Plan wychowawczo - dydaktyczny na styczeń 2009.doc

(75 KB) Pobierz
Plan wychowawczo – dydaktyczny dla grupy 3 – 4 latków na miesiąc styczeń 2009 r

Plan wychowawczo – dydaktyczny dla grupy 3 – 4 latków na miesiąc styczeń 2009 r.

 

Tematy kompleksowe:

1. Opiekujemy się ptakami

2 – 3. Kochamy babcię i dziadka

4. Wesoło bawimy się w karnawale

 

Zadania edukacyjne w obrębie obszarów:

ABC Program wychowania przedszkolnego XXI wieku

1.    Ukazywanie piękna przyrody i uczenie dostrzegania, odkrywania, odbierania i przeżywania wrażeń estetycznych, których dostarcza świat przyrody.

2.    Tworzenie więzi uczuciowej z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta.

3.    Kształtowanie podstawowych powinności moralnych tj.: życzliwość, tolerancja, uczciwość, sprawiedliwość.

4.    Wyrabianie sprawności i zwinności ruchowej oraz reagowania na umowne sygnały, dotyczące różnorodnych sposobów zachowań w zabawach, grach i ćwiczeniach gimnastycznych.

5.    Kształtowanie wrażliwości muzycznej poprzez słuchanie, śpiewanie, uczestniczenie w zabawach rytmicznych przy muzyce.

6.    Wprowadzenie w świat niewerbalnych środków wyrazu, uczenie dostrzegania, odbierania, interpretowania i stosowania, połączone z doskonaleniem wrażeń  i spostrzeżeń zmysłowych

7.    Tworzenie okazji umożliwiających zdobycie umiejętności sprawnego komunikowania się z otoczeniem, w tym przekazywania własnych odczuć, przeżyć, myśli.

8.    Tworzenie warunków do wyrażania za pomocą różnej ekspresji plastycznej własnych emocji oraz nabywanie umiejętności posługiwania się narzędziami i materiałami niezbędnymi przy tej twórczości.

Program Edukacji Zdrowotnej

9.    Wdrażanie do rozpoznawania sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu.

10.                       Rozwijanie dbałości o własne zdrowie i higienę osobistą.

11.                       Doskonalenie nawyków higieniczno – kulturalnych i sprawności samoobsługowych.

Program Edukacji Komunikacyjnej

12.                       Tworzenie sytuacji sprzyjających poznawaniu bezpiecznych zabaw w celu bezpieczeństwa własnego i innych.

Program Artystyczny

13.                       Uwrażliwianie na piękno otaczającego świata.

14.                       Obcowanie z przyrodą w różnych porach roku.

15.                       Poznanie różnych technik plastycznych.

 

 

 

 

 

 

 

 

Tydz

 

Tematy do realizacji

 

Cele operacyjne

 

Ewaluacja

1 tydzień

Opiekujemy się ptakami

1.        W. Domeradzki  „Ptaki i dzieci” –  słuchanie wiersza.

 

 

Zabawa matematyczna „Wróble i gile” – grupowanie ptaków ze względu na kolor ich upierzenia  (np. gile), utrwala kolory.

Zabawa dydaktyczna „Ptaki w karmniku”– przeliczanie zbiorów sikorek i gili.

 

2.        D. Gellner „Głodny ptaszek” – teatrzyk sylwet.

 

 

Zagadki słuchowe „Co robią ptaki?”– naśladowanie ruchem czynności wykonywanych przez ptaki (np. picie wody, zbieranie ziaren, podskoki, fruwanie)

Zabawa słuchowa „Ptaki w mieście” – rozpoznawanie głosów ptaków.

     Dziecko poznaje dłuższe, pogodne w nastroju utwory literackie o różnorodnych wartościach – poezja; swobodnie wypowiada się na określony temat, cierpliwie oczekuje na swoją kolej; wie, dlaczego zimą należy dokarmiać ptaki.

     Dziecko grupuje ptaki ze względu na kolor ich piór (np. gile), utrwala kolory: brązowy, czerwony, czarny.

 

     Dziecko porównuje liczebność zbiorów (sikorki, gile); używa liczebników głównych w zakresie 5; potrafi wskazać różnice w wyglądzie ptaków.

     Dziecko potrafi skupić uwagę na przedstawieniu; wie, że należy dokarmiać ptaki zimą; ogląda przygotowany przez nauczyciela pokarm dla ptaków, nazywa go; wkłada do karmnika.

     Dziecko wyrabia płynność ruchów podczas ćwiczeń, wyrabia koordynację wzrokowo – ruchową; wykonuje polecenia n – lki.

 

     Dziecko rozpoznaje głosy ptaków: wrony, wróbla, gołębia.

 

3.        „Głodne ptaszki” – słuchanie  piosenki.

 

 

Zabawa rytmiczna „Wróble fruwają i skaczą” – przy szybkim rytmie (ósemki) dzieci biegają po sali naśladując lot ptaków, przy zmianie rytmu na ćwierćnuty – dzieci skaczą obunóż w różnych kierunkach.

Zabawa z instrumentami – poznanie brzmienia instrumentów perkusyjnych: tamburyna, bębenka, próba gry na instrumentach.

Zabawa muzyczno – ruchowa do piosenki „Wróbelki zimą” połączona z ćwiczeniami narządów artykulacyjnych na zgłoskach: „ćwir”.

     Dziecko słucha muzyki na żywo śpiewanej przez nauczycielkę z tekstem ilustrowanym obrazkiem, zabawką; omawia treść piosenki.

     Dziecko reaguje na zmiany rytmu, rozwija wyobraźnię muzyczną.

 

 

 

     Dziecko poznaje budowę i brzmienie instrumentów perkusyjnych (bębenek, tamburyno); podejmuje próbę grania na wybranym instrumencie.

     Dziecko ilustruje proste piosenki ruchem; wykonuje ćwiczenia mięśni grzbietu oraz proste ćwiczenia mięśni narządów artykulacyjnych na zgłoskach: „ćwir”.

 

4.  „Wróbelek” – kolorowanie obrazka kredkami świecowymi złożonego z trzech części.

 

„Wróbelki i karmnik” – naklejanie na karton z namalowanym karmnikiem sylwet wróbelków       i zamalowywanie ich brązową farbą.

     Dziecko składa obrazek z trzech części; przyzwyczaja się do prawidłowego trzymania narzędzia rysunkowego; podczas kolorowania obrazka nie wyjeżdża za linię.

     Dziecko tworzy kompozycje przestrzenne                         i półprzestrzenne; przyzwyczaja się prawidłowego trzymania narzędzia malarskiego, odkłada pracę na ustalone miejsce.

 

5.        Zestaw zabaw ruchowych nr 1                     wg K. Wlaźnik i W. Gniewkowskiego.

 

 

6.        Wycieczka po najbliższej okolicy, połączona z obserwacją wyglądu drzew i ptaków zimą.

 

 

 

7.        Dokarmianie ptaków w ogrodzie przedszkolnym.

 

 

8.        Zabawa ortofoniczna do wiersza B. Formy pt.: „Zima w karmniku” na zgłoskach: „pi”, „gru”, „tii”.

9.        Zabawa ruchowa „Kot i wróbelki” połączona z biegiem i czworakowaniem.

 

 

Zabawa ruchowa „Ptaki” – naśladowanie lotu ptaków połączone z ćwiczeniami ortofonicznymi na zgłoskach: „kra”, „ćwir”, „gru”.

     Dziecko uczestniczy w zabawach ruchowych, najczęściej bieżnych, orientacyjno – porządkowych, z czworakowaniem oraz w zabawach naśladowczych (opowieść ruchowa).

     Dziecko  poznaje wybrane zwierzęta żyjące w środowisku przyrodniczym ptaki np. wróbel, sikorka, gil – nazywa, wygląd sposób poruszania się i odżywiania; określa pogodę i zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla zimy: śnieg, mróz, zimno, wiatr.

     Dziecko systematycznie dokarmia  ptaki nasionami i owocami zebranymi jesienią, obserwuje ptaki gromadzące się w karmniku, rozpoznaje i nazywa niektóre z nich np. wróbel, sikorka, gil.

     Dziecko wykonuje proste ćwiczenia mięśni narządów artykulacyjnych na zgłoskach: „tii”, „pi”, „gru”.

 

     Dziecko bierze udział w zabawach ruchowych, czworakuje na podporze całych rąk i palców, biega bez potrąceń w różnych kierunkach; wykonuje polecenia n – lki.

     Dziecko ćwiczy mięśnie grzbietu naśladując lot ptaków; wykonuje proste ćwiczenia mięśni narządów artykulacyjnych na zgłoskach: „kra”, „ćwir”, „gru”.

 

2 tydzień

Kochamy babcię i dziadka

10.   Z. Rogoszówna „Niechaj dziadzio z babunią”– nauka wiersza.

 

 

11.   Zabawy z babcią i dziadkiem – praca z obrazkiem.

Zabawa dydaktyczna „U babci” – odzwierciedlanie własnych spostrzeżeń dotyczących zachowań w rodzinie: opiekowania się podczas choroby, pocieszania, gdy coś boli

     Dziecko uważnie słucha wiersza recytowanego przez  n – lkę, odpowiada na pytania dotyczące treści wiersza; uczy się krótkich wierszy o bliskich treściach; recytuje wiersz zbiorowo.

     Dziecko nabywa umiejętność formułowania swobodnych wypowiedzi, dzieli się własnymi spostrzeżeniami i doświadczeniami,

     Dziecko uczy się poprzez zabawę życzliwych zachowań wobec bliskich osób

 

12.   „Dla babci i dziadka” – słuchanie i nauka pierwszej zwrotki piosenki oraz refrenu. 

 

 

Zabawa ruchowa „Jaka to melodia?” – próba odgadnięcia poznanych wcześniej piosenek („Sypie śnieg”, „Dzieci i światła” itd.) po usłyszanej melodii.

Zabawa rytmiczna „ Dziadkowie i wnuczęta”  – przy szybkim rytmie (ósemki) dzieci „wnuki” biegają lekko na palcach po sali przy zmianie rytmu na ćwierćnuty – dzieci „dziadkowie” chodzą w gromadce lub parami.

Ćwiczenia teatralne „Halo! Babcia?” – poruszanie się w rytm granej muzyki, zabawa połączona z reakcją na umowne sygnały.

     Dziecko słucha muzyki na żywo śpiewanej przez nauczycielkę z tekstem ilustrowanym obrazkiem, zabawką; podejmuje próbę śpiewania pierwszej zwrotki i refrenu.

     Dziecko rozpoznaje po melodii poznane wcześniej piosenki, śpiew zbiorowy i indywidualny.

 

 

     Dziecko rozróżnia tempo wolne i szybkie; wykonuje ćwiczenia doskonalące reakcje na różnorodne sygnały

 

 

 

     Dziecko ćwiczy pamięć i koncentrację, wykonuje polecenia n – la.

 

13.   Portret Babci lub Dziadka – kolorowanie obrazka farbami plakatowymi.

 

14.   Laurka dla babci i dziadka – układanie i naklejanie na kartonie w kształcie serca tulipana z kolorowego papieru (kwiat i łodyga z liściem).

     Dziecko przyzwyczaja się do prawidłowego trzymania narzędzia malarskiego; maluje farbami plakatowymi wybrany przez siebie obrazek.

     Dziecko układa i nakleja na karton w kształcie serca gotowe elementy wycięte przez n – lkę (kwiat tulipana, łodygę z liściem); doskonali spostrzegawczość, dokładność.

 

15.   Zestaw zabaw ruchowych nr 1                     wg K. Wlaźnik i W. Gniewkowskiego.

 

 

16.   „O rybaku i złotej rybce” – słuchanie bajki relaksacyjnej podczas wypoczynku – po obiedzie.

 

17.   Dokarmianie ptaków w ogrodzie przedszkolnym.

 

 

18.   Zabawa ortofoniczna „Z babcią na spacerze” – ćwiczenie mięśni narządów mowy na zgłoskach: „stuk”, „puk”, „szu”, „tup”.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin