Na_ile_jestem_dojrzaly.doc

(34 KB) Pobierz
Scenariusz lekcji wychowawczej dla uczniów klasy I ZSZ

Na ile jestem dojrzały(-a)?

 

 

1. Cele lekcji:

       ukazanie cech niedojrzałości psychicznej;

       budzenie i kształtowanie pragnienia pracy nad sobą.

 

2. Metody:

pogadanka, dyskusja, burza mózgów, praca w grupach

 

3. Materiały:

       plansza edukacyjna,

       czyste kartki papieru,

       mazaki,

       słowniki wyrazów bliskoznacznych,

       ankieta ewaluacyjna.

 

 

4. Przebieg zajęć:

 

 

1. Nauczyciel prosi uczniów:

„Podajcie wszystkie skojarzenia związane z pojęciem DOJRZAŁY(-A)”

Propozycje uczniów zapisywane są na tablicy.

 

2. Mini wykład

Nauczyciel uświadamia uczniom, że każdy człowiek jest na jakimś określonym etapie psychicznego dojrzewania. Jeżeli dojrzewanie ma dokonywać się prawidłowo, należy już teraz pracować nad sobą i kształtować siebie samego.

 

3. Nauczyciel wiesza na ścianie planszę, na której znajdują się wypisane cechy niedojrzałości psychicznej. Wskazuje, w jakim kierunku powinien dokonywać się rozwój, dojrzewanie.

 

 

 

PLANSZA

 

EGOIZM (zbytnie zajmowanie się sobą) → altruizm

 

GŁUPOTA (brak wiedzy) → mądrość

 

LEKCEWAŻENIE (obowiązków, ludzi) → szacunek

 

POPĘDLIWOŚĆ (nieopanowanie uczuć czy zmysłów) → opanowanie

 

EFEKCIARSTWO (działanie na pokaz, by zabłysnąć, być popularnym) → rzetelność

 

NERWOWOŚĆ (wewnętrzny i zewnętrzny niepokój) → cierpliwość

 

WULGARNOŚĆ (w słowach i zachowaniu) → delikatność

 

NIESAMODZIELNOŚĆ (trudność w zdobyciu się na wysiłek, brak własnego zdania, nieumiejętność decydowania) → samodzielność

 

SŁOMIANY ZAPAŁ (zaczynanie wielu spraw i niekończenie ich, szybkie zapalanie się do czegoś i równie szybkie zniechęcanie się) → wytrwałość

 

KŁAMSTWO (mijanie się z prawdą, obgadywanie, oczernianie) → prawdomówność

 

 

 

UWAGA!

Nauczyciel, wieszając plansze, rozmawia z uczniami o każdym zachowaniu. Rozpoczyna dyskusję.

 

 

 

4. Praca indywidualna

Każdy uczeń otrzymuje kartkę cechami określającymi człowieka niedojrzałego i podkreśla te, nad którymi zacznie pracować. Chętni uczniowie odczytują swoje kartki,

 

5. Ankieta ewaluacyjna

 

Dokończ zdania lub podkreśl odpowiedź:

 

1. Czego dowiedziałeś się na zajęciach?

..........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

2. Dzisiejsze zajęcia uświadomiły mi, że ................................................................................

..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

3. Zajęcia były interesujące TAK  NIE

 

4. W zajęciach brałem (-am) aktywny udział     TAK    NIE

 

5. Czy tematyka ta powinna być kontynuowana ? TAK    NIE

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin