Kl. 6 Szkoły Podstawowej
Temat: „Nike, która się waha” – rozterki greckiej bogini w wierszu Zbigniewa Herberta (v.2)
Czas trwania lekcji: 45 min
Cele:
Główne:
- analiza i interpretacja wiersza Nike, która się waha Zbigniewa Herberta w kontekstach historycznych
Operacyjne:
- uczeń wymienia postaci bogów greckich i ich rzymskich odpowiedników
- uczeń posługuje się kontekstami historycznymi (II wojna światowa)
- uczeń wymienia atrybuty uwzględnionych bogów
- uczeń zna i dostrzega w wierszu uosobienie
- uczeń wyjaśnia sens przenośni
- uczeń określa temat wiersza
- uczeń wskazuje użyte w wierszu epitety i określa ich rolę
Nieoperacyjne:
- uczeń dostrzega wpływ mitologii i kultury śródziemnomorskiej (antycznej) na literaturę współczesną
Metody:
Heureza, ćwiczenia praktyczne (karta pracy), praca z tekstem, burza mózgów
Formy pracy:
Jednostkowa, zbiorowa
Środki dydaktyczne:
Podręcznik: Przygoda z czytaniem dla kl. 4, karty pracy
Przebieg lekcji:
1. Podanie tematu lekcji
2. Rozdanie kart pracy i nadzorowanie przez nauczyciela opracowywania kolejnych punktów na nich:
1) Połącz imiona greckich bogów z ich funkcjami, atrybutami oraz imionami ich rzymskich odpowiedników.
Odp.: Ares – bóg krwawej i okrutnej wojny – atrybuty: miecz i włócznia – rzymski bóg: Mars
Nike – bogini zwycięstwa – atrybuty: gałązka palmowa w dłoni i wieniec na głowie – rzymska bogini: Victoria
Atena – bogini mądrości, rozwagi, pokoju i wojny w słusznej sprawie – atrybuty: włócznia/dzida, hełm i egida (tarcza), sowa, wąż – rzymska bogini: Minerwa
2) Odczytanie wiersza przez nauczyciela
3) Co jest tematem wiersza Zbigniewa Herberta Nike, która się waha? Odpowiedz zwięźle.
Odp.: tematem są rozterki greckiej bogini Nike z pomnika znajdującego się w Warszawie, dotyczące ingerencji w losy młodego żołnierza
4) Przeczytaj jeszcze raz uważnie wiersz. Zacytuj i objaśnij fragmenty nawiązujące do mitologii i sztuki starożytnej Grecji.
Odp.:
5) Jak nazywa się sposób, w jaki poeta przedstawił Nike?
Odp.: uosobienie (personifikacja)
6) Wypisz z wiersza nazwy uczuć towarzyszących Nike obserwującej młodego żołnierza:
7) Podkreśl w wierszu epitety. Wypisz je w trzech grupach (podział klasy na 3 grupy – każda dostaje jedną grupę określeń):
a) Określenia dotyczące samej Nike:
b) Określenia dotyczące młodego żołnierza idącego na bój:
c) Określenia dotyczące krajobrazu:
8) Dlaczego Nike rezygnuje z pocałowanie chłopca? Objaśnij przenośnię: Nike (…) / boi się / że on który nie zaznał / słodyczy pieszczot / poznawszy ją / mógłby uciekać jak inni / w czasie tej bitwy
Odp.: Nike boi się, że młodzieniec zrezygnuje z walki za wolność ojczyzny, gdyż pozna przyjemności życia, których do tej pory nie mógł doświadczyć.
9) Przepisz fragment wiersza opisujący śmierć młodzieńca:
a) Podkreśl w tym fragmencie przenośnię
b) Objaśnij ją: Śmierć za ojczyznę stała się dla młodego żołnierza przepustką do chwały, bohaterstwa.
10) Czy Nike zasługuje, twoim zdaniem na miano bogini zwycięstwa, skoro nie pomogła żołnierzowi?
3. Praca domowa: 9 punkt z karty pracy – wypowiedź pisemna na osobnych kartkach
Załącznik: karta pracy
Ares
zwycięstwo
gałązka palmowa w dłoni i wieniec na głowie
Minerwa
Nike
mądrość, pokój, wojna w słusznej sprawie
dzida, hełm, egida (tarcza)
Victoria
Atena
krwawa i okrutna wojna
miecz i włócznia
Mars
2) Co jest tematem wiersza Zbigniewa Herberta Nike, która się waha? Odpowiedz zwięźle.
…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………
3) Przeczytaj jeszcze raz uważnie wiersz. Zacytuj i objaśnij fragmenty nawiązujące do mitologii i sztuki starożytnej Grecji.
…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….……………
4) Jak nazywa się sposób, w jaki poeta przedstawił Nike?
…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………
5) Wypisz z wiersza nazwy uczuć towarzyszących Nike obserwującej młodego żołnierza:
…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….………………………………………
6) Podkreśl w wierszu epitety. Wypisz je w trzech grupach:
…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………….……………………………………………………
7) Dlaczego Nike rezygnuje z pocałowanie chłopca? Objaśnij przenośnię: Nike (…) / boi się / że on który nie zaznał / słodyczy pieszczot / poznawszy ją / mógłby uciekać jak inni / w czasie tej bitwy
…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………
8) Przepisz fragment wiersza opisujący śmierć młodzieńca:
…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………….…………………………
b) Objaśnij ją:
…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………….……………………………………………………
9) Czy Nike zasługuje, twoim zdaniem na miano bogini zwycięstwa, skoro nie pomogła żołnierzowi?
zentris