opinia_6latki.pdf

(81 KB) Pobierz
154326410 UNPDF
Opinia na temat programu edukacyjnego
Program wspomagania rozwoju, wychowania i edukacji starszych
przedszkolaków” autorstwa E. Gruszczyk-Kolczyńskiej i E. Zielińskiej
„Program wspomagania rozwoju, wychowania i edukacji starszych
przedszkolaków” został opracowany odpowiednio dla potrzeb rozwojowych i
edukacyjnych dzieci cztero i pięcioletnich.
Ocena zgodności z zakresem treści Podstawy programowej:
Program został zbudowany wokół podstawowych celów wychowania i
kształcenia będących również bazą obowiązującej, nowej Podstawy
programowej wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów
przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania
przedszkolnego . W szczególny sposób rozwinięte zostały cele takie jak:
- stwarzanie dzieciom korzystnych warunków do wszechstronnego i
harmonijnego rozwoju osobowości i uzdolnień;
- wspieranie w rozwoju wszystkich dzieci, zarówno tych uzdolnionych jak
i wolniej lub nieharmonijnie rozwijających się;
- kształtowanie u dzieci przyjaznego nastawienia do uczenia się a także
zdolności do podejmowania wysiłku intelektualnego;
- wychowanie dzieci tak by sprawiały radość dorosłym i aby dobrze im się
wiodło wśród innych;
- wspomaganie dzieci w odróżnianiu dobra od zła i w kształtowaniu
kompetencji społecznych, współpracy, współdziałania, szacunku;
- zachęcanie i wdrażanie dzieci do poznawania siebie i otaczającego
świata, poczucia odpowiedzialności za siebie, rozumienia otaczającej
rzeczywistości;
- konstruowanie dziecięcej wiedzy.
Cele te zostały uszczegółowione w treściach kształcenia i uporządkowane o
obszary działalności wychowawczej i kształcącej, mając na uwadze rzeczywiste
możliwości wspomagania rozwoju dzieci w przedszkolu.
Struktura Programu:
Program w swej strukturze odnosi się wprost do całości zapisu Podstawy
programowej, rozwija jej wszystkie obszary, uszczegóławia zawarte w niej
treści.
Każdy z obszarów jest przedstawiony oddzielnie w formie podrozdziału.
We wstępie każdego zawarta jest krótka charakterystyka rozwoju dzieci, co
reprezentują i co się mieści w sferze najbliższego rozwoju. Treści kształcenia w
formie haseł z krótkim komentarzem oraz wykaz kompetencji.
154326410.001.png
 
Specyfika Programu:
Każdy rozdział to szczegółowe i bardzo wnikliwe opracowanie każdego z
obszarów zawierający oprócz celów oraz treści wychowania i kształcenia,
podstawy psychologiczne i komentarze metodyczne oraz wskazówki przydatne
do tworzenia dzieciom sytuacji edukacyjnych. Ponadto zawiera przypisy, notki
bibliograficzne, odnośniki do literatury, gdzie jest szersze omówienie zagadnień
i problemów. Publikacja ta koreluje z treściami innych publikacji Autorek :
Programem wychowania i kształcenia oraz wspomagania rozwoju sześciolatków
w przedszkolach, w klasach zerowych i w placówkach integracyjnych, z
komentarzami psychologicznymi i metodycznymi oraz Programem Dziecięca
matematyka.
Autorki zapewniają i ta deklaracja ma odzwierciedlenie w zawartych
wnikliwych, z życia płynących uwagach, że wszystkie zawarte w publikacji
szczegółowe treści i propozycje metodyczne zostały zweryfikowane w trakcie
zajęć z dziećmi. Realizacji Programu może się podjąć każdy nauczyciel w
każdym przedszkolu, gdyż jest on szczególnie nakierowany na indywidualizm
każdego dziecka, pozwala prowadzić zajęcia w grupach dzieci o
zróżnicowanych możliwościach poznawczych i wykonawczych.
Zalety programu:
Jest przyjazny dzieciom i nauczycielom go realizującym, gdyż w
pierwszej części zawiera założenia pedagogiczne i psychologiczne wychowania
i kształcenia dzieci w wieku przedszkolnym, swoistą metodykę edukacji
przedszkolnej w pigułce. Począwszy od podstawowych kwestii adaptacji do
przedszkola, przez organizację zajęć w przedszkolu po kształtowanie dobrych
relacji z rodzicami starszych przedszkolaków. Idealny dla każdego nauczyciela:
i dla młodego i doświadczonego, ale nieufającego swojej rutynie.
Wielkim atutem omawianej publikacji jest poświęcenie wiele miejsca i
uwagi kwestiom elementarnego wychowania – kindresztuby oraz zjawisku
kryzysu wychowania w rodzinach i wynikających bezpośrednio dla nauczycieli
przedszkolnych problemów.
Program wspomagania rozwoju, wychowania i edukacji starszych
przedszkolaków” autorstwa E. Gruszczyk-Kolczyńskiej i E. Zielińskiej
oceniam pozytywnie. Według mojej oceny spełnia kryteria kwalifikujące jego
wykorzystanie w edukacji przedszkolnej niezależnie od formuły organizacyjnej
placówki przedszkolnej (zarówno w jednej wspólnej grupie, jak i z podziałem ze
względu na wiek)
nauczyciel dyplomowany
Marta Pietrzak
154326410.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin