Arkusz obserwacyjny diagnozy funkcjonalnej dzieci niepełnosprawnych intelektualnie – komunikacja werbalna.PDF

(60 KB) Pobierz
Dokument1
IMIĘ I NAZWISKO DZIECKA
DATA ZAPISU
WIEK ŻYCIA
………………………………………………
DZIEŃ
MIESIĄC
ROK
DATA URODZENIA
………………………
OSOBA WYPEŁNIAJĄCA:
…………………
…………………
…………………
…………………
…………………
…………
…………
…………
…………
…………
…………
…………
…………
…………
…………
…………
…………
…………
…………
…………
………………………………………………
KOMUNIKACJA WERBALNA
Lp.
TAK
NIE
CZASAMI
UWAGI
Warunki, aby rozwinęła się mowa,
wyraża:
-------
----------- ----------------
-----------------
1. Intencje komunikacyjne wyrażone
gestami
2. Wypowiedzi wyrażające zamiary
komunikacyjne
3. Wypowiedzi o funkcji symbolicznej
– zabawa symboliczna
Badania motoryki artykulacji
---------- ----------- ----------------
-------------------
4. Oddech :
* nieprawidłowy (np. spłycony,
przyspieszony…)
5. Język: (Załącznik nr 1)
---------- ----------
----------------
-------------------
* prawidłowy
* nieprawidłowy ( np. przerośnięty,
spastyczny)
6. Wargi: ( Załącznik nr 1)
---------- ----------- ---------------
-------------------
* prawidłowe ruchy warg
*nieprawidłowe ruchy warg
7. Prawidłowy zgryz
Badanie rozwoju mowy –
artykulacja:
---------- ----------- ----------------
--------------------
8. Głuży ( bezwarunkowa,
przypadkowa artykulacja)
9. Gaworzy
10. Artykułuje głoski na zasadzie
echolalii bezpośredniej
11. Artykułuje głoski na zasadzie
echolalii pośredniej
12. Wymawia samogłoski w izolacji
(Załącznik nr 2)
13. Wymawia zestawy samogłoskowe
np. „ao- uo- ei” , jeżeli inne to jakie:
14. Potrafi naśladować wyrazy
dźwiękonaśladowcze (Załącznik nr
3)
* prawidłowy
184963337.008.png 184963337.009.png
15. Wymawia samogłoski w wyrazie
(Załącznik nr 4 )
16. Wymawia spółgłoski (Załącznik nr 5)
17. Wymawia pojedyncze sylaby np.
ma, pa, ba, ta
18. Łączy dwie sylaby np. ma- ma , ta-
ta, ba- ba
19. Wymawia łańcuchy sylabowe np.
pa- ba- ma
jeżeli inne to jakie
20. Wypowiada pojedyncze wyrazy
rozumiejąc ich znaczenie
21. Używa wyrazów odpowiednich do
sytuacji
22. Powtarza zwroty , fragmenty
piosenek
23. Używa nieodpowiednich wyrazów w
zdaniu
24. Wymawia zdania złożone z 2
wyrazów związanych ze sytuacją np.
Mamo daj.
25. Wymawia zdania złożone z 3 lub
więcej wyrazów związanych ze
sytuacją
Badanie rozumienia mowy:
---------- ----------- ---------------
-------------------
26. Reaguje na swoje imię
27. Reaguje na zakazy
28. Wie kogo/ co oznaczają słowa:
---------- ----------- ---------------
-------------------
* mama
* tata
29. Wykonuje proste polecenia
30. Adekwatnie do sytuacji wykonuje
gesty np. pa-pa
Badania ciągów słownych
---------- ----------- ----------------
--------------------
31. Imiona własne
32. Dni tygodnia
33. Pory roku
34. Nazwy owoców, warzyw
Badanie słuchu fonemowego:
---------- ----------- ----------------
-------------------
35. Analiza słuchowa wyrazów:
---------- ----------- ----------------
------------------
* nagłos:
- dom, kura, baba,
* śródgłos:
- oko, Ola, kot
* wygłos:
- dom, las, noc
36. Synteza słuchowa wyrazu:
* znaczące:
- kot, nos, sok, ule, lalki
* bezsensowne:
- kada, ceze, dade,
* inne
184963337.010.png 184963337.011.png 184963337.001.png 184963337.002.png
37. Umiejętności językowe:
---------- ----------- ----------------
-------------------
* badanie systemu fonetyczno-
fonologicznego:
---------- ----------- ----------------
--------------------
- kierowana zabawa (obserwacja
zachowań języka w naturalnych
sytuacjach)
- badanie systemu semantycznego:
- rzeczowniki własne np. imiona
kolegów
- dni tygodnia
- nazwy owoców
- nazwy warzyw
- nazwy kolorów
* badanie systemu syntaktycznego: ---------- ----------- ----------------
-------------------
- co dzieje się na obrazku
* badanie operacji myślowych:
---------- ----------- ----------------
------------------
- umiejętność szeregowania
- umiejętność przeprowadzania
klasyfikacji
* badanie myślenia przyczynowo
skutkowego
---------- ----------- ----------------
-------------------
- myślenie symboliczne
- badanie pamięci:
- pamięć symultaniczna:
- zapamiętywanie dwóch
identycznych obrazków pokazanych
równocześnie
- zapamiętywanie serii układów figur
geometrycznych
* pamięć sekwencyjna:
---------- ----------- ----------------
--------------------
- zapamiętywanie dwóch obrazków
kolejno
zapamiętanych
- zapamiętywanie serii układów figur
geometrycznych
Ocena umiejętności pisania i
czytania:
---------- ----------- ---------------
--------------------
38. Lateralizacja :
---------- ----------- ----------------
-------------------
* nieokreślona
* skrzyżowana
* zgodna
39. Badanie umiejętności pisania
---------- ----------- ----------------
--------------------
* rysowanie palcem na piasku, w
masie
solnej
* rysowanie po śladzie
* obrysowywanie konturów
* rysowanie według wzoru
* dorysowanie brakujące części na
ilustracji
* potrafi pisać
* potrafi przepisywać
* pisze ze słuchu
* potrafi podpisać się
184963337.003.png 184963337.004.png 184963337.005.png
40. Badanie umiejętności czytania:
---------- ----------- ----------------
--------------------
* potrafi czytać:
- samogłoski:
---------- ----------- ----------------
-------------------
powtarzanie
rozumienie
nazywanie
- odczytywanie sylab otwartych : ---------- ----------- ----------------
-------------------
powtarzanie
rozumienie
nazywanie
- odczytywanie sylab
zamkniętych:
---------- ----------- ---------------
--------------------
powtarzanie
rozumienie
nazywanie
- czytanie sylab otwartych i
zamkniętych:
---------- ----------- ----------------
--------------------
powtarzanie
rozumienie
nazywania
- samodzielne globalne
odczytywanie
wyrazów
- samodzielne czytanie tekstów
LEGENDA:
TAK - Bardzo dobrze opanowana umiejętność komunikacji werbalnej ( pisania lub czytania) – 3 pkt
CZASAMI - 1p. - Poprawnie opanowana umiejętność komunikacji werbalnej ( pisania lub czytania) – 1
pkt
NIE - Całkowity brak umiejętności komunikacji werbalnej ( pisania lub czytania) – 0 pkt
SKALA:
KOMUNIKACJA WERBALNA
100% - 71 % - 110 – 79 p Dobrze opanował umiejętności komunikacji werbalnej.
70 % - 41 % - 78 – 46 p Poprawnie opanował umiejętności komunikacji werbalnej.
40 % - 0 % - 45 – 0 p Słabo rozwinięta lub całkowity brak komunikacji werbalnej.
UMIEJĘTNOŚĆ PISANIA:
100% - 71 % - 20 – 15 p Dobrze opanował umiejętność pisania .
70 % - 41 % - 14 – 8 p Poprawnie opanował umiejętność pisania.
40 % - 0 % - 7 – 0 p Słabo rozwinięta umiejętność pisania lub całkowity jej brak .
UMIEJĘTNOŚĆ CZYTANIA:
- samodzielne odczytywanie
wyrazów
184963337.006.png 184963337.007.png
100% - 71 % - 38 – 26 p Dobrze opanował umiejętność czytania .
70 % - 41 % - 25 – 15 p Poprawnie opanował umiejętność czytania .
40 % - 0 % - 14 – 0 p Słabo rozwinięta umiejętność czytania lub całkowity jej brak .
ZAŁĄCZNIKI:
Załącznik nr 1
BADANIA MOTORYKI ARTYKULACJI
Próby języka
Próby warg
Załącznik nr 2
KWESTIONARIUSZ DO BADAŃ ARTYKULACJI SAMOGŁOSEK W IZOLACJI
Załącznik nr 3
KWESTIONARIUSZ DO BADANIA WYRAZÓW DŹWIĘKONAŚLADOWCZYCH
Naśladowanie odgłosów z przyrody;
Naśladowanie odgłosów zwierząt;
Naśladowanie odgłosów pojazdów.
Załącznik nr 4
KWESTIONARIUSZ DO BADANIA ARTYKULACJI SAMOGŁOSEK W WYRAZACH
Załącznik nr 5
KWESTIONARIUSZ DO BADAŃ ARTYKULACJI SPÓŁGŁOSEK
Wargowe: ( p, p, b, b, m, m);
Wargowo – zębowe: ( f, f, v, v );
Przedniojęzykowo – zębowe: ( t, d, s, z, c, dz, n, ł);
Przedniojęzykowe- dziąsłowe: ( sz, cz, rz, dż, l , l, r);
Środkowojęzykowe: ( ś, ż, ć, dź, ń, j);
Tylnojęzykowe: ( k, k, g, g, ch, ch )
Opracowanie: mgr Alicja Mazur
Zgłoś jeśli naruszono regulamin