PRZEDMIOTOWY PLAN WYCHOWANIA Z RELIGII W KLASIE VI.doc

(48 KB) Pobierz
PRZEDMIOTOWY PLAN WYCHOWANIA Z RELIGII W KLASIE VI

PRZEDMIOTOWY PLAN WYCHOWANIA Z RELIGII W KLASIE VI

w roku szkolnym 2007/2008
opracowany na podstawie materiałów katechetycznych

Przemienieni przez Boga z serii Drogi przymierza
 


SEMESTR I
 

Tytuł działu

Cele pracy wychowawczej

Przewidywane efekty wychowania 

Termin realizacji

1.
Świadkowie
Chrystusa

1. Wyjaśnienie, że podstawą życia bez lęków jest wiara, która wyraża się w jednomyślności.
2. Zachęta do podejmowania wysiłku, by nasze pragnienia były jak najbardziej zbliżone do pragnień Jezusa.
3. Ukazanie form spełniania się Bożych obietnic w życiu ludzi ochrzczonych.
4. Ukazanie posłuszeństwa jako postawy wyrażającej powierzenie się Bogu.

Uczeń:
• Jest świadomy źródeł lęku.
• Trwa jednomyślnie we wspólnocie Kościoła.
• Rozpoznaje własne pragnienia, porównuje je z pragnieniami Jezusa.
• Troszczy się o realizację dobrych pragnień.
• Charakteryzuje, czym jest nadzieja chrześcijańska.
• Rozwija w sobie i innych nadzieję chrześcijańską.
• Dostrzega wartość wspólnoty z Bogiem.
• Powierza siebie Bogu.

Wrzesień

2.
Duch Święty daje nowe życie

1. Prowadzenie do wyznania wiary.
2. Wspomaganie wiary w Ducha Świętego, dzięki któremu możemy wyznawać wiarę w Jezusa i uczestniczyć w życiu Boga.
3. Ukazanie działania i obecności Ducha Świętego w Kościele.
4. Zachęta do wdzięczności za dar Ducha Świętego, który jest nauczycielem Kościoła.
5. Wskazanie roli Ducha Świętego w życiu świętego Piotra.
6. Ukazanie roli Ducha Świętego w życiu świętego Pawła. Zachęta do współpracy z Duchem Świętym.
7. Rozwijanie kultu Maryi, która jest dla Kościoła wzorem wiary i miłości.
8. Poszukiwanie motywacji dla świadomego uczestnictwa we Mszy Świętej.

Uczeń:
• Wyznaje wiarę. Odkrywa dar Ducha Świętego.
• Przyjmuje Ducha Świętego jako dar Boga i Dawcę nowego życia.
• Obdarza innych dobrem.
• Współpracuje z Duchem Świętym we wspólnocie Kościoła.
• Odkrywa Ducha Świętego jako Nauczyciela Kościoła.
• Rozpoznaje rolę świętego Piotra i jego następców.
• Okazuje wdzięczność i szacunek Ojcu Świętemu.
• Dostrzega działanie Ducha Świętego w życiu świętego Pawła. Stara się być dyspozycyjny we współpracy z Duchem Świętym.
• Żyje wiarą i miłością na wzór Maryi.
• Oddaje cześć Matce Kościoła.
• Świadomie uczestniczy w niedzielnej i świątecznej Eucharystii.

Październik

3.
Źródło nowego życia

1. Zachęta do wdzięczności za dar dziecięctwa Bożego.
2. Wdrażanie do osobistej troski o rozwój wiary.
3. Wskazanie roli i zadań rodziny.
Przedstawienie sposobów przekazywania wiary w rodzinie.
4. Wdrażanie do codziennej troski o realizację wynikających z chrztu świętego zobowiązań.
5. Wyjaśnienie, że uczestnictwo w życiu Kościoła ma swoje źródło w wyznawanej wierze.
6. Wyjaśnienie, że zadanie głoszenia Dobrej Nowiny wynika z przyjętego chrztu.
7. Kształtowanie postawy wdzięczności za chrzest w Duchu Świętym.

Uczeń:
• Jest świadomy znaczenia chrztu w swoim życiu. Dziękuje za dar dziecięctwa Bożego.
• Podejmuje prawa i obowiązki wynikające z chrztu we wspólnocie Kościoła.
• Dostrzega wartość rodziny i odnosi się z szacunkiem do zadań, które pełni ona w wymiarze chrześcijańskim.
• Przyjmuje odpowiedzialność za realizację zadań chrzcielnych.
• Uczestniczy w życiu Kościoła.
• Czyta Pismo Święte. Dzieli się Dobrą Nowiną z innymi.
• Jest wdzięczny za chrzest w Duchu Świętym.

Listopad

4.
Jesteśmy włączeni
w dziedzictwo

1. Wskazanie sposobów wypełniania nakazu misyjnego przez ochrzczonych.
2. Ukazanie świadectw kultury chrześcijańskiej jako wyrazu wiary.
3. Zapoznanie się z owocami chrztu Polski.
Odkrywanie znaczenia chrztu Polski dla czasów współczesnych.
4. Kształtowanie troski o wierność dziedzictwu chrześcijańskiemu w Polsce.
5. Zachęta do dawania świadectwa Jezusowi Chrystusowi.
6. Rozpoznanie roli innych ludzi w rozwoju naszej wiary.
7. Ukazanie sposobów głoszenia Ewangelii w swoim środowisku.
8. Wskazanie współczesnych możliwości włączania się
w kult maryjny.
9. Zachęta do podtrzymywania tradycji w oddawaniu czci Matce Bożej na Jasnej Górze.

Uczeń:
• Uczestniczy w poznawaniu i głoszeniu Dobrej Nowiny o zbawieniu.
• Dostrzega wartości religijne w wytworach kultury chrześcijańskiej.
• Jest świadomy własnej przynależności do wspólnoty chrześcijan.
• Dostrzega wartość kultury chrześcijańskiej w Polsce.
• Uczestniczy w rozwoju kultury chrześcijańskiej.
• Rozpoznaje wartość świadectwa chrześcijańskiego życia.
• Przyjmuje świadectwo przodków wiary.
• Podejmuje odpowiedzialność za przekaz wiary innym.
• Rozeznaje potrzebę dawania osobistego świadectwa wiary we własnym środowisku.
• Zauważa rolę Maryi w Kościele polskim. Włącza się
w kult Matki Bożej.
• Dostrzega zasadność uznania Matki Bożej jako Królowej Polski. Czci Matkę Bożą jako Królową Polski.
 

Grudzień

Styczeń

S E M E S T R  II

5.
Mocni w wierze
Kościoła

1. Odkrywanie miejsca ochrzczonych w Kościele.
2. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i rozwijania otrzymanych darów.
3. Zachęta do budowania wspólnoty w codziennym życiu.
4. Poszukiwanie motywacji do przestrzegania przykazań kościelnych.
5. Kształtowanie postawy troski o człowieka potrzebującego.
6. Wyjaśnienie roli i zadań biskupa w diecezji.
7. Promowanie osobistego zaangażowania w życie parafii.
8. Kształtowanie postawy szacunku wobec miejsca świętego.

Uczeń:
• Rozpoznaje swoje zadania w Kościele – Ciele Chrystusa.
• Rozpoznaje i rozwija dary, które otrzymuje od Ducha Świętego.
• Dostrzega potrzebę współtworzenia wspólnoty żywej wiary.
• Przestrzega przykazań kościelnych.
• Angażuje się na rzecz ubogich. Uczestniczy w akcjach dobroczynnych i charytatywnych.
• Współpracuje z biskupem diecezji i jego wspólnotą wiernych.
• Utożsamia się ze wspólnotą własnej parafii.
• Czuje się odpowiedzialny za poszanowanie budowli sakralnych.


Luty

Marzec

6.
Zjednoczeni w Duchu

1. Odkrywanie roli Ducha Świętego w budowaniu jedności.
2. Określenie zasady prowadzenia dialogu Boga z człowiekiem jako wzoru dialogu między ludźmi.
3. Wspomaganie katechizowanego w rozumieniu i stosowaniu zasady zło dobrem zwyciężaj.
4. Kształtowanie postawy troski o rozwijanie w świecie prawdziwej solidarności.
5. Zachęta do osobistego zaangażowania w przyjaźń z Jezusem.
6. Wdrażanie do postawy zgody i pojednania w codziennym życiu.

Uczeń:
• Podejmuje działania, aby wokół niego panowała jedność i zgoda.
• Wypracowuje i rozwija umiejętność dialogu z Bogiem i ludźmi.
• Zastanawia się nad własnym postępowaniem – czy potrafi zło dobrem zwyciężać.
• Włącza się w rozwijanie braterstwa i solidarności między ludźmi.
• Rozwija relację przyjaźni z Jezusem i bliźnimi.
• Dąży do osobistego pojednania z Bogiem i ze sobą.

Kwiecień

7.
Kościół, który się
modli

1. Kształtowanie postawy dojrzałego uczestnictwa w Eucharystii.
2. Kształtowanie postawy wdzięczności za obecność zmartwychwstałego Jezusa w zgromadzeniu liturgicznym.
3. Zachęta do przeciwstawiania się grzechowi przez związek z Jezusem.
4. Zachęta do oddawania chwały Bogu.
5. Kształtowanie postawy otwarcia się na słowo Boże.
6. Kształtowanie postawy modlitwy na wzór modlitwy Jezusa Chrystusa.
7. Zachęta do wyrażania wdzięczności Bogu za dzieło zbawienia.
8. Wspomaganie zrozumienia zaproszenia Jezusa do karmienia się Jego słowem i Ciałem.
9. Wdrażanie do naśladowania Jezusa i kultu Eucharystii.

Uczeń:
• Rozwija własną świadomość eucharystyczną.
• Jest wdzięczny Jezusowi za Jego obecność eucharystyczną.
• Weryfikuje własne rozumienie obecności Jezusa
w zgromadzeniu liturgicznym.
• Nawiązuje osobistą relację z Bogiem w liturgicznym akcie pokuty.
• Kształtuje zdolność uwielbiania i oddawania chwały Bogu.
• Aktywnie uczestniczy w Liturgii Słowa.
• Naśladuje modlitwę Jezusa. Doskonali własną modlitwę błagalną.
• Rozpoznaje dzieła zbawcze Boga i wyraża za nie wdzięczność.
• Rozumie i przyjmuje zaproszenie Jezusa do uczestniczenia w Jego Eucharystii.
• Uwielbia Jezusa w Najświętszym Sakramencie, szczególnie podczas uroczystości Bożego Ciała.

Maj

8.
Posłani do świata

1. Kształtowanie postawy współpracy z Duchem Świętym w budowaniu świata zgodnie z zamierzeniem Boga.
2. Zachęta do współpracy z Duchem Świętym w rozwijaniu w świecie dobra.
3. Motywowanie do właściwych relacji z Bogiem i pomiędzy ludźmi.
4. Zaproszenie do osobistego angażowania się w przemianę świata poprzez uczestniczenie wraz z Jezusem w życiu innych ludzi.
5. Wdrażanie do głębszego wyrażania i świadomego życia wiarą.

Uczeń:
• Współpracuje z Duchem Świętym w zaprowadzaniu jedności z Bogiem i ludźmi.
• Pogłębia własną relację z Bogiem i stworzonym światem.
• Rozwija współpracę z Duchem Świętym.
• Dostrzega wartość Dekalogu i jego związku z własnym życiem.
• Rozwija chrześcijański styl własnego życia.
• Troszczy się o właściwe relacje z innymi.
• Angażuje się na rzecz pomocy innym ludziom.
• Świadomie uczestniczy w wyznaniu wiary.

Czerwiec

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin