teresa_rossa_2_forum.doc

(117 KB) Pobierz
TERESA ROSSA

 

 

TERESA ROSSA

PEDAGOG SZKOLNY ds. TERAPII PEDAGOGICZNEJ

SZKOŁA PODSTAWOWA w WIELENIU

 

 

 

 

PROGRAMY, PLANY PRACY

TERAPII PEDAGOGICZNEJ

na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne

(Opracowane na podstawie opinii i orzeczeń PP-P)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II FORUM TWÓRCZYCH NAUCZYCIELI

PIŁA 28.02.2004 r.

I ORGANIZOWANIE POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE

 

              Podstawę prawną udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej stanowi Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 15 stycznia 2001 roku w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

              Dokument ten nakłada na szkoły obowiązek organizowania, udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole (placówce), a także wyznacza jej ramowy zakres działań w tej dziedzinie.

              W myśl rozporządzenia za organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły odpowiada dyrektor.

              Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole może być organizowana w formie:

1.      zajęć dydaktyczno-wyrównawczych

2.      zajęć specjalistycznych dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami zachowania

Ø      zajęcia korekcyjno-kompensacyjne (terapia pedagogiczna indywidualna)

Ø      zajęcia logopedyczne

Ø      zajęcia socjoterapeutyczne

3.      klas wyrównawczych

4.      klas terapeutycznych.

Podmiotem działań jest dziecko, w szczególności uczeń z trudnościami w nauce, a także uczeń zdolny.              

Celem pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom na terenie szkoły jest wspomaganie jego rozwoju psychomotorycznego i efektywności uczenia się przez korygowanie odchyleń od normy, wyrównywanie i korygowanie braków w opanowaniu programu nauczania oraz eliminowanie przyczyn i przejawów zaburzeń rozwoju psychomotorycznego oraz zaburzeń zachowania (nadpobudliwość psychoruchowa).

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w Szkole Podstawowej w Wieleniu udzielana jest uczniom z zaburzeniami rozwoju psychomotorycznego (percepcja wzrokowa, percepcja słuchowa, lateralizacja, koordynacja wzrokowo-ruchowa), z zaburzeniami mowy, z zaburzeniami zachowania i koncentracji uwagi w ramach zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, terapii pedagogicznej indywidualnej (zajęcia korekcyjno-kompensacyjne),


rewalidacji oraz terapii logopedycznej. 


Na zajęcia specjalistyczne (terapia pedagogiczna i logopedyczna, rewalidacja) uczniowie są kwalifikowani na podstawie opinii lub orzeczenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze prowadzą nauczyciele nauczania zintegrowanego dla uczniów z klas I-III oraz poloniści i matematycy dla uczniów z klas IV-VI.

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne prowadzone są przez pedagoga szkolnego ds. terapii pedagogicznej.

W pracy zawarto autorskie opracowanie procedury postępowania terapeutycznego z dzieckiem z trudnościami w nauce czytania, pisania oraz w uczeniu się matematyki.

Ponadto przedstawiono własne arkusze do monitorowania umiejętności uczniów w procesie terapii pedagogicznej indywidualnej (badania wstępne i kontrolne).

W dalszej części przedstawiono narzędzia do diagnozy umiejętności uczniów w zakresie:

Ø      poziomu analizy i syntezy słuchowej wyrazów I. Styczek i B. Kaji,

Ø      poziomu analizy i syntezy wzrokowej oraz sprawności manualnej  - zestaw figur geometrycznych H. Spionek,

Ø      tempa, percepcji i poprawności pisania – test E. Grzegorzewskiej (Hanisz J. i inni: Ocena opisowa i sprawdzian osiągnięć ucznia. Warszawa WSiP, 2001r.)

Opracowanie zostało przygotowane z myślą o nauczycielach i pedagogach szkolnych prowadzących zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze i korekcyjno-kompensacyjne z dziećmi przejawiającymi trudności w nauce. Jest ono efektem własnego rozwiązania postępowania terapeutycznego z dzieckiem z trudnościami w uczeniu się, poszukiwania metod do pracy z dzieckiem na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, sposobów monitorowania umiejętności ucznia oraz dokumentowania pracy pedagoga szkolnego ds. terapii pedagogicznej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

mgr Teresa Rossa

pedagog ds. terapii pedagogicznej

Szkoła Podstawowa

Wieleń ul. Szkolna 4

 

PROCEDURA POSTĘPOWANIA TERAPEUTYCZNEGO

Z DZIECKIEM Z TRUDNOŚCIAMI W NAUCE CZYTANIA

I PISANIA ORAZ W UCZENIU SIĘ MATEMATYKI

 

L. p.

Zakres działania

Narzędzia pomiaru diagnostycznego

1.

Poznanie sytuacji edukacyjnej, wychowawczej i rodzinnej dziecka.

wywiad: wychowawca, nauczyciele, rodzice, pedagog

2.

Analiza wyników badań pedagogicznych, psychologicznych, logopedycznych oraz zaleceń do pracy z dzieckiem.

orzeczenia, opinie, informacje o wynikach badań

3.

Sporządzenie diagnozy wstępnej w oparciu o wyniki badań psychologiczno-pedagogiczne:

Ø      mocne i słabe strony

Ø      umiejętności ucznia (oczekiwania) na zakończenie terapii

Ø      ustalenie sfer wymagających korekcji i kompensacji.

karta informacyjna o uczniu (diagnoza wstępna)

4.

Opracowanie indywidualnego programu terapii na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne.

program terapii

5.

Praca z dzieckiem na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych.

współpraca z uczącymi nauczycielami, rodzicami, pedagogiem, poradnią psychologiczno-pedagogiczną

6.

Monitorowanie postępów dziecka w zakresie:

1.       Rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych:

Ø      percepcji wzrokowej (analiza i synteza)

Ø      koordynacja wzrokowo-ruchowa

Ø      spostrzeganie

Ø      orientacja przestrzenna i w schemacie własnego ciała

Ø      percepcja słuchowa (analiza i synteza słuchowa wyrazów)

(diagnoza wstępna, kontrola po I semestrze i na koniec roku szkolnego)

Ø      test figur geometrycznych H. Spionek

Ø      porównywanie obrazków (podobieństwa i różnice)

Ø      uzupełnianie braków w rysunkach

Ø      test I. Styczek

Ø      test B. Kaja

2.       Kompetencji językowych:

Ø      znajomość liter

Ø      czytanie

Ø      tempo, technika, poprawność głośnego czytania

Ø      czytanie ze zrozumieniem

Ø      test J. Konopnickiego

Ø      testy do poszczególnych grup wiekowych

 

3.       Pisania:

Ø      napięcie mięśniowe

Ø      tempo, precyzja i poprawność

Ø      przepisywanie

Ø      pisanie z pamięci    

Ø      pisanie ze słuchu

4.       Mówienia:

Ø      poprawna wymowa

Ø      poprawne budowanie zdań.

Ø      prace dzieci (karty pracy, rysunki)

Ø      test M. Grzegorzewskiej

Ø      testy do przepisywania

Ø      dyktanda

Ø      testy do pisania ze słuchu

Ø      historyjki obrazkowe

7.

Analiza umiejętności uczniów – opis umiejętności na koniec roku szkolnego.

karta obserwacji postępów ucznia(raz w miesiącu)

8.

Wnioski do dalszej pracy z dzieckiem.

karta obserwacji – umiejętności ucznia

 

Druk wewnątrzszkolny do wykorzystania w pracy pedagoga prowadzącego zajęcia korekcyjno-kompensacyjne

i nauczycieli prowadzących zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze.


mgr Teresa Rossa

pedagog ds. terapii pedagogicznej

Szkoła Podstawowa

Wieleń ul. Szkolna 4

 

INFORMACJE O UCZNIU

DIAGNOZA WSTĘPNA

PODSTAWA: informacja o wynikach badań psychologiczno-pedagogicznych, opinia, orzeczenie

                         Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych

 

NAZWISKO I IMIĘ UCZNIA: ...................................................................... KLASA .................

 

                                                         INFORMACJE OGÓLNE

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin