Plan edukacji religijnej dla klasy I szkoły podstawowej.doc

(147 KB) Pobierz
Plan edukacji religijnej dla klasy I szkoły podstawowej

Plan edukacji religijnej dla klasy I szkoły podstawowej

 

Rok szkolny

Szkoła podstawowa nr ……                                                                                                                                                                                       Numer programu nauczania AZ – 1 – 01/1

I. WITAJCIE W SZKOLE I W DOMU BOŻYM

Temat jednostki lekcyjnej

Przewidywane osiągnięcia ucznia podstawowe

Przewidywane osiągnięcia ucznia ponadpodstawowe

1. 
Nasze powitania

Uczeń:

- zna chrześcijańskie pozdrowienia: Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus, Szczęść Boże

- potrafi witać się odpowiednio do sytuacji: kulturalnie i z szacunkiem

Uczeń:

- chętnie posługuje się chrześcijańskimi pozdrowieniami

- rozumie, Kogo pozdrawia mówiąc „Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus”

2.
Nasze spotkania

Uczeń:

- wie, jakie znaki wskazują na obecność Boga w świątyni: zapalona lampka, ołtarz, chrzcielnica, kropielnica a także krzyż i obrazy

- potrafi odpowiednio zachowywać się w świątyni

Uczeń:

- chce zachowywać się z godnością i szacunkiem w świątyni, chce spotykać się z Jezusem

- potrafi wyjaśnić, jakie znaki wskazują na obecność Boga w świątyni: zapalona lampka, ołtarz, chrzcielnica, kropielnica a także krzyż i obrazy

3.
Jesteśmy rodziną Jezusa

Uczeń:

- wie, że chrzcielnica w kościele służy przy udzielaniu chrztu

- wie, że od chrztu jest włączony do rodziny Jezusa i że należy do tej rodziny z rodzicami, chrzestnymi, księdzem i innymi ludźmi

- potrafi wymienić osoby z otoczenia, które należą do rodziny Jezusa – Kościoła

Uczeń:

- rozumie, że od chrztu jest włączony do rodziny Jezusa i że należy do tej rodziny z rodzicami, chrzestnymi, księdzem i innymi ludźmi

- szanuje bliskich i księdza, także jako członków rodziny Jezusa. Jego chrzest jest dla niego ważnym wydarzeniem w jego życiu

4.
Krzyż znakiem
miłości Jezusa do nas

Uczeń:

- wie, gdzie spotykamy krzyż i że oznacza on miłość Boga do ludzi

- potrafi przeżegnać się

- szanuje miejsca, gdzie jest krzyż

Uczeń:

- wie, co oznacza naznaczenie krzyżem w czasie chrztu

- rozumie, dlaczego należy szanować krzyż

 

5. 
Pozdrawiamy Maryję

Uczeń:

- zna scenę zwiastowania

- wie, że każdy ma Anioła Stróża

- potrafi z pomocą katechety odmówić modlitwę Zdrowaś Maryjo

Uczeń:

- potrafi wytłumaczyć, że do Maryi przybył anioł posłany przez Boga

- potrafi samodzielnie odmówić „Zdrowaś Maryjo”

- chce się modlić, pozdrawiać Maryję

6. 
Z Maryją kochamy Jezusa

Uczeń:

- wie, że różaniec jest modlitwą

- potrafi coraz lepiej samodzielnie odmawiać modlitwę Zdrowaś Maryjo

- czci Maryję modlitwą

Uczeń:

- kojarzy modlitwę różańcową z niektórymi wydarzeniami zbawczymi, np. zwiastowaniem, narodzeniem Jezusa, zmartwychwstaniem

- chce czcić Maryję jako Tę, która pokazuje nam Jezusa i prosić Ją o pośrednictwo

7. 
Jezus pozdrawia nas i jest z nami

Uczeń:

- wie, gdzie można modlić się do Jezusa (szczególnie w kościele, rano i wieczorem oraz zawsze, gdy ktoś chce Jezusa spotkać)

- wierzy w obecność Jezusa i chce się modlić

Uczeń:

- próbuje skupić się na obecności Jezusa

- potrafi wytłumaczyć, gdzie można spotkać Jezusa

II. RODZINA JEZUSA SŁUCHA SŁÓW BOGA

Temat jednostki lekcyjnej

Przewidywane osiągnięcia ucznia podstawowe

Przewidywane osiągnięcia ucznia ponadpodstawowe

8.
Jak słuchamy ludzi i Boga?

Uczeń:

- wie, że Bóg przemawia do nas przez ludzi, którzy nas wychowują

- umie przyjąć postawę słuchania

- chce słuchać Jezusa i dobrych rad bliskich osób

Uczeń:

- potrafi wymienić, jakie warunki muszą być spełnione, aby móc słuchać
- ceni umiejętność słuchania

9.
List kochającego Boga do nas

Uczeń:

- wie, że Pismo Święte jest słowem Boga skierowanym do ludzi

- potrafi okazać wdzięczność Bogu za Jego troskę o człowieka

- z należną czcią odnosi się do Księgi Pisma Świętego jako słowa Boga skierowanego do nas

Uczeń:

- rozumie, dlaczego należy szanować Księgę Pisma Świętego

 

10.
Czytamy
list Boga

Uczeń:

- wie, kto może odczytywać słowo Boże podczas liturgii chrzcielnej

- umie przyjąć właściwą postawę podczas słuchania słowa Bożego, umie posługiwać się słowami i gestami towarzyszącymi odczytywaniu słowa Bożego

Uczeń:

- potrafi wysłuchać, zrozumieć i zapamiętać czytania w czasie liturgii słowa, jako listu od Boga skierowanego osobiście do niego

11.
Bóg mówi do nas przez ludzi

Uczeń

- umie wymienić Ewangelistów

- z szacunkiem i wiarą odnosi się do osób (postaci) z Pisma Świętego oraz do ludzi, przez których dzisiaj przemawia Bóg: przez Ojca Świętego, biskupów, kapłanów, katechetów, rodziców

Uczeń:

- wyjaśnia, że Bóg przemawiał i przemawia do człowieka przez ludzi: proroków, psalmistów, Apostołów i Ewangelistów

12.
Bóg mówi nam wszystko przez Jezusa

Uczeń:

- wie, że Bóg przemówił najpełniej przez Jezusa

- potrafi opowiedzieć o wskrzeszeniu córki Jara

- wyznaje wiarę w obecność Jezusa i pragnie Mu ufać

Uczeń:

- potrafi wskazać na sposoby okazywania miłości Jezusa do nas

13.
Jak przyjmujemy słowo Boże?

Uczeń:

- wie, co znaczy być dobrym słuchaczem słowa Bożego

- potrafi na podstawie ilustracji opowiedzieć przypowieść o siewcy

Uczeń:

- chce być „żyzną ziemią”, czyli dobrze postępować

- rozumie treść przypowieści o siewcy

14.
Bóg mówi do nas przez świat

Uczeń:

- wie, że Bóg stworzył świat, o którym uczy się w szkole

- potrafi wymienić stworzenia Boże

- szanuje nauczycieli i katechetów, którzy uczą o świecie, dba o podręczniki szkolne i katechizm

Uczeń:

- dostrzega piękno i wielkość świata i łączy je z wielkością i wspaniałością Boga

 

15.
Święty Franciszek kochał Boga i szanował Jego stworzenie

Uczeń:

- potrafi opowiedzieć o ulubionym stworzeniu

- ch...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin