25. Święty Paweł - niestrudzony podróżnik
[Spis treści]
Święty Paweł - niestrudzony podróżnik [dla kl. I gimnazjum - wg podręcznika Słowo Boga jest blisko Ciebie]
2 jednostki lekcyjne
Cel ogólny: ukazanie św. Pawła Apostoła jako wzoru wiernego i wytrwałego głosiciela Ewangelii.
Metody pracy: pogadanka, wykład, praca z tekstem źródłowym, z podręcznikiem, z mapą, drama, inscenizacja, konferencja prasowa, tekst do uzupełnienia.
Formy pracy: indywidualna, zespołowa, w grupach.
Środki dydaktyczne: Pismo św. (Dz. 14, 8-20), mapa „Podróże św. Pawła” oraz mapki do wklejenia do zeszytu, scenariusz inscenizacji: „Uzdrowienie kaleki w Listrze”, scenariusz konferencji prasowej, odbitki tekstów do uzupełnienia.
Cele operacyjne:
· uczeń wie, kim był św. Paweł;
· uczeń potrafi wymienić najważniejsze fakty i wydarzenia z życia św. Pawła;
· uczeń potrafi wyjaśnić rolę św. Pawła w szerzeniu Ewangelii;
· uczeń umie wyjaśnić sens posługi misyjnej w Kościele;
· uczeń umie - na wzór św. Pawła - wiernie i wytrwale świadczyć o Chrystusie w każdych okolicznościach;
· uczeń potrafi wskazać zadania współczesnego chrześcijanina w misyjnej służbie dla Kościoła.
Przebieg katechezy
Wprowadzenie:
Katecheta rozpoczyna od pytania: Jakimi środkami lokomocji dzisiaj ludzie podróżują? Jak podróżowano w czasach Chrystusa?
Dzisiaj podróż trwa bardzo krótko. W pierwszych wiekach po Chrystusie podróżowanie było trudne i niebezpieczne. Ludzie poruszali się pieszo, na osiołkach, wielbłądach (konie miało jedynie wojsko rzymskie). W daleką podróż morską wyprawiano się statkiem żaglowym.
Uświadomienie celu:
Dzisiaj będziemy mówić o jednym z podróżników tamtych czasów - o św. Pawle Apostole.
· Zapis tematu: Święty Paweł - niestrudzony podróżnik.
· Z jakiej księgi Pisma św. dowiadujemy się o życiu pierwszych chrześcijan?
Dzieje Apostolskie, które dostarczają nam bardzo wiele informacji o formowaniu się chrześcijaństwa, należą do ksiąg historycznych Nowego Testamentu. Chociaż nie jest to dzieło w ścisłym znaczeniu historyczne, opisuje ono, jak wyglądało życie pierwszych chrześcijan po Wniebowstąpieniu Jezusa Chrystusa; w sposób niemal kronikarski kreśli drogi misyjne uczniów Chrystusa.
· Kto jest autorem Księgi?
Św. Łukasz, grecki lekarz, twórca Ewangelii, późniejszy towarzysz podróży św. Pawła, opowiada głównie o apostołach: św. Pawle i św. Piotrze, aczkolwiek centralną Osobą jest Jezus Chrystus, który żyje i działa w świecie poprzez wspólnotę Kościoła. Św. Łukasz czerpał materiał do opisywanych wydarzeń od naocznych świadków, którzy znali św. Pawła i jego towarzyszy podróży. Niektóre wydarzenia przedstawia na podstawie osobistych doświadczeń.
Rozwinięcie:
Uczniowie zapoznają się z biografią św. Pawła. Czytają z podręcznika (Słowo Boga jest blisko Ciebie, wyd. Św. Wojciecha, Poznań) pierwszy akapit: Św. Paweł - życie.
Następnie otrzymują mapkę przedstawiającą „Podróże św. Pawła” (katechizm) i - posuwając się od miasta do miasta - zaznaczają czterema różnymi kolorami trzy wielkie podróże Apostoła i podróż do Rzymu.
W tym czasie katecheta przybliża sytuację polityczną, religijną i kulturową ówczesnej Europy oraz wyjaśnia misyjną strategię św. Pawła.
· Jak św. Paweł kontaktował się z założonymi przez siebie gminami chrześcijańskimi?
· Przypomnijcie sobie i odszukajcie na mapce miasta adresatów listów Pawłowych.
· Uczniowie czytają fragmenty: 1Tes 5,9-10; Ef 2,8; 1 Kor 10, 32-33; Rz. 10,1.9.
· Czego dotyczą listy św. Pawła?
Podsumowanie: Listy św. Pawła są ciągle żywe, aktualne. Zawierają cenne wskazówki dotyczące wiary i życia chrześcijańskiego. Jako podsumowanie i utrwalenie tej jednostki lekcyjnej uczniowie otrzymują tekst do uzupełnienia (zobacz aneks), po którym przyklejają wypełnioną i pokolorowaną mapkę.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Na następne spotkanie wyznaczeni uczniowie (najlepiej ochotnicy) przygotowują inscenizację: „Uzdrowienie w Listrze” na podstawie Dz. 14, 8 - 20, wg otrzymanego scenariusza oraz konferencję prasową do tej samej perykopy.
Kontynuacja tematu
Katechezę rozpoczynamy od przypomnienia poznanych wiadomości o życiu i podróżach św. Pawła.
Posłuchajcie, co przydarzyło się św. Pawłowi w Listrze (uczniowie odnajdują na mapie Listrę).
Scenariusz inscenizacji: Uzdrowienie kaleki w Listrze - Dz. 14, 8-20
Osoby: narrator, Paweł, kaleka, Barnaba, tłum, kapłan Zeusa, Żydzi, towarzysze Pawła i Barnaby.
Listra- tablica informacyjna; na środku sceny leży człowiek o bezwładnych nogach; ludzie przechadzają się, rozmawiają.
Narrator: W Listrze mieszkał pewien człowiek o bezwładnych nogach, kaleka od urodzenia, który nigdy nie chodził.
Paweł: Słuchajcie Izraelici i wy , którzy boicie się Boga. Bóg wybrał niegdyś ojców naszych, wyprowadził swój lud z ziemi egipskiej. Z potomstwa Dawida dał Bóg Zbawiciela - Jezusa Chrystusa. Ale mieszkańcy Jerozolimy nie uznali Go, zażądali od Piłata , aby Go stracił. Ale Bóg Go wskrzesił z martwych. Każdy, kto w Niego wierzy jest usprawiedliwiony ze swoich grzechów.
Kaleka (słucha przemówienia Pawła; wpatruje się w niego)
Paweł (spoglądając na kalekę, woła głośno): Stań prosto na nogach!
Kaleka (zrywa się na nogi, skacze, chodzi, cieszy się, pokazuje się innym): Patrzcie! To ja!
Tłum (reaguje żywo; woła): Bogowie przybrali postać ludzi i zstąpili do nas! Lud Listry czci cię, potężny Zeusie, (zwracają się do Barnaby). Zeusie, królu bogów , wielbimy ciebie.
Ktoś z ludu (zwracając się do Pawła): O wielki Hermesie!
Narrator: - Kapłan Zeusa również chciał złożyć ofiarę bogom.
Kapłan Zeusa (nadchodzi; przywiódł przed bramę woły i wieńce): Wszechmocny Zeusie, składamy ci woły.
Paweł: Te ofiary są dla Boga bez znaczenia. Bóg chce naszych serc.
Paweł i Barnaba („rozdzierają” szaty, rzucają się w tłum, usiłują wyjaśniać, krzyczą): Ludzie, dlaczego to robicie!? My także jesteśmy ludźmi, podobnie jak wy podlegamy cierpieniom. Nauczamy was, abyście nawrócili się do Boga żywego, który stworzył niebo i ziemię, i morze, i wszystko, co w nim się znajduje.
Barnaba: W dawnych czasach pozwolił On na to, że każdy naród chodził własnymi drogami, a czyniąc dobro, nie przestawał dawać świadectwa o sobie.
Paweł: Zsyłał wam deszcz z nieba i urodzajne lata, karmił was i napełniał radością wasze serca.
Tłum powstrzymany, sytuacja opanowana .Nadchodzą jednak Żydzi, podburzają tłum, zaczyna wrzeć, robi się gorąco, niebezpiecznie, rzucają kamieniami - z papieru. Paweł zostaje wywleczony za miasto.
Towarzysze Pawła i Barnaby (otaczając Pawła, opatrują jego rany): Może powinniśmy wracać do Antiochii.
Barnaba: Wszędzie napotykamy opór, mogli cię zabić.
Paweł podnosi się, wchodzi do miasta.
Narrator: Nie zniechęceni tymi wydarzeniami Paweł z Barnabą udali się nazajutrz do Derbe.
Podsumowanie: Uczniowie dzielą się swoimi przeżyciami i odczuciami.
Podróżowanie w tamtych czasach było niezwykle uciążliwe. Św. Paweł musiał pokonywać trudności lokomocyjne i niewygody. Spotykał się zarówno z wielkim uznaniem i życzliwością jak, i z szykanami, niezrozumieniem, a nawet wrogością.
Konferencja prasowa (Dz. 14,8-22 )
Dziennikarz 2: W Listrze - niewielkiej mieścinie na krańcach Likaonii miał miejsce niezwykły przypadek. Człowiek - kaleka od urodzenia, został cudownie uzdrowiony. Na pytania dziennikarzy będzie odpowiadał Paweł z Tarsu, sprawca tego niezwykłego wydarzenia, a zarazem ofiara reakcji tłumu.
Dz 1: Cała Listra mówi o panu i o tym, co się tu wydarzyło. Nie jest pan z Listry. Skąd pan pochodzi? Czym się pan zajmuje?
Paweł: Nazywam się Paweł. Pochodzę z Tarsu. Jestem głosicielem Jezusa Chrystusa - Zbawiciela świata, Apostołem Pana naszego.
Dz 1: Co przeżywał pan, widząc człowieka o bezwładnych nogach, kalekę od urodzenia, który nigdy nie chodził?
Paweł: Współczułem mu, bardzo chciałem mu pomóc, on potrzebował pomocy, on potrzebował Jezusa, aby go uzdrowił.
Dz 2: Co pan czuł, kiedy ten człowiek po wypowiedzeniu pańskich słów - zaczął chodzić? Czy odczuwał pan satysfakcję, zadowolenie z siebie? Czy był pan dumny?
Paweł: Dumny? Nie!!! Czułem radość ducha, szczęście. Spełniając wolę mego Pana, zawsze odczuwałem niezmierną radość, a moja wiara się umacniała.
Dz 1: Sprawił pan to własną mocą, czy mocą kogoś innego?
Paweł: We mnie nie ma nic nadzwyczajnego. Moc, której doświadczył ten nieszczęśliwy, chory człowiek nie jest moja, lecz pochodzi od Boga, o którym nauczam i którego głoszę.
Dz 2: Za kogo pan się uważa po tym wydarzeniu?
Paweł: Jestem narzędziem w rękach Boga. Bóg posługuje się ludźmi w realizacji swoich planów. Wiem coś o tym.
Dz 2: Co pan ma na myśli?
Paweł: Moje powołanie. Nie jest tajemnicą, kim byłem przed moim nawróceniem.
Dz 1: Dlaczego akurat ten chory? Tylu ludzi potrzebuje uzdrowienia.
Paweł: To nie przypadek. To człowiek ufny, pełen nadziei i wiary koniecznej do uzdrowienia. To także znak świadczący o prawdziwości moich słów. Ludzie prędzej uwierzą, gdy zobaczą, dlatego też bardzo potrzebne są znaki. To Duch Święty mną kierował, ja byłem Mu posłuszny.
Dz 2: Jak zachowywali się świadkowie tego wydarzenia?
Paweł: Ludzie byli poruszeni, panował entuzjazm. Zaczęli widzieć w nas bogów. Nazwali mnie Hermesem, a Barnabę - Zeusem.
Dz 2: Co czuli ci ludzie?
Paweł: Proszę ich zapytać.
Dz 1: Ludzie uznali, że jest pan bogiem, który przybrał postać ludzką. Co pan na to?
Paweł: To absurd. Musieliśmy wiele tłumaczyć, że jesteśmy ludźmi, że tak jak każdy podlegamy cierpieniom, że to, co się wydarzyło jest dziełem Boga.
Dz 2: Ludzie chcieli złożyć panom ofiarę. Jak pan to przyjął?
Paweł: Nauczałem ich o zmartwychwstaniu, zbawieniu, o prawdzie. Słuchali, lecz gdy tylko stał się cud, powrócili do swych marności uznając nas za pogańskie bóstwa. Me serce zawrzało gniewem. Rozdarliśmy szaty i próbowaliśmy z Barnabą powstrzymać ich od tego świętokradztwa. Ledwo udało nam się odwieść ich od tego zamiaru.
Dz 2: Jak to się stało? Najpierw uwielbienie, szacunek, boska cześć, a zaraz potem doświadczył Pan takiej wrogości, stał się Pan ofiarą kamienowania, pół żywego wywleczono Pana poza mury miasta.
Paweł: Żydzi, którzy przybyli z Ikonium podburzyli tłum. Ludzie tak łatwo dali się zwieść, mimo, że byli świadkami cudownego uzdrowienia.
Dz 2: Ale pan przeżył.
Paweł: Jak widać. Bracia nie opuścili mnie. Opatrzyli moje rany. Tak, Bóg nie pozwolił mi umrzeć. Chwała Mu za to i dziękczynienie!
Dz 1: Czy czuje pan do tych ludzi niechęć, a może nienawiść?
Paweł: Nie, nie czuję nienawiści. Chrystus, gdy chodził po ziemi nauczał i leczył, później został zabity, choć czynił samo dobro. Pan Jezus nakazał kochać nieprzyjaciół. To raczej radość wypełnia me serce, że stałem się godzien cierpieć dla Jego imienia. ...
KATECHEZA_DLA_DZIECI