Nike która się waha - kl 6 wer2.docx

(1100 KB) Pobierz

Kl. 6 Szkoły Podstawowej

Temat: „Nike, która się waha” – rozterki greckiej bogini w wierszu Zbigniewa Herberta (v.2)

Czas trwania lekcji: 45 min

Cele:

Główne:

- analiza i interpretacja wiersza Nike, która się waha Zbigniewa Herberta w kontekstach historycznych

Operacyjne:

- uczeń wymienia postaci bogów greckich i ich rzymskich odpowiedników

- uczeń posługuje się kontekstami historycznymi (II wojna światowa)

- uczeń wymienia atrybuty uwzględnionych bogów

- uczeń zna i dostrzega w wierszu uosobienie

- uczeń wyjaśnia sens przenośni

- uczeń określa temat wiersza

- uczeń wskazuje użyte w wierszu epitety i określa ich rolę

Nieoperacyjne:

- uczeń dostrzega wpływ mitologii i kultury śródziemnomorskiej (antycznej) na literaturę współczesną

Metody:

Heureza, ćwiczenia praktyczne (karta pracy), praca z tekstem, burza mózgów

Formy pracy:

Jednostkowa, zbiorowa

Środki dydaktyczne:

Podręcznik: Przygoda z czytaniem dla kl. 4, karty pracy

Przebieg lekcji:

1.      Podanie tematu lekcji

2.      Rozdanie kart pracy i nadzorowanie przez nauczyciela opracowywania kolejnych punktów na nich:

1)     Połącz imiona greckich bogów z ich funkcjami, atrybutami oraz imionami ich rzymskich odpowiedników.

Odp.:                             Ares – bóg krwawej i okrutnej wojny – atrybuty: miecz i włócznia – rzymski bóg: Mars

                            Nike – bogini zwycięstwa – atrybuty: gałązka palmowa w dłoni i wieniec na głowie – rzymska bogini: Victoria

                            Atena – bogini mądrości, rozwagi, pokoju i wojny w słusznej sprawie – atrybuty: włócznia/dzida, hełm i egida (tarcza), sowa, wąż – rzymska bogini: Minerwa

2)     Odczytanie wiersza przez nauczyciela

3)     Co jest tematem wiersza Zbigniewa Herberta Nike, która się waha? Odpowiedz zwięźle.

Odp.: tematem są rozterki greckiej bogini Nike z pomnika znajdującego się w Warszawie, dotyczące ingerencji w losy młodego żołnierza

 

4)     Przeczytaj jeszcze raz uważnie wiersz. Zacytuj i objaśnij fragmenty nawiązujące do mitologii i sztuki starożytnej Grecji.

Odp.:

 

5)     Jak nazywa się sposób, w jaki poeta przedstawił Nike?

Odp.: uosobienie (personifikacja)

 

6)     Wypisz z wiersza nazwy uczuć towarzyszących Nike obserwującej młodego żołnierza:

Odp.:

 

7)     Podkreśl w wierszu epitety. Wypisz je w trzech grupach (podział klasy na 3 grupy – każda dostaje jedną grupę określeń):

a)      Określenia dotyczące samej Nike:

 

b)     Określenia dotyczące młodego żołnierza idącego na bój:

 

c)      Określenia dotyczące krajobrazu:

 

8)     Dlaczego Nike rezygnuje z pocałowanie chłopca? Objaśnij przenośnię: Nike (…) / boi się / że on który nie zaznał / słodyczy pieszczot / poznawszy ją / mógłby uciekać jak inni / w czasie tej bitwy

Odp.: Nike boi się, że młodzieniec zrezygnuje z walki za wolność ojczyzny, gdyż pozna przyjemności życia, których do tej pory nie mógł doświadczyć.

 

9)     Przepisz fragment wiersza opisujący śmierć młodzieńca:

 

a)      Podkreśl w tym fragmencie przenośnię

b)     Objaśnij ją: Śmierć za ojczyznę stała się dla młodego żołnierza przepustką do chwały, bohaterstwa.

 

10) Czy Nike zasługuje, twoim zdaniem na miano bogini zwycięstwa, skoro nie pomogła żołnierzowi?

 

3.      Praca domowa:  9 punkt z karty pracy – wypowiedź pisemna na osobnych kartkach

 

 

Załącznik: karta pracy


1)        Połącz imiona greckich bogów z ich funkcjami, atrybutami oraz imionami ich rzymskich odpowiedników.

 

Ares

zwycięstwo

gałązka palmowa w dłoni
i wieniec na głowie

Minerwa

Nike

mądrość, pokój,
wojna w słusznej sprawie

dzida, hełm, egida (tarcza)

Victoria

Atena

krwawa i okrutna wojna

miecz i włócznia

Mars

 

2)        Co jest tematem wiersza Zbigniewa Herberta Nike, która się waha? Odpowiedz zwięźle.

…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………

3)        Przeczytaj jeszcze raz uważnie wiersz. Zacytuj i objaśnij fragmenty nawiązujące do mitologii i sztuki starożytnej Grecji.

…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….……………

4)        Jak nazywa się sposób, w jaki poeta przedstawił Nike?

…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………

5)        Wypisz z wiersza nazwy uczuć towarzyszących Nike obserwującej młodego żołnierza:

…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….………………………………………

6)        Podkreśl w wierszu epitety. Wypisz je w trzech grupach:

a)        Określenia dotyczące samej Nike:

…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………….……………………………………………………

 

b)       Określenia dotyczące młodego żołnierza idącego na bój:

…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………….……………………………………………………

c)        Określenia dotyczące krajobrazu:

…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………….……………………………………………………

7)        Dlaczego Nike rezygnuje z pocałowanie chłopca? Objaśnij przenośnię: Nike (…) / boi się / że on który nie zaznał / słodyczy pieszczot / poznawszy ją / mógłby uciekać jak inni / w czasie tej bitwy

…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………

8)        Przepisz fragment wiersza opisujący śmierć młodzieńca:

…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………….…………………………

a)        Podkreśl w tym fragmencie przenośnię

b)       Objaśnij ją:

…………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………….……………………………………………………

9)        Czy Nike zasługuje, twoim zdaniem na miano bogini zwycięstwa, skoro nie pomogła żołnierzowi?

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin