Witkowska-Demaskowanie wroga w prasie komunistycznej.pdf

(129 KB) Pobierz
Microsoft Word - Witkowska-Demaskowanie wroga w prasie komunistycznej-F.doc
No. 2 (2), Fall 2006
Polityka-media-dezinformacja Ï demaskowanie wroga w prasie
komunistycznej w Polsce na przykĀadzie Wielkiej Brytanii
Joanna Witkowska, Uniwersytet SzczeciĶski
Nowa powojenna rzeczywistoŁě, w ktrej budowanie socjalizmu miaĀo stanowiě
trzon polityki paĶstwa polskiego, staĀa siĪ rwnieō nowym wyzwaniem dla prasy.
Na poczĥtku ta ostatnia odgrywaĀa szczeglnie waōnĥ rolĪ, oprcz radia, gdyō
telewizja, choě jej pierwszy etap rozwoju przypadĀ w Polsce na lata piĪědziesiĥte,
dopiero w okresie pŋniejszym staĀa siĪ dostĪpna dla masowego odbiorcy, by w
latach 70. zaistnieě jako âpodstawowe ŋrdĀo wiedzy o rzeczywistoŁciÒ (KozieĀ,
Grzelewska, 2001, s. 301). Do tego czasu prasa, narzĪdzie walki ideologicznej, braĀa
czynny udziaĀ w ksztaĀtowaniu nowego modelu obywatela. ŀwiadomy
nieuchronnoŁci praw postĪpu historycznego miaĀ byě oddany sprawie tworzenia
lepszego ustroju i z pogardĥ odnosiě siĪ do wszystkiego, co miaĀo zwiĥzek z wrogim
systemem, ktrego dni byĀy rzekomo policzone Ï kapitalizmem. ByĀa to
konsekwencja zamierzonej polityki prasowej wĀadz. Juō w 1944 roku stworzono
plany dziaĀaĶ propagandy i wydawnictw, ktre oprcz walki z Niemcami zakĀadaĀy
m.in. przymierze ze Zwiĥzkiem Radzieckim oraz powstanie organu prasowego
tymczasowego rzĥdu (Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego). Waōnĥ rolĪ w
okreŁleniu ram dziaĀania prasy miaĀ Jerzy Borejsza (1905-1952), dziaĀacz
komunistyczny, publicysta, odpowiedzialny za utworzenie SpĀdzielni Wydawniczej
âCzytelnikÒ, ktry jako jej prezes dbaĀ o to by prasa przekonywaĀa odbiorcw do
nowej wĀadzy paĶstwowej (KozieĀ, 2001, s. 143-145). Po okresie wzglĪdnej wolnoŁci i
rōnorodnoŁci, od roku 1947 polityka prasowa zmierza w kierunku caĀkowitego
podporzĥdkowania mediw wpĀywom komunistw. Impuls do tego stanowiĥ
wydarzenia w Polsce i na Łwiecie (m.in. wzrasta wĀadza komunistw, ktrzy
wskutek sfaĀszowania wynikw wyborw do sejmu 19 stycznia majĥ w nim
zdecydowanĥ wiĪkszoŁě oraz nastĪpuje intensyfikacja zimnej wojny), ktre dajĥ
moōliwoŁě i uzasadnienie dla nowych dziaĀaĶ ograniczajĥcych, a w efekcie
likwidujĥcych jakĥkolwiek niezaleōnoŁě prasy (KozieĀ, 2001, s. 149).
Zalety prasy czyniĥ z niej istotnego przekaŋnika treŁci propagandowych. MichaĀ
Szulczewski (1971, s. 165) podkreŁla takie jej cechy jak: âpublicznoŁě, aktualnoŁě,
zaangaōowanie polityczne (. . .) i przede wszystkim ciĥgĀoŁě, to znaczy
periodycznoŁě docierania do odbiorcyÒ. âDziĪki temu wĀaŁnieÒ Ï kontynuuje Ï
âmiĪdzy czytelnikami (. . .) a gazetĥ rodzi siĪ swoista wiĪŋ, ktrej istnienie znacznie
zwiĪksza szansĪ skutecznego oddziaĀywania w jakiejŁ konkretnej sprawieÒ. Nawet
radio i telewizja czĪsto nie zmieniajĥ tego faktu: âDla wielu (. . .) kategorii odbiorcw
Ï szczeglnie zaŁ dla bardziej dociekliwych, krytycznych, szukajĥcych konfrontacji
rōnych ocen i poglĥdw - prasa pozostaje podstawowym Łrodkiem przekazuÒ
(Szulczewski, 1971, s. 169). Andrzej Paczkowski (1973, s. 6) dodaje: â (. . .) jest (. . .)
dla setek milionw ludzi czymŁ rwnie nieodzownym jak chleb codzienny (. .
.)Ò. JednoczeŁnie w komunistycznej Polsce przytaczane sĥ sĀowa Stalina (1950, s. 209-
210): âPrasa Ï to najsilniejsza broĶ, za ktrej pomocĥ partia co dzieĶ, co godzina
164
No. 2 (2), Fall 2006
przemawia do klasy robotniczej w swoim, potrzebnym jej jĪzyku. Innych Łrodkw
rozpostarcia nici duchowych miĪdzy partia a klasĥ, innego rwnie giĪtkiego aparatu
nie ma w przyrodzie.Ò Zalecenia Lenina (1950, s. 13) â[p]rasa (. . .) to nie tylko
kolektywny propagandysta i kolektywny agitator, ale takōe kolektywny organizatorÒ
sĥ wprowadzane w ōycie. Prasa staje siĪ âinstrumentem ideologicznego wychowania
masÒ, âczynnikiem rewolucyjnej zmiany spoĀecznejÒ (ÿojek, MyŁliĶski, WĀadyka,
1988, s. 166; Goban-Klas, 1987, s. XXVIII).
W takich okolicznoŁciach wzrasta rwnieō rola dziennikarzy, do ktrych w sposb
szczeglny adresowane jest sformuĀowanie Stalina âinōynierowie duszÒ (Goban-
Klas, 1987, s. XXVIII). Dlatego wĀadze komunistyczne byĀy zainteresowane tym by
Łrodowisko dziennikarzy skĀadaĀo siĪ z osb âpoprawnych ideologicznieÒ, najmniej
dbajĥc o ich przygotowanie do zawodu (KozieĀ, 2001, s. 156). W rezultacie, âw koĶcu
1956 roku 3/4 dziennikarzy rozpoczynaĀo pracĪ po 1944 rokuÒ (KozieĀ, 2001, s. 157).
ZawartoŁě prasy nie mogĀa wiĪc byě przypadkowa. Waōne stawaĀo siĪ to, co sĀuōyĀo
âpotrzebom rozwoju spoĀecznego, budowania nowego ustrojuÒ (Goban-Klas, 1978, s.
152). Tak jak inne Łrodki masowego przekazu, prasa miaĀa byě âinstrumentem
osiĥgniĪcia jednorodnoŁci informacji w krajuÒ stĥd, m.in. rōnego rodzaju kontrola i
dziaĀalnoŁě cenzury (Siebert, Peterson, Schramm, 1963, s. 123). W efekcie,
przeglĥdajĥc czasopisma po 1948 roku odbiorca ma wraōenie, ōe âwszystkie mwiĥ
tym samym gĀosemÒ. Te same tematy, ten sam sposb komentowania zjawisk, ten
sam jĪzyk, te same techniki propagandowe. W listopadzie 1948 roku zatwierdzono
zadania stojĥce przed prasĥ âCzytelnikaÒ, a wŁrd nich: âprzekonywanie wahajĥcych
siĪ o przeciwstawnoŁci interesw kapitalistw i wiĪkszoŁci spoĀeczeĶstwa w celu
jego wĀĥczania do walki pod kierownictwem klasy robotniczejÒ, zapewnianie ōe
âtylko socjalizm zapewni dobrobyt mas ludowychÒ, âdemaskowanie formy wyzysku
i ucisku mas w paĶstwach imperialistycznych (. . .)Ò, âzwalczanie mitu o wyōszoŁci
kapitalistycznego ZachoduÒ, âkoniecznoŁě dziaĀaĶ w kierunku zbliōenia
spoĀeczeĶstwa polskiego do Zwiĥzku RadzieckiegoÒ, âpopularyzowanie
âpaĶstwowego programu gospodarczegoÒ (SĀomkowska, 1980, s. 224 -226). Waga
tych zaĀoōeĶ oraz uchwaĀa Sekretariatu KC PPR (Komitet Centralny Polskiej Partii
Robotniczej) dotyczĥca SpĀdzielni Wydawniczej polega na tym, ōe byĀy wŁrd
pierwszych pism tego rodzaju, ktre po wojnie wyznaczyĀy model prasy
preferowany przez partiĪ (SĀomkowska, 1980, s. 227).
W artykule chciaĀabym przedstawiě przykĀad funkcjonowania prasy z okresu 1948-
1956 w oparciu o jeden, aczkolwiek bardzo istotny element dziaĀalnoŁci
propagandowej, tj. propagandĪ anty-zachodniĥ. Ta ostatnia dotyczy Zjednoczonego
Krlestwa Wielkiej Brytanii i jest czĪŁciĥ interesujĥcego fenomenu kulturowego w
literaturze miĪdzynarodowej, bĪdĥcego rezultatem zimnowojennego konfliktu.
Wielka Brytania, jeden z gĀwnych czĀonkw wrogiego obozu kapitalistycznego i
najbliōszy sojusznik jego lidera, Stanw Zjednoczonych Ameryki, staĀa siĪ Āatwym
celem atakw mediw, oskarōajĥcych Zachd o zaistniaĀy po wojnie kryzys w
stosunkach ze Wschd - Zachd i rzekome zagroōenie dla bezpieczeĶstwa na
Łwiecie. RōnorodnoŁě Łrodkw propagandowych (prasa, radio, telewizja) oraz form
165
No. 2 (2), Fall 2006
propagandy (np. plakaty, film, broszury, wiersze, powieŁě) jak rwnieō czynnik
czasowy (ponad 40 lat) wymuszajĥ ograniczenie zakresu badaĶ. Ze wzglĪdu na
wspomnianĥ juō rolĪ gazet, ich dostĪpnoŁě i bogactwo materiaĀw, to wĀaŁnie
dziaĀanie propagandy prasowej bĪdzie przedmiotem analizy. Oglnopolski zasiĪg
, 1 oraz satyrycznego magazynu wpĀynĪĀy na
dobr tych wĀaŁnie gazet. Poza tymbyĀa organem prasowym rzĥdzĥcej
partii (Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej), a polskiej armii,
wiĪc ich zawartoŁě moōe posĀuōyě jako reprezentatywny przykĀad propagandy
komunistycznej. Pro-komunistyczny tygodnik zostaĀ wybrany rwnieō ze
wzglĪdu na jego satyryczny charakter, ktry urozmaica czĪsto monotonny charakter
materiaĀw prasowych pozostaĀych dwch dziennikw.
Okres 1948-1956, czĪsto nazywany stalinowskim, to pierwsze lata wprowadzania
nowego systemu, intensywnej walki o zmianĪ pozytywnego wizerunku Zachodu w
oczach Polakw, z ktrym propaganda musiaĀa siĪ liczyě oraz doktrynalne
przeŁwiadczenie komunistw, ōe kraje kapitalistyczne, w obawie przed socjalizmem
bĪdĥ prbowaĀy wszelkimi Łrodkami zahamowaě jego postĪp. íwczesne teksty
propagandowe naleōĥ zatem do najbardziej agresywnych w swej formie, a
mechanizm nienawiŁci jest w nich szczeglnie widoczny i pokazany w swej
wzorcowej formie, stĥd odwoĀanie siĪ do tego wĀaŁnie okresu.
Badania dotyczĥce propagandy antyzachodniej sĥ potrzebne, poniewaō zakres
materiaĀu propagandowego jest duōy, a jego analiza niewystarczajĥca. Wojciech
LipoĶski badaĀ propagandĪ anty-amerykaĶskĥ w powojennej Polsce, a Janusz
Kaŋmierczak poddaĀ analizie anty-amerykaĶskĥ i anty-brytyjskĥ propagandĪ w
plakatach i rysunkach satyrycznych. Brak jednak szerszych badaĶ nad propagandĥ
anty-brytyjskĥ w polskiej prasie w okresie po II wojnie Łwiatowej (LipoĶski, 1990;
Kaŋmierczak, 1999, 2003, 2004; Dziechciowska, 2003; Witkowska, w druku).
Zaprezentowany w artykule prasowy wizerunek Zjednoczonego Krlestwa,
rzekomo borykajĥcego siĪ z bolĥczkami charakterystycznymi dla systemu
kapitalistycznego, przedstawia jakby w piguĀce, kierunek zarzutw (lub
przynajmniej o nich wzmiankuje), wysuwanych przez komunistycznych
propagandystw przeciwko caĀemu obozowi zachodniemu. Pozwala to na
konkretnych przykĀadach pokazaě w jaki sposb kluczowa rola prasy w sferze
âdemaskowaniaÒ Zachodu byĀo realizowana.
PropagandyŁci mieli tu trudne zadanie do wykonania. Jak wspomniano, Zachd, w
tym Wielka Brytania, przywoĀywaĀy w Polsce w wiĪkszoŁci pozytywne skojarzenia
wolnoŁci, obfitoŁci, demokracji. Zwiĥzki historyczne i kulturalne miĪdzy krajami z
pewnoŁciĥ przyczyniĀy siĪ do tego. 2 Z drugiej strony walka ideologiczna wymagaĀa
1 Pierwszy numer pojawiĀ siĪ w 1950 roku.
2 W przypadku Wielkiej Brytanii poparcie brytyjskiej opinii publicznej dla narodowych powstaĶ Ï
Styczniowego i Listopadowego, obecnoŁě w niej wybitnych Polakw, np. podrōnika, geografa,
geologa, PawĀa Edmunda Strzeleckiego (1797-1873), pisarza angielskiego pochodzenia polskiego
Josepha Conrada (Jzefa Teodora Konrada Korzeniowskiego 1857-1924), walki polskich ōoĀnierzy w
166
No. 2 (2), Fall 2006
uznania ustroju kapitalistycznego i âimperialistwÒ, ktrzy mieli dĥōyě do
powstrzymania rozwoju socjalizmu, jako wroga numer jeden.
WŁrd wielu sposobw zdyskredytowania paĶstw bloku zachodniego byĀa m.in.
prba wykazania, ōe kapitalizm, rwnieō brytyjski, jest ŋrdĀem niesprawiedliwoŁci
spoĀecznej. Ze swojĥ chĪciĥ zysku wzbogacaĀ niewielu kosztem cierpienia mas tych,
ktrzy pozostawali biedni, a ich liczba ciĥgle rosĀa. Przeciwstawiano temu ustrj
socjalistyczny, w ktrym paĶstwo rzekomo dbaĀo o podstawowe prawa obywatela
takie jak, m.in. prawo do pracy, sprawiedliwego wynagrodzenia, wolnoŁě od
niedostatku i wyzysku, rwnoŁě spoĀecznĥ. W kontekŁcie tych argumentw sĀowa
takie jak âstrajkÒ, âbezrobocieÒ, âbiedaÒ, âbezdomnoŁěÒ czy âprzestĪpstwoÒ nie
miaĀy racji bytu w Polsce, byĀy za to naduōywane, gdy mowa byĀa o paĶstwach
bloku âimperialistycznegoÒ. O zjawisku tym mwi MichaĀ GĀowiĶski w ksiĥōce
1990, s. 95), nadajĥc tego typu wyrazom nazwĪ âsĀownictwo
zewnĪtrzneÒ. Nawiĥzujĥc do pierwszego z wymienionych - âstrajkÒ, dziennikarze
prasowi wychwalali PolskĪ, w ktrej rzĥdzeniu, wedĀug nich, mieli udziaĀ robotnicy,
co z kolei miaĀo zapewniě jej wolnoŁě od wszelkiego rodzaju niesprawiedliwoŁci, a
jednoczeŁnie od strajkw, gdyō ci ostatni nie mogli protestowaě przeciwko
âswojemuÒ rzĥdowi. Kreowanie czarno-biaĀego obrazu Łwiata przejawiaĀo siĪ w
narzucaniu opozycji âmy Ï oniÒ. DziĪki niej âsile i zwartoŁci naszego Łwiata
[reprezentowanego przez propagandĪ]Ò przeciwstawiano âobcoŁě, niespjnoŁě i
sĀaboŁě Łwiata oznaczanego symbolem ONIÒ (WoliĶska,
http://sjikp.us.edu.pl/ps/ps_04_03.html). Z drugiej strony donoszono wiĪc o
opĀakanej sytuacji brytyjskiej klasy robotniczej, ktra by rozwiĥzaě swoje problemy
zmuszona byĀa uciekaě siĪ do protestw. Manipulacja prasowa polegaĀa na tym, iō
nawet pojedyncze lub mniejszej wagi zdarzenia wyolbrzymiano, przekonujĥc o ich
powszechnoŁci. Czytelnik miaĀ mieě wraōenie, ōe wszyscy robotnicy strajkujĥ:
âOglny strajk pracownikw autobusw i tramwajwÒ, âStrajk grnikwÒ, âStrajk
dokerw w LiverpooluÒ, âStrajk drukarzyÒ, âStrajk marynarzy i kolejarzy przybiera
na sileÒ, âFala strajkw w Wielkiej BrytaniiÒ, âRobotnicy angielscy walczĥ o swe
prawaÒ, to typowe tytuĀy artykuĀw. Powtarzanie tego typu, ale teō innych
negatywnych informacji w kolejnych numerach gazet byĀo powszechne,
podyktowane przeŁwiadczeniem o wpĀywie tej techniki na ostateczne przekonanie
odbiorcy o prawdziwoŁci komunikatu propagandowego (Brown, 1963, s. 27).
Ogromna skala zjawiska podkreŁlana byĀa rwnieō przez odwoĀanie siĪ do liczb: â(. .
.) osiem tysiĪcy robotnikw przeprowadziĀo strajkÒ, âszeŁěset czterdzieŁci tysiĪcy
robotnikw angielskich strajkowaĀoÒ, âtrzy miliony robotnikw w Anglii ōĥda
podwyōki pĀacÒ, âruch strajkowy obejmujĥcy okoĀo szeŁě milionw angielskich
robotnikwÒ. Gdy robotnicy nie strajkowali, to dlatego, ōe wĀaŁnie przygotowywali
siĪ do strajku. Na przykĀad w grudniu 1948 roku informowaĀa na
pierwszej stronie: âKolejarze brytyjscy zapowiadajĥ strajk powszechnyÒ. Sugerujĥc
przyczyny niezadowolenia gazety donosiĀy, ōe Zjednoczone Krlestwo to kraj gdzie
niskie pĀace, zwolnienia z pracy i brak poszanowania praw robotnikw sĥ nagminne.
W szerszym kontekŁcie powodem frustracji miaĀa byě polityka rzĥdu, ktry
armii brytyjskiej w czasie II wojny Łwiatowej w tym udziaĀ polskich lotnikw w Bitwie o Wielkĥ
BrytaniĪ.
167
No. 2 (2), Fall 2006
oszczĪdzaĀ na ludziach pracy by prowadziě zakrojone na szerokĥ skalĪ zbrojenia
przygotowujĥce kraj do wojny przeciwko paĶstwom bloku wschodniego: âRobotnicy
brytyjscy walczĥ przeciwko rzĥdowej polityce nĪdzy i wojnyÒ ( , ,
29.02.1952). Z punktu widzenia historii proces ten byĀ, jak donosiĀa propaganda,
nieodwracalny. Kierujĥc siĪ, charakterystycznym dla dyskursu propagandowego,
myŁleniem ōyczeniowym, raczej niō obiektywnĥ rzeczywistoŁciĥ propagandyŁci
sugerowali, ōe przesĀanie strajkw byĀo jasne Ï ŁwiadomoŁě klasowa brytyjskich
robotnikw stale podnosiĀa siĪ, co w efekcie miaĀo doprowadziě do upadku
kapitalizmu.: âNigdy jeszcze tak wielu robotnikw brytyjskich (. . .) nie upominaĀo
siĪ tak stanowczo o swe prawa. (. . .) Ogromny ruch strajkowy (. . .) Łwiadczy, ōe
brytyjska klasa robotnicza budzi siĪ z apatii i zastoju (. . .)Ò (, ,
24.12.1953). W efekcie â(. . .) ōyczeniowoŁě Łwiata prezentowanego przez TP [tekst
propagandowy], a dalej ōyczeniowoŁě wirtualnego odbiorcy tych tekstwÒ,
wprowadzaĀa âtakōe ōyczeniowoŁě, wiĪc pozornoŁě samej propagandyÒ (Bralczyk,
2001, s. 201).
Specyfika gazet jako medium przekazu dawaĀa teō dodatkowe techniczne
moōliwoŁci manipulacji, ktre miaĀy na celu zwiĪkszenie efektu propagandowego,
takie jak np. wymieniona juō technika umiejscawiania informacji na pierwszych
stronach gazet, a takōe uōywanie duōej czcionki w tytuĀach prasowych,
rozbudowywanie tych tytuĀw tak by samo ich przeczytanie bez zaznajamiania siĪ z
treŁciĥ artykuĀw (bardzo czĪsto dĀugich i nudnych), dawaĀo czytelnikom informacje
poōĥdane z punktu widzenia ideologicznego. Jeszcze inny sposb wpĀywania na
czytelnika zwiĥzany byĀ z czĪstymi nawiĥzaniami do sytuacji w Polsce. Informacje o
przestojach w pracy w Wielkiej Brytanii byĀy przeciwstawiane informacjom z Polski,
podawanym na tych samych lub sĥsiadujĥcych stronach gazet. Przekonywano, iō
Polacy nie tylko chcieli pracowaě, ale bili rekordy efektywnoŁci. âPrzodownicy
pracyÒ, ktrzy w kilka miesiĪcy wykonywali roczne plany produkcyjne nie naleōeli
do wyjĥtkw. 3
Poniewaō powodem protestw byĀy rwnieō zwolnienia, bezrobocie byĀo
wymieniane jako kolejna bolĥczka kapitalizmu. PowracaĀ temat âmasowych
redukcjiÒ. JednoczeŁnie zwrot âwzrost bezrobocia/bezrobotnychÒ byĀ niezmiernie
popularny: âiloŁě bezrobotnych w Wielkiej Brytanii wzrosĀaÒ, âroŁnie bezrobocie,
spada produkcjaÒ, âwzrost bezrobocia i spadek zarobkwÒ. Choě w latach 1948-1956
poziom bezrobocia naleōaĀ do wyjĥtkowo niskich w historii kraju, dziennikarze
twierdzili, ōe rzĥd brytyjski nie potrafiĀ pomc swoim obywatelom. CzĪsto
stosowanĥ technikĥ, byĀo przytaczanie opinii brytyjskich mediw, co miaĀo
uwiarygodniaě informacje podawane przez polskich propagandystw. Dokonywano
selekcji ŋrdeĀ, cytujĥc tylko te gazety, ktrych doniesienia byĀy korzystne z punktu
widzenia komunistw. DziĪki temu âŁwiat, lub ta jego czĪŁě o ktrej jest mowa w
danym momencieÒ, przybieraĀy âtaki ksztaĀt i charakter, na jaki pozwala
propagandysta (. . .)Ò (Lumley, 1993, s. 117). PowoĀujĥc siĪ na dziennik
3 Gazety peĀne byĀy informacji typu: âKobiety murarki Ï przodownicami pracyÒ, â2062 proc. normy
osiĥgnĪli monterzy ĀdzcyÒ, â16-krotna przodownica szwaczka StanisĀawa WiŁniewska (. . .)Ò,
âWykonali 6 norm rocznychÒ.
168
Zgłoś jeśli naruszono regulamin