gitara lekcje.docx

(58 KB) Pobierz

 

Lekcja 1

O czym w lekcji?

·         Jak czytać diagramy akordów?

·         Pierwsze akordy na gitarze

·         Bicie (rytm) 4/4

·         Praktyczne ćwiczenie

 

Jak czytać diagramy akordów?

Naszą przygodę z gitarą zaczniemy od gry akordami.

Gra na gitarze polega bardzo często właśnie na graniu akordów, czyli kilku dźwięków np. tworzących podkład pod śpiew lub melodię graną na innym instrumencie.

 Jak to zrobić?

Należy przycisnąć palcami struny go gryfu w odpowiednich miejscach.

Gryf będę przedstawiał w następujący sposób:

 

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->

Przyjęło się w literaturze i programach dla gitarzystów przedstawiać gryf właśnie w powyższy sposób.

 

 

Struny

Struna nazwana E1 (najcieńsza) jest przedstawiana najwyżej na diagramach.

Gitarzysta trzymający instrument widzi to inaczej – struna E1 jest najniżej. Przyzwyczaisz się szybko do takiej notacji.

Litera E w nazwie struny oznacza, że jak uderzymy w pustą strunę, to usłyszymy dźwięk E.

Cyfra 1 oznacza, że uznajemy tę strunę jako pierwszą (licząc je po kolei)

Czyli H2, to struna druga i uderzona wyda dźwięk H itd….

 

Progi

Rzymskimi liczbami przyjęto się oznaczać numery progów (metalowych sztabek) na gryfie.

Rzymską liczbę I zapisuję nie pod progiem (pionową kreską), tylko pomiędzy początkiem gryfu, a I progiem (zobacz diagram poniżej)

Dlaczego?

Ponieważ jest to miejsce, w którym trzeba przycisnąć strunę, by oparła się ona właśnie o próg i wydała czysty dźwięk właściwy dla danej struny i danego progu.

 

Pierwsze akordy na gitarze

Poniższy diagram przedstawia akord a-moll.

 

                              a-moll

 

Widać, że struna pierwsza powinna wybrzmiewać pusta (oznaczyłem to pustą kropką po lewej stronie gryfu)

Druga struna powinna być przyciśnięta pierwszym palcem lewej ręki pomiędzy początkiem gryfu, a pierwszym progiem (dalej będę mówił przyciśnięta na pierwszym progu)

Trzecia struna – trzeci palec przyciska drugi próg

Czwarta struna – drugi palec, drugi próg

Piąta i szósta struna pozostają puste.

 

Uderz teraz akord – powinien zabrzmieć czysto

(przyjmuję założenie, że masz nastrojony instrument do dźwięków jak na pierwszym diagramie. Jeśli nie jest nastrojony, a nie wiesz jak to zrobić, to poproś o pomoc kogoś doświadczonego. Ja powiem Ci więcej o strojeniu gitary w jednej z kolejnych lekcji. Możesz też nabyć tuner – urządzenie do strojenia. Ja zdecydowanie polecam tunero-metronom firmy BOSS http://implebot.pl/link/A6333/1/3699635/511bf5)

Struny nie powinny „brzęczeć”, „dzwonić o progi” lub nie powinny pozostawać wytłumione.

 

Chcę, nauczyć Cię dziś bicia gitarowego jak w tym pliku:

http://www.gitara-lekcje.pl/mp3/przyklad2-sama_gitara.mp3

Jest to przykład oparty na harmonii utworu Arahja grupy Kult.

(rytmicznie powinno się użyć innego bicia, ale do tego jeszcze wrócimy w kolejnych lekcjach ;))

 

Cechą tego przykładu jest prostota zmieniania chwytów pomiędzy poszczególnymi akordami.

Pozostałe chwyty jakie będą Ci potrzebne do zagrania tego przykładu, to d-moll, E-dur i A-dur7

 

                              d-moll

 

W tym diagramie zwracam Twoją uwagę na znak przekreślenia przy szóstej strunie.

Oznacza on, że należy w ten sposób uderzyć struny gitary, by ta jedna struna nie wybrzmiewała.

 

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->

                              E-dur

 

<!--[if !vml]--><!--[endif]-->

                             A-dur7

 

 


Bicie (rytm) 4/4

 Bicie jakiego się teraz nauczysz przedstawiłem na na poniższym diagramie.

Jak to zrobić?

Chwyć lewą ręką pierwszy akord, a prawą ręką wykonasz za chwilę tzw. "bicie" (czyli rytmiczne uderzenia w struny)

Strzałki w dół na tym diagramie oznaczają uderzenie od góry do dołu (od struny E6 do E1)

Uderzenie to robi się najczęściej trzema palcami (wskazującym, środkowym i serdecznym) podgiętymi lekko do środka dłoni.

Strzałki w górę na tym diagramie oznaczają uderzenie od dołu do góry (od struny E1 do E6)

Uderzenie to wykonaj używając kciuka odgiętego lekko na zewnątrz dłoni.

Ważne, byś wszystkie struny uderzał mniej więcej z równą siłą.

Wszystkie palce powinny być dosyć swobodne.  Powinny lekko sprężynować - czyli delkatnie usztywnione ...

...ale nie sztywne!!!

Uderzaj w struny na wysokości otworu znajdującego się w pudle rezonasowym.

W tym miejscu uderzając uzyskach wyraźne, pełne, głośne brzmienie gitary.

<!--[endif]-->

 W diagramie z biciem znajdują się cyfry i spójniki "i" prezentujące tempo.

Już od pierwszych lekcji licz sobie tempo: "raz i dwa i trzy i cztery i"

Idealnie, byś grał z metronomem, na którym ustawiasz sobie tempo dostosowane do Twoich obecnych możliwości.

Jeśli nie posiadasz jeszcze dobrego metronomu (lub wspomnianego przeze mnie tunero-metronomu), to tymczasowo możesz użyć metronomu programowego. Jest tego sporo w sieci.

Znalazłem coś takiego na stronie http://www.jamcenter.com/metronomepop.html.

Jest to metronom nie wymagający instalowania na komputerze, a jedynie dostępu do sieci.

Ustaw tempo 112 BPS (trochę wolniejsze niż w moim przykładzie) lub 120 BPS (trochę szybsze niż w moi m przykładzie. Niestety nie da się ustawić pośrednich wartości  Możesz, a nawet powinneś zacząć od tempa wolniejszego przy pierwszych próbach.

Zauważ, że uderzenia masz robić tylko na "raz ... dwa i....... i cztery i"

Jednak ręką powinieneć ruszać w górę i w dół nawet wtedy, gdy nie robisz uderzeń.

W dół na "raz... dwa... trzy...cztery..."

W górę na "... i ...i ...i ...i"

Czyli chodzi o to, by realizując bicie ręka cały czas płyninie poruszała się ruchem jak w wahadle - góra- dół, góra-dół....

Posłuchaj teraz bicia razem z rytmem perkusji:

http://www.gitara-lekcje.pl/mp3/lekcja1-przyklad.mp3

 

  Dobra rada!

Bądź zdyscyplinowany.

Już od pierwszych ćwiczeń kontroluj tempo.

Graj z perkusją lub metronomem.

Zagraj bicie jak w przykładzie.

Zamiast metronomu możesz użyć rytmu perkusji z przykładu powyżej.

Pobierz ode mnie plik z tego miejsca:

http://www.gitara-lekcje.pl/mp3/przyklad2-perc_bossa.mp3

 

Praktyczne ćwiczenie

Gdy już wyćwiczysz bicie na pojedynczych akordach, zacznij grać całe ćwiczenie.

Kolejne akordy graj w następuj ącej kolejności:

d-moll  |  d-moll  |  a-moll  |  a-moll  |  E-dur  |  E-dur  |  a-moll  |  A-dur7 :||

W powyższym zapisie (stosowanym często w opracowaniach) pionowe kreski rozdzielają poszczególne takty.

Jeden takt, to jeden przebieg poznanego powyżej bicia.

Czyli gramy 2 takty d-moll,

następnie 2 takty a-moll,

później 2 takty E-dur

...1 takt a-moll

i na końcu 1 takt A-dur7

Znak muzyczny  :||  na końcu mówi nam o tym, że należy wszystko zagrać jeszcze raz od począku.

Ty graj to wiele razy "w pętli"

 

Uwaga! W zapisie akordów często pomija się słowo dur pisząc nazwę akordu wielką literą, a słowo moll pisząc nazwę akordu małą literą.

(dur lub moll określa charakter akordu. Wyjaśnię Ci to w lekcji teoretycznej)

Np.   zapis A,  oznacza akord A-dur,

       a zapis a, oznacza akord a-moll

Czyli powyższy przykład wystarczy zapisać w taki sposób:

d  |  d  |  a  |  a  |  E  |  E  |  a  |  A7 :||

 

Lekcja 1 - teoria

O czym w lekcji?

·         Skala chromatyczna

·         Skala molowa

·         Triada harmoniczna ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin