Umowy.doc

(133 KB) Pobierz

UMOWA O ROBOTY BUDOWLANE

 

 

 

Przez umowę o roboty budowlane wykonawca zobowiązuje się do oddania

przewidzianego w umowie obiektu, wykonanego zgodnie z projektem i z zasadami

wiedzy technicznej, a inwestor zobowiązuje się do dokonania wymaganych przez

właściwe przepisy czynności związanych z przygotowaniem robót, w

szczególności do przekazania terenu budowy i dostarczenia projektu, oraz do

odebrania obiektu i zapłaty umówionego wynagrodzenia.

 

 

Umowa o roboty budowlane jest umową konsensualną, odpłatną, dwustronnie

zobowiązującą, wzajemną. Jest ona odmianą umowy o dzieło, realizowaną w

ramach procesu inwestycyjnego. Jest to umowa handlowa.

Zgodnie z prawem budowlanym przez robotę budowlaną należy rozumieć

budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie i

rozbiórce obiektu budowlanego. Podstawowym celem gospodarczym umowy o

roboty budowlane jest zrealizowanie zamierzonego przedsięwzięcia

inwestycyjnego i osiągnięcie rezultatu w postaci obiektu budowlanego lub ich

kompleksu.

 

 

Stronami umowy mogą być zarówno osoby fizyczne, osoby prawne i handlowe

spółki osobowe. Stronami umowy są inwestor oraz wykonawca (generalny

wykonawca). Kodeks cywilny nie wymaga od wykonawcy, aby profesjonalnie

wykonywał roboty budowlane, ale prawo budowlane nakłada na inwestora

obowiązek, by roboty budowlane były dokonywane przez osoby o odpowiednich

kwalifikacjach. Jest to zatem umowa handlowa (profesjonalna).

 

 

Przedmiot umowy i tym samym prawa i obowiązki - jak wyżej w definicji.

Przedmiotem świadczenia wykonawcy jest obiekt budowlany. Zgodnie z prawem

budowlanym przez obiekt budowlany należy rozumieć budynek wraz z

instalacjami i urządzeniami technicznymi oraz budowlę stanowiącą całość

techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami oraz obiekt małej

architektury.

 

 

Sposób zawarcia umowy podlega ogólnym regulacjom kodeksu cywilnego, a w

zakresie zamówień realizowanych ze środków publicznych – prawu zamówień

publicznych. Wymagana jest forma pisemna ad probationem. Przepisy

szczególne mogą nakładać obowiązek zachowania formy szczególnej, w tym ad

solemnitatem.

Oprócz umów o roboty budowlane do umów budowlanych należy zaliczyć: umowy

o prace geologiczne, o roboty geodezyjno-kartograficzne, o prace projektowe.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

UMOWA LEASINGU

 

 

Przez umowę leasingu finansujący zobowiązuje się, w zakresie działalności

swego przedsiębiorstwa, nabyć rzecz od oznaczonego zbywcy na warunkach

określonych w tej umowie i oddać tę rzecz korzystającemu do używania albo

używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony, a korzystający

zobowiązuje się zapłacić finansującemu w uzgodnionych ratach wynagrodzenie

pieniężne, równe co najmniej cenie lub wynagrodzeniu z tytułu nabycia rzeczy

przez finansującego.

 

 

 

Umowa leasingu jest umową nazwaną, szczególnym rodzajem umów o

korzystanie z rzeczy (obok najmu i dzierżawy). Jest ona umową konsensualną,

odpłatną, dwustronnie zobowiązującą, wzajemną. Jest ona ponadto umową

terminową. Należy ona do umów handlowych (półprofesjonalnych), gdyż

finansujący musi prowadzić przedsiębiorstwo (a więc działalność gospodarczą).

 

 

Stronami umowy leasingu mogą być osoby fizyczne, prawne jak i handlowe

spółki osobowe. Stronami umowy są: finansujący (leasingodawca) i korzystający

(leasingobiorca). Finansujący jest przedsiębiorcą w rozumieniu art. 431 k.c. Po

stronie korzystającego nie musi wystąpić podmiot profesjonalny. Jeżeli umowa

jest jednak zawierana przez dwóch przedsiębiorców, mamy do czynienia z

obrotem dwustronnie profesjonalnym.

 

 

Przedmiotem umowy mogą być tylko rzeczy (ruchomości i nieruchomości,

oznaczone co do gatunku i co do tożsamości). Nie mogą być przedmiotem umowy

leasingu prawa. Czynsz w umowie jest zawsze wyrażony w formie pieniężnej i

stanowi w istocie podzielone w czasie świadczenie jednorazowe.

Podstawowe obowiązki stron wynikają z definicji.

 

 

Sposób zawarcia umowy podlega ogólnym regulacjom kodeksu cywilnego

(oferta i jej przyjęcie, aukcja, przetarg, negocjacje, umowa przedwstępna).

Umowa winna być zawarta na piśmie pod rygorem nieważności.

W umowie leasingu może być zastrzeżona tzw. opcja. Nie należy ona do

essentialia negotii, ale jest traktowana jako dodatkowe zastrzeżenie umowne.

Przez opcję należy rozumieć postanowienie umowne, w której jedna ze stron

przyznaje drugiej prawo ustanowienia określonego stosunku prawnego przez

złożenie jednostronnego oświadczenia woli.

 

 

UMOWA RACHUNKU BANKOWEGO

 

 

Przez umowę rachunku bankowego bank zobowiązuje się względemposiadacza rachunku, na czas oznaczony lub nieoznaczony, do przechowywania

jego środków pieniężnych oraz, jeżeli umowa tak stanowi, do przeprowadzania na

jego zlecenie rozliczeń pieniężnych.

Umowa rachunku bankowego należy do umów nazwanych (regulowana

przepisami k.c. i prawa bankowego).

 

Jest to umowa konsensualna, odpłatna,

dwustronnie zobowiązujące, ale nie ma charakteru umowy wzajemnej. Jest

to umowa handlowa, gdyż jedną ze stron umowy musi być bank.

 

Stronami umowy są bank (osoba prawna utworzona zgodnie z przepisami ustaw,

działająca na podstawie zezwoleń uprawniających do wykonywania czynności

bankowych obciążających ryzykiem środki powierzone pod jakimkolwiek tytułem

zwrotnym) i posiadacz rachunku bankowego. Posiadaczem może być osoba

fizyczna, prawna i jednostka organizacyjna, której ustawa przyznaje zdolność

prawną. Nie ma tej zdolności spółka cywilna. W tym ostatnim przypadku dochodzi

do współposiadania rachunku bankowego przez wspólników spółki (rachunek

wspólny).

Bank może obracać czasowo wolne środki pieniężne zgromadzone na rachunku

bankowym z obowiązkiem ich zwrotu w całości lub w części na każde żądanie,

chyba że umowa uzależnia obowiązek zwrotu od wypowiedzenia. Bank może

odmówić wykonania zlecenia posiadacza rachunku bankowego tylko w

wypadkach przewidzianych w przepisach szczególnych. Przy umowie zawartej na

czas nieoznaczony bank jest obowiązany informować posiadacza rachunku, w

sposób określony w umowie, o każdej zmianie stanu rachunku bankowego. Bank

jest obowiązany przesyłać posiadaczowi co najmniej raz w miesiącu bezpłatnie

wyciąg z rachunku z informacją o zmianach stanu rachunku i ustaleniem salda,

chyba że posiadacz wyraził pisemnie zgodę na inny sposób informowania o

zmianach stanu rachunku i ustaleniu salda. Posiadacz rachunku bankowego jest

obowiązany zgłosić bankowi niezgodność zmian stanu rachunku lub salda w

ciągu czternastu dni od dnia otrzymania wyciągu z rachunku. Posiadacz

imiennego rachunku bankowego obowiązany jest zawiadamiać bank o każdej

zmianie swego zamieszkania lub siedziby. Rozwiązanie umowy rachunku

bankowego zawartej na czas nie oznaczony może nastąpić w każdym czasie

wskutek wypowiedzenia przez którąkolwiek ze stron; jednakże bank może

wypowiedzieć taką umowę tylko z ważnych powodów. Roszczenia wynikające ze

stosunku rachunku bankowego przedawniają się z upływem lat dwóch. Nie

dotyczy to roszczeń o zwrot wkładów oszczędnościowych.

W pozostałym zakresie odsyłam do prawa bankowego – art. 49-68.

 

 

UMOWY KREDYTOWE

(prawo bankowe – art. 69-78a)

 

 

 

UMOWA AGENCYJNA

 

 

Przez umowę agencyjną przyjmujący zlecenie (agent) zobowiązuje się, w

zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, do stałego pośredniczenia, za

wynagrodzeniem, przy zawieraniu z klientami umów na rzecz dającego zlecenie

przedsiębiorcy albo do zawierania ich w jego imieniu. Do zawierania umów w

imieniu dającego zlecenie oraz do odbierania dla niego oświadczeń agent jest

uprawniony tylko wtedy, gdy ma do tego umocowanie.

 

 

Umowa nazwana, konsensualna, odpłatna, dwustronnie zobowiązująca,

wzajemna. Jest to zasadniczo umowa dwustronnie profesjonalna (handlowa).

 

 

Stronami umowy mogą być osoby fizyczne, prawne i handlowe spółki osobowe.

Stronami umowy są agent (przyjmujący zlecenie) i zleceniodawca. Agentem może

być jedynie przedsiębiorca w rozumieniu art. 431 k.c. Dający zlecenie zasadniczo

musi być również przedsiębiorcą. Jednakże w pewnych sytuacjach możliwe jest

udzielenie zlecenia agentowi przez osobę niebędącą przedsiębiorcą.

 

 

 

 

Co do przedmiotu umowy należy rozróżnić dwa typy agencji. W jednej z nich

agent pełni rolę pośrednika, w drugiej zaś przedstawiciela. W pierwszym

przypadku obowiązki agenta polegają na stwarzaniu możliwości zawierania umów

za odpowiednią prowizją. Jego zadaniem jest kojarzenie zleceniodawcy z

klientami. Agent nie zawiera tu umów w imieniu zleceniodawcy, a jego czynności

mają charakter czynności faktycznych (np. reklamy, promocja, oferowanie

towarów, usług, prezentów, próbek).

Za wykonywane czynności otrzymuje on wynagrodzenie określone w umowie.

Jeżeli sposób wynagrodzenia nie został określony w umowie, agentowi

przysługuje prowizja. Jeśli wysokość prowizji nie została w umowie określona,

należy się ona w wysokości zwyczajowo przyjętej w stosunkach danego rodzaju,

w miejscu działalności prowadzonej przez agenta. Jeśli nie można prowizji ustalić

w ten sposób, prowizję agenta ustala się w odpowiedniej wysokości, przy

uwzględnieniu wszystkich okoliczności bezpośrednio związanych z

wykonywaniem zleconych agentowi czynności.

W drugim przypadku, agent zobowiązuje się do zawierania w imieniu

zleceniodawcy umów. Dokonuje zatem czynności prawnych. Może ich

dokonywać, jeśli jest do tego umocowany. W razie wątpliwości domniemywa się,

że agent jest upoważniony do przedstawicielstwa biernego.

 

 

Sposób zawarcia umowy podlega ogólnym regulacjom kodeksu cywilnego

(oferta i jej przyjęcie, aukcja, przetarg, negocjacje, umowa przedwstępna). Forma

umowy może być dowolna. Jednakże zgodnie z k.c. w umowie agencyjnej

zawartej w formie pisemnej można zastrzec, że agent za odrębnym

wynagrodzeniem (prowizja del credere) w uzgodnionym zakresie odpowiada za

wykonanie zobowiązania przez klienta. Strony mogą w formie pisemnej podrygorem nieważności ograniczyć działalność agenta mającą charakter

konkurencyjny w okresie po rozwiązaniu umowy (nie dłużej niż 2 lata). Owe

ograniczenie może być odwołane przez dającego zlecenie również w formie

pisemnej pod rygorem nieważności.

Każda ze stron obowiązana jest do zachowania lojalności wobec drugiej. To jeden

z najistotniejszych obowiązków ciążących na stronach. Ponadto kodeksu cywilny

reguluje problematykę wynagrodzenia, prowizji, świadczeń wyrównawczych,

ograniczeń działalności konkurencyjnej.

 

 

UMOWA KOMISU

 

 

Przez umowę komisu przyjmujący zlecenie (komisant) zobowiązuje się za

wynagrodzeniem (prowizja) w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do

kupna lub sprzedaży rzeczy ruchomych na rachunek dającego zlecenie

(komitenta), lecz w imieniu własnym.

 

 

Jest to umowa nazwana, konsensualna, odpłatna, dwustronnie

zobowiązująca, wzajemna. Jest to ponadto umowa handlowa.

 

 

Stronami umowy mogą być osoby fizyczne, prawne i jednostki organizacyjne

nieposiadające osobowości prawnej. Stronami umowy są komisant i komitent.

Komisant działa w zakresie prowadzonego przez siebie przedsiębiorstwa. Jest to

zatem umowa co najmniej jednostronnie profesjonalna.

Komisant działa we własnym imieniu ale na rachunek komitenta. Nie jest on

zatem pełnomocnikiem, lecz stroną transakcji. To odróżnia umowę komisu od

umowy zlecenia, kiedy to następuje bezpośredni skutek prawny dla dającego

zlecenie.

Do umowy komisu, w której jedną ze stron jest osoba fizyczna, która nabywa

rzecz w celach niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą ma

zastosowanie ustawa z 2002 o sprzedaży konsumenckiej.

Przy umowie komisu można wyróżnić stosunek wewnętrzny i zewnętrzny między

uczestnikami transakcji. Stosunek wewnętrzny realizowany jest między

komisantem a komitentem, stosunek zewnętrzny między komisantem a

kupującym lub sprzedającym. W ten sposób komitent może pozostać anonimowy

wobec osób trzecich, a w szczególności nabywców i sprzedających.

 

 

Przedmiotem umowy może być wyłącznie kupno lub sprzedaż rzeczy

ruchomych. Nie mogą być przedmiotem transakcji papiery wartościowe. Należy

odróżnić dwa typy komisu: komis sprzedaży i komis kupna. Przy komisie

sprzedaży komitent zachowuje własność rzeczy oddanej w komis aż do momentu

jej zbycia przez komisanta. W przypadku komisu kupna komisant nabywa

własność rzeczy od osoby trzeciej, a następnie musi przenieść własność rzeczy i

wydać przedmiot transakcji komitentowi. Przy umowie komisu sprzedaży określa

się cenę przedmiotu jako minimalną, natomiast przy umowie komisu kupna jako

cenę maksymalną. Za świadczone usługi komisant pobiera wynagrodzenie,

najczęściej w formie prowizji wyrażonej w procentowym stosunku do ceny kupna

lub sprzedaży przedmiotu umowy. Możliwe jest jednak określenie wynagrodzenia

w inny sposób.

 

 

Sposób zawarcia umowy podlega ogólnym regulacjom kodeksu cywilnego

(oferta i jej przyjęcie, aukcja, przetarg, negocjacje, umowa przedwstępna). Forma

umowy może być dowolna.

 

 

UMOWA PRZEWOZU

 

 

Przez umowę przewozu przewoźnik zobowiązuje się w zakresie działalności

swego przedsiębiorstwa do przewiezienia za wynagrodzeniem osób lub rzeczy.

Przepisy kodeksu cywilnego mają zastosowanie do umowy przewozu jedynie

subsydiarne o tyle, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej.

Umowa przewozu należy do umów o świadczenie usług. Usługą jest dokonanie

czynności faktycznej (w postaci przemieszczenia osób lub rzeczy z jednego

miejsca do drugiego).

 

Umowa ta nosi cechy zobowiązania rezultatu. Na gruncie

kodeksu cywilnego jest to umowa konsensualna, odpłatna, dwustronnie

zobowiązująca, wzajemna. Prawo przewozowe uzależnia natomiast zawarcie

umowy od przekazania przesyłki przewoźnikowi do transportu (jest to więc umowa

realna). Jest to umowa handlowa.

 

 

Stronami umowy przewozu są przewoźnik oraz druga strona, określana w

transporcie osobowym jako podróżny lub pasażer, a w transporcie towarowym

jako wysyłający, nadawca, frachtujący. Przewoźnikiem jest profesjonalista (jest to

więc umowa podmiotowo kwalifikowana). Może nim być zarówno osoba fizyczna,

prawna, ale także jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej.

W umowie przewozu może wystąpić jeden przewoźnik, ale możliwe są

rozwiązania, w których występuje ich więcej. Z tego punktu widzenia można

wyróżnić przewóz sukcesywny (wykonywany przez kilka osób będących

przewoźnikami w tej samej gałęzi transportu) i przewóz kombinowany

(wykonywany przez kilka osób będących przewoźnikami w różnych gałęziach

transportu). Ważne jest, aby wykonanie przewozu, bez względu na to czy jest to

przewóz sukcesywny czy kombinowany, odbywało się na podstawie jednego

dokumentu przewozowego. Zasadą jest, że odpowiedzialność kolejnych

przewoźników jest odpowiedzialnością solidarną między nimi w stosunku do

drugiej strony, chyba że przewoźnik-uczestnik przewozu sukcesywnego lub

kombinowanego udowodni, że szkoda nie powstała w czasie wykonywania przez

nich transportu.

 

Do elementów przedmiotowo istotnych omawianej umowy należą: oznaczenie

trasy przewozu, wynagrodzenie i określenie przedmiotu przewozu (czy mają być

do towary czy ludzie – sorry).

Podstawowe obowiązki stron wynikają z definicji ustawowej.

 

 

Sposób zawarcia umowy podlega ogólnym regulacjom kodeksu cywilnego, o ile

inne akty prawne nie zawierają uregulow...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin