język polski-gimnazjum.doc

(63 KB) Pobierz
Konspekt lekcji z języka polskiego

Scenariusz lekcji języka polskiego

 

 

Klasa: I gimnazjum specjalnego

Czas trwania: 90 minut

 

 

Temat: O dobrym i złym postępowaniu, czyli czego uczy nas

baśń pt. „Wróżki” Ch. Perraulta.

 

Cele poznawcze:

·         Uczeń:

- poznaje treść baśni „Wróżki” Ch. Perraulta

- poznaje poprawną formę rzeczownika „książę” - celownik liczby pojedynczej

 

Cele kształcąco-rewalidacyjne:

·         Uczeń:

- rozróżnia elementy świata przedstawionego w baśni

- ustala chronologiczny przebieg zdarzeń

- ocenia postępowanie bohaterów

- czyta tekst ze zrozumieniem

- wyszukuje w tekście potrzebne informacje

- swobodnie wypowiada się na temat lektury

- formułuje odpowiedzi na podane pytania

- układa morał z rozsypanki wyrazowej

- twórczo uzupełnia zdania z lukami

- odmienia przez przypadki rzeczownik „książę”

 

Cele wychowawcze:

·         Uczeń:

- rozumie przesłanie wypływające z baśni

- wykazuje przykłady dobra i zła w życiu człowieka

- współpracuje w grupie

- dba o estetykę i czytelność zapisu

 

Metody pracy:

- mapa pamięci

- praca z tekstem

- rozmowa dydaktyczna

- gra dydaktyczna – plątanina

 

Formy pracy: indywidualna, grupowa

 

Środki dydaktyczne:

- tekst baśni

- schemat mapy pamięci ( załącznik 2)

- polecenia do wykonania (załącznik 1)

- gra dydaktyczna – plątanina

- słownik poprawnej polszczyzny

- karteczki do pracy samodzielnej (zdania z lukami, odmiana przez przypadki)

- klej, nożyczki

PRZEBIEG LEKCJI:

 

I. Część wstępna

 

1. Przedstawienie celu lekcji poprzez nawiązanie do zajęć poprzednich – przypomnienie poznanych wcześniej baśni (tytuł i autor), cechy baśni.

 

2. Zapis tematu – gra dydaktyczna „plątanina”.

 





wa

niu.

do

 



i





pos

             







O

             

złym

 

po

brym

 



 

 

 

II. Część zasadnicza

 

1.Wzorowe czytanie tekstu baśni przez nauczyciela.

 

2. Rozmowa dydaktyczna – uczniowie dzielą się wrażeniami po przeczytaniu lektury.

 

3. Podział klasy na grupy – każda grupa otrzymuje tekst baśni pt. „Wróżki” oraz zadania do wykonania (załącznik 1).

 

4. Praca w grupach w oparciu o tekst literacki – uczniowie wybierają potrzebne informacje, odpowiadają na pytania, zapisują notatkę w postaci mapy pamięci (załącznik 2).

 

5. Prezentacja prac – uczniowie uzupełniają wypowiedzi osób prezentujących.

 

6. Praca ze słownikiem poprawnej polszczyzny – odmiana przez przypadki rzeczownika

książę. Zwrócenie uwagi na celownik liczby pojedynczej – (komu, czemu) – księciu.

 

7. Ustne opowiadanie baśni według planu wydarzeń.

 

8. Wypowiedzi uczniów związane z morałem baśni.

 

III. Podsumowanie lekcji

 

1. Praca samodzielna: uczniowie uzupełniają zdania z lukami.

 

 

……………….. została nagrodzona przez wróżkę, ponieważ …………………………………

…………………………………………………………………………………………………. .

……………….. została ukarana przez wróżkę, ponieważ ……………………………………..

…………………………………………………………………………………………………. .

 

 

2. Praca domowa: Wyobraź sobie, że jesteś wróżką. Co nagrodzisz u innych? Co jest godne nagrody w ich postępowaniu?

 

Uczniowie kończą rozpoczęte zdanie:

Gdybym był (a) wróżką, to ……………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………......................... .

 

3. Ocena pracy uczniów.

 

 

Opracowanie: Katarzyna Skrzypczyk


Załącznik 1 (polecenia dla uczniów)

 

Ćw. 1 Uzupełnij.

 

Autor: ………………………………………...

Tytuł: ………………………………................

Czas i miejsce akcji: ………………………….

 

 

Ćw. 2 Uzupełnij tabelkę.

 

BOHATEROWIE

Realistyczni

Fantastyczni

1.

1.

2.

3.

4.

 

 

 

Ćw. 3 Wymień trzy wydarzenia fantastyczne. Możesz wybrać je z niżej podanych.

 

1. ……………………………………………...

2. ……………………………………………...

3. ……………………………………………...

 

·         Siostry spotkały wróżkę.

·         Piękna ciężko pracowała w domu.

·         Z ust Pięknej wypadały klejnoty.

·         Książę zakochał się w Pięknej.

·         Starszą córkę ludzie znienawidzili.

·         Z ust Franusi wypadały żmije i ropuchy.

Ćw. 4 Ponumeruj wydarzenia według właściwej kolejności.

 

…… Przygoda pasierbicy – dar wróżki.

…… Pójście Frani do źródła.

…… Życie dwóch sióstr.

…… Spotkanie z wróżką – ukaranie złej dziewczyny.

…… Wygnanie młodszej córki.

…… Spotkanie Pięknej z księciem – ślub.

 

 

Ćw. 5 Jakie były siostry? Wpisz w słoneczka odpowiednie cechy spośród niżej podanych.

 











 

 

PASIERBICA

 

FRANUSIA





 











 

 

 

 

ładna, brzydka, uprzejma, gburowata, leniwa, dobra, pracowita, rozpieszczona, zła, życzliwa

 

 

Ćw. 6 Jakie pouczenie zawiera baśń pt. „Wróżki”? Ułóż zdanie z rozsypanki i wklej je w gwiazdkę.

……………………………………………………….

 

drugiego

Dobre

i

życzliwość

uczynki

dla

 

człowieka

cenniejsze

klejnoty.

niż

 

 

Załącznik 2 (schemat mapy pamięci)

 

 

Ćw. 1

                                                                                                                                                                                 









 

 

 

 

Ćw. 2

                                                                                                    



 





 

 

 

 

 

 

 

Ćw. 4

 

 



 

 

 

Ćw. 3

 

 

 

Ćw. 5

 

Ćw. 6

                                                                                                                                    

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin