynąc pod wiatr zrzucić żagle
3.
Stawianie i zrzucanie żagli należy wykonywać:
A. pod wiatr
B. w dowolnym kursie
C. tylko w kursach pełnych
4.
Prowadzący jacht przy podchodzeniu do kei powinien:
A. wybierać szczyt kei, dzięki czemu przy zbyt dużej prędkości będzie mógł zmienić kierunek, w celu uniknięcia uderzenia
B. starać się płynąć zawsze z wiatrem, z minimum jednym żaglem, najlepiej grotem, aby zachować manewrowość
C. zawsze mieć postawione żagle
5.
Halsowanie jest to:
A. wyciąganie jachtów z hali
B. przemieszczanie się pod wiatr, na zmianę prawym i lewym bajdewindem
C. zmniejszanie powierzchni żagli
6.
Kiedy wprowadzając jacht do portu na silniku okazuje się, że płyniemy za szybko, a nie możemy już zmienić kursu należy:
A. jak najszybciej dać bieg wsteczny
B. poszukać kotwicy i hamować na niej
C. wyskoczyć z dziobu na keję i hamować jacht w dowolny sposób
7.
Nabieranie wysokości to:
A. wchodzenie na maszt
B. przemieszczanie się pod wiatr
C. pływanie głównie baksztagami
8.
Kiedy wprowadzamy jacht do portu na silniku należy:
A. zwolnić, tak aby zachować tylko potrzebną manewrowość
B. podchodzić w najbezpieczniejsze miejsce i zatrzymać jacht przed keją
C. obie odpowiedzi są prawidłowe
9.
A. nie zwalniać, gdyż duża prędkość jest nam potrzebna przy manewrach portowych
B. wyłączyć silnik przed dojściem do kei
C. zawsze dobrze przygotować cumę na dziobie
10.
Na czym polega zwrot przez sztag?
A. przejściu dziobem jachtu przez linię wiatru, z kursu bajdewind jednego halsu do kursu bajdewind drugiego halsu
B. przejściu rufą jachtu przez linię wiatru, z kursu baksztag jednego halsu do kursu bajdewind drugiego halsu
C. przejściu rufą jachtu przez linię wiatru, z kursu bajdewind jednego halsu do kursu bajdewind drugiego halsu
11.
Na czym polega zwrot przez rufę?
A. przejściu dziobem jachtu przez linię wiatru, z kursu baksztag jednego halsu do kursu bajdewind drugiego halsu
B. przejściu rufą jachtu przez linię wiatru, z kursu baksztag jednego halsu do kursu baksztag drugiego halsu
12.
Halsowanie wykorzystujemy:
A. tylko na morzu
B. przy nabieraniu wysokości, np. płynąć pod wiatr na rzekach
C. głównie na jeziorze
13.
Komenda ster lewo na burt oznacza:
A. wyłożenie rumpla w kierunku lewej burty
B. wyłożenie rumpla w kierunku prawej burty
C. wyrzucenie steru za lewą burtą – zgodnie z tradycją żeglarską
14.
Którą burta podejmujemy człowieka z wody na jachcie mieczowym?
A. zawietrzną
B. nawietrzną
C. nie ma to znaczenia
15.
Którą burta podejmujemy człowieka z wody na jachcie balastowym?
16.
Rzucić kotwicę z dziobu można kiedy:
A. jacht porusza się powoli do przodu
B. jacht szybko płynie tyłem – lepiej zahaczy kotwica
C. jacht zatrzyma się lub powoli zaczyna się cofać
17.
Rzucić kotwicę z rufy można kiedy:
A. w silnych szkwałach jacht na żaglach płynie z wiatrem do kei
B. przy słabym wietrze chcemy dobić do kei zawietrznej
C. jacht porusza się do tyłu
18.
Manewr dojścia do boi prawidłowo wykonany jest gdy:
A. jacht zatrzymał się w linii wiatru, a boja znajduje się przy rufie
B. jacht zatrzymał się w linii wiatru w odległości skutecznego zasięgu ręki lub bosaka, a boja znajduje się przed dziobem lub do wysokości pierwszych want
C. jacht płynie w linii wiatru, boję łapiemy bosakiem i wyhamowujemy
19.
jerzy81