Lepsza chrypka niż grypka
Przewidywane osiągnięcia ucznia:
• Zgodnie bawi się i pracuje z rówieśnikami.
• Rozwiązuje zagadki i rebusy; odczytuje hasła.
• Zna i stosuje zasady właściwego ubierania się zależnie od pory roku, pogody, rodzaju zajęć itp.
• Twórczo rozwiązuje problemy.
• Pracuje z tekstem poetyckim.
• Wykazuje się inicjatywą w niesieniu pomocy innym.
• Wykonuje proste obliczenia pieniężne.
• Wie, że leki kupujemy w aptece i przyjmujemy je zgodnie z zaleceniami lekarza pod kontrolą rodziców.
Przydadzą się:
„Świerszczyk” nr 5/2006,
opakowania po lekach (witaminach, kroplach do nosa, aspirynie, syropie itp.), ceny do poszczególnych opakowań, chusteczki higieniczne, karty pracy – Rybi szkielet, kredki, arkusze szarego papieru.
Przebieg zajęć:
◙ „Ciepło – zimno„ – szukamy czasopisma „Świerszczyk”.
◙ Czytanie przez nauczyciela lub biegle, wyraziście czytającego ucznia bajki Małgorzaty Strzałkowskiej „Na łączce” („Świerszczyk” nr 5).
Omówienie wiersza, np. odpowiadanie na pytania i odczytywanie odpowiednich fragmentów wiersza: Kto jest bohaterem wiersza? Co robią bohaterki? Kto i w jaki sposób uratował ludzi przed chorobą? Jak ludzie postanowili wyrazić swoją wdzięczność? Co stało się z grypą i gorączką?
◙ „Pomnik dla komarów” – rzeźba (ćwiczenie dramowe).
◙ „Jak powinniśmy dbać o zdrowie? Jakie są przyczyny zachorowań? – wyróżnienie czynników metodą rybiego szkieletu (karta pracy dla grup lub do pracy indywidualnej).
Jak dbać
o zdrowie?
Jakie są przyczyny zachorowań?
◙ Wykonanie plakatów o ubieraniu się odpowiednim do pory roku.
▪ Nauczyciel rozwiesza na ścianie arkusze szarego papieru z niedokończonymi zdaniami: Wiosną ubieram się…, Jesienią noszę…, Zimą nie zapominam założyć…, Latem lubię nosić stroje…, Gdy uprawiam sport, ubieram się… Dzieci w grupach uzupełniają plakaty: wykonują rysunki kredkami świecowymi.
▪ Omówienie prac i próba odpowiedzi na pytanie: Jakie znaczenie dla naszego zdrowia ma właściwe ubieranie się?
◙ Ustalenie zasad postępowania w czasie przeziębienia i choroby, np.: Noś chusteczki. Przy kichaniu i kaszlu zasłaniaj buzię. Często myj ręce. Skorzystaj z porady lekarza i stosuj się do jego zaleceń. Pomóż choremu koledze, zadzwoń, pozdrów, pożycz zeszyt. Nie lecz się sam!
◙ Przygotowanie miniwystawki opakowań po lekach: aspiryna, witaminy, syrop, krople do nosa, chusteczki higieniczne itp. (umieszczenie kartonika z ceną przy każdym opakowaniu).
◙ Obliczenia pieniężne (wykorzystanie opakowań po lekach i kartoników z cenami z wystawki) – układanie i rozwiązywanie zadań, np.:
▪ Marek miał 20 zł, kupił syrop za 5 zł i krople do nosa za 3 zł. Ile reszty otrzymał Marek?
▪ Zosia kupiła chusteczki higieniczne za 1 zł, aspirynę za 7 zł i witaminę C za 4 zł. Ile zapłaciła Zosia?
◙ Czytanie tekstów z działu „Chcę wiedzieć więcej o… aptece” („Świerszczyk” nr 5/2006) – praca z materiałem źródłowym i prezentacja nowych wiadomości.
◙ Rozwiązywanie zagadek i rebusów jako utrwalenie wiadomości: „Dwie krzyżówki dla zaziębionej główki”, „Daj susa do rebusa!”, „Głową rusz i wierszyk złóż!” („Świerszczyk” nr 5). Odczytanie haseł i ich wyjaśnienie.
◙ „Berek” – zabawa ruchowa.
„Berek” stara się dogonić jednego z uciekających i przykleić mu karteczkę samoprzylepną. Dziecko „zberkowane” dołącza do goniącego, lecz musi biegać, trzymając się za miejsce, w które zostało dotknięte (oznaczone karteczką). W miarę nabierania wprawy w tej grze dzieci starają się nakleić karteczkę w miejscu, za które będzie trudno się trzymać podczas biegu, np. na stopie.
◙ Rundka niedokończonych zdań: Będę zdrów, jeśli…
anusiaja