Scenariusz lekcji języka polskiego
Klasa: I gimnazjum specjalnego
Czas trwania: 90 minut
Temat: O dobrym i złym postępowaniu, czyli czego uczy nas
baśń pt. „Wróżki” Ch. Perraulta.
Cele poznawcze:
· Uczeń:
- poznaje treść baśni „Wróżki” Ch. Perraulta
- poznaje poprawną formę rzeczownika „książę” - celownik liczby pojedynczej
Cele kształcąco-rewalidacyjne:
- rozróżnia elementy świata przedstawionego w baśni
- ustala chronologiczny przebieg zdarzeń
- ocenia postępowanie bohaterów
- czyta tekst ze zrozumieniem
- wyszukuje w tekście potrzebne informacje
- swobodnie wypowiada się na temat lektury
- formułuje odpowiedzi na podane pytania
- układa morał z rozsypanki wyrazowej
- twórczo uzupełnia zdania z lukami
- odmienia przez przypadki rzeczownik „książę”
Cele wychowawcze:
- rozumie przesłanie wypływające z baśni
- wykazuje przykłady dobra i zła w życiu człowieka
- współpracuje w grupie
- dba o estetykę i czytelność zapisu
Metody pracy:
- mapa pamięci
- praca z tekstem
- rozmowa dydaktyczna
- gra dydaktyczna – plątanina
Formy pracy: indywidualna, grupowa
Środki dydaktyczne:
- tekst baśni
- schemat mapy pamięci ( załącznik 2)
- polecenia do wykonania (załącznik 1)
- słownik poprawnej polszczyzny
- karteczki do pracy samodzielnej (zdania z lukami, odmiana przez przypadki)
- klej, nożyczki
PRZEBIEG LEKCJI:
I. Część wstępna
1. Przedstawienie celu lekcji poprzez nawiązanie do zajęć poprzednich – przypomnienie poznanych wcześniej baśni (tytuł i autor), cechy baśni.
2. Zapis tematu – gra dydaktyczna „plątanina”.
wa
niu.
do
i
pos
O
złym
po
brym
tę
II. Część zasadnicza
1.Wzorowe czytanie tekstu baśni przez nauczyciela.
2. Rozmowa dydaktyczna – uczniowie dzielą się wrażeniami po przeczytaniu lektury.
3. Podział klasy na grupy – każda grupa otrzymuje tekst baśni pt. „Wróżki” oraz zadania do wykonania (załącznik 1).
4. Praca w grupach w oparciu o tekst literacki – uczniowie wybierają potrzebne informacje, odpowiadają na pytania, zapisują notatkę w postaci mapy pamięci (załącznik 2).
5. Prezentacja prac – uczniowie uzupełniają wypowiedzi osób prezentujących.
6. Praca ze słownikiem poprawnej polszczyzny – odmiana przez przypadki rzeczownika
książę. Zwrócenie uwagi na celownik liczby pojedynczej – (komu, czemu) – księciu.
7. Ustne opowiadanie baśni według planu wydarzeń.
8. Wypowiedzi uczniów związane z morałem baśni.
III. Podsumowanie lekcji
1. Praca samodzielna: uczniowie uzupełniają zdania z lukami.
……………….. została nagrodzona przez wróżkę, ponieważ …………………………………
…………………………………………………………………………………………………. .
……………….. została ukarana przez wróżkę, ponieważ ……………………………………..
2. Praca domowa: Wyobraź sobie, że jesteś wróżką. Co nagrodzisz u innych? Co jest godne nagrody w ich postępowaniu?
Uczniowie kończą rozpoczęte zdanie:
Gdybym był (a) wróżką, to ……………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………......................... .
3. Ocena pracy uczniów.
Opracowanie: Katarzyna Skrzypczyk
Załącznik 1 (polecenia dla uczniów)
Ćw. 1 Uzupełnij.
Autor: ………………………………………...
Tytuł: ………………………………................
Czas i miejsce akcji: ………………………….
Ćw. 2 Uzupełnij tabelkę.
BOHATEROWIE
Realistyczni
Fantastyczni
1.
2.
3.
4.
Ćw. 3 Wymień trzy wydarzenia fantastyczne. Możesz wybrać je z niżej podanych.
1. ……………………………………………...
2. ……………………………………………...
3. ……………………………………………...
· Siostry spotkały wróżkę.
· Piękna ciężko pracowała w domu.
· Z ust Pięknej wypadały klejnoty.
· Książę zakochał się w Pięknej.
· Starszą córkę ludzie znienawidzili.
· Z ust Franusi wypadały żmije i ropuchy.
Ćw. 4 Ponumeruj wydarzenia według właściwej kolejności.
…… Przygoda pasierbicy – dar wróżki.
…… Pójście Frani do źródła.
…… Życie dwóch sióstr.
…… Spotkanie z wróżką – ukaranie złej dziewczyny.
…… Wygnanie młodszej córki.
…… Spotkanie Pięknej z księciem – ślub.
Ćw. 5 Jakie były siostry? Wpisz w słoneczka odpowiednie cechy spośród niżej podanych.
PASIERBICA
FRANUSIA
ładna, brzydka, uprzejma, gburowata, leniwa, dobra, pracowita, rozpieszczona, zła, życzliwa
Ćw. 6 Jakie pouczenie zawiera baśń pt. „Wróżki”? Ułóż zdanie z rozsypanki i wklej je w gwiazdkę.
……………………………………………………….
drugiego
Dobre
życzliwość
uczynki
dla
są
człowieka
cenniejsze
klejnoty.
niż
Załącznik 2 (schemat mapy pamięci)
Ćw. 1
Ćw. 2
Ćw. 4
Ćw. 3
Ćw. 5
Ćw. 6
analuba