Rachunkowość budżetowa – Wykład z 24 Listopada 2009
Temat: Miejsce audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansowego publicznych. Rachunkowość zarządcza w sektorze publicznym.
Audyt wewnętrzny a kontrola wewnętrzna.
Audyt
· Kładzie nacisk na przyczyny niekorzystne zjawiska.
· Może działać zapobiegawczo.
· W dużej mierze niezależny (audytor jest bezpośrednio pod kierownikiem).
· Nastawiony na usprawnienie działania.
· Działa na podstawie standardów, a w sektorze publicznym także przepisów.
Kontrola Wewnętrzna
· Reaguje przede wszystkim na objawy niekorzystnego zjawiska.
· Działa wyłącznie post factum (po czasie).
· Ograniczona zakresem upoważnienia – zależy od woli dającego zlecenie.
· Nastawiona na wykrycie nieprawidłowości.
· Działa na podstawie uregulowań wewnętrznych
Definicje: (Patrz zajęcie z przedmiotu Audyt zewnętrzny)
Audyt wewnętrzny – obiektywna i niezależna i Kontrola wewnętrzna.
Zadania kontroli finansowej
Większość operacji zachodzących w budżecie to operacje o charakterze finansowym. Są one związane z ewidencją:
· Dochodów i wydatków realizowanych przez jednostki podległe
· Otrzymanych datacji, subwencji i udziałów w podatkach dochodowych stanowiących dochód budżetu państwa
· Dochodów pobieranych przez urzędy skarbowe na rzecz jednostek samorządu terytorialnego
· Innych dochodów
· Zaciąganiem kredytów.
1. Podstawy prawne audytu i kontroli wewnętrznej.
1. Międzynarodowe Standardy Audytu Wewnętrznego.
2. Standardy audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych (DZ. Urz. M.F. z 2003 r. Nr 3, poz. 14).
3. Ustawa o finansach publicznych.
4. Rozporządzenie Ministra Finansów z 20 Grudnia 2002 roku w sprawie określenia kwot przychodów oraz wydatków środków publicznych dokonywanych w ciągu roku kalendarzowego, których przekroczenie powoduje obowiązek prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych (DZ. U. Nr 234, poz. 1970).
1.1. MSAW (Międzynarodowe Standardy Audytu Wewnętrznego):
· Do 31.12.2001 roku MSAW kładły nacisk na promowanie systemu kontroli wewnętrznej.
· Od 1.1.2002 roku audyt traktowany jest jako działalność niezależna, obiektywnie zapewnia doradczą, której celem jest ulepszenie organizacji między innymi Poprzez poprawę efektywności procesów zarządzania ryzykiem.
· Obecnie...
1.2. Ustawa o finansach publicznych.
Przedmiotem uregulowań:
· Zakres kontroli finansowej,
· Zakres przedmiotowy audytu wewnętrznego,
· Zakres podmiotowy audytu wewnętrznego,
· Zasady funkcjonowania audytora w jednostce,
· Zawartość planu audytu,
· Wymagania wobec audytora wewnętrznego.
· Zasady funkcjonowania audytora w jednostce:
- obowiązek zatrudniania na umowę o pracę,
- bezpośrednia podległość kierownikowi jednostki,
- szczególne rozwiązanie w zakresie rozwiązania stosunku pracy z audytorem wewnętrznym,
- audyt prowadzony jest w oparciu o plan audytu przygotowany przez audytora wewnętrznego w porozumieniu z kierownikiem jednostki.
(Audyt wewnętrzny dla kierownika jednostki a audyt zewnętrzny dla każdego kto chce wiedzieć coś o jednostce.)[1]
· Zakres podmiotowy audytu wewnętrznego: jakby było potrzebne patrz ustawa.
· Zawartość planu audytu:
- analiza obszarów ryzyka w zakresie gromadzenia środków publicznych i dysponowania nimi,
- temat audytu wewnętrznego,
- proponowany harmonogram realizacji audytu wewnętrznego,
- planowane obszary które powinny zostać objęte audytem wewnętrznym w kolejnych latach.
[1] To jest jako dodatkowe wyjaśnienie, jak co to możesz to wyrzucić tego być nie musi.
Krzysztofbhp