Przebudzenie okultystyczne.txt

(70 KB) Pobierz
Przebudzenie okultystyczne w XIX wiekuPrzebudzenie okultystyczne 
w XIX wieku
  WIEK ROZUMU 
  ROMANTYZM 
  PRZEBUDZENIE OKULTYSTYCZNE 
  ANGLIKA�SCY SPIRYTUALI�CI 
  ODST�PSTWO KO�CIO�A ANGLIKA�SKIEGO 
  TOWARZYSTWO BADA� PARAPSYCHOLOGICZNYCH 
  TOWARZYSTWO IM. FABIUSZA 
  PLAN REWIZJI NOWEGO TESTAMENTU 
  KOMISJA REWIZYJNA NOWEGO PRZEK�ADU PISMA �WI�TEGO 
  DZIEDZICTWO 
Niemiecki filozof Georg W. F. Hegel zauwa�y�: "Historia uczy nas, �e niczego si� 
nie uczymy z historii". Ten znany aksjomat jest i zrozumia�y i po�a�owania 
godny. Przeci�tny cz�owiek nie ma do swej dyspozycji solidnego zasobu 
wiarygodnych informacji, na podstawie kt�rych m�g�by wyrobi� sobie zdrowy os�d, 
lecz osza�amiaj�c� mas� p�prawd, nieprawdy oraz przekr �conych informacji. 
Wr�d szerz�cych dezinformacj� mo�na znale�� niedouczonych historyk�w, kt�rzy 
ledwo zauwa�aj� tajne organizacje oraz historycznych rewizjonist�w, kt�rzy 
b��dnie przedstawiaj� tajne stowarzyszenia, popieraj�c ich program dzia�ania. 
Wyj�tkowi dziejopisarze ludzkich wydarze�, kt�rzy zg��biaj� je przebijaj�c si� 
przez aur� tajemniczoci jaka otacza tajemne tradycje, odkrywaj�, �e od 
pocz�tk�w historii cywilizacji ludzkiej istnieje prawdziwe "okultystyczne 
podziemie". Bardziej wnikliwi dostrzegaj�, �e w kr�lestwie r�norodnych kult�w 
przekonywanie jednostek stanowi�o cz�� szerszego programu: dostosowania 
spo�ecze�stwa do pewnych idea��w filozoficznych. Jednym z niewielu historyk�w o 
takiej orientacji jest Jakub Webb. Pi�rem bieg�ego pisarza Webb naszkicowa� 
okultystyczne fundamenty cywilizacji Zachodu - od Renesansu, a� do powstania 
wsp�czesnego spirytualizmu.
  
Renesans, czyli Odrodzenie, obejmuje radykalne i g��bokie przemiany jakie 
nast�pi�y w kulturze europejskiej w XV i XVI w. Reformacja rozpocz�a si� w 1517 
r. by po 50 latach mocno si� zakorzeni� w Europie. Webb wyjania:

Z pewnego punktu widzenia to, co wydarzy�o si� w czasach Renesansu i Reformacji 
mo�na opisa� mniej wi�cej tak: kultura, kt�r� mo�na nazwa� kultur� panuj�c� 
Europy Zachodniej, oparta w ca�oci na wartociach chrzecija�skich w rozumieniu 
Rzymu, ostatecznie odda�a sw�j monopol jurysdykcyjny, oczywicie nigdy w teorii, 
lecz na pewno w praktyce .... Renesans przedstawia sob� uwolnienie kulturowe z 
ciasnego gorsetu papiestwa, za Reformacja jest takim samym uwolnieniem, lecz 
wyra�onym na p�aszczy�nie religijnej (1). 

Uczeni epoki Renesansu wierzyli, �e cywilizacja zachodnia rozwin�a si� ponad 
barbarzy�stwo �redniowiecza, znalaz�szy sw� inspiracj� i najbli�szy odpowiednik 
w cywilizacji staro�ytnej Grecji i Rzymu. Humanizm zast�pi� redniowieczne 
ukierunkowanie na wype�nianie obowi�zk�w wzgl�dem Boga i kr�la, a ludzie 
Renesansu tacy jak Micha� Anio�, Leonardo da Vinci oraz Marsilio Ficino z 
Akademii Plato�skiej we Florencji, o�ywili artystyczne style oraz wartoci 
metafizyczne klasyki antycznej, szczeg�lnie we W�oszech. Jednak wolno� od 
rygoru religijnego spowodowa�a pewien szok kulturowy. Pod p�aszczykiem o�ywienia 
sztuk i pog��bienia kultury, rozkwit�o zainteresowanie okultyzmem, magi� i 
astrologi�, kt�re sta�y si� substytutem wiary religijnej.

Innymi s�owy, tre� tajemnic okultystycznych, bez wzgl�du na to, czy by�a 
przedstawiona w wysublimowanej formie spekulacji metafizycznych czy praktycznych 
manifestacjach magii, by�a powszechnie znana. Wynika�o to z poczucia 
niepewnoci, poniewa� zar�wno ludzie wykszta�ceni jak i niewykszta�ceni szukali 
poczucia bezpiecze�stwa, kt�rego nie posiadali. Nowy cz�owiek Renesansu, 
wyzwolony z wi�zienia �redniowiecza, napi�� mi�nie i spr�bowa� swych si� w 
starciu z Tradycjami ... Obraz cz�owieka Renesansu nie b�dzie pe�ny bez 
uwzgl�dnienia miejsca maga. Ficino by� uczonym, ksi�dzem a tak�e magiem (2). 

Ficino ��czy� literatur� plato�sk� oraz nauki hermetyczne - astrologi�, alchemi� 
i magi� - z Pismem �wi�tym, wyznaj�c chrzecija�sk� form� neoplatonizmu. 

Kolejnym �r�d�em z kt�rego okultyci czerpali swe tajemne tradycje jest szko�a 
spekulacji zwana neoplatonizmem. Pr�bowano dowie�, �e nasiona neoplatonizmu 
zosta�y zasiane przez samego Platona; lecz r�wnie dobrze mog�y by� zasiane przez 
pierwsze pokolenie uczni�w Akademii w Atenach. Wydaje si�, �e nawet 
"magiczno-religijna" inkarnacja neoplatonizmu pochodzi�a z Akademii, gdzie 
interesowano si� demonologi� i zjawiskami okultystycznymi. . . (3). 

Koci� katolicki we wsp�pracy z w�adzami wieckimi, w celu zapewnienia 
wieckiego wsparcia dla teorii religijnych, zaakceptowa� w ograniczonym zakresie 
teorie pochodz�ce od Platona i neoplatonizm. Jednak wraz z neoplatonizmem do 
Europy Zachodniej wesz�y dzie�a Arystotelesa. Arystoteles wprowadzi� "metod� 
naukow�", kt�ra by�a oparta na obserwacji, a nie na wierze.

Platon jest filozofem innego wiata, wielkich metafizycznych kwestii oraz ducha 
religii. Arystoteles jest rzecznikiem tego, co nazwano "metod� naukow�" -- 
starannym badaniem zaobserwowanych danych, oraz wyci�ganiem zdroworozs�dkowych 
wniosk�w . . . (4).

Rzymski katolicyzm oraz inne mistyczne religie takie jak neoplatonizm, bez 
wzgl�du na istniej�ce mi�dzy nimi r�nice, maj� wi�cej wsp�lnego z Platonem ni� 
z Arystotelesem. Kiedy metoda naukowa zyska�a grunt w Europie Zachodniej, 
stanowi�a powa�ne zagro�enie istniej�cego porz�dku rzeczy i podwa�a�a wiar� 
religijn�. Do ko�ca Renesansu zmieni� si� uk�ad si� pomi�dzy dwoma systemami 
filozoficznymi kt�re historycznie konkurowa�y ze sob�, a zmagania wygra�a 
filozofia Arystotelesa, zyskuj�c cechy powszechnie przyj�tego wiatopogl�du.

Przy upadku porz�dku spo�ecznego redniowiecza, Arystoteles, filozof obserwacji 
i metody naukowej przy�mi� Platona, metafizyka, logika wiata niematerialnego, 
oraz ojca niema�ej cz�ci tradycji okultystycznej . . . (5).

WIEK ROZUMU 
  
Renesans by� powa�nym, chocia� nie miertelnym zamachem na oficjalny Koci� i 
jego alians z monarchiami europejskimi. Metoda naukowa, kt�ra mia�a by� 
zagro�eniem "wiary w Chrystusa" z trudem zyska�a sobie tolerancj�. Webb 
stwierdza: "Przez pewien czas ten niebezpieczny aspekt nauki Arystotelesa nie 
by� dostrzegany przez Koci� - zosta� doceniony zbyt p�no". 

Tradycje te wprowadzono do Europy wraz z filozofi� Arystotelesa, lecz jak ju� 
wyjaniono, by�y one ca�kowicie obce duchowi tego filozofa. Przez pewien okres 
czasu dwa nurty mylowe mog�y czerpa� sw� podpor� z tych samych �r�de�. Oba by�y 
przeciwstawieniem nadmiernie wysublimowanego podejcia p�nego okresu 
�redniowiecza i oba opiera�y si� na dowiadczeniu praktycznym, gdy� eksperyment 
magiczny jest tak samo "praktyczny" jak ka�dy inny. Jednak pogl�d tradycyjny 
opary jest na wierze i jest postaw� religijn�, podczas gdy zwolennik�w 
Arystotelesa cechowa�o odkrywanie poprzez obserwacje tego, co by�o ... Jednak w 
XVIII wieku metoda naukowa tryumfowa�a i Wiek Rozumu rozpocz�� sw� g�on� 
karier� . . . (6).

Tryumf Arystotelesa nad Platonem w czasach Renesansu spowodowa� masow� ucieczk� 
od oficjalnej religii, kt�r� zast�piono poleganiem na osi�gni�ciach ludzkich. 
Popularnym przekonaniem Wieku Rozumu, czyli inaczej Owiecenia, by� deizm, w 
kt�rym wszechwiat obraca� si� wok� cz�owieka i chocia� to B�g stworzy� wiat, 
cz�owiek zosta� sam, by kszta�towa� i zmienia� wiat. 

We wczeniejszym okresie poj�cie powinnoci wobec Boga i kr�la ust�pi�o pod 
naporem uznania wieckich osi�gni�� i d��enia do zysku. W XVIII wieku stopniowo 
rozwin�a si� postawa umys�u, kt�ra umo�liwia�a cz�owiekowi realizowanie 
wiatowych dzia�a� z wi�kszym powodzeniem. W swej ekstremalnej formie 
przekszta�ci�o si� to w racjonalizm, a wiek rozumu okrelano jeli nie przez 
powi�cenie rzeczom tego wiata, to z ca�� pewnoci� poprzez porzucenie tego, co 
nale�y do innego wiata. Rewolucja przemys�owa, spo�eczna, naukowa oraz 
Romantyzm by�y wynikiem tej koncentracji w taki czy inny spos�b (7).

W tej atmosferze naukowego racjonalizmu wiara w rzeczywisto� niewidzialn� 
kurczy�a si�, os�abiaj�c przez to religi� ortodoksyjn�. Zg��bianie 
okultystycznej, czyli ukrytej wiedzy by�o uwa�ane przez elity jako 
przedsi�wzi�cie r�wnie w�tpliwe intelektualnie. 

Kiedy jednak ucich�o zamieszanie okresu przejciowego, tradycje okultystyczne 
odzyska�y sw�j status -- skupi�o si� na nich zainteresowanie w�skiej grupy 
ludzi. Zesz�y do podziemia -- jeszcze raz stan�y w opozycji, poniewa� podczas 
kryzysu Odrodzenia i Reformacji zwyci�y� Arystoteles i metoda naukowa (8).
  
ROMANTYZM 
  
Odejcie od czczenia Najwy�szej Istoty do czczenia ludzkiego rozumu spowodowa�o 
niema�y brak poczucia bezpiecze�stwa i wielu nie poprzesta�o na tym. Romantyzm 
by� ruchem intelektualnym i artystycznym ko�ca XVIII wieku, w kt�rym tak�e 
wielbiono cz�owieka, k�ad�c jednak nacisk na emocje, wyobra�ni�, uwolnienie z 
klasycznej poprawnoci form sztuki oraz bunt przeciwko konwenansom spo�ecznym. 
Rozczarowanie materializmem wykluczaj�cym transcendentalne idea�y spowodowa�o, 
�e poszukiwania romantyk�w znalaz�y spe�nienie w mistycyzmie okultystycznym i 
artyci zwr�cili wzrok na tajemniczy Wsch�d z jego tradycjami okultystycznymi i 
orientaln� m�droci�. Muzyka i poezja mistrz�w epoki romantyzmu sta�a si� 
"kana�em najwa�niejszej prawdy", a "salony klasy redniej . wyl�garniami 
dyskusji na tematy literackie, polityczne i muzyczne prowadzonych przez 
post�powych intelektualist�w" (9).

Niemiecki metafizyk Emanuel Kant "zaapelowa� do kultury salonowej, aby wyrzuci�a 
zar�wno such� logik� roszcz�cego sobie pretensje do wszechmocy rozumu jak i 
poleganie na dogmatach religijnych, na mietnik zbankrutowanych ideologii" (10). 
Kant popiera� ustanowienie wiatowej federacji pa�stw, a Georg Hegel rozwin�� 
p�niej kantowsk� metod� rozumowania przy u�yciu "antynomii", czyni�c z niej 
podstaw� swojej metody dialektycznej, na kt�rej zbudowano marksizm (11). 

W latach osiemdziesi�tych XVIII w. m�ody Fryderyk Schleiermacher gorliwie 
poch�ania� fil...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin