system oceniania.doc

(42 KB) Pobierz
Przedmiotowy system oceniania z religii w Szkole Podstawowej

3

 

Przedmiotowy system oceniania z religii

w Szkole Podstawowej

 

Elementy wchodzące w zakres oceny z religii:

  1. Ilość i jakość prezentowanych wiadomości.
  2. Zainteresowanie przedmiotem.
  3. Stosunek do przedmiotu.
  4. Pilność i systematyczność.
  5. Umiejętność zastosowania poznanych wiadomości w życiu.
  6. Postawa.

 

 

Ocenie podlegają:

1.      Pisemne prace kontrolne.

2.      Odpowiedzi ustne.

3.      Wypowiedzi w trakcie lekcji.

4.      Praca domowa.

5.      Pacierz: ocena ze znajomości podstawowych prawd wiary.

6.      Zeszyt: sprawdzany według ustaleń nauczyciela; przynajmniej jeden raz w semestrze kompleksowa ocena zeszytu.

7.      Pilność, systematyczność, postawy, umiejętności.

8.      Korzystanie z Pisma Świętego.

9.      Rozwijanie postawy religijnej, tj. modlitwa, osobiste zaangażowanie w rozwój darów sakramentalnych, udział w niedzielnej Mszy św., nabożeństwach.

10.  Inne możliwości wskazujące na potrzebę wartościowania.

 

 

 

 

Ocena NIEDOSTATECZNA

Katechizowany:

·         Wykazuje rażący brak wiadomości programowych.

·         Cechuje się brakiem jedności logicznej między wiadomościami.

·         Prezentuje zupełny brak rozumienia uogólnień i nieumiejętność wyjaśniania zjawisk.

·         Wykazuje zupełny brak umiejętności stosowania wiedzy.

·         Podczas przekazywania informacji popełnia bardzo liczne błędy.

·         Cechuje się rażąco niepoprawny system wypowiedzi.

·         Nie wykazuje się znajomością pacierza.

·         Nie posiada zeszytu lub dość często nie przynosi go na lekcję.

·         Lekceważy przedmiot.

·         Nieodpowiednio zachowuje się na lekcji.

·         Opuszcza lekcje religii.

·         Inne uwarunkowania indywidualne ucznia wskazujące na ocenę niedostateczną. 

 

 

 

 

 

 

 

Uwarunkowania osiągania oceny DOPUSZCZAJĄCEJ

Katechizowany:

·         Opanował konieczne pojęcia religijne.

·         Wykazuje się luźno zestawionym poziomem wiadomości programowych.

·         Prezentuje mało zadawalający poziom wiadomości programowych.

·         Wykazuje brak rozumienia podstawowych uogólnień.

·         Cechuje się brakiem podstawowej umiejętności wyjaśniania zjawisk.

·         Nie potrafi stosować wiedzy, nawet przy pomocy nauczyciela.

·         Podczas przekazywania wiadomości popełnia liczne błędy, wykazuje niepoprawny styl wypowiedzi, posiada trudności w wysławianiu się.

·         Prowadzi zeszyt.

·         Ma problemy ze znajomością pacierza.

·         Wykazuje poprawny stosunek do religii.

·         Inne możliwości indywidualne ucznia wskazujące na ocenę dopuszczającą.

 

 

Uwarunkowania osiągania oceny DOSTATECZNEJ

Katechizowany:

·         Opanował łatwe, całkowicie niezbędne wiadomości, postawy i umiejętności.

·         Prezentuje podstawowe treści materiału programowego religii.

·         Wykazuje się wiadomościami podstawowymi, połączonymi związkami logicznymi.

·         Dość poprawnie rozumie podstawowe uogólnienia oraz wyjaśnia ważniejsze zjawiska z pomocą nauczyciela.

·         Potrafi stosować wiadomości dla celów praktycznych i teoretycznych przy pomocy nauczyciela.

·         W przekazywaniu wiadomości z religii popełnia niewielkie i nieliczne błędy.

·         Odznacza się małą kondensacją wypowiedzi.

·         Wykazuje podstawową znajomością pacierza.

·         W zeszycie ucznia sporadyczne braki notatek, prac domowych.

·         Prezentuje przeciętna pilność, systematyczność i zainteresowanie przedmiotem.

·         Inne możliwości indywidualne ucznia wskazujące na ocenę dostateczną.

 

 

Uwarunkowania osiągania oceny DOBREJ

Katechizowany:

·         Spełnia wymagania określone w zakresie oceny dostatecznej.

·         Opanował materiał programowy z religii.

·         Prezentuje wiadomości powiązane związkami logicznymi.

·         Poprawnie rozumie uogólnienia i związki między nimi oraz wyjaśnia zjawiska inspirowane przez nauczyciela.

·         Stosuje wiedzę w sytuacjach teoretycznych i praktycznych.

·         Wykazuje się dobrą znajomością pacierza.

·         W zeszycie ma wszystkie notatki i prace domowe.

·         Podczas lekcji posiada określone pomoce (podręcznik, zeszyt i inne) i korzysta z nich.

·         Systematycznie uczestnicy w zajęciach religii.

·         Jest zainteresowany przedmiotem.

·         Wykazuje się dobrą umiejętnością zastosowania zdobytych wiadomości.

·         Postawa ucznia nie budzi wątpliwości.

·         Stara się być aktywnym podczas lekcji.

·         Inne osiągnięcia indywidualne ucznia promujące ocenę dobra.

 

 

 

Uwarunkowania osiągania oceny BARDZO DOBREJ

  Katechizowany:

·         Spełnia wymagania określone w zakresie oceny dobrej.

·         Opanował pełny zakres wiedzy, postaw i umiejętności określony poziomem nauczania religii.

·         Prezentuje poziom wiadomości powiązanych ze sobą w logiczny układ.

·         Umiejętnie wykorzystuje wiadomości w teorii i praktyce bez ingerencji nauczyciela.

·         Wykazuje się właściwym stylem wypowiedzi.

·         Odznacza się pełną znajomością pacierza.

·         Wzorowo prowadzi zeszyt i odrabia prace domowe.

·         Aktywnie uczestniczy w religii.

·         Postępowanie nie budzi żadnych zastrzeżeń.

·         Jest pilny, systematyczny, zainteresowany przedmiotem.

·         Odpowiedzialnie włącza się w dynamikę i przeżycia roku liturgicznego.

·         Stara się być świadkiem wyznawanej wiary.

·         Inne możliwości indywidualne ucznia promujące ocenę bardzo dobrą.

 

 

Uwarunkowania osiągania oceny CELUJĄCY

Katechizowany:

·         Spełnia wymagania określone w zakresie oceny bardzo dobrej.

·         Wykazuje się wiadomościami wykraczającymi poza program religii własnego poziomu edukacji.

·         Prezentuje treści wiadomości powiązane ze sobą w systematyczny układ.

·         Samodzielnie posługuje się wiedzą dla celów teoretycznych i praktycznych.

·         Wykazuje się właściwym stylem wypowiedzi, swobodą w posługiwaniu się terminologią przedmiotową i inną.

·         Angażuje się pozalekcyjnie (np. gazetki religijne, montaże sceniczne, pomoce katechetyczne itp.).

·         Uczestniczy w konkursach wiedzy katechetycznej.

·         Jego pilność, systematyczność, zainteresowanie, stosunek do przedmiotu nie budzi żadnych zastrzeżeń.

·         Poznane prawdy wiary stosuje w życiu.

·         Inne możliwości indywidualne ucznia promujące ocenę celującą.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin