1. Wymień najważniejsze założenia GMDSS dotyczące jego podsystemów składowych:
Koordynuje współdziałanie wielu podsystemów w celu automatyzacji: alarmowania w niebezpieczeństwie, wywołań bezpieczeństwa wywołań ogólnych automatycznego odbioru pogody, ostrzeżeń oraz innych pilnych informacji dla statku.
2. Wymień najważniejsze założenia GMDSS dotyczące wyposażenia statków.
Jednostka musi być wyposażona w odpowiednie środki łączności dla każdej ze stref działania, ale Każda jednostka rnusi być posiadać:
Radiotelefon VHF,
Odbiornik nasłuchowy DSCA/HF,
Radiostacje środków ratunkowych (liczba zależna od wielkości statku i liczby środków),
Odbiornik ostrzeżeń nawigacyjnych NAVTEX,
Radiopławę alarmową COSPAS-SARSAT (INMARSAT lub CH 70-dla obszaru A1),
Transpondery radarowe (min 2/3 - zal. od statku),
Radiostację MF (z urządź. DSC) - poza strefą A1,
Odbiornik rozszerzonych wywołań grupowych EGC - poza zasięgiem NAVTEX.
Radiostację KF (z urządź. DSC) lub Statkowy terminal INMARSAT z EGC - poza strefą A2,
Inne, dla pływania np. w strefie A4
Istotnym założenie jest, iz każda jednostka konwencyjna musi posiadać dwa niezależne środki alarmowania w niebezpieczeństwie dla każdego rejonu, w którym odbywa żeglugę.
3. Wyjaśnij dlaczego wprowadzono w GMDSS podział akwenów żeglugi na strefy.
Podział wynika z różnic w wymaganiach sprzętowych w poszczególnych strefach (A1.A2, A3, A4), podyktowanych głównie zasiągiem łączności zastosowanych radiowych środków nadawczych.
4. Podaj definicję sirefyAL
Jest to obszar morski będący w zasięgu przynajmniej jednej radiotelefonicznej stacji brzegowej VHF zapewniającej statkon" ciągła i skuteczna łączność alarmowania za pomocą DSC na kanale 70 (156,525 MHz) - zasięg 30 NM. Jest ich zatem tyle, ile stacji nadbrzeżnych wyznaczono do nasłuchu DSC k. 70
5. Podaj definicję strefy A2.
Jest to obszar morski będący w zasięgu przynajmniej jednej radiotelefonicznej stacji brzegowej MF (z wyłączeniem obszarów A1) zapewniającej statkom ciągłą i skuteczna łączność alarmowania za pomocą DSC na F= 2187,5 KHz- zasięg 150 NM. Ich liczba zależy także od liczby stacji nasłuchowych
6. Podaj definicję strefy A3.
Jest to obszar morski, w którym zapewniona jest ciągłą i skuteczna łączność alarmowania, wyznaczony zasiągiem „widzialności" satelitów systemu INMARSAT, czyli w pasie szerokości geograficznych od 75 N do 75 S, z wyłączeniem obszarów A1 i A2 mieszczących się w tym obszarze.
7. Podaj definicję strefy A4.
Jest to obszar morski, z wyłączeniem obszarów A1, A2 i A3, gdzie łączność alarmowania nie może być realizowana za pomocą systemu INMARSAT (kąt elewacji mniejszy od 15 ), a jedynie za pomocą środków łączności - HF i/lub EPIRB CO3-PAS -SARSAT"-*1*"*"'"'"™™"
8. Wymień podsystemy składowe GMDSS.
A. ze wzgl. na wyposażenie techniczne rozróżniamy:
INMARSAT - satelitarny morski system radiokomunikacyjny.
EPIRB - radiopławy satelitarne,
COSPAS-SARSAT - satelitarny system alarmowania i lokalizacji obiektów w niebezpieczeństwie,
DSC - cyfrowe selektywne wywołanie,
NBDP -wąskopasmowa radiotelegrafia dalekopisowa
Radiotelefonia MF i HF - jednowstęgowa z emisją J3E,
Radiotelefonia VHF - z emisją F3E (G3E),
NAVTEX i NAN/AREA - ostrzeżenia nawigacyjne i meteorologiczne.
EGC - satelitarny system wywołania grupowego,
SART - transpondery radarowe
B. ze względu na zasięg i możliwości:
INMARSAT i COSPAS-SARSAT - satelitarna radiokomunikacja morska, Radiokomunikacja dalekiego zasięgu HF (4 do 27,5 N'Hz) - w tym:
NBDP sposobami ARQ i FEC,
System DSC,
Radiotelefonia jednowstęgowa - SSB (US3), z omisją J3E. Radiokomunikacja średniego zasieau MF (1,6 do 4 MH?) - w tym: - NBDP,
Radiotelefonia jednowstęgowa - SSB (USB), z emisją J3E. Radiokomunikacja bliskiego zasięgu VHF (155 do 174 MHz) - w tym:
Radiotelefonia F3E (G3E). Transmisja morskich informacji bezpieczeństwa - MSI:
NAVTEX (MF - 518 KHz). (radioteleks metodą FEC)
EGC - w paśmie satelitarnym (INMARSAT),
WWNWS - radioteleks w zakresie HF,
AMVER, AUSREP.. - systemy raportowania o pozycji naziemna sieć radiokomunikacyjna SAR .
9. Wymień funkcje spełniane przez GMDSS. Funkcje spełniane przez GMDSS:
Alarmowanie
Łączność koordynacyjna
tączność na miejscu akcji
Lokalizacja miejsca wypadku
Rozpowszechnianie informacji związanych z bezpieczeństwem żeglugi
tączność ogólna
Łączność mostek-mostek, dla potrzeb bezpieczeństwa nawigfacji
10. Wyjaśnij na czym polega i podaj jakimi środkami jest w GMDSS realizowane alarmowanie.
szybkie i skuteczne zawiadomienie o niebezpiecznym wypadku,
skierowanie wiadomości do jednostek mogących udzielić pomocy lub ją koordynować (RCC, statek) za pomocą środków stosownych dla obszaru żeglugi, w relacjach statek-statek, statek-brzeg, brzeg -statek. Alarm powinien wskazywać rodzaj zagrożenia i zawierać dane usprawniające pomoc. Alarmowanie statek-statek - rejon o promieniu 100 NM.
W rejonach A2, A3 i A4 na MF 2187,5 KHz (DSC).
W rejonie A1 na VHF CH 70 (DSC) Alarmowanie statek-b'?.eQ, brzeg-statek -
W rejonach A3 prz?? SES, w A4 za pomocąHF lub alternatywnie EPIRB,
W rejonach A2, na MF 2187,5 KHz (DSC). - W rejonie A1 na VHF CH 70 (156,525 MHz) (DSC) W sytuacji tonięcia lub zatonięcia statku - radioplawa EPIRB,
11. Wyjaśnij n? czym polega i podaj jakimi środkami jest w GMDSS realizowana łączność koordynacyjna.
Jest ona niezbędna do koordynacji działań statków i lotnictwa w akcji poszukiwania i ratowania (akcja SAR), prowadzona dla zapewnienia łączności pomiędzy RCC i dowódcą akcji ratowniczej (OSC) lub koordynatorem poszukiwań nawodnych (CSS). Jednostki biorące udział w akcji powinny mieć możliwość przekazywania komunikatów na częstotliwościach niebezpieczeństwa za pomocą łączności radiotelefonicznej, radioteleksowej i ich kombinacji.
12. Wyjaśnij na czym polega i podaj jakimi środkami jest w GMDSS realizowana łączność lokalizacyjna.
Prowadzona jest w oparciu o :
Radiopławy siatkowe (EPIRB)
SART - transpondery radarowe (9 MHz)
Łączność prowadzona automatycznie w oparciu o sygnały wysyłane przez EPIRB oraz SART w celu określenia miejsca zatonięcia statku i położenia rozbitków.
13. Wyjaśnij na czym polega i podaj jakimi środkami jest w GMDSS realizowana tączność na miejscu akcji.
Utrzymywana jest za pomocą radiotelefonii lub radioteleksu na częstotliwościach niebezpieczeństwa VHF 156,8 MHz (CH 16) i na MF (odpowiednio 2182 kHz lub 2174,5 kHz)
14. Podaj kalendarz wprowadzenia GMDSS.
Do 01.02.1992 stary system łączności (SOLAS 74)
Wdrażanie od 01.02.1992 do 01.02 1999 -okres przejściowy- oba systemy równolegle.
Od 01.02 1999 tylko GMDSS (SOLAS 74 z poprawkami z 1987)
15. Wymień rodzaje świadectw operatorów GMDSS.
1. Świadectwo radioelektronika I klasy,
2. Świadectwo radioelektronika II klasy,
3. Świadectwo ogólne operatora - GOC,
4. Świadectwo ograniczone operatora - ROC, (A1) oraz dla załóg statków nie podlegających konwencji:
1. Operatora łączności dla pływania w dalekim zasiągu - LRC,
2. Operatora łączności dla pływania w bliskim zasięgu - SRC,
16. Wymień elementy wyposażenia radiowego statku, których posiadanie jest obecnie obowiązkowe. Każdy statek musi posiadać:
1. Urządzenie VHF z Odbiornikiem nasłuchowym DSCA/HF na CH 70 i radiotelefonią na kanałach 16,13,06
2. Odbiornik nasłuchowy DSCA/HF na CH 70 - może być częścią 1.
3. Odbiornik ostrzeżeń nawigacyjnych NAVTEX, ^ ';;?. ; ■
4. Transpondery radarowe SART (min 2/3 - zal. od statku) v~' ''J
5. Odbiornik rozszerzonych wywołań grupowych EGC - poza zasiągiem NAVTEX. . ... -
6. Radiopławę alarmową COSPAS-SARSAT (INMARSAT-E dla obszaru A3 lub CH 70-dla obszaru A1), -
7. Radiotelefon przenośny
minimum 2 szt. -300 do 500 RT, :
minimum 3 szt. - statek powyżej 500 RT , . .- -.
17. Podaj znaczenie skrótów: RCC, AAIC, NCS, NBDP, FM. v- RCC - Rescue Coordination Centre, AAIC-Accounting Authority Identification Code NCS - Network Coordination Station NBDP - Narrow Band Direct Printing FM - Frequency Modulation
18. Podaj znaczenie skrótowo SART, ITU, LES, DSC, SSB. SART - Search And Rescue Transponder
ITU - International Telecommunication Union '
LES - Land Earth Station DSC - Digital Selective Calling SSB- Single Side Band
19. Podaj znaczenie skrótowo: MID, EGC, CES, ARQ, AM, MID - Maritime Identification Digits EGC - Enhanced Group Cali CES - Coast Earth Station ARQ- Automatic Repeatition Request AM - Amplitudę Modulation
20. Podaj znaczenie skrótów: SAR, WWNWS, SES, FEC, HF. SAR - Search and Rescue
WWNWS - World Wide Navigational Warrning Service SES - Ship Earth Station FEC - Forward Error Correcting HF - High Frequency
21. Podaj znaczenie skrótowo EPIRB ,LUT, MES, MMSI, VHF. EPIRB - Emergency Position Indicating Radio Beacon
LUT - Local User Treminal ■ :
MES - Mobile Earth Station
MMSI - Maritime Mobile Service Identity (dla EPIRB INMARSAT-E i Maritime Mobile Selective Identity code (dla tożsamości DSC) VHF - Very High Frequency
22. Podaj zakresy częstotliwości fal: MF, HF, VHF, UHF (wg podziału dekadowego). MF- fale średnie - 300 KHz do 3 MHz,
HF - Fale krótkie - 3 MHz do 30 MHz, '•:
VHF-fale UKF zakres metrowy-30 MHz do 300 MHz . .
UKF - fale UKF zakres decymetrowy - 300 MHz do 3000 MHz ' ;"
23. Podaj pasma częstotliwości przyznane radiokomunikacji morskiej w zakresie HF.
Pasma przyznane morskiej służbie radiotelefonicznej na HF to: 4; 6; 8; 12; 16; 18/19; 22; 25/26 MHz -
24. Podaj charakterystykę fal z zakresu „T" (MF) - zakres częstotliwości, propagacja, stosowane emisje, dopuszczalna moc nadajnika.
Przedział częstotliwości - 1605 - 4000 KHz;
Fala powierzchniowa przyziemna, w nocy możliwa jest łączności na fali jonosferycznej :
Emisja : J3E z pasmem 2,7 kHz, do korespondencji w niebezpieczeństwie i dla bezpieczeństwąi, a także do łączności ogólnej
Moc nadajnika - maks. 400 W Zasiąg skuteczny 300 NM (DSC-150 NM) Odstęp miądzy kanałami - 3 KHz Łączność statek - brzeg w dupleksie, łączność statek - statek w simpleksie
25. Podaj charakterystykę fal z zakresu „U" (HF) - zakres częstotliwości, propagacja, stosowane emisje, dopuszczalna moc nadajnika.
Przedział częstotliwości - 4 - 27,5 MHz;
Pasma w komunikacji radiotelefonicznej: 4; 6; 8; 12; 16; 18/19; 22; 25/26 MHz Pasma w DSC: 4; 6; 8; 12; 16; MHz
Fala jonosferyczna, której częstotliwość robocza zależna jest od' pory roku, pory doby i cyklu aktywności słonecznej Emisje:
J3E (szerokość pasma 2,7 kHz)
Dla DSC - F1B, J2B (szerokość pasma 304 Hz) Moc nadajnika - maks. 1500 W Zasiąg skuteczny – globalny
Odstęp między kanałami - 3 KHz Pasmo ochronne wokół Frat± 8,5 KHz Charakterystyczne częstotliwości:
MUF - maks. częstotliwość użytkowa
LUF - min. częstotliwość użytkowa
FOT-optymalna częstotliwość użytkowa
26. Podaj charakterystykę fal z zakresu „V" (VHF) - zakres częstotliwości, stosowane emisje, dopuszczalna moc nadajnika.
Przedział częstotliwości - 156 - 174 MHz; Kanały simplex i duplex
Fala bezpośrednia - warunek widzialności anten Emisje :
F3E (G3E) - zasadnicza do korespondencji w bezpieczeństwie i niebezpieczeństwie, (szerokość pasma 16 kHz)
G2B - Dla CH 70 - DSC
Moc nadajnika stacji statkowej - maks. 25 W/ zredukowana 1W Zasięg skuteczny 20-30 NM; (dla DSC 30 NM) Odstęp między kanałami - 25 KHz Kanały charakterystyczne: 16, 06, 13, 70 Kanały ochronne kanału 16 -stare 15 i 17
nowe 75 i 76
27. Podaj przeznaczenie kanałów 6, 10, 13,15 VHF.
06 - do łączności z samolotem w akcjach SAR, w akcji lodowej oraz statek-statek w pierwszej kolejności,
10 - Ltatek-statek w trzeciej kolejności,
13 - statek-statek w czwartej kolejności, mostek-mostek - dot. bezpieczeństwa żeglugi
15 - do łączności pokładowej z mocą 1 W lub statek- statek, z pełną mocą
28. Podaj przeznaczenie kanałów 8, 13, 17, 75 VHF .
08 - statek-statek w drugiej kolejności,
17 - do łączności pokładowej z mocą 1 W lub statek- statek, z pełną m->cą
75 - Kanał pasma ochronnego kanału 16
29. Wymień kanały VHF do łączności międzystatkowej (przynajmniej 5 pierwszych). Jakie inne funkcje zostały im przydzielone ?
Do łączności statek-statek wydzielono następujące kanały:
06, 08, 10, 13, 09, 72, 69, 67, 77, 15 i 17
06 - do łączności z samolotem w akcjach SAR, statek-statek w pierwszej kolejności, 08 - statek-statek w drugiej kolejności, 10 - statek-statek w trzeciej kolejności,
13 - statek-statek w czwartej kolejności, a także mostek-mostek (dot. bezpieczeństwa nawigacji i do łączności środka ratunkowego ze swoim statkiem), z mocą 1W
30. Wyjaśnij przeznaczenie częstotliwości 2182 kHz przed oraz po 01.02.1999.
Przed:
Międzynarodowa telefoniczna częstotliwość w niebezpieczeństwie stosowana do wywołania i prowadzenia korespondencji w
niebezpieczeństwie
Do łączności po sygnale PAN PAN lub SECURITE
Międzynarodowa telefoniczna częstotliwość wywołania i odpowiedzi w korespondencji publicznej Obecnie
do prowadzenia korespondencji w niebezpieczeństwie za pomocą radiotelefonii - J3E
31. Podaj przeznaczenie częstotliwości: 2174.5 kHz, 4125 kHz, 8291 kHz, 123.1 MHz.
2174.5 kHz - GMDSS — częstotliwość niebezpieczeństwa i bezpieczeństwa - telegrafia dalekopisowa NBDP 4125 kHz - GMDSS - radiotelefoniczna częstotliwość niebezpieczeństwa i bezpieczeństwa (J3E) wspomagająca 2182 KHz 8291 kHz - GMDSS - radiotelefoniczna częstotliwość niebezpieczeństwa i bezpieczeństwa (J3E) wspomagająca 2182 KHz 123.1 MHz — pomocnicza dla 121.5 MHz lotnicze służby używają jej w akcjach SAR
32. Podaj przeznaczenie częstotliwości: 2177 kHz, 6215 kHz, 8376.5 kHz, 121.5 MHz.
2177 kHz - Międzynarodowa częstotliwość wywoławcza DSC
6215 kHz - GMDSS - radiotelefoniczna częstotliwość niebezpieczeństwa i bezpieczeństwa (J3E) ■ - 2187,5 kHz-GMDSS-częstotliwość alarmowania DSC MF w niebezpieczeństwie
121.5 MHz - do alarmowania w niebezpieczeństwie przez lotnicze służby, lotnicza awaryjna, EPIRB lotniczy
33. Podaj przeznaczenie częstotliwości: 2174.5 kHz, 4125 kHz, 8414.5 kHz, 243 MHz. "
2174.5 kHz - GMDSS -częstotliwość niebezpieczeństwa i bezpieczeństwa - telegrafia dalekopisowa NBDP
4125 kHz - GMDSS - radiotelefoniczna częstotliwość niebezpieczeństwa i bezpieczeństwa (J3E) wspomagająca 2182 KHz 8414.5 kHz - częstotliwość alarmowania DSC w paśmie 8 MHz 406 MHz - częstotliwość alarmowania radioplawy COSPAS-SARSAT
34. Podaj częstotliwości wykorzystywane przez morską służbę ruchomą do współpracy z Lotnictwem SAR.
Częstotliwości morskiej służby ruchomej:
2182 KHz, 4125 KHz - J3E i CH 16 i 06 - F3E (G3E)
Częstotliwości lotniczej służby ruchomej:
3023 KHz, 5680 KHz oraz 121,5 MHz, 123,1 MHz - A3E
35. Wymień częstotliwości preferowane do korespondencji niebezpieczeństwa na miejscu akcji ratowniczej
2182 KHz i CH 16 (156,8 MHz) - łączność telefoniczna 2174,5 KHz - NBDP z transmisją FEC
36. Podaj przeznaczenie poszczególnych symboli (litera-cyfra-litera) w oznaczaniu klas emisji.
Litera - sposób zmodulowania nośnej
Cyfra - rodzaj lub charakter sygnału modulującego nośną
Litera - rodzaj nadanej informacji
37. Wymień emisje stosowane w radiotelefonii morskiej (podaj symbole emisji i ich znaczenie)
2K70 J3E-jednowstęgowa modul...
dariusz.lipinski