Rachunkowość budżetowa wykład z 24 Listopada 2009.doc

(38 KB) Pobierz
Rachunkowość budżetowa – wykład z 24 Listopada 2009

Rachunkowość budżetowa – Wykład z 24 Listopada 2009

 

Temat: Miejsce audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansowego publicznych. Rachunkowość zarządcza w sektorze publicznym.

 

Audyt wewnętrzny a kontrola wewnętrzna.

 

Audyt

·         Kładzie nacisk na przyczyny niekorzystne zjawiska.

·         Może działać zapobiegawczo.

·         W dużej mierze niezależny (audytor jest bezpośrednio pod kierownikiem).

·         Nastawiony na usprawnienie działania.

·         Działa na podstawie standardów, a w sektorze publicznym także przepisów.

 

Kontrola Wewnętrzna

·         Reaguje przede wszystkim na objawy niekorzystnego zjawiska.

·         Działa wyłącznie post factum (po czasie).

·         Ograniczona zakresem upoważnienia – zależy od woli dającego zlecenie.

·         Nastawiona na wykrycie nieprawidłowości.

·         Działa na podstawie uregulowań wewnętrznych

 

Definicje: (Patrz zajęcie z przedmiotu Audyt zewnętrzny)

Audyt wewnętrzny – obiektywna i niezależna i Kontrola wewnętrzna.

 

Zadania kontroli finansowej

 

Większość operacji zachodzących w budżecie to operacje o charakterze finansowym. Są one związane z ewidencją:

·         Dochodów i wydatków realizowanych przez jednostki podległe

·         Otrzymanych datacji, subwencji i udziałów w podatkach dochodowych stanowiących dochód budżetu państwa

·         Dochodów pobieranych przez urzędy skarbowe na rzecz jednostek samorządu terytorialnego

·         Innych dochodów

·         Zaciąganiem kredytów.

 

1. Podstawy prawne audytu i kontroli wewnętrznej.

 

1.      Międzynarodowe Standardy Audytu Wewnętrznego.

2.      Standardy audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych (DZ. Urz. M.F. z 2003 r. Nr 3, poz. 14).

3.      Ustawa o finansach publicznych.

4.      Rozporządzenie Ministra Finansów z 20 Grudnia 2002 roku w sprawie określenia kwot przychodów oraz wydatków środków publicznych dokonywanych w ciągu roku kalendarzowego, których przekroczenie powoduje obowiązek prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych (DZ. U. Nr 234, poz. 1970).

 

1.1.  MSAW (Międzynarodowe Standardy Audytu Wewnętrznego):

 

·         Do 31.12.2001 roku MSAW kładły nacisk na promowanie systemu kontroli wewnętrznej.

·         Od 1.1.2002 roku audyt traktowany jest jako działalność niezależna, obiektywnie zapewnia doradczą, której celem jest ulepszenie organizacji między innymi Poprzez poprawę efektywności procesów zarządzania ryzykiem.

·         Obecnie...

 

1.2.  Ustawa o finansach publicznych.

 

Przedmiotem uregulowań:

·         Zakres kontroli finansowej,

·         Zakres przedmiotowy audytu wewnętrznego,

·         Zakres podmiotowy audytu wewnętrznego,

·         Zasady funkcjonowania audytora w jednostce,

·         Zawartość planu audytu,

·         Wymagania wobec audytora wewnętrznego.

·         Zasady funkcjonowania audytora w jednostce:

-        obowiązek zatrudniania na umowę o pracę,

-        bezpośrednia podległość kierownikowi jednostki,

-        szczególne rozwiązanie w zakresie rozwiązania stosunku pracy z audytorem wewnętrznym,

-        audyt prowadzony jest w oparciu o plan audytu przygotowany przez audytora wewnętrznego w porozumieniu z kierownikiem jednostki.

 

(Audyt wewnętrzny dla kierownika jednostki a audyt zewnętrzny dla każdego kto chce wiedzieć coś o jednostce.)[1]

 

·         Zakres podmiotowy audytu wewnętrznego: jakby było potrzebne patrz ustawa.

·         Zawartość planu audytu:

-        analiza obszarów ryzyka w zakresie gromadzenia środków publicznych i dysponowania nimi,

-        temat audytu wewnętrznego,

-        proponowany harmonogram realizacji audytu wewnętrznego,

-        planowane obszary które powinny zostać objęte audytem wewnętrznym w kolejnych latach.


[1] To jest jako dodatkowe wyjaśnienie, jak co to możesz to wyrzucić tego być nie musi.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin