100 pytań z KPA.doc

(172 KB) Pobierz
1

1. Zakres obowiązywania kodeksu postępowania administracyjnego unormowany jest w:

a) konstytucji

b) w materialnym prawie administracyjnym

c) kodeksie postępowania administracyjnego

d) ustawach stanowiących przepisy o postępowaniu sądowo-administracyjnym

 

2. Zgodnie z postanowieniami kodeksu postępowania administracyjnego normuje on postępowanie:

a) wyłącznie przed organami administracji publicznej w należących do właściwości tych organów sprawach indywidualnych rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnej

b) przed organami administracji publicznej oraz innymi organami państwowymi, jeżeli są one powołane z mocy prawa lub na podstawie porozumienia, do załatwiania spraw indywidualnych rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnych

c) w sprawach rozstrzygania sporów o właściwość między organami jednostek samorządu terytorialnego i organami administracji rządowej

d) w sprawach karnych skarbowych

 

3. Wskaż, do którego z poniższych postępowań w ogóle nie znajdują zastosowania przepisy kodeksu postępowania administracyjnego:

a) postępowania w sprawach karnych skarbowych

b) w sprawach regulowanych ustawą – Ordynacja podatkowa

c) należących do właściwości polskich przedstawicielstw dyplomatycznych

d) żadna z powyższych

 

4. Dział kodeksu postępowania administracyjnego pt: „Skargi i wnioski” znajduje zastosowanie w postępowaniu:

a) w sprawie wydawania zaświadczeń

b) w sprawach karnych skarbowych

c) wynikającym z podległości służbowej pracowników organów państwowych

d) w sprawach rozstrzygania sporów o właściwość między organami jednostek samorządu terytorialnego i organami administracji rządowej

 

5. Zgodnie z postanowieniami kodeksu postępowania administracyjnego normuje on postępowanie:

a) w sprawach wydawania zaświadczeń

b) w sprawie skarg i wniosków przed organami państwowymi, organami jednostek samorządu terytorialnego oraz przed organami organizacji społecznych

c) w sprawach uregulowanych w ustawie – Ordynacja podatkowa

d) w sprawach rozstrzygania sporów o właściwość między organami jednostek samorządu terytorialnego i organami administracji rządowej

 

6. Znajdujące się w k.p.a. unormowanie postępowania w sprawach wydawania zaświadczeń:

a) dotyczy postępowania toczącego się przed organami publicznymi

b) kończy się wydaniem decyzji stosowania prawa, konkretyzującym normy prawa materialnego w odniesieniu do oznaczonego adresata w konkretnej sprawie

c) dotyczy osoby, która w tym postępowaniu ma charakter i prawa strony zgodnie z brzmieniem art. 28 k.p.a.

d) dotyczy osoby, która w tym postępowaniu nie ma charakteru i praw strony zgodnie z brzmieniem art. 28 k.p.a.

 

7. Postępowanie w sprawach skarg i wniosków jest:

a) ogólnym postępowaniem administracyjnym

b) uproszczonym postępowaniem administracyjnym

c) postępowaniem w sprawach rozstrzygania sporów o właściwość

d) tzw. fikcyjnym postępowaniem administracyjnym

 

8. Do postępowania przed organami administracji publicznej, w należących do właściwości tych organów sprawach indywidualnych rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnych, stosuje się przepisy działu k.p.a.:

a) I „Przepisy ogólne”

b) II „Postępowanie”

c) VIII „Skargi i wnioski”

d) IX „Opłaty i koszty postępowania”

 

9. Do postępowania w sprawach skarg i wniosków (gdy skarga podlega rozpatrzeniu wg k.p.a.) stosuje się przepisy k.p.a. zawarte w dziale:

a) I „Przepisy ogólne”

b) II „Postępowanie”

c) VIII „Skargi i wnioski”

d) X „Przepisy końcowe”

 

10. Do postępowania w sprawach wydawania zaświadczeń stosuje się przepisy k.p.a. zawarte w dziale:

a) I „Przepisy ogólne”

b) II „Postępowanie”

c) VII „Wydawanie zaświadczeń

d) X „Przepisy końcowe”

 

11. Pojęcie organu administracji publicznej:

a) jest jednoznaczne z pojęciem urzędu

b) znajduje legalną definicję w konstytucji, poprzez wymienienie zamkniętego katalogu tych organów

c) znajduje wyjaśnienie w k.p.a. poprzez wymienienie konstruktywnych kryteriów dotyczących jego działania, m.in. takich jak: powołanie go jako organu państwowego do działania w imieniu i na rachunek państwa, posiadającego ustawowo określony zakres działania

d) może obejmować organy inspekcji, kontroli i dozoru tylko wówczas, gdy przepis prawa tak stanowi

 

12. Pojęcie „urząd” w doktrynie jest wieloznaczne i może oznaczać:

a) zespół kompetencji przysługujących organowi

b) szczególną nazwę organu administracji publicznej

c) zorganizowany zespół osób przydanych organowi do pomocy w wykonywaniu jego kompetencji

d) organ administracji publicznej

 

13. Wskaż, które z poniższych grup podmiotów, zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego można zaliczyć do organów administracji państwowej:

a) wyłącznie organy administracji rządowej

b) wyłącznie organy administracji rządowej oraz organy jednostek samorządu terytorialnego

c) organy administracji rządowej, organy samorządu terytorialnego oraz inne organy państwowe i inne podmioty powołane z mocy prawa lub na podstawie porozumienia do załatwiania spraw administracyjnych

d) żadna z powyższych, ponieważ k.p.a. nie zawiera legalnej definicji organu administracji publicznej

 

14. Wskaż, które z poniżej wymienionych podmiotów zaliczyć można do organów administracji państwowej:

a) rejonowe i wojewódzkie komisje lekarskie oraz wojskowe komisje lekarskie powołane na podstawie ustawy o powszechnym obowiązku obrony

b) wojewoda

c) minister spraw wewnętrznych i administracji

d) premier

 

15. Status prawny ministrów:

a) przesądzony jest przepisami Konstytucji RP, wobec czego jest konstytucyjnym organem państwa

b) przesądzony jest przepisami ustawowymi, wobec czego nie jest konstytucyjnym organem państwa

c) sytuuje ich jako przykład organu administracji rządowej sensu largo

d) pozwala na wyodrębnienie dwóch kategorii ministrów; kierujących określonymi działami administracji rządowej oraz wypełniających zadania wyznaczone im przez Prezesa Rady Ministrów

 

16. Do ogólnych kompetencji Ministra należy:

a) kierowanie, nadzorowanie i kontrolowanie działalnością podporządkowanych organów, urzędów i jednostek

b) tworzenie i likwidacja jednostek organizacyjnych

c) powoływanie i odwoływanie kierowników jednostek organizacyjnych

d) organizowanie kontroli sprawności działania, efektywności gospodarowania oraz przestrzegania prawa przez jednostki organizacyjne

 

17. Centralny organ administracji rządowej:

a) status prawny przesądzony ma przepisami Konstytucji RP, wobec czego jest konstytucyjnym organem państwa

b) status prawny przesądzony ma przepisami ustawowymi, wobec czego nie jest konstytucyjnym organem państwa

c) rozumiany może być jako kierownik będący organem lub kierujący urzędem administracji rządowej, który jest powołany przez Radę Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów, a jego podległość służbową reguluje ustawa

d) to przykładowo Prezes Głównego Urzędu Miar

 

18. Wskaż, które z poniżej wymienionych organów, w rozumieniu k.p.a., stanowią organy administracji publicznej:

a) prezydent miasta

b) samorządowe kolegia odwoławcze

c) kierownik służb, inspekcji i straży działających w imieniu np. wójta

d) organizacji społecznych

 

19. Kodeks postępowania administracyjnego normuje postępowanie przed „innymi organami państwowymi oraz przed innymi podmiotami, gdy są one powołane z mocy prawa lub na podstawie porozumień do załatwiania spraw indywidualnych załatwianych w drodze decyzji”. Wskaż przykład państwowej jednostki organizacyjnej, której działanie normowane jest przez k.p.a.:

a) kurator

b) Uniwersytet Jagielloński

c) przedsiębiorstwo państwowe

d) Narodowy Bank Polski

 

20. Uniwersytet Jagielloński:

a) jest szczególnym rodzajem jednostki organizacyjnej o charakterze państwowego zakładu administracyjnego

b) w drodze wydania uchwały przez komisje egzaminacyjną – stwierdzającej złożenie egzaminu magisterskiego oraz postanawiającej o wydaniu dyplomu magisterskiego – wydaje decyzję administracyjną

c) prowadząc postępowanie kwalifikacyjne na I rok studiów, prowadzi postępowanie administracyjne

d) może wystąpić w postępowaniu sądowo-administracyjnym jako strona(organ skarżony) w przypadku zaskarżenia jego rozstrzygnięcia w sprawie włączenia w poczet studentów

 

21.Które z poniżej wymienionych organizacji są „organizacjami społecznymi” w rozumieniu kodeksu postępowania administracyjnego:

a) partia polityczna

b) związek zawodowy

c) samorząd

d) związek wyznaniowy

 

22. Które z poniżej wymienionych organizacji są „organizacjami społecznymi” w rozumieniu kodeksu postępowania administracyjnego:

a) Samoobrona Rzeczpospolitej Polskiej

b) NZSS „Solidarność”

c) Uczelniany Samorząd Studentów Uniwersytetu Jagiellońskiego

d) Chrześcijański Zbór Świadków Jehowy

 

23. Wskaż, które z poniższych organizacji zaliczyć można do organizacji samorządowych:

a) samorząd studentów

b) Izby Lekarskie

c) społeczno-zawodowe organizacje rolników

d) Izby Gospodarcze

 

24. Powierzenie wykonania kompetencji organu administracji publicznej:

a) jest niedopuszczalne, ponieważ przeczyłoby zasadzie ustawowego określenia kompetencji organu administracji publicznej

b) jest niedopuszczalne, ponieważ naruszałoby właściwość instancyjną

c) skutkuje przeniesieniem odpowiedzialności za wykonywane zadanie z organu administracji publicznej na podmiot wykonujący zadanie

d) może być cofnięte w formie pisemnej przez organ upoważniający w każdym czasie

 

25. Sprawa administracyjna to:

a) pewna konkretna sytuacja życiowa, w której interes indywidualny i interes społeczny mają znaleźć wyraz na podstawie prawa administracyjnego w formie władczego rozstrzygnięcia, po przeprowadzeniu określonego prawem postępowania

b) zindywidualizowany i skonkretyzowany splot stosunków między danym organem administracji państwowej a daną jednostką

c) pierwotne ustanowienie sytuacji prawnej po stronie określonego podmiotu reprezentującego interes oparty na prawie administracyjnym

d) np. sprawa o roszczenia wynikająca ze stosunku służbowego zawodowych żołnierzy

 

26. Wskaż, która z poniższych spraw spełnia przesłanki sprawy administracyjnej:

a) sprawa o roszczenia wynikająca ze stosunku służbowego zawodowych żołnierzy

b) sprawa o roszczenie wywłaszczanego wieczystego użytkowania o zwrot nadpłaconej opłaty z tytułu użytkowania wieczystego

c) sprawa dotycząca ustawiania znaków drogowych

d) sprawa ustalania przez podmiot gospodarczy wynagrodzenia za pracowniczy projekt wynalazczy

 

27. Wskaż cechy decyzji administracyjnej jako szczególnego rodzaju aktu administracyjnego:

a) jednostronna czynność (oświadczenie woli) z zakresu prawa administracyjnego

b) oświadczenie woli podjęte na podstawie przepisów ustanawiających kompetencje organu administracji publicznej

c) oświadczenie woli wydane w trybie i formie przewidzianej przepisami prawa (proceduralnego)

d) oświadczenie woli określające konsekwencje stosowanej normy prawnej w odniesieniu do konkretnego adresata i w konkretnie oznaczonej sprawie

 

28. Wskaż, którego z poniższych rozstrzygnięć nie należy uznać za decyzję administracyjną:

a) wystąpienia pokontrolnego właściwego organu i zawartych w nim wniosków

b) rozstrzygniecia odnoszącego się do statutowej działalności organizacji społecznej

c) zarządzeń organu założycielskiego skierowanych do przedsiębiorstwa państwowego

d) oceny kwalifikacyjnej będącej rezultatem oceniania wiadomości kandydata

 

29. Wskaż, które z poniższych rozstrzygnięć należy uznać za decyzję administracyjną:

a) przeznaczenie określonego składnika majątku państwowego do sprzedaży osobom fizycznym bez wskazania nabywcy

b) odpowiedź na krytykę prasową

c) odmowę przyjęcia do zakładu administracyjnego

d) akt administracyjny odwołujący pracownika ze stanowiska, na którym został zatrudniony na podstawie powołania

 

30. Wskaż, którego z poniższych rozstrzygnięć nie należy uznać za decyzję administracyjną:

a) wezwania Rady Okręgowej Izby Radców Prawnych do uiszczenia składki członkowskiej na rzecz samorządu radców prawnych

b) opinii o pracy

c) obliczania należności za wodę pobraną przez osobę fizyczną z wodociągu wiejskiego dla celów gospodarczych

d) rozstrzygnięcia roszczenia naprawienia szkody przez zakład pracy pracownikowi mianowanemu skutkiem niewydania w terminie świadectwa pracy

 

31. Do postępowania w sprawach karnych skarbowych stosuje się:

a) dział I k.p.a. – „Przepisy ogólne”

b) dział VIII k.p.a. – „Skargi i wnioski”

c) kodeks karny skarbowy

d) w zakresie wydawanych w tym postępowaniu orzeczeń – jurysdykcję sądów administracyjnych

 

32. Z zakresu właściwości zastosowania k.p.a. nie zostało wyłączone postępowanie w sprawach:

a) powszechnego obowiązku obrony

b) dyscyplinarnych

c) należących do właściwości polskich przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych

d) uregulowanych ustawą – Ordynacja podatkowa

 

33. Z zakresu właściwości zastosowania k.p.a. wyłączone jest postępowanie w sprawach:

a) tzw. osobowych pracowników, podejmowanych przez przełożonych rozstrzygających o ich statusie prawnym(np. mianowanie funkcjonariusza służby więziennej na stanowisko)

b) nadrzędności i podległości organizacyjnej między organami samorządu terytorialnego a komunalnymi jednostkami organizacyjnymi

c) dyscyplinarnych funkcjonariuszy policji

d) powołania do czynnej służby wojskowej

 

34. Przepisy działu VIII – „Skargi i wnioski” stosuje się w ograniczonym zakresie w postępowaniu:

a) karnym skarbowym

b) należącym do właściwości polskich przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych

c) w sprawach podległości służbowej pracowników organów i jednostek organizacyjnych wskazanych w art. 1 k.p.a.

d) żadnym z powyższych

 

35. W stosunku do osób korzystających ze szczególnych uprawnień wynikających z immunitetu dyplomatycznego lub konsularnego:

a) k.p.a. stosuje się w takim samym zakresie jak w stosunku do osób nieposiadających tych uprawnień

b) k.p.a. stosuje się w zakresie, w jakim nie narusza on przysługujących tym osobom przywilejów i immunitetów

c) k.p.a. nie znajduje zastosowania

d) k.p.a. znajduje zastosowanie w zakresie określonym w ustawach szczególnych

 

36. Osoba korzystająca z przywilejów i immunitetu dyplomatycznego:

a) ma prawo odmowy zeznań w charakterze świadka w postępowaniu administracyjnym

b) ma prawo odmowy odpowiedzi na pytania w postępowaniu administracyjnym

c) w żadnym przypadku nie może być adresatem pism urzędowych i wezwań

d) w żadnym przypadku nie może być stroną postępowania administracyjnego

 

37. Konsul na terenie Polski w aspekcie postępowania administracyjnego korzysta z przywilejów dyplomatycznych:

a) zawsze na zasadzie wzajemności

b) na zasadzie wzajemności, jeżeli przepisy prawa materialnego się do tej zasady odwołują

c) których naruszenie powoduje odpowiedzialność międzynarodową RP

d) których naruszenie powoduje tzw. delikt międzynarodowy

 

38. W rozumieniu k.p.a. centralnymi organami administracji publicznej są:

a) ministrowie kierujący określonymi działami administracji rządowej

b) przewodniczący komitetów wchodzących w skład Rady Ministrów

c) Przewodniczący Komitetu Badań Naukowych

d) Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

 

39. Organizacje społeczne:

a) nie podlegają regulacjom k.p.a., ponieważ działają w oparciu o ust. o stowarzyszeniach

b) podlegają regulacjom k.p.a. jedynie w zakresie działu VIII – „Skargi i wnioski”

c) rozumiane wyłącznie jako organizacje samorządu terytorialnego podlegają regulacji k.p.a.

d) podlegają regulacji k.p.a. na zasadach ogólnych

 

40. Zasady ogólne postępowania administracyjnego to:

a) ogólne zasady prawa

b) postulaty części systemu prawa

c) zasadnicze normy systemu prawa

d) deklaracje polityczne

 

41. Wskaż, ze względu na jakie cechy zasady ogólne postępowania administracyjnego należy ocenić jako normy zasadnicze:

a) miejsce normy w hierarchicznej strukturze systemu prawa

b) stosunek normy do innych norm

c) rola normy w konstrukcji prawnej

d) znaczenia społeczno-polityczno-prawne

 

42. Zasady ogólne k.p.a.:

a) nie mają mocy wiążącej

b) mają moc wiążącą jedynie w zakresie, w jakim odwołują się do nich przepisy prawa materialnego

c) mają moc wiążącą

d) nie były przedmiotem rozważań doktryny i orzecznictwa i dlatego nie ma jednoznacznego stanowiska dotyczącego mocy wiążącej zasad ogólnych

 

43. Wskaż, w którym postępowaniu zasady ogólne k.p.a. w całości znajdują pełne zastosowanie:

a) ogólne postępowanie administracyjne

b) postępowanie w sprawach skarg i wniosków

c) postępowanie w sprawach ubezpieczeń społecznych

d) postępowanie w sprawach wydawania zaświadczeń

 

44. Zasady ogólne k.p.a. w procesie wykładni administracyjnego prawa materialnego:

a) w ocenie doktryny jedynie niektóre mają moc wiążącą

b) w ocenie doktryny w całości mają moc wiążącą

c) znajdują zastosowanie wyłącznie odnośnie zasady praworządności

d) nie znajdują zastosowania

 

45. Wskaż podstawowe funkcje zasad ogólnych k.p.a.:

a) ujednolicenie praktyki stosowania prawa administracyjnego

b) pełnienie roli dyrektyw interpretacyjnych

c) zapewnienie elastyczności działań podejmowanych na podstawie przepisów

d) zapewnienie swobody działania administracji poprzez gwarantowanie instytucji uznania administracyjnego

 

46. Wskaż, jakie reguły interpretacyjne powinien zastosować organ administracji publicznej w sytuacji, gdy stwierdzi sprzeczność przepisu kodeksu z zasadą ogólną:

a) przyjąć pierwszeństwo zasady ogólnej przed „zwykłymi” regułami prawa

b) przyjąć pierwszeństwo prawa materialnego przed zasadami ogólnymi prawa procesowego administracyjnego

c) dokonać wykładni literalnej normy „zwykłej”, nie zważając w ogóle na zasady prawa, gdyż mają one jedynie charakter postulatu polityczno-prawnego

d) zastosować bezwzględnie zapis normy „zwykłej” przed zasadą ogólną, jeżeli norma przyznaje prawa podmiotowi

 

47. Zasada praworządności działania administracji:

a) wynika wyłącznie z Konstytucji RP

b) wynika wyłącznie z k.p.a.

c) nie została wyrażona w przepisach postępowania administracyjnego

d) wynika zarówno z konstytucji, jak i z k.p.a.

 

48. Dla realizacji zasady praworządności organ stosujący prawo musi uzasadnić swoją decyzję poprzez stwierdzenie, że przepis, na który się powołuje:

a) został ustanowiony zgodnie z przepisami obowiązującymi w danym systemie prawa bez względu na to, czy wszedł w życie

b) nie jest sprzeczny z żadnym z przepisów obowiązujących w systemie prawa

c) nie został formalnie derogowany

d) że w sposób prawnie określony wszedł w życie

 

49. Podstawą prawną decyzji administracyjnej pozostającą w zgodzie z zasadą praworządności może być:

a) akt prawa miejscowego

b) ratyfikowana umowa międzynarodowa

c) akt typu instrukcyjnego kierowany do organów administracji

d) Konstytucja RP

 

50. Podstawą prawną decyzji administracyjnej, pozostającą w zgodzie z zasadą praworządności może być:

a) instrukcja ministra

b) akt prawodawczy (zarządzenie) wydany na podstawie przepisu mającego chaakter ogólnej normy kompetencyjnej

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin