scenariusz_06_2007_kurtyna_wiosne.doc

(35 KB) Pobierz
Uzupełnienie do scenariusza „ Ileż to ludzi pracuje, nim kurtyna pójdzie w górę

Już kurtyna idzie w górę, wiosnę powitajmy chórem!

 

 

Przygotowanie inscenizacji na powitanie wiosny – kontynuacja zajęć opisanych w scenariuszu „Ileż to ludzi pracuje, nim kurtyna pójdzie w górę!”.

 

Przewidywane osiągnięcia ucznia:

prezentuje przygotowane role, pięknie recytuje, wykorzystując elementy mowy ciała i gesty,

przygotowuje kostiumy, rekwizyty, dekoracje, afisz teatralny,

odpowiedzialnie wywiązuje się z powierzonych zadań,

współpracuje w grupie,

• stosuje zdobytą wiedzę w praktyce.

 

Potrzebne będą:

Świerszczyk” nr 6/2007, klej, kolorowa krepina, tasiemka, mikrofon, kwiecista chustka, farby plakatowe, tkaniny, płyty z piosenkami o wiośnie z pakietu „Już w szkole” klasy 03.

 

 

 

Przebieg zajęć:

Rozmowa na temat pracowników teatru i ich zawodowych obowiązków – nawiązanie do tematu „Ileż to ludzi pracuje, nim kurtyna pójdzie w górę!”.

Przypomnienie i uzupełnienie informacji uzyskanych w zespołowej pracy z materiałami źródłowymi.

 

Aktorzy są wśród nas” – prezentacja przygotowanych przez dzieci tekstów (opanowanych pamięciowo fragmentów inscenizacji); wspólne wybranie członków klasowej grupy aktorów, czyli dzieci najlepiej recytujących tekst.

 

Mówię pięknie, recytuję coraz lepiej” – ćwiczenia doskonalące dykcję.

• Powtórzenie ćwiczeń poznanych poprzedniego dnia (ćwiczenia są opisane w scenariuszu „Ileż to ludzi pracuje, nim kurtyna pójdzie w górę!”).

• Głośne powtarzanie zdań typu: Czarna krowa w kropki bordo gryzła trawę, kręcąc mordą. W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie.

• Wypowiadanie dowolnego zdania, np. Idę do kina, w formie pytania, stwierdzenia, okrzyku radości itp.

 

Co to jest mowa ciała? ćwiczenia pantomimiczne.

Dzieci pokazują ruchem różne zachowania, np. skoki żaby, fruwanie świerszcza, kłapanie paszczą, zadumę, ucieczkę (opracowanie ruchu scenicznego do przygotowywanej inscenizacji).

 

Realizacja zadań, związanych z przygotowaniem inscenizacji, przez zespoły zadaniowe (utworzone podczas zajęć w poprzednim dniu z uwzględnieniem zdolności i zainteresowań dzieci), np.:

dekoratorzy wykonują scenografię, rekwizyty, kostiumy (według pomysłów własnych lub zaproponowanych w Świerszczyku s. 1213);

menedżerowie – przygotowują afisze, zaproszenia dla gości honorowych, np. dyrektora, dzieci z zaprzyjaźnionych przedszkoli;

grupa porządkowa czuwająca nad widowniądba o ustawienie krzeseł i usadzenie gości;

aktorzy doskonalą recytację, opracowują ruch sceniczny, korzystają z tekstu pobocznego;

sufler czuwa nad tekstem, ponieważ każdy, nawet najlepszy aktor może zapomnieć swojej kwestii.

Pracą wszystkich grup kieruje nauczyciel. Można też zorganizować zajęcia otwarte i włączyć do pomocy chętnych rodziców.

 

Wykonywanie przydzielonych zadań przez grupy (w czasie pracy dzieci słuchają piosenek o wiośnie).

 

Śpiewanie znanych piosenek lub nauka wybranej piosenki o wiośnie z płyty dołączonej do pakietu Już w szkole (klasy 03).

 

Przygotowanie się do inscenizacji: ustawienie dekoracji, rozwieszenie afiszy, rozniesienie zaproszeń, przymierzenie kostiumów, przeprowadzenie próby przedstawienia (swobodne uwagi oceniające, ustalenie zakresu koniecznych zmian i poprawek) itd.

 

Wystawienie przedstawienia: próba generalna, popołudniowa prezentacja przedstawienia dla rodziców, a następnego dnia występ dla kolegów z klas 0–3 i zaproszonych gości.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin