Rytm- reguluje przebieg dzieła muzycznego w czasie.
Rytmika- całokształt zjawisk rytmicznych w utworze.
Metrum porządkuje i wartościuje przebieg rytmiczny.
MELODYKA- z greckiego melos- śpiew; wyznacza następstwo dźwięków o różnej wysokościi różnym czasie trwania stanowiące sensowną całość muzyczną.
Rodzaje melodyki:
a. wokalna
b. instrumentalna oraz:
· kantylenowa
· ornamentalna
· figuracyjna
HARMONIKA - jest to element muzyczny, który porządkuje współbrzmienie dźwięków w utworze
Tempo określa szybkość z jaką ma być wykonywany utwór.
Kontrast agogiczny- zestawienie obok siebie dwóch kontrastujących e sobą temp.
Oznaczenia (agogika względna)
a. tempa wolne
o largo- szeroko, bardzo powoli
o lento- powoli, wolno
o adagio- wolno, powoli
o grave- poważnie, ciężko, wolno
b. tempa umiarkowane
o andante- z wolna, w ruchu spokojnego kroku
o moderato- umiarkowanie
o allegretto- dość żywo ( nieco wolniej niż allegro)
c. tempa szybkie
o allegro- prędko, ruchliwie, wesoło
o vivo- żywo
o vivace- pręko, z ożywieniem
o presto- szybko
z greckiego dynomikos- silny, mający siłę.
Dynamika to element muzyczny regulujący natężenie dźwięku, które mierzymy w decybelach
W codziennym życiu posługujemy się względną, która oznaczana jest przez określenia słowne w języku włoskim.
· - ppp pianissimo possibile- możliwie najciszej
· - pp pianissimo- bardzo cicho
· - p piano- cicho
· - mp mezzo piano- na wpół cicho, prawie cicho
· - mf mezzo forte- prawie głośno
· - f forte- głośno
· - ff fortissimo- bardzo głośno
· - fff fortissimo possibile- możliwie najgłośniej
Do oznaczenia stopniowych zmian dynamicznych używamy określeń:
· - crescendo (cres.) < wzmacniając
· - descrescendo (decres.) > osłabiając
· - diminuendo (dim.) > stopniowe przyciaszanie dźwięków
Na wszystkich instrumentach można uzyskać trzy podstawowe sposoby artykulacji:
· - legato (wł. łącząc) płynnie, wykonywanie dźwięków bez przerw
· - staccato ( wł. odrywając) krótko, ostro, z przerwami
· - portatto (wł. przenosząc) sposób pośredni między legato a staccato.
Element muzyczny związany z barwą dźwięku. Ta sama melodia wykonana np. na fortepianie lub zaśpiewana, lub zagrana przez orkiestrę symfoniczną będzie miała inne brzmienie. Ojcem kolorystyki jest Hektor Berlioz.
saprolegnia