sam_naprawiam___hyundai_getz___zdjecie_konsoli_srodkowej.pdf

(620 KB) Pobierz
SAM NAPRAWIAM ‐ HYUNDAI GETZ ‐ ZDJĘCIE KONSOLI ŚRODKOWEJ 
 
W moim Gacku, tuz po zakupie stwierdziłem usterkę podświetlenia konsoli środkowej – 
pokręteł  nawiewu,  włącznika świateł  awaryjnych  i  włącznika  klimatyzacji.  O  dziwo, 
podświetlenie włącznika ogrzewania tylnej szyby działał bez zarzutu. Postanowiłem usunąć 
tą bądź co bądź drażniącą usterkę, a dodatkowo – dla przyszłych pokoleń – zrobić mały foto 
poradnik. 
NARZĘDZIA 
 
śrubokręt płaski; 
śrubokręt krzyżakowy 
klucz sztorcowy 8 
klucz płaski 10 
opcjonalnie – kleszczyki chirurgiczne – patrz rys obok. 
PRZYGOTOWANIE – CZYLI ZACZYNAMY 
Pracę  nad  demontażem  konsoli środkowej  i wymianą żarówek,  jak  i  nad  każdą  usterką 
elektryczną warto jest rozpocząć od zdjęcia klemy (‐) z akumulatora – rys. 2. Do tego celu 
użyłem klucza płaskiego 10, którym poluzowałem nakrętkę. 
 
Rys. 2. Zdjęcie klemy z akumulatora
Następnie, przygotować należało sobie dostęp do „zaplecza” konsoli. Tutaj przyda się kilka 
słów wyjaśnienia. Konsola w Getzie trzyma się na sześciu zatrzaskach, czterech po bokach 
Krzysztof Madziar (Krzysiom@o2.pl)  – Hyundai Getz – Zdejmowanie konsoli środkowej  
 
823851369.028.png 823851369.029.png 823851369.030.png 823851369.031.png 823851369.001.png 823851369.002.png 823851369.003.png 823851369.004.png 823851369.005.png 823851369.006.png 823851369.007.png 823851369.008.png 823851369.009.png 823851369.010.png 823851369.011.png
i dwóch w górnej części konsoli. Samo ich wypięcie nie pozwoli nam na wyjęcie konsoli, gdyż 
trzymają ja od środka jeszcze różnego rodzaju złączki. 
Złącza elektryczne: 
Złącze sterowania nawiewem 
Złącze zegara cyfrowego 
Złącze włącznika światła awaryjnego 
Złącze włącznika podgrzewania tylnej szyby 
Złącze włącznika klimatyzacji (jeśli taka jest)   
Złącza mechaniczne: 
Linka sterowania obiegiem powietrza (zamknięty/otwarty) 
Linka trybu nawiewu (na nogi, na twarz, na szybę) 
Linka sterowania temperaturą 
Aby wyjąć konsolę, w pierwszej kolejności należy odpiąć złącza mechaniczne. Znajdują się 
one po obu stronach konsoli, więc trzeba będzie rozebrać pół auta – na szczęście odbywa się 
to w miarę bezboleśnie. 
W pierwszej kolejności polecam zająć się linką sterowania obiegiem powietrza. W tym celu 
wypinamy schowek wyjmując dwie blokady znajdujące się po jego bokach – rys. 3. 
Blokada lewa  Blokada prawa 
 
Rys. 3. Zdjęcie schowka
Po  opadnięciu  schowka mamy  dostęp  do  linki  sterowania  obiegiem  powietrza  –  rys.  4, 
a także do obudowy filtra kabinowego, który dobrze jest co jakiś czas – na przykład przy tej 
okazji wymienić. 
Krzysztof Madziar (Krzysiom@o2.pl)  – Hyundai Getz – Zdejmowanie konsoli środkowej  
 
823851369.012.png 823851369.013.png
Zatrzask 
obudowy filtra 
powietrza 
Zaczep linki 
 
Rys. 4. Zdejmowanie linki sterowania obiegiem powietrza  
Wypinamy  linkę  delikatnie,  przyciskając  lekko  blokadę  na  kołku,  którym  linka  porusza. 
Następnie wyjmujemy linkę z metalowego uchwytu. Gotowe. Ta część jest skończona. 
Aby odczepić kolejne linki musimy zdjąć półkę spod kierownicy – rys. 5. 
Zatrzaski 
Zatrzaski 
Śruba 8 
Wkręt krzyżakowy 
Wkręt krzyżakowy 
 
Rys. 5. Zdejmowanie półki pod kierownicą
Półka pod kierownicą trzyma się na dwóch wkrętach krzyżakowych oraz na śrubie 8. No 
i oczywiście na zatrzaskach u góry plastiku półki. Odkręcenie wkrętów i lekkie szarpnięcie 
Krzysztof Madziar (Krzysiom@o2.pl)  – Hyundai Getz – Zdejmowanie konsoli środkowej  
 
823851369.014.png 823851369.015.png 823851369.016.png 823851369.017.png 823851369.018.png 823851369.019.png 823851369.020.png 823851369.021.png
uwolni  częściowo  półkę.  Do  odpięcia  pozostaną  już  tylko  złącze  diagnostyczne  i  linka 
otwierania maski – rys. 6. 
Złącze diagnostyczne
Linka otwierania maski 
 
Rys. 6. Odpinanie złącz półki pod kierownicą
Złącze diagnostyczne trzeba wyciągnąć w kierunku puszki z bezpiecznikami – podważając 
lekko  zatrzaski.  Linkę  otwierania  maski  trzeba  odpiąć  najpierw  wyciągając  pancerz 
z uchwytu, a potem zwalniając cała linkę z zaczepu. 
Naszym  oczom,  po  lewej  stronie  konsoli  pokazuje  się  układ  sterowania  nawiewem,  do 
którego dołączone są linki. Należy je odpiąć – rys. 7. 
Linka sterowania 
trybem nawiewu 
Linka sterowania 
temperaturą 
 
Rys. 7. Linki sterowania nawiewem
Krzysztof Madziar (Krzysiom@o2.pl)  – Hyundai Getz – Zdejmowanie konsoli środkowej  
 
823851369.022.png 823851369.023.png 823851369.024.png 823851369.025.png 823851369.026.png
Linki odpinamy podobnie jak linkę sterowania obiegiem powietrza – przyciskając blokadę. 
Należy zauważyć, że oba kołki mają różne średnice, a więc nie da się założyć linek na odwrót. 
Teraz, kiedy mamy już linki poodpinane, zaczynamy wyciągać konsolę. U jej dołu znajduje się 
płaski otwór przez który można wsadzić jakieś narzędzie – najlepiej takie, które nie zniszczy 
konsoli – i ją podważyć – rys. 8. 
Tutaj zaczynamy 
podważać konsolę 
Rys. 8. Podważanie konsoli
Konsolę podważamy delikatnie, tak aby nie ułamać zaczepów i spinek. W szczególności nie 
należy otwierać konsoli tak jakby miała zawiasy u góry. Wtedy mogą się wyłamać zatrzaski 
górne i konsola nie będzie spełniała swej roli. 
Miejsce po wyjętej konsoli przedstawia rys. 9. 
Krzysztof Madziar (Krzysiom@o2.pl)  – Hyundai Getz – Zdejmowanie konsoli środkowej  
 
823851369.027.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin