kolorowe dni.doc

(135 KB) Pobierz
„KOLOROWE DNI,



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KOLOROWE DNI,

 

CZYLI SPOSÓB

NA NUDĘ”

 

Program ferii zimowych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wprowadzenie

 

 

 

 

              Upragniony przez dzieci czas ferii zimowych nie zawsze łączy się z wyjazdami na zimowiska, wczasy czy choćby do rodziny. Rodzice często zabiegani, borykający się z trudną sytuacją finansową nie są w stanie zaplanować swoim dzieciom wolnego czasu w taki sposób, jaki by chcieli.

              Często dzieci wychowują się w warunkach dysfunkcyjnych, niekorzystnych dla ich rozwoju, co przejawia się zaburzeniami zachowania, trudnościami emocjonalnymi, niepowodzeniami w nauce szkolnej.

Stąd też potrzeba organizowania przez szkołę działalności profilaktyczno – wychowawczej zapewniającej uczniom pełny i harmonijny rozwój, dająca możliwość pełnej diagnozy dziecka, oraz sposobność objęcia dzieci szczególną opieką w ciągu całego roku.

              Mając na celu realizację powyższego zamierzenia oraz wychodząc naprzeciw potrzebom środowiska lokalnego postanowiłyśmy przygotować program dla dzieci, który byłby dla nich ciekawą formą spędzenia czasu, dał możliwość aktywności, zaradności i samodzielności, dostarczył wielu ciekawych wrażeń i jednocześnie pozwolił nawiązać nowe przyjaźnie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I Opis programu:

 

 

 

 

 

Program został opracowany przez - nauczycieli kształcenia zintegrowanego oraz - nauczyciela przedszkola Zespołu Szkolno – Przedszkolnego.

 

              W założeniu program uwzględnia:

 

ü      rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21. stycznia 1997 r.

w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania.

 

ü      podstawę programową wychowania przedszkolnego dla przedszkoli i oddziałów przedszkolnych przy szkołach podstawowych stanowiące załącznik nr 2 do Rozporządzenia MEN z dnia 01. grudnia 1999r. (Dz. U. nr 2 z dnia 17. stycznia 2000r., poz. 18).

 

Zgodnie z powyższymi dokumentami:

 

„Organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej są obowiązani do zapewnienia bezpiecznych warunków wypoczynku i właściwej opieki wychowawczej.

 

Wypoczynek może być organizowany w formie wypoczynku wyjazdowego (np. kolonie, obozy, zimowiska) i formach wypoczynku w miejscu zamieszkania (np. półkolonie, wczasy w mieście)...”

 

„Celem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno- kulturowym i przyrodniczym”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ORGANIZATOR:

 

o       Zespół Szkolno – Przedszkolny;

 

 

TERMIN I MIEJSCE:

 

o       zajęcia będą się odbywały w czasie ferii zimowych

/w terminie od 17. stycznia 2005r. do 21. stycznia. 2005r./w godzinach od 8.00 do 13.00;

o       teren Zespołu Szkolno – Przedszkolnego;

o       wyjazdy poza miejscowość, zgodnie ze szczegółowym planem zimowiska;

 

 

UCZESTNICTWO:

 

o       w zimowisku biorą udział dzieci w wieku 5 -10 lat, uczniowie Zespołu Szkolno – Przedszkolnego;

o       w założeniu program uwzględnia działania o charakterze profilaktyczno – wychowawczym.

 

 

OPIEKA:

 

Zajęcia zostaną zorganizowane i opiekę zapewniają:

 

ü       

 

 

REALIZACJA PROGRAMU:

 

o       prowadzona będzie w sposób systematyczny, planowy

i udokumentowany.

 

 

 

FUNDUSZE:

 

o       zamierzenie pokrywane będzie z funduszy pozyskanych od sponsorów oraz opłat wnoszonych przez uczestników /w wysokości 25 zł./.

 

o       organizator zapewnia uczestnikom jeden ciepły posiłek dziennie.

 

 

 

 

 

II Cele:

 

 

              Przystępując do napisania i przeprowadzenia programu „Kolorowe dni, czyli sposób na nudę” miałyśmy na celu:

 

*        zapewnienie opieki wychowawczej dzieciom spędzającym ferie w miejscu zamieszkania;

*        zapewnienie ciekawych form spędzania wolnego czasu;

*        rozwijanie sprawności ruchowej poprzez gry i zabawy ruchowe;

*        wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka;

*        wskazywanie właściwych postaw moralnych;

*        wspomaganie rozwoju społecznego, łagodzenie niedostatków wychowawczych;

*        propagowanie profilaktyki uzależnień - uświadomienie dzieciom szkodliwości palenia;

*        podejmowanie działań profilaktyczno – edukacyjno – wychowawczych - kształtowanie i utrwalanie postaw związanych ze zdrowym stylem życia;

*        kształtowanie aktywnej i twórczej postawy dzieci wobec życia, inspirowanej sztuką: plastyczną i teatralną;

*        wytworzenie dobrej atmosfery sprzyjającej aktywnemu wypoczynkowi

i sportowej rozrywce;

*        stwarzanie klimatu sprzyjającego powstawaniu emocjonalnych więzi wśród uczestników;

 

 

 

Cele ogólne wynikają bezpośrednio z postawy programowej i są bazą do sformułowania celów szczegółowych.

Szczegółowe cele zamieszczone są w tabelach przedstawiających formy działalności dzieci oraz procedury ich osiągania.

 

 

III Metody i formy pracy:

 

 

Podstawowymi formami organizacyjnymi pracy będzie działalność:

 

Ø      grupowa;

Ø      zespołowa – z podziałem na dwie grupy wiekowe.

 

 

Zastosowane zostaną następujące metody i formy pracy:

 

 

Ø      zajęcia integracyjno – ruchowe z wykorzystaniem elementów kinezjologii edukacyjnej P.Dennisona;

Ø      zabawy i konkursy w grupach pod opieką wychowawców;

Ø      wyjazdy:

§         do Konoplexu;

§         do Studia Filmów Rysunkowych ;

§         na basen;

§         do Izby Regionalnej;

§         do Figloparku;

Ø      zajęcia warsztatowe o charakterze plastycznym i teatralnym;

 

 

 

IV Opis oczekiwanych osiągnięć:

 

 

              Udział w zimowisku przyczyni się do:

*        stymulowania ogólnego rozwoju dziecka,

*        wzmocnienia wiary i możliwości we własne siły;

*        zmniejszeniu zaburzeń i problemów wychowawczych;

*        umiejętności dostrzegania właściwych postaw moralnych

i dokonywania wyborów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V Ewaluacja programu:

 

 

 

Ewaluacja programu pt.: Kolorowe dni, czyli sposób na nudę przeprowadzona zostanie w formie:

 

·         obserwacji zachowań dzieci i ich opinii;

·         frekwencji;

·         przeprowadzonych rozmów z uczestnikami i ich rodzicami;

·         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin